Roald's 19 16v F7R Turbo

Vertel hier alles over je project.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

larsdijkstra schreef:ja doe ik ook zaterdag! goede tip om verweerd donkergrijs plastic op te halen zoals de deurklinken en behuizing spiegels: vaseline. ook goed voor alle rubbers
Donkergrijs plastic gewoon warm maken met een föhn. mooier en langer resultaat dan met vaseline. ;-)

Vaseline is maar goed voor 1 ding. :X
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Gerald schreef:
larsdijkstra schreef:ja doe ik ook zaterdag! goede tip om verweerd donkergrijs plastic op te halen zoals de deurklinken en behuizing spiegels: vaseline. ook goed voor alle rubbers
Donkergrijs plastic gewoon warm maken met een föhn. mooier en langer resultaat dan met vaseline. ;-)

Vaseline is maar goed voor 1 ding. :X
die ligt dan op jouw nachtkastje ga ik van uit he..? :evil:
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Wahaha :smile:

Je kan Meguiar's Trim detailer gebruiken, blijft wel aardig zitten maar als je teveel gebruikt geeft dit snel een 'vettig' resultaat.
Met Föhn is wel langer en mooier resultaat.
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Gisteren de 19 16v weer opgehaald bij Ronald.
Man o man wat rijdt dat ding weer lekker na het uitlijnen bij Steverink!!
Stuurtje staat weer recht en voelt echt weer super strak aan.
Snelheidsmeter doet het nu ook betrouwbaar wel zo fijn, hij klopt ook nog zeer aardig met deze JC5 Diesel versnellingsbak als ik het met de GPS snelheid vergelijk.

Nu met de katalysator er onder weg en de elektrodes van bougies weer op de juiste afstand (waren we vergeten weer goed te zetten) zit er alweer een fiks stuk meer gang in, je voelt wel wat torque steer maar ach das ook niet gek :p

Nu nog hopen dat Menno deze maand tijd heeft om hem te mappen, weet dat deze map destijds niet afgemaakt is.
Er is nog meer te halen met name tussen 6000 en 7000 RPM.
Maar verder gaat ie echt als een raket. :worship:

0-100 geschied nu in iets meer dan 6 seconden, ondanks een half afgemaakte mapping en die enorm lange versnellingen van die Diesel JC5 bak.
Dalijk nog ff lekker stukkie rijden en genieten en dan verder met poetsen om de 19 16v klaar te stomen voor morgen 8) (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Hou hem heel
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dat was wel de bedoeling :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Tot morgen (Y)

Als je niks meer te poetsen hem, kan mijn 5je wel neerzetten. :D
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

cool...
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Afgelopen Donderdag is de 19 16v turbo gemapped door Menno en is de turbo voor het eerst naar zijn 'hoge boost' stand gegaan.
Tjonge wat vloog dat ding ineens zeg, echt ongenadig harde acceleratie nu ondanks de behoorlijk lange JC5 bak. :smile:
Het is 1 en al power van 2000 tot 7000 RPM, gewoon belachelijk zoals dat ding er nu vandoor gaat. :worship: :worship:
Helaas na 3000 zeer betrouwbare km's komen er nu een aantal kinderziektes uit, eerst begaf de actuator van de turbo het (toen waren we al klaar met mappen gelukkig)
Ze zeiden dat er een gloednieuwe was op gekomen, nou daar geloof ik niks van deze is duidelijk 'gereviverft'
Gelukkig heb ik garantie op de turbo en heb ik een andere gehad, helaas moet die weer aangepast worden zodat ik op 0,7 bar uit kom.
Nu draait hij tussen 0,3 en 0,4 bar.
Ook moesten we woensdag de rubbertjes van de injectoren vervangen aan de rail kant, die waren ineens gaan lekken, bleken helemaal zacht geworden te zijn, alsof aan het oplossen waren. :(
Gisteren toen ik een test rondje reed nadat ik de nieuwe actuator gemonteerd had besloot de 23 jaar oude benzine leiding het ineens te begeven aan de rail kant :-(
Allemaal issue's die op te lossen zijn, maar niet minder irritant, het lot wil denk ik niet dat ik op de 'high boost' stand rond mag rijden.
Dus als iemand het bestel nummer kan opzoeken van de benzine slang (vanaf injectie rail naar koppelstuk bij het subframe) alvast bedankt :)

