Motorwissel op kenteken

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
Plaats reactie
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Ben voornemens om de in mn R5 gemonteerde 1.8 16v op kenteken te zetten.
Nu hoor ik links en rechts wisselende verhalen over wat hierbij noodzakelijk is.
De auto is recent nieuw gekeurd nadat er 2 nieuwe krikpunten en een linker dorpel zijn vervangen.

Wat ik weet over de motor is dat deze tussen 2007 en 2008 is gekocht bij Snuverink in Borculo.
Ze zijn daar druk zoekende naar het chassisnummer van de auto maar ik zit dus nu nog zonder info daarover.

Is het strikt noodzakelijk om dat op schrift te hebben en wat kunnen de consequenties zijn als ik zonder deze info ga?
Kunnen ze bv mn kentekencard innemen als ik ga zonder dat ik kan aantonen waar de motor uit komt?

Alle info is welkom (Y)
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Voor zover ik weet wordt er mbt de motorcode niks geregistreerd, gewoon een willekeurig kenteken uitzoeken en klaar.

Als je mazzel hebt voeren ze niet eens alle checks uit, ik stond na 15min en €54 lichter te zijn weer buiten
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Hangt van de keuringsstation af, oudere autos als 5jes zijn niet echt een probleem. Officieel moet je een vrijwaring van de donor of een aankoopnota van de motor hebben, had ik na overleg met m'n TL ook niet nodig. Heb zelf toen vooraf met lui van de werkplaats gesproken, die wilden het zo wel doen. Was inderdaad 5 of 6 tientjes en een half uurtje.

Motorcode wordt wel gepakt om de type te bepalen! Bij mij althans wel. In geval van tuur en dit (niet originele motor) kan het anders zijn.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Bij mij wilde ze de motorcode ook hebben, zei tegen hem die ga je niet vinden ivm de ruimte.. had een vrijwaring van de sloop waar de motor uit kwam, daar nemen ze alle gegevens van over en zijn ze meteen klaar. Waarom die motorcode weet ik niet..

Wat je evt zou kunnen doen is vragen of Snuverink een factuur kan maken voor je.
Ik heb met dat soort dingen liever teveel info dan te weinig.. Je weet maar nooit wat voor keurmeester je treft. Ben ook al meerdere keren naar huis gestuurd met keuringen omdat ze altijd wel iets te zeiken hebben..
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Met 2 mogelijke chassisnummers onder de arm naar de rdw gegaan en met succes.
Na een inspectie zijn de gegevens overgenomen is nu is het wachten op de nieuwe kentekencard :biertjuh:
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Gefeliciteerd Marcel! Voor niks nachten wakker gelegen! :D
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Nou niet letterlijk wakker van gelegen maar wel over gepiekerd.
Maar jij bij deze bedankt voor je steun, heb veel aan je gehad :p
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Wat hebben ze nog meer gecontroleerd dan behalve de motor? Ik ben zelf een vijfje aan het ombouwen.
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Eigenlijk niet echt veel bijzonders, onderstaand de punten die hij heeft gecontroleerd:

bevestiging van de motor
breedte wielbasis
aslast voor en achter
cO
gewicht
koplamp hoogte afstelling
remtest voor en achteras

Zat met de aslast voor op een wettelijke max van 650kg en met deze motor erin is het 580kg.
Het chassisnummer van de vermoedelijke donor is gecontroleerd en die gegevens (kw en inhoud) zijn overgenomen op mijn kenteken.

De nieuwe type aanduiding mocht ik zelf invullen, staat nu als 5 1.8 16v op kenteken.

Tijdens de keuring ging het over de rest van mn wagenpark en over de verkrijgbaarheid van onderdelen voor oldtimers, ging soepeler als verwacht.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Leuk gedaan, en veel (race)plezier.
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Goed bezig! Leuk dat je het zelf in mocht vullen, ik vroeg er ook om maar dat mocht toen niet van hem (N)
Ben benieuwd, binnenkort ook voor een motorwissel weer naar Rdw.. Blijft toch altijd een beetje spannend :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Niels V Dijk schreef:Goed bezig! Leuk dat je het zelf in mocht vullen, ik vroeg er ook om maar dat mocht toen niet van hem (N)
Ben benieuwd, binnenkort ook voor een motorwissel weer naar Rdw.. Blijft toch altijd een beetje spannend :p
Mooi end op weg met de hotrod dus? ;-)
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Ik wilde het al bij de aanschaf in 2014 doen maar toen was de koets te krokant.
Dat ie technisch goed was daar was ik van overtuigd maar ik kon niet aantonen waar de motor vandaan kwam.

Achteraf is er niet eens op het typeplaatje gekeken en hebben ze klakkeloos het chassisnummer ingegeven wat ik op de achterkant van een blauwe enveloppe had geschreven (Y)

En als je dan een keurmeester treft die enthousiast is over de auto en de rest van het wagenpark dan verloopt het soepel en heb je je vooraf druk gemaakt om niks.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
GerryTT
Berichten: 1929
Lid geworden op: vr 4 jun 2004 17:24
Locatie: Roosendaal

Das toch gewoon lachen hier in Nederland?

Ik ben een jaar geleden met dezelfde ombouw bij de rdw geweest en geen CO test, geen remtest en geen koplamp afstelling. Wel geluidstest die eigenlijk te hoog was maar toch weer niet :(
Koste €54, dacht ik.

En een brommer krijg je bijna niet op kenteken (N)

Maar beter zo Niels, rijd een stuk geruster zo, vind ik
Plaats reactie