Ongeluk met vrachtwagen

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Hey!

Ik heb dus mijn eerste ongeluk gehad, schrikken :wink: . De schade ; Voorbumper alle ophangpunten kapot behalve 1 koplamp glas kapot. Geen chasis schade (gelukkig)

Dit is de situatie ; Ik rijd van het weggen (zie foto) richting de weg, kijk links niets kijk rechts niets. Krij vervolgens zachttjes aan en kijk naar links, en meteen klap.

Mijn auto is niets verzet de vrachtwagen wel!

Kwam ik toevallig toen ik met mn bumper liep, mijn rijinstructeur tegen. Ik het verhaal verteld. Die is gaan kijken op de plek van het ongeluk. Zijn idee ervan : In de wet staat beschreven ; een inrit/uitrit moet binnen 1 oogopslag herkend moeten worden als inrit/uitrit, dit is niet het geval hier dus een gewone weg van rechts.

Nu zou ik graag jullie mening ook eens willen horen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

waar wil je onze mening over horen ?
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

De schuld in de situatie natuurlijk :)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is het een uitrit, dan is het jouw fout... Zo simpel ligt het, denk ik. Jij weet dat het een uitrit is en je voorrang moet verlenen. Dat heb je blijkbaar niet gedaan, dus dan is het je eigen schuld. Hoe vreemd het ook is dat je de vrachtwagen niet gezien hebt...

Succes met de reparatie. (Y)
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Merijn schreef:Is het een uitrit, dan is het jouw fout... Zo simpel ligt het, denk ik. Jij weet dat het een uitrit is en je voorrang moet verlenen. Dat heb je blijkbaar niet gedaan, dus dan is het je eigen schuld. Hoe vreemd het ook is dat je de vrachtwagen niet gezien hebt...

Succes met de reparatie. (Y)
Ja zo simpel is het, maar is het een uitrit ?
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Waar leidt de weg waar je uit komt naartoe?
Marcel B.
Berichten: 6751
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Nieuw Vennep

je ziet links niets en rechts niets en inene is er een vrachtwagen?

Wat had je gesnoven???
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Merijn schreef:Waar leidt de weg waar je uit komt naartoe?
Die leidt naar 3 huizen toe
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Marcel B. schreef:je ziet links niets en rechts niets en inene is er een vrachtwagen?

Wat had je gesnoven???
Ik vraag niet om zulke antwoorden/vragen. Denk je dat ik een ongeluk voor mijn lol maak ?

Aub niet meer van zulke replys
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

beetje lastig idd. Ik zou zeggen dat het gewoon een weg (zijstraat) is waar een aantal huizen aan liggen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
TheoV
Berichten: 1535
Lid geworden op: za 7 jan 2006 19:51
Locatie: Betekom, Belgium
Contacteer:

ik denk dat de kans groot is dat de beide verzekeringsmaatschappijen het onderlin ggaan uitvechten, en het zou dus perfect kunnen zijn dat jij een geruime tijd niet te weten komt of jij al dan niet in fout was.

wij kunnen nu speculeren wat we willen, maar da's al bij al redelijk zinloos...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

wookie schreef:
Marcel B. schreef:je ziet links niets en rechts niets en inene is er een vrachtwagen?

Wat had je gesnoven???
Ik vraag niet om zulke antwoorden/vragen. Denk je dat ik een ongeluk voor mijn lol maak ?

Aub niet meer van zulke replys

Maar weet je dat het jouw fout is (je komt uit een uitrit en hebt de vrachtauto niet gezien) en probeer je door wetsartikeltjes de schuld in de chauffeur zijn schoenen te schuiven?
Of denk je echt dat de chauffeur fout zat?

Moreel vraagstuk :)

Indien het zoals jij hierboven beschrijft in de wet staat, moest de chauffeur voorrang verlenen, indien niet, jij, wat voor mening wil je dan van ons? :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Egon
Berichten: 6723
Lid geworden op: do 2 feb 2006 15:43
Locatie: 's-Hertogenbosch

een uitrit is een uitrit, degene die eruit komt weet dit dus heeft niet zoveel met andere weggebruikers te maken. Als het voor andere weggebruikers niet duidelijk is kunnen ze voor je stoppen, maar als dit niet gebeurd en er een aanrijding plaatsvind heb je weinig poot om op te staan denk ik
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

Het is een verharde weg dus geen uitrit (en dat er ergens 3 huizen staan weet niemand natuurlijk van tevoren). Dus hij had je voorang moeten geven.