Wat foto's anders is het ook zo kaal ;-)

Turbo slang los gehaald om ruimte te kunnen maken om bij de boutjes van actuator te komen:

Afbeelding

Stuk turbo slang andersom op de turbo geprikt zodat ik er niks in kan laten vallen :P

Afbeelding

Actuator er uit, ligt hier op het deksel van de accu bak.

Afbeelding

Gisteren de actuator onder garantie omgeruild voor een andere en meteen gemonteerd, stangetje moet alleen nog ingekort worden om weer op de volle boost uit te komen.

Helaas geen foto gemaakt van volledig afgemonteerd, hier had ik net de actuator er op zitten (ja het borg ringetje moest er hier ook nog op :p )

Afbeelding
Anything worth doing is worth doing right!.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Op een gegeven moment zijn alle kinderziektes opgelost en dan vol gaan.

Ga je die actuatorstang verstelbaar maken?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Dat die actuator niet vervangen was kon ik je zo wel vertellen, best knap dat zehem precies hetzelfde verbogen hadden en ook het extra gaat weer geboord hadden :p

Hoe dan ook, kinderziektes oplossen en weergaan met die banaan, een filmpje is wel een must natuurlijk!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nee Arthuur, ik vind dat er een mee rijd dag moet worden georganiseerd.. jij en Roald moeten verplicht je auto beschikbaar stellen :evil: ik wil wel pendelen met mijn brute burgerbak met hyperventilerende 130PK :lol:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zo bijzonder is mijn Clio nóg niet hoor, genoeg Megane rs'en met hetzelfde of meer vermogen.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Of de actuatorstang verstelbaar gaat worden weet ik nog niet, is eigenlijk wel het mooiste :)
Kan ie voor APK doeleinden etc mooi naar 'lage boost' toe, al gaat ie dan ook al best lekker hard.
Kinderziektes er inderdaad uithalen en weer gaan idd, ging gisteren alweer alleen jammer dat na 10 km die benzine slang begon te etteren :p
Filmpje ga ik uiteraard maken, eerst zorgen dat ie nu weer rijdt en op volle boost draait (0,7 bar)
Ohja en mezelf een fatsoenlijke camera regelen :smile:

Iemand nog het bestelnummer voor de benzine slang van de injectie rail naar het koppelstuk bij het subframe ? :smile:
Anything worth doing is worth doing right!.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Bestelnummer voor een benzineslang, zitten er speciale koppelingen aan dan? Anders gewoon langs de automaterialenzaak of desnoods de betere (hydrauliek)slangenboer, ben je zo klaar....

Waarom zou je trouwens de actuator zo speciaal willen aanpassen, neem gewoon een bleedvalve of als je het goed wil doen een boostcontroller, dan is het allemaal gewoon simpel te doen in een handomdraai.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

@Steven: Nee, maar wel een paar voorgevormde bochten die je in een universele slang nooit krijgt. Krijg je nooit fatsoenlijk weg en dat zou wel een beetje zonde zijn bij een motorruimte die er na uren prutsen zo strak bij staat. Sommigen geven er niets om maar Roald wel en ik ook overigens.

