Neon onder auto!!!!

Vragen over je auto m.b.t. de NL wetgeving
Primair NL, maar alles is welkom.
*Stephan_RSI*
Berichten: 657
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard

Ik weet dat het verboden is om neon onder de auto te hebben maar wat als ze me pakken??? Van sommigen hoor ik dat je het ter plekke ervan af moet slopen en inleveren, is dat waar?
Merijn.V
Berichten: 1087
Lid geworden op: za 23 mar 2002 0:00
Locatie: Delft
Contacteer:

Ik heb gehoord dat de politie zei dat dat niet waar is.

Dat er in de wet alleen rekening gehouden is met vooruit en achteruit gerichte verlichting, die niet aan de wettelijke regels voldoet.

Er zou geen rekening gehouden zijn met naar beneden gerichte verligting onder de auto.

Maar dit heb ik gehoord van iemand die is aangehouden.

Dus mochten er politie-functionarissen op dit forum meelezen, dan is het misschien wel tof als zij het eens vanuit het wetboekje of hhun opdracht vanuit het korps toelichten.
Laatst gewijzigd door Merijn.V op di 1 okt 2002 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Een vriend van heeft dat dus en is er ook al een keer voor staande gehouden toen hij stil stond op de parkeerplaats.

Hij mocht het wel aan hebben als hij stil stond maar als hij ermee zou gaan rijden dreigde de agent zijn auto in beslag te nemen.

Maar wat nu de regels ervoor zijn weet ik niet, dit is wat ik heb meegemaakt ermee.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

neon...geen idee...

weet alleen idd dat je geen (knipperende) rode en blauwe lampen op de voorkant van je auto mag hebben...verder week t niet...

sorry, dak ff offtopic ga, maar zijn die lichtgevende ruitensproeiers dan niet ook illegaal?
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

haaz (lambal) schreef: sorry, dak ff offtopic ga, maar zijn die lichtgevende ruitensproeiers dan niet ook illegaal?
een paar weekjes geleden met de grote FNB controles werden ze bij bosjes van auto's afgetrokken door de politie......
there is no spoon.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tijn schreef:
haaz (lambal) schreef: sorry, dak ff offtopic ga, maar zijn die lichtgevende ruitensproeiers dan niet ook illegaal?
een paar weekjes geleden met de grote FNB controles werden ze bij bosjes van auto's afgetrokken door de politie......
ai...had al zo'n vermoeden...niet dat ik ze heb ofzo, vind ze niet eens mooi, maar vroeg t me al af...
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ze worden, net als Tijn zegt, door sommige agenten eraf getrokken, maar eigenlijk mag dit weer niet, omdat er nog geen duidelijke regelgeving is tegen dit soort verlichten.
Ze trekken ze onder de auto vandaan onder het mom "valt onder mistlampen voeren".

Eronderuit trekken mag dus nog steeds niet en een eventuele bekeuring is dus dubieus omdat deze verlichting niet beschreven in het handboek van de wouTlopers.

Protest aantekenen dus is een goeie optie
Mrtn = Maarten
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Ik dacht dat er wel een regel was dat je geen storende of afleidende extra verlichting mag voeren... maar zeker weten doe ik het niet.
there is no spoon.
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Tijn schreef:Ik dacht dat er wel een regel was dat je geen storende of afleidende extra verlichting mag voeren... maar zeker weten doe ik het niet.
Dat kan wel weer kloppen, maar verkeerd afgestelde koplampen of dat felle Xenonlicht vind ik net zo storend, maar ja.........storend is voor iedereen weer anders.....
Bovendien is dit door de politie niet hard te maken, dan moeten ze de mensen die voor je hebben gereden of achter (waar die buisjes ook hangen) aanhouden om te vragen of het ze heeft geirriteerd.

