Uitlaat geluid

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.

Uitlaat geluid

Postby Cliorijder » Thu 12 Oct 2006 16:49

Hoi werd paar weken terug aangehouden toen het donker was door een vieserd. En hij had 3 dingen over mijn auto te klagen en wou ook 3 boetes geven! :o
Nou het ging over het volgende:
Op mijn hoedenplank heb ik in het midden een Blacklight buisje liggen ( geen neon ).
Mijn auto is zwart gespoten maar deurstijlen en alles zijn nog orginele kleur daar wou die ook zware boete voor gaan geven.
En hij wou nog een dikke prent gaan geven vanwege me uitlaat, Want hij vond dat dat te veel lawaai maakte.
Het zou bijmekaar iets van 400 euro gaan koste zei die..
Ik kwaad op die gozer, En begon uit me dak te gaan. vond dat die meeting moest doen en eerst in eff in de wet regeling moet gaan kijken. hij dreigde toen van als ik je nog een keer zie rijden krijg je alle boetes.

Nou is mijn vraag hoeveel geluid mag een clio 1 maken. (1.2)
En dat van die kleur is gelul toch?

Grtz Raymond
Oja ff fototje van me auto :)

Image[/img]
Cliorijder
 
Posts: 20
Joined: Fri 6 Oct 2006 9:24
Location: Leiden, Zuid-Holland NL

Postby -PAZ- » Thu 12 Oct 2006 16:52

dat van die verlichting klopt wel, dat mag idd niet volgens mij.

wat was er dan mis met de kleur, je auto is anders van kleur dan dat er op kenteken staat??. Dat is echt onzin, daar mogen ze geen boete voor geven.

uitlaat geluid moeten ze idd eerst meten volgens mij voordat ze daar een boete voor kunnen geven
-PAZ-
Über-Spammer
 
Posts: 11268
Joined: Fri 11 Jun 2004 16:55
Location: ijzendijke

Postby Remon » Thu 12 Oct 2006 17:03

Ik ben 2 weken geleden ook gepakt met me uitlaat. Er is niks gemeten en heb een boete gehad van 150,- :( Meneer agent vond hem niet gasdicht...
Maar ik ga hem nooit betalen, hij heeft helemaal geen bewijs ofwat.
Ook had hij mijn kentekenbewijs Deel1 ingenomen en deze kreeg ik pas terug als ik me originele uitlaat er weer onder had. Ik was rond 9 uur aangehouden en om 14 uur ging ik terug met een originele uitlaat... Boete heeft hij niet verscheurt (N) :gun:
Remon
 
Posts: 1840
Joined: Wed 8 Dec 2004 18:57
Location: Soest

Postby Cliorijder » Thu 12 Oct 2006 17:08

Remon-CL10 wrote:Ik ben 2 weken geleden ook gepakt met me uitlaat. Er is niks gemeten en heb een boete gehad van 150,- :( Meneer agent vond hem niet gasdicht...
Maar ik ga hem nooit betalen, hij heeft helemaal geen bewijs ofwat.
Ook had hij mijn kentekenbewijs Deel1 ingenomen en deze kreeg ik pas terug als ik me originele uitlaat er weer onder had. Ik was rond 9 uur aangehouden en om 14 uur ging ik terug met een originele uitlaat... Boete heeft hij niet verscheurt (N) :gun:


Hehe ja ik wou zeggen ga naar de politie vanwege diefstal omdat ze je geld afpakken :evil:
Mare gaat ff niet 8)

Oja nog vraagje.. een vriendin smsde me net hoe duur een boete is door rood rijden bij flitspaal?
Cliorijder
 
Posts: 20
Joined: Fri 6 Oct 2006 9:24
Location: Leiden, Zuid-Holland NL

Postby basje24 » Thu 12 Oct 2006 17:20

over dat buisje je mag hem wel op je hoedenplank hebben maar tijdens het rijden mag hij niet aan. Je mag binnen in de auto verlichting aan maar alleen als de politie de lichtbron niet kan zien

over die kleur mag hij niks van zeggen

en het uitlaat geluid is vast gelegd. dat zou je ff moeten opvragen wat jou auto aan geluid mag produceren.

ik weet dat het bij mijn auto 83 db is en mag een uitloop van max 3db hebben.
basje24
 