@Arthur: Ik had meteen al wel door dat ie "gereviverft" was. Zoals ik al aangaf, er was eigenlijk geen enkel onderdeeltje meer bruikbaar van die oude verotte turbo. :p
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Precies die motorruimte staat er strak bij en dat wil ik graag zo houden.
Boostcontroller staat wel op mijn lijstje, maar gezien de enorme berg geld die ik er aan uit heb gegeven het afgelopen jaar staat dat even op een laag pitje.
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Aaaah joh, die paar honderd euro zie je niet eens meer terug in het project :p
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ronald1916V schreef:Aaaah joh, die paar honderd euro zie je niet eens meer terug in het project :p
Woops das waar :smile:
Anything worth doing is worth doing right!.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vandaag de leren voorstoelen er in gezet, staat toch een stuk beter zo 8)

Voor:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... xz9d6m.jpg[/img]

De slijtplekken in de oude bestuurders stoel:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... hpjxwy.jpg[/img]

Het leer:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 2u8sio.jpg[/img]

Wonder boven wonder kwamen de moeren aan de onderkant van de auto met wat overredings-kracht los na ruim 23 jaar.
Ze waren wel erg ver heen dus we hebben ze meteen vervangen voor nieuwe exemplaren en een lik kopervet er aan gedaan.
We hebben ook nog het betere schuim uit zitting van mijn oude bijrijders stoel overgezet op de huidige bestuurders stoel, zit weer als nieuw.
Al met al zijn we er toch een 2,5 uur mee bezig geweest, maar zeer de moeite waard al zeg ik het zelf :P
Thx Jacques!

Ondertussen rijd ie ook weer op 0,7 bar turbo druk en is de benzineslang vervangen, man o man wat een beest is het nu :bang: :bang:
Anything worth doing is worth doing right!.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Staat goed. Gefeliciteerd :)
Trust me. I know what I'm doing.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

geen wolf in schaapskleren maar in rundkleren... :D

En zoals Tutuur al aangeeft, filmpje?
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Xabre

Thx :)
Arno17 schreef:geen wolf in schaapskleren maar in rundkleren... :D

En zoals Tutuur al aangeeft, filmpje?
Je bent een rund als je met turbo's stunt :lol:
Filmpje ga ik binnenkort maken (Y)

En Ronald baalde enigszins de 19 16v turbo weer terug te geven, geloof dat ie er iets teveel lol mee had :smile:
Mocht de 19 16v nog wel een maandje bij hem laten staan 8)
Anything worth doing is worth doing right!.
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Het schiet ook allemaal niet op hé. Dan doe ik het wel :p

jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb het meegemaakt en het was zeer indrukwekkend. De auto loopt ook gewoon heel goed en voelt zeer degelijk aan en ook nog behoorlijk stil.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Klopt, die lange 5e versnelling is ook wel aardig, 2900RPM bij 120km/h. Daardoor is ie nog best zuinig te rijden als het moet. Heb 'm zelfs nog een dagje mee gehad naar m'n werk in Apeldoorn.
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

En zo op het filmpje ziet het er niet eens echt indrukwekkend snel uit.
Hmmm ik heb teveel 1320 video gekeken op de jij buis :p

De lange 5e versnelling is inderdaad erg prettig op de snelweg bij constant rijden.
Je kan met deze setup ook heel mooi vlotjes en beheerst rijden en je hebt bij bijna elk toerental bakken met koppel (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Xabre
Berichten: 5508
Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:18
Car: 19 16V

Gisteravond een stukje meegereden, prachtig hoor, wat een lekker koppel :D alles gaat heel vlotjes en soepel. Mooie auto zo (Y)
Trust me. I know what I'm doing.
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Gaaf Roald! Dat leer staat hem goed! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@ Xabre,

Ging ff mooie over de Bunschoterstraat hé :D
Kan kort of lang duren maar dit wil je gewoon voor je 19 16v :p

@Chris

Thx, het is een hele verbetering met het leer, ze hebben nog wel wat TLC nodig, maar dat gaat goed komen (Y)
Anything worth doing is worth doing right!.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Mooie racebaan is het daar inderdaad :D
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Zo na lange tijd maar weer eens update doen, hele seizoen lekker kunnen rijden met het beest echter probleempje voor de APK...
Het Turbospruitstuk heeft scheurtjes ontwikkeld en lekt dus dat is afkeur.
Nu vond ik het altijd al een crappy ding dat gelaste spruitstuk maar goed penny wise pound foolish geweest.
Je bespaart een paar honderd euro op een setup waar je heel veel centjes in hebt gestopt en het bijt je vroeg of laat, in dit geval ergens er tussen in.