Zo zie ik het
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

Maarja aan de andere kant :D
Als die weg waar die vrachtwagen op rijdt allemaal van hetzelfde soort zijweggetjes heeft, heeft hij dat dus duidelijk kunnen zien dat ze allemaal naar erfgoed lopen dan heb jij geen voorrang, dan is het idd een uitrit.
Chris@R5
Berichten: 4152
Lid geworden op: do 18 sep 2003 17:49
Locatie: Drenthe, Assen

Tsja, onze mening... Ik zou naar de gemeente gaan en vragen of dit een uitrit is of wordt gezien als straat. Is het een uitrit dan zou ik die chauffeur een lol doen en het er bij laten. Die man/ vrouw had waarschijnlijk dezelfde verwarring en meende dat het een uitrit was. De schade is wel heel minimaal, dus daarom zou ik mij er al niet te druk over maken.
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Chris@R5 schreef: De schade is wel heel minimaal, dus daarom zou ik mij er al niet te druk over maken.
Juist. :) Wees blij dat niet heel je neus eraf is gereden. Of erger. :~

Nieuwe bumper en koplamp scoren en dan weer vlammen. De schuldvraag zoeken de verzekeringen wel uit. :)
5 GT Turbo '88 GT5
nickyr16v
Berichten: 516
Lid geworden op: do 12 okt 2006 9:28

als het een weg van rechts was geweest had er wel een straatnaambordje gestaan.
net als bij de 4e foto op de achtergrond

en die schade achjaa kun je mooi zwarte angel-eyes erin doen :wink:
su6 durmee
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

nickyr16v schreef:als het een weg van rechts was geweest had er wel een straatnaambordje gestaan.
net als bij de 4e foto op de achtergrond

en die schade achjaa kun je mooi zwarte angel-eyes erin doen :wink:
su6 durmee
zelfde straat, maar verwijzing naar de huizen die er staan. Ik zie het allemaal wel, ik stuur al mijn info op. En ff geduld!
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Het is zeker geen uitrit of als zodanig herkenbaar, geen afrit te zien of anderszins een verhoging.
Geen B wegen een van de twee, dan is het dus een gelijkwaardige kruising en heb je voorrang moet krijgen van die trucker.

En mijn mening van het geheel, wees blij dat je er zo afkomt en ga naar Hans Anders......dat je een fiets of auto over het hoofd ziet kan ik nog wel inkomen, maar deze is wel heel erg GROOT.
nickyr16v
Berichten: 516
Lid geworden op: do 12 okt 2006 9:28

wookie schreef:
nickyr16v schreef:als het een weg van rechts was geweest had er wel een straatnaambordje gestaan.
net als bij de 4e foto op de achtergrond

en die schade achjaa kun je mooi zwarte angel-eyes erin doen :wink:
su6 durmee
zelfde straat, maar verwijzing naar de huizen die er staan. Ik zie het allemaal wel, ik stuur al mijn info op. En ff geduld!
dat snap ik ook.
ik bedoel dat als er inplaats van die benummering een straatnaam had gestaan (zoals op foto 4 blauw bordje)
dat het dan wel een weg van rechts was geweest.
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Arno17 schreef:Het is zeker geen uitrit of als zodanig herkenbaar, geen afrit te zien of anderszins een verhoging.
Geen B wegen een van de twee, dan is het dus een gelijkwaardige kruising en heb je voorrang moet krijgen van die trucker.

En mijn mening van het geheel, wees blij dat je er zo afkomt en ga naar Hans Anders......dat je een fiets of auto over het hoofd ziet kan ik nog wel inkomen, maar deze is wel heel erg GROOT.
Ik heb duidelijk naar links gekeken (door het hek heen) toen naar rechts. En toen was het schrikken :wink: Kheb bepaald geen slechte ogen :)

Wat je hier verteld, zei mijn rijinstructeur ook. Hopelijk denkt de verzekering ook zo :)
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

nickyr16v schreef:
wookie schreef:
nickyr16v schreef:als het een weg van rechts was geweest had er wel een straatnaambordje gestaan.
net als bij de 4e foto op de achtergrond

en die schade achjaa kun je mooi zwarte angel-eyes erin doen :wink:
su6 durmee
zelfde straat, maar verwijzing naar de huizen die er staan. Ik zie het allemaal wel, ik stuur al mijn info op. En ff geduld!
dat snap ik ook.
ik bedoel dat als er inplaats van die benummering een straatnaam had gestaan (zoals op foto 4 blauw bordje)
dat het dan wel een weg van rechts was geweest.
En als het dezelfde straat is ?
Timo Z. (Clio RS)
Berichten: 171
Lid geworden op: do 21 sep 2006 11:30

wat ik zo kan zien betreft het een gelijkwaardig kruispunt.
ik zie geen onverhard/verhard vershil, ik zie geen haaietanden of whatever.