Voorals nog zijn hier geen aparte reglementen voor

Maar mocht je neon hebben onder je auto, zet het dan niet aan als je op de weg aan het drukke verkeer deelneemt, dat is vragen om problemen en gezeur, vooral in 't donker.
Mrtn = Maarten
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Tijn schreef:Ik dacht dat er wel een regel was dat je geen storende of afleidende extra verlichting mag voeren... maar zeker weten doe ik het niet.
waarom rijden vrachtwagens dan met complete kerstbomen en dat soort meuk in of op hun cabine...soms denk je echt dat t kermis is op/in zo'n ding... :(
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

De regel is:

Dat je geen andere verlichting op je auto mag, dan de standaard(normale) verlichting.

Dus alle extra's zijn verboden, of mag je niet rijdend aan hebben.
He! nu is die weer rood.
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Tijn schreef:een paar weekjes geleden met de grote FNB controles werden ze bij bosjes van auto's afgetrokken door de politie......
... dan denk ik dat die politie wel even een probleempje heeft :(:( Die mag er zelfs niet aankomen !
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

nee, ok, bij wijze van spreken dan. Maar ze mogen je wel sommeren het te corrigeren. komt op hetzelfde neer.
there is no spoon.
bruno @af
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 4 apr 2001 0:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

das idd juist :wink:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

maar what about die vrachtwagens dan....mag dat dan wel??
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

Vrachtauto's met neon mag ook niet nee :D
He! nu is die weer rood.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

_Martijn_ schreef:Vrachtauto's met neon mag ook niet nee :D
had ik t ook niet over ;) ik had het over die kerstbomen enzo op hun grillen enz...
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

Toch :lol: , dat mag denk ik wel. dat is toch gewoon standaard voor die dingen? En het is ook om duidelijk te maken dat het om een vrachtwagen gaat.

en als je echt kerstverlichting bedoelt, dat mag denk ik ook niet
He! nu is die weer rood.
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

zet binnekort ook een kerstboom op me motorkap...kijken wat ze zeggen...
"maar meneer, vrachtautos hebben dat ook hoor..."

:lol:
_Martijn_
Berichten: 884
Lid geworden op: ma 16 sep 2002 19:49
Locatie: Lisse
Contacteer:

:lol: :lol: , je kan het proberen. is wel orgineel.
He! nu is die weer rood.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik denk dat een kerstboom op je motorkap ook niet goed is hoor zie je niks meer :lol: :lol: :lol:
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

maar nog effe over die neon lampjes. Bij mij in de buurt is een zaak waar ze die dingen verkopen en daar moeten ze er bij zeggen dar de neon alleen gebruik mag worden voor show doeleinden
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Klopt, toen ik het liet monteren zeiden ze dat ook.
En het staat duidelijk op/in de handleiding.
Dus iedereen die het heeft:
Wees er idd voorzichtig mee met het gebruik op de openbare weg.
Cleaned Style
Projecttopic
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

hoop niet dat er meerdere RTC'ers zullen volgen
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
twingoturbo
Berichten: 1019
Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
Locatie: regio Alkmaar

ik zal vanavond ff n foto posten, ga nu eten.
Jeroen V
Berichten: 750
Lid geworden op: do 27 dec 2001 0:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Tom schreef:hoop niet dat er meerdere RTC'ers zullen volgen
o zo
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ja :wink: zo
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ad van Haperen
Berichten: 5838
Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

En wat kosten die balken eigenlijk allemaal zoal? En heeft er iemand een aantal foto's van?. (Dat ze onder de auto hangen maar ook nog van te voren). Wil namelijk zien hoe groot ze zijn en of ze makkelijk te monteren zijn onder mijn clio.
Super 5 Devil
Berichten: 165
Lid geworden op: di 3 sep 2002 22:03
Locatie: Uden

Voor verlichting geldt:

Voorkant: witte of gele verlichting altijd in setjes van twee en symmetrisch op de auto.

Achterkant: zelfde maar dan rood.