Dus maar een fatsoenlijk gegoten spruitstuk besteld bij Engine-Dynamics in Engeland, prijs viel me nog wel mee.
Gelukkig hadden ze er nog 1 voor F7P/F7R motortype, dat moet je tegenwoordig nog maar afwachten het begint serieus oud spul te worden.
De tijd dat alles in overvloed te krijgen was is helaas voorbij.
Moet zeggen prima service bij die gasten, 3 dagen later had ik hem in huis.

Goed de foto's, zo te zien doet mijn photobucket het nog met pic's delen gezien ik te lui ben om ff snel wat anders te verzinnen :P

Oude Spruitstuk: (wat een lelijk ding is het toch eigenlijk bah...)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... jxtkps.jpg[/img]

De nieuwe:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 1cplri.jpg[/img]

Paar plaatjes met de turbo er op:

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... fck8xx.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... 2x4qun.jpg[/img]

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... bnqnce.jpg[/img]

Nou past het allemaal natuurlijk weer niet 100% meteen in 1 keer natuurlijk, dat heb je met custom auto's.
-Draaiing van turbo iets moeten aanpassen omdat compressor kant anders tegen spruitstuk aan kwam.
-Actuator iets moeten bijwerken anders kwam die weer onder spanning.
-Downpipe zal ietsje aangepast moeten worden, turbo hangt iets lager ten opzichte van de motor

-Verder viel me op dat de kanalen van alle uitlaatpoorten een stuk dikker zijn bij de nieuwe.
-Afwerking intern uiteraard veel gladder (want gegoten)
-Flens op spruitstuk komt mooi precies overeen met flens van turbo, op de oude was de flens op spruitstuk kleiner dan op turbo (niet goed voor stroming :p )

Zoals je ziet blijft er weinig ruimte over:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... kkedxx.jpg[/img]

Nog een plaat je omdat het leuk is
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... jiorzx.jpg[/img]

Downpipe zit er ondertussen ook weer aan:
[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... eveqdd.jpg[/img]

Resultaat mag er wezen, motor loopt nu veel rustiger en soepeler, nu met de kat er onder voor de APK is het gewoon angstaanjagend stil in de auto, tis best een comfortabele cruiser nu :)

En de 19 16v mag weer een jaar 8)

[img]http://i42.photobucket.com/albums/e311/ ... h1zqcb.jpg[/img]

Verder uiteraard heel veel dank aan Ronald wederom!

Tevens nog een leuk filmpje toen de downpipe even een screamer pipe was geworden :smile:

Anything worth doing is worth doing right!.
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Blijft een gaaf ding! Een mooie nuttige update (Y)
brains
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 5 jan 2007 22:40
Car: 5 GTT/RS4
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Wat een super gave 19 zeg! :worship:
5 GT Turbo Coup 1988/Audi RS4 2001
Roald
Berichten: 1810
Lid geworden op: wo 17 jul 2002 17:28
Car: 19 16v PhII 2.0T
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

@Patrick RS

Zeker een nuttige update, auto loopt nu in elk denkbaar opzicht mooier met dit spruitstuk, ook bij volgas accelereren en dan doorschakelen pakt de turbo veel beter op nu, stationair loopt hij veel rustiger nu.
Na de winter moet de volgende update volgen, de te kleine IC vervangen voor Charge cooler en dan nog een keer opnieuw mappen.
Tussen 6 en 7000 rpm kakt ie veel te veel in terwijl je de turbo druk niet terug ziet lopen.

@Brains

Dank je :)
Anything worth doing is worth doing right!.
Plaats reactie