dit is dus gewoon een kwestie verkeer van rechts gaat voor dus vrachtwagen =fout.

een uitrit geldt alleen bij een woonerf of een daadwerkelijke uitrit als zijnde een oprijlaan van een huis.

dit is voor zover het uit de foto's op te maken is ud sgewoon een gelijkwaardig kruispunt.
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

De combi zwarte clio, gouden velgen en vrachtwagens gaan niet goed samen :(

Maar naar mijn mening is dit duidelijk een uitrit aangezien er huizen bij liggen...
Reno-loos
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

RoyH schreef:De combi zwarte clio, gouden velgen en vrachtwagens gaan niet goed samen :(

Maar naar mijn mening is dit duidelijk een uitrit aangezien er huizen bij liggen...
Huizen einde van de straat of einde inrit ? :p Alles is opgestuurd incl foto's ik laat het horen hoe het afloopt :beer:
ramon16V
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 17 mar 2002 0:00
Contacteer:

aan de weg te zien die vrij smal is heeft vrachtauto middenop gereden waar had je dan heen willen gaan als hij je voorrang had gegeven? misschien is dit een rare opmerking maar ben zelf trucker geweest en heb vaak dit soort weggetjes begaan en er is er geen 1 die ooit voorrang had willen nemen. ik zeg altijd maar op dit soort weggetjes 2 x kijken.

in ieder geval suc6 met de prosedure
RoyH
Berichten: 1467
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:31
Locatie: Beek

wookie schreef:
RoyH schreef:De combi zwarte clio, gouden velgen en vrachtwagens gaan niet goed samen :(

Maar naar mijn mening is dit duidelijk een uitrit aangezien er huizen bij liggen...
Huizen einde van de straat of einde inrit ? :p Alles is opgestuurd incl foto's ik laat het horen hoe het afloopt :beer:
Njah het is allemaal een beetje lastig beoordelen op de foto's voor ons denk ik als je de daadwerkelijke situatie niet kent... Het blijft in ieder geval klote voor je, eigen schuld of niet.

Succes met de afhandeling! (Y)
Reno-loos
nickyr16v
Berichten: 516
Lid geworden op: do 12 okt 2006 9:28

ja man suc6 durmee :biertjuh:
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

nickyr16v schreef:ja man suc6 durmee :biertjuh:
danku :)
wookie
Berichten: 178
Lid geworden op: di 30 mei 2006 18:35
Locatie: Venhorst

Heb net al een brief van mijn verzekering gehad : de tegenpartij wordt aansprakelijk gesteld, omdat deze geen voorrang heeft verleend.
Laguna II GT Dci
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 22 mar 2006 19:41

Naar mijn mening is de straat waaruit jij komt een zijweg omdat er namelijk niet wordt voldaan aan de eisen van een uitrit-constructie zoals die staat beschreven in de bijlage van het RVV 1990. Het is een uitrit-constructie als:

Het trottoir op dezelfde hoogte, met dezelfde soort bestrating doorloopt,
er verhoogde, gebogen, wegkantbanden aanwezig zijn en zo zijn er nog enkele regeltjes die ik zo ff niet uit m'n hoofd weet en ik kan ze nu niet ff opzoeken omdat ik niet op m'n werk zit maar in elk geval is de weg op de foto geen uitrit. Net zoals een drempel vlak voor een kruising geen uitrit wordt (omdat de bestrating o.a. van een ander soort plaveisel is als het naastgelegen trottoir). Daarover ontstaat ook veel verwarring, heb er al vele aanrijdingen moeten behandelen.

De situaite bij jou doet mij sterk denken aan de aanrijding die Maxima destijds had bij het verlaten van de 'uitrit' van het paleis, met die auto die daar eigenlijk niet mocht drijden. Maxima is toen ook in het gelijk gesteld omdat volgens de regels het geen uitrit maar een zijweg betrof.

Groeten en succes van een wout.
dbeukie
Berichten: 152
Lid geworden op: di 2 mar 2004 16:31
Locatie: Rhoon bij Rotterdam

hallo
mijn mening is dat dit een weg van rechts is staat duidelijk straat naam bord en geen verdere verkeers tekens wat duidt op uitrit.
dus je kwam naar mijn mening gewoon van rechts
misschien dat de vrachtwagen had verwacht dat je zou wachten ivm nogal smal op de weg daar.
ik zelf ben ook chauffeur en zo tezien aan de remsporen heeft hij toch aardig door gereden dus je mag van geluk spreken dat je zo weinig schade heb.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

je verliest m denk ik,

als ik foto 2 open en inzoom zie ik daar op dat bordje staan:

11, 11a en 13

dat is geen straatnaam, dus een uitrit volgens mij.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Plaats reactie