5 TR-T [400K!!!]

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Dat is duidelijk (Y)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Yeah Krijn, heb je ook zo'n snelstarter erop gefietst van de F-motoren familie?

Ben benieuwd wat je volgende week weer voor ons in petto hebt :D
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Eerlijk gezegd...heb ik geen idee wat voor starter er nu op zit aangezien ik hem er niet zelf op heb gezet...
Heb ooit in het begin van mn gt-carrière op straat een startmotor vervangen en daarna gezworen dat NOOIT meer te doen (in ieder geval niet zonder brug). :gun:
Heb dat fijne klusje dus maar uitbesteed.... :p
Hij maakt wel een compleet ander geluid bij het starten, klinkt...ehhh..."moderner"...
Maar meer kan ik er niet over zeggen. Maakt me ook niet veel uit eigenlijk.
Snel starten (of beter gezegd..het gebrek daar aan...) bij een gtt heeft volgens mij meer met de carb te maken dan met de startmotor.
Het start nu in ieder geval prima. (Y)

Tot volgende week voor een nieuw avontuur! :smile:
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Zijn we weer!

Eerst maar even een positief bericht.
Goed voor moraal...
Net weer een mooie mijlpaal bereikt :biertjuh:

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-N02- ... AG0479.jpg[/img]


En dan het probleem van de week:
Merkte laatst tijdens een lange rit in het lekkere weer dat mn brandstofmeter ineens heel hard terug liep.
Dus ik dacht fuk, ergens een lek ofzo. Auto stilgezet en gekeken en geroken, maar niks te zien/ruiken.
Vuldop open... PSSSSSHHHHHHT! Dikke benzinedumpvalve! Spoot zelfs wat brandstof naar buiten... :( (net de tank volgegooid).
Oftewel... het lijkt er op dat de tank niet goed ontlucht?
Hoe dat invloed heeft op de brandstofmeter (...vlotter?) weet ik niet precies maar wellicht dat de druk in de tank iets veroorzaakt?
Merkte de laatste tijd ook al dat tijdens het pompen de pompslang steeds afsloeg. Kon hem soms niet helemaal op volle kracht volgooien omdat hij steeds stopte.
Misschien dat dit allemaal met elkaar te maken heeft? Lijkt me in ieder geval in hetzelfde straatje zitten.

Dit is de enige afbeelding die ik kan vinden van de ontluchting (Haynes).
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-Ru18 ... AG0482.jpg[/img]

Zo te zien lopen er dus meerdere ontluchtingsslangen naar de vulhals?
En waar gaat die ontluchtingsslang vanaf de vlotter dan heen? Naar de tank zelf?
(nr. 3)
[img]https://lh3.googleusercontent.com/-AIqu ... 20copy.jpg[/img]

Iemand die weet of ik in de juiste richting zit te denken en beter weet hoe de ontluchting van die tank werkt?
Het gaat trouwens om een tank ZONDER reservetank. (zoals op bovenstaande afbeelding dus)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

ehm.

ff denken, net achter je vulhals/tankdop zit een terugslagklep tegen de carroserie aan. kijk eens of die nog gangbaar is. ding hoort 1 kant op lucht door te laten. als die vast zit kan er geen lucht uit.

verder kan je de (ontluchting) slangen 1 voor 1 door blazen met perslucht. makkelijkste is om deze los te halen net achter je wiel, boven je achteras aan de binnenkant van de balk. hierop komen alle ontluchting slangen bij elkaar. 3 stuks als ik me niet vergis.

ik kan me niet voorstellen dat het puur en alleen in je vlotter zit.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

En de ontluchtingsslangen lopen net anders afhankelijk of je een reservetank eronder hebt. Heb je de tank + reservetank destijd mee omgebouwd of zit er de standaar TL/TR tank onder?

(P.S. heel toevallig, maar ik heb tegelijk met mijn carb problemen ook problemen met het brandstofniceau op de meter, dus volg dit topic ook even)

EDIT:

Sorry, niet goe dgelezen...zonder reservetank dus...precies zoals ik het eronder heb.

Inderdaad komen er 3 ontluchtingsslangen samen bij de vulhals. Even je achterwiel eraf en je kan er zo bij.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik zat al bij/achter de vulhals te kijken en zag daar van alles lopen, maar ik kom er net niet goed bij met wiel er op.
Vandaag effe geen tijd/zin om wielen eraf te halen en de boel even goed te bekijken.
Zal dat morgen eens doen.

Zal van alle drie de ontluchtingsslangen en die terugslagklep eens controleren of daar nog lucht uit kan komen.
Hopelijk weet ik dan wat meer.

En kan een teveel aan opgebouwde druk in de tank er dan voor zorgen dat de vlotter een verkeerd peil naar de meter verstuurd?
Hij ging echt een kwart tank leeg binnen een half uurtje rijden (op de meter dus). En na een poosje stil te hebben gestaan was hij weer zoals het hoorde (bijna een kwart voller dus...).
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

gewoon een klein gaatje (3mm) in je tankdop boren, probleem opgelost.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

spir@l schreef:En kan een teveel aan opgebouwde druk in de tank er dan voor zorgen dat de vlotter een verkeerd peil naar de meter verstuurd?
Hij ging echt een kwart tank leeg binnen een half uurtje rijden (op de meter dus). En na een poosje stil te hebben gestaan was hij weer zoals het hoorde (bijna een kwart voller dus...).
Ja, absoluut. Je blaast je tank boller, waardoor de meting niet meer klopt. Ook gehad. Een nieuwe ontluchtingsklep loste het op.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Maar wat doet die ontluchtingsklep, want die zit er bijvoorbeeld bij mij niet eens tussen. De ontluchtingsslang van de tank zit direct aangesloten op de vulhals (zoals op onderstaand plaatje).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Martijn schreef:
spir@l schreef: Ja, absoluut. Je blaast je tank boller
Volgens mij zuiger je de tank juist vacuüm,
anders zou bij het openen je de tankdop om te oren vliegen toch? (kan het ook helemaal verkeerd zien hoor)
Je pomp de benzine uit de tank en hiervoor moet lucht in de plaats komen, als je ontluchting niet werkt zuig je dus je tank vacuüm.

Ik heb naast de 3 ontluchtingsslangen ook nog een dunne stalen leiding, waar dient deze voor?
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

benzinetank en warmte van een rijdende auto is gegarandeerde overdruk he. Vacuüm trekken door het benzine verbruik zal wel niet zo'n vaart lopen denk ik.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hey.

Even een tijdje er tussenuit geweest.... (reis gemaakt en andere dingen...)
Nu meteen weer aan de slag met de 5.

Het volgende:

Heb nieuwe remklauwen voor de achterzijde gehaald.
Nu zit er bij de nieuwe klauw een zakje met accessoires...

-twee boutjes
-twee (verschillende!) koperen ringetjes
-tubetje Loctite

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-Ey6X ... AG0523.jpg[/img]

Boutjes lijken er voor gemaakt te zijn om de "beugel/steun" (van de remblokken) aan de klauw vast te zetten. (zelfde grootte als degenen die ik van de oude af heb gehaald).
Hier een foto van de klauw en de rode "beugel/steun" (hoe de fuk heet dat ding?)

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-uEix ... AG0522.jpg[/img]

Dus het leek mij voor de hand liggen dat het hele zooitje bij elkaar hoort...boutje, koperen ringetje en een likje Loctite...
MAAARRR...de ringetjes zijn niet hetzelfde... de ene past perfect, de ander niet (te klein).
WTF?!

Oftewel: Waar zijn de koperen ringetjes voor bedoeld?!?!!?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Remzadel schijnen ze genoemd te worden (D)
De ringetjes horen er bij mijn weten niet tussen maar waar ze dan wel voor zijn...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Denk dat het een missertje is, dat die ringetjes bedoeld zijn voor het afdichten van een eventuele banjobout aansluiting? (Die overwegend niet op Renaults zitten).

Verder wat Maarten zegt, het remzadel zit normaliter zonder ringen vast. Let op dat die je die bouten niet TE lomp vastdraaid, het is maar aluminium ;)
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Waren vast dure klauwtjes?
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

top!

Op de oude klauwen zaten de zadels(... :p ) namelijk met twee verschillende bouten vast op de klauw... :~
En eentje daarvan had een ringetje... dat maakte het allemaal nog verwarrender...

Draai de boel sowieso niet te lomp vast, want dat zat het op de oude klauwen dus wel... icm met loctite en tientallen jaren rottigheid....
Heb het geweten ook, man man man wat was ik blij toen de boel eindelijk los kwam en niet afbrak na wat gericht geweld door een meter lange pijp op een sleutel gezet te hebben....... :gun: :smile:

Behoorlijke investering weer ja, Willeon...
Wel een ruilartikel, dus je krijgt nog een paar tientjes terug als je de oude opstuurt.
Maar dat ga ik waarschijnlijk niet doen want ik wil die dingen een keer zelf reviseren. Zie namelijk al wat er mis is en ik denk dat dat best op te lossen valt door de boel wat op te frissen.
Heb ik een mooi setje gereviseerde