Neon's mogen dus niet omdat ze geen wit, geel of rood zijn aan de voor of achterkant... Helaas dus. Ruitensproeiers zijn vaak blauw of zo: ali illegali dus! Sproeidopjes zitten bovendien niet aan de voorzijde maar halverwege de auto. Verlichting op dak als stads/dimlicht is ook illegaal. Mag alleen mistlicht of grootlicht midden op dak zetten, want die gebruik je alleen als er niemand in de buurt is en niemand zich kan verkijken op je afmetingen.

Veel succes dr mee!
Rally is NOT a crime!
My only limit, is the limit of my car!
rasit..
Berichten: 2762
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Rotterdam

haaz (lambal) schreef:
weet alleen idd dat je geen (knipperende) rode en blauwe lampen op de voorkant van je auto mag hebben...verder week t niet...
vorige week reed ik een mongool, met van die rode lampjes aan de voorkant van zn auto, tegemoet.. dat is ECHT gevaarlijk en die mogen ze er wel af slopen van mij bij elke auto
Gunther
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jun 2002 17:44
Locatie: Beveren, België

Ik weet niet hoe het in Nederland gesteld is..maar hier in België is er een artikel dewelke zegt "dat het motorvoertuig conform het gelijkvormigheidsattest dient te zijn" dus...elk lichtje dat je erop zet is in feite een inbreuk, als ze kwaadwillig zijn, stel je voor dat je type van auto nooit het fabriek heeft verlaten met voormistlichten, en je zou die er dan opzetten (wat toch de veiligheid bevordert) zou je prijs kunnen hebben!!
Hoge bomen vangen...geen konijnen
marco
Berichten: 2614
Lid geworden op: do 22 feb 2001 0:00
Locatie: maastricht

Hooliead schreef:En wat kosten die balken eigenlijk allemaal zoal? En heeft er iemand een aantal foto's van?. (Dat ze onder de auto hangen maar ook nog van te voren). Wil namelijk zien hoe groot ze zijn en of ze makkelijk te monteren zijn onder mijn clio.
ik heb die balkjes hiero gezien bij onze local onderdelen schop,kosten 99 euro voor vier tl"s
twee kleintejs en twee groote voor aan de zijkant,prijs valt best mee vind ik ,ben mischien van plan om ook te doen,en nee het is niet iets wat ik pas in mijn hoofdt heb maar dat speelt al maanden :D :D :wink:

greetz marco
Nick (germanstyle)
Berichten: 1898
Lid geworden op: zo 13 mei 2001 0:00

marco schreef:
Hooliead schreef:En wat kosten die balken eigenlijk allemaal zoal? En heeft er iemand een aantal foto's van?. (Dat ze onder de auto hangen maar ook nog van te voren). Wil namelijk zien hoe groot ze zijn en of ze makkelijk te monteren zijn onder mijn clio.
ik heb die balkjes hiero gezien bij onze local onderdelen schop,kosten 99 euro voor vier tl"s
twee kleintejs en twee groote voor aan de zijkant,prijs valt best mee vind ik ,ben mischien van plan om ook te doen,en nee het is niet iets wat ik pas in mijn hoofdt heb maar dat speelt al maanden :D :D :wink:

greetz marco
Voor EURO 99 kan dat echt niks zijn. 1 steentje of een keer door een waterplas en de boel is kapot. Die dingen zijn stukken duurder van een goed merk.

Bovendien heb je bij die goedkope merken een kleine velk op het asfalt zitten. Bij de goede merken is je hele onderkant belicht en zie je niet waar je lampen zitten.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De beste zijn van streetglow, je krijgt er levenslange garantie op en geeft een heel mooi en goe licht.
Het enige nadeel is de prijs die is namelijk €430,-.
Nick (germanstyle)
Berichten: 1898
Lid geworden op: zo 13 mei 2001 0:00

robclio16V schreef:De beste zijn van streetglow, je krijgt er levenslange garantie op en geeft een heel mooi en goe licht.
Het enige nadeel is de prijs die is namelijk €430,-.
Ik krijg ze lekker goedkoper :lol: :D Stukken goedkoper :D
Plaats reactie