Posts: 78
Joined: Tue 30 May 2006 0:11
Location: gelderland

Postby -PAZ- » Thu 12 Oct 2006 17:57

door rood kost je volgens deze boete tabel 130 eurotjes

http://www.om.nl/boetebase/
-PAZ-
Über-Spammer
 
Posts: 11268
Joined: Fri 11 Jun 2004 16:55
Location: ijzendijke

Postby Cliorijder » Fri 13 Oct 2006 18:02

paz-maniac wrote:door rood kost je volgens deze boete tabel 130 eurotjes

http://www.om.nl/boetebase/


Minder
mja niet mijn zorgen :D
had ze maar niet door rood moeten rijden niet echt uhm
"cool" ofzo
Cliorijder
 
Posts: 20
Joined: Fri 6 Oct 2006 9:24
Location: Leiden, Zuid-Holland NL

Postby Twingooo » Mon 19 May 2008 13:35

Over het geluid van een uitlaat heb ik een week of 2 geleden nog een discussie gehad met een collega. Die heeft bij de plisie gezeten en maakte een opmerking over de uitlaat die er bij mij onder komt.

Je bent strafbaar, je komt nooit door de keuring, blablabla. Bij de wagen die ik hiervoor had zat ook geen standaart uitlaat onder. Ben er 3 keer mee naar de keuring geweest, nooit geen problemen (op een klein gaatje na de laatste keer, kwestie van dichtmaken en klaar) Collega's van me hoorden me 2 lagen onder hen de garage inrijden, zegt genoeg over het volume denk ik :bang: Als er kit naast me stond trok ik gewoon langzamer op of met minder volume (Y) Ben al meerdre keren in zo'n fuik terecht gekomen, maar NOOIT maar dan ook NOOIT gezeur over de uitlaat gehad. De collega maakte toen de opmerking: ja maar we houden er niet van als we een PV moeten schrijven, kost teveel tijd. Dus aan de kant en geen meetapparatuur? Jammer joh, aanvechten. Je auto is goedgekeurd anders had je niet op de weg gezeten, bij mij komt er nu een Devil onder en geloof me, zal er wederom niet van wakker liggen dat ik aan de kant wordt gezet. Het enige waar ik me zorgen over zou maken is als ik om 5 uur de deur uit ga en iedereen hier nog ligt te slapen, maar daar hebben we de TV-rechter dan weer voor, heb ik nog een half uurtje of fame ook (D) :p
Twingooo
 
Posts: 128
Joined: Sat 9 Feb 2008 11:13
Location: Zevenhuizen (zh)

Postby chris-mc » Mon 19 May 2008 13:52

Ik ben ooit 2x gepakt,mijn mc is toen ook 2 keer in beslag genomen voor meting bij het FTO (politie afdeling)

de 1e keer was het 150 euro,de 2e keer 220 euro
bij de 3e keer kan ik alles er af halen wat niet orgineel is,en dan weer naar de rdw gaan om een herkeuring.

als die wordt ingenomen krijg je 20 dagen de tijd om de uitlaat tot orginele staat terug te krijgen,en mag je er ook verder niet mee rijden (heb ik wel moeten doen)mits naar plek van herstel en keuring,als je dat niet kan binnen die 20 dagen, dan gaan de kenteken papieren naar het rdw voor een herkeuring.en kan je met de auto op trailer naar rdw
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
User avatar
chris-mc
 
Donateur
Posts: 3926
Joined: Wed 9 Jan 2002 0:00
Location: Oost-souburg (zeeland,NL)
Car: Megane coupe ph1 16V

Postby Mike (spitsoor) » Mon 19 May 2008 20:40

En dan ben je echt zuur (N) Geloof dat wettelijk een max is van 83 db. Dat redt mijn clio overigens ook niet meer :p
Mike (spitsoor)
 
Posts: 6419
Joined: Sat 10 Jul 2004 10:05
Location: Schiedam

Postby Duupke (Ronald) » Tue 20 May 2008 18:39

Nu we toch stof van dit topic aan het wegblazen zijn.

Na wat geneus op de RDW site las ik dat je de kleur op je kentekenbewijs kostenloos kunt laten wijzigen.

Gisteren ben ik navraag wezen doen bij de politie, zij stellen dat de vermeldde kleur op het kentekenbewijs en de kleur van de auto overeen moeten komen. Mocht dit niet het geval zijn, kun je gewoon een verbaal aan je broek krijgen. De eigenaar van het voertuig is aansprakelijk voor foutieve gegevens op het kentekenbewijs.
Dat staat ook te lezen op de RDW site.
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby paulvanrooij » Tue 20 May 2008 18:44

zo lang 1 stukje van de auto nog originele kleur heeft (rond je chassisnummer lijkt mij het meest logisch) is er niets aan de hand toch?
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby Duupke (Ronald) » Tue 20 May 2008 18:52

Bovenstaande is het verhaal wat mij verteld werd Paul.



RDW

Nog meer RDW


ps. Ik zal ze van de week wel eens bellen i.v.m. Patries haar Clio. Ik wil voorkomen dat ze ooit een hoop gezanik aan haar hoofd krijgt. Zeker als dat met een kleine moeite voorkomen kan worden.
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby chris-mc » Wed 21 May 2008 12:07

Mike (spitsoor) wrote:En dan ben je echt zuur (N) Geloof dat wettelijk een max is van 83 db. Dat redt mijn clio overigens ook niet meer :p


ik moet 87dB hebben bij 2500 toeren,dit ken ik nu wel uit mn hoofd :p
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
User avatar
chris-mc
 
Donateur
Posts: 3926
Joined: Wed 9 Jan 2002 0:00
Location: Oost-souburg (zeeland,NL)
Car: Megane coupe ph1 16V

Postby Jean-Paul-S » Wed 21 May 2008 13:20

Duupke (Ronald) wrote:Bovenstaande is het verhaal wat mij verteld werd Paul.



RDW

Nog meer RDW


ps. Ik zal ze van de week wel eens bellen i.v.m. Patries haar Clio. Ik wil voorkomen dat ze ooit een hoop gezanik aan haar hoofd krijgt. Zeker als dat met een kleine moeite voorkomen kan worden.


Het gaat volgens mij niet om de kleur die er van de buitenkant opzit. Zolang ergens (desnoods onder de vloerbedekking van je kofferbak) de originele kleur zit, mogen ze je niet aanklagen.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Duupke (Ronald) » Wed 21 May 2008 18:23

Morgenmiddag ff bellen, ik zal wel laten weten wat ze me daar vertellen.
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby Gabri van der Veen » Wed 21 May 2008 18:27

rdw wrote:Is uw voertuig binnen vier weken APK-plichtig dan kunt u direct bij de keuring van de wijziging een APK-keuring aanvragen op het RDW-keurinsgstation.


of dit dan :)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby Duupke (Ronald) » Wed 21 May 2008 18:52

De Clio hoeft nog niet voor APK, en wijziging van kleur kun je zo regelen, zonder keuring bij de RDW.
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby Duupke (Ronald) » Sat 24 May 2008 5:59

Vrijdagochtend de RDW gebeld, kenteken moet gewijzigd worden...

Ik nog van: "Ja maar, de binnenzijde van de koffer- en motorruimte zijn nog in de originele kleur."
Niks ervan, de auto is aan de buitenzijde geel, kenteken moet dan echt gewijzigd worden.
Ik ga de boel opsturen, en leg in een briefje nogmaals uit hoe de situatie is. We zien wel hoe de papieren terugkomen. :D
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby marcel16v » Sat 24 May 2008 6:11

Duupke (Ronald) wrote:Vrijdagochtend de RDW gebeld, kenteken moet gewijzigd worden...

Ik nog van: "Ja maar, de binnenzijde van de koffer- en motorruimte zijn nog in de originele kleur."
Niks ervan, de auto is aan de buitenzijde geel, kenteken moet dan echt gewijzigd worden.



Bel komende week nog maar een met het RDW, grote kans dat je dan een andere uitspraak krijgt, er zitten daar nu niet echt 'experts' om het zo te zeggen. Reacties van het RDW altijd via email of fax doen, is mijn eigen ervaring, heb je dit tenminste zwart op wit.
marcel16v
 
Posts: 1376
Joined: Fri 7 Mar 2003 21:27
Location: Deutschland

Postby Gabri van der Veen » Sat 24 May 2008 6:11

klinkt als een vrolijke rdw-medewerker :p

leuk briefje erbij met de juiste foto en het komt allemaal goed :wink:
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby Duupke (Ronald) » Sat 24 May 2008 6:38

Ik was al bang dat ik erg bot overkwam, maar de medewerkster van de RDW heeft mij gewoon heel vriendelijk te woord gestaan.


Kwam door mijn zwoele telefoonstem, denk ik. :p
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby Duupke (Ronald) » Thu 12 Jun 2008 17:36

Ruim 2 weken verder en de Clio heeft een hagelnieuw kentekenbewijs...
Duplicaatcode is gewoon 00 gebleven, kleur is gewijzigd in geel.

Wat dan weer wel vreemd is, is het feit dat een steekproef controleur van de RDW mij verteld dat een kleurwijziging niet doorgegeven hoeft te worden. Dus iedereen blijft elkaar lekker tegen spreken, ik ben wel benieuwd wat er nu gebeurd bij een controle en de agent ziet dat de auto vroeger rood is geweest. :p


Oh ja, kosten bij de RDW 0,00 Euro. Het oude kentekenbewijs is overigens wel aangetekend opgestuurd aan de RDW, de totale kosten voor een nieuw kentekenbewijs komen daarmee rond de 8 Euro te liggen.
Duupke (Ronald)
 
Posts: 4602
Joined: Sun 5 Mar 2006 20:50
Location: Oudheusden, Noordbrabant

Postby Pascal-X » Fri 10 Apr 2009 21:02

vanavond is een maat van mij aangehouden met mijn rsi terwijl ik op vakantie ben.

Ze konden hem nergens op pakken dus zeiden ze dat mijn uitlaat teveel herrie maakt. Het was geen originele einddemper want het was een open pijp volgens hem. Wat nu het geval is ermee: voor zover ik weet is het een originele einddemper die leeg gehaald is en een andere eindstuk opgelast door de vorige eigenaar.

Nu moet hij woensdag naar het bureau met een originele einddemper omdat ze anders mijn kenteken in beslag nemen.

Mag dit zo?
Pascal-X
 
Posts: 247
Joined: Tue 6 Mar 2007 13:28
Location: Nuenen

Postby Johan Hogervorst » Fri 10 Apr 2009 21:46

Ik heb een vrij forse remus eronder liggen, open luchtfilter en alles, ding makt toch goed herrie en ik schakel eigenlijk nooit onder de 300 toeren dus je hoort de uitlaat vaak wel. En het is een 1400 dus rij toch wel vrij stevig met het gas om een beetje vooruit te komen.

Maar ik heb in nederland al controles gehad, geen problemen, wel complimenten hoe netjes de auto eruit zag en dat ik alle papieren en apk bewijs bij elkaar had. Zelfs in belgie waar ze echt streng zijn nog geen problemen gehad. Op school zijn vaak zat mensen door politie eruit gepikt of staande gehouden met commentaar op alles en nog wat.

Maar ik denk dat het ook wel ene beetje aan je rijstijl ligt, en of je een echte herrie pijp eronder hebt of niet.

Maar ik moet zeggen (even afkloppen) dat ze er bij mij nog geen mee hebben gemaakt. Scheelt dat ik in limburg rijd, in de randstad is het veel erger blijkbaar.


Maar met boetes enzo, tja als het echt te hard is en het is duidelijk hoorbaar, dan ben je wel de zak als er een rotte loopt. Ik zit net rond het randje...
Kenteken in beslag nemen is dus een optie als ze echt kunnen aantonen of als het echt hoorbaar is dat je veels teveel herrie maakt.
Johan Hogervorst
 
Posts: 1743
Joined: Wed 23 Jul 2008 10:29
Location: Zuid Limburg

Postby Roald » Sat 11 Apr 2009 7:00

Moet zeggen dat de Remus onder mijn 19 16v me nog nooit problemen heeft opgeleverd, ondanks dat na de cat er geen enkele middendemper meer zit alleen de remus als einddemper,vind hem dan als nog vrij stil :D
Roald
 
Posts: 1713
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby Pascal-X » Sat 11 Apr 2009 7:46

hij maakt wel meer herrie als bv. een peugeot 205 mi16 met rechte pijp en alleen een einddemper.

Maar een japstyle uitlaat maakt toch al gauw meer herrie als de mijne.
Pascal-X
 
Posts: 247
Joined: Tue 6 Mar 2007 13:28
Location: Nuenen

Postby Roald » Sun 12 Apr 2009 10:19

Over Jap stijl gesproken, de skyline GTR R33 van een maat van me maakt idd pas GELUID, hoor m'n eigen uitlaat helemaal niet meer als ie voor me rijd :lol: :lol:
Roald
 
Posts: 1713
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby Ronald1916V » Sun 12 Apr 2009 10:23

Roald wrote:Moet zeggen dat de Remus onder mijn 19 16v me nog nooit problemen heeft opgeleverd, ondanks dat na de cat er geen enkele middendemper meer zit alleen de remus als einddemper,vind hem dan als nog vrij stil :D


Laffe dingen zijn dat die Sebring en Remus dingen.. komt praktisch geen geluid uit ook al zit er geen demper meer tussen..

Die GroupN Devil van voor tot achter onder de 19.. dat was pas belachelijk :p

Klonk wel mooi maar i.c.m. een gestript interieur zonder isolatie werd je er knettergek van.. tevens was het gewoon vragen om gezeur..

User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5542
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby Roald » Sun 12 Apr 2009 10:45

Ronald1916V wrote:
Roald wrote:Moet zeggen dat de Remus onder mijn 19 16v me nog nooit problemen heeft opgeleverd, ondanks dat na de cat er geen enkele middendemper meer zit alleen de remus als einddemper,vind hem dan als nog vrij stil :D


Laffe dingen zijn dat die Sebring en Remus dingen.. komt praktisch geen geluid uit ook al zit er geen demper meer tussen..

Die GroupN Devil van voor tot achter onder de 19.. dat was pas belachelijk :p

Klonk wel mooi maar i.c.m. een gestript interieur zonder isolatie werd je er knettergek van.. tevens was het gewoon vragen om gezeur..



Gezien de 19 16v m'n daily driver is vind ik het wel prima zo met de remus, toch een beetje toon en brom in het geluid zonder dat het als een gigantische rioleringsbuis gaat klinken :D
Roald
 
Posts: 1713
Joined: Wed 17 Jul 2002 17:28
Location: Amersfoort
Car: 19 16v PhII 2.0T

Postby Steven » Sun 12 Apr 2009 11:10

Standaard dempers roeleren echt de pan uit en je gaat er net zo snel mee 8)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Ronald1916V » Sun 12 Apr 2009 11:28

Steven wrote:Standaard dempers roeleren echt de pan uit en je gaat er net zo snel mee 8)


Heb er inderdaad nu ook niet zo veel herrie meer in.. eerder vond ik dat altijd wel mooi.. zal wel oud worden denk ik :p
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5542
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby -Ray- » Sun 12 Apr 2009 14:08

-Ray-
 
Posts: 21541
Joined: Thu 29 Nov 2001 0:00
Location: Velserbroek

Postby Xabre » Sun 12 Apr 2009 14:56

ik heb compleet Devil van voor tot achter (spaghetti, decat, middenpijp en einddemper) moet zeggen valt best mee dat geluid, zal wel geen group huppeldepup ofzo zijn maar ben eens gemeten omdat bromsnor 't lawaaierig vond en dat zat op een druppel na net onder de maximale grens :p
Xabre
 
Posts: 5503
Joined: Mon 17 Jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Postby volvodspec » Mon 13 Apr 2009 9:10

Pascal-X wrote:vanavond is een maat van mij aangehouden met mijn rsi terwijl ik op vakantie ben.

Ze konden hem nergens op pakken dus zeiden ze dat mijn uitlaat teveel herrie maakt. Het was geen originele einddemper want het was een open pijp volgens hem. Wat nu het geval is ermee: voor zover ik weet is het een originele einddemper die leeg gehaald is en een andere eindstuk opgelast door de vorige eigenaar.

Nu moet hij woensdag naar het bureau met een originele einddemper omdat ze anders mijn kenteken in beslag nemen.

Mag dit zo?


nee, mag niet. ze moeten eerst een objectieve meting doen om te bewijzen dat het niet goed zit. misschien is het volgens bromsnor teveel herrie, maar kom je er met een objectieve meting alsnog doorheen.

ik zou als eigenaar zelf naar het politiebureau gaan zonder ook maar iets aan de uitlaat te doen, om je kentekenpapieren vragen of iig een echte meting, omdat ze op basis van wat ze zeggen niets officieels kunnen maken en dus ook nooit je kentekenbewijs in mogen nemen.
volvodspec
 
Posts: 61
Joined: Sun 21 Dec 2008 19:29

Return to Wetgeving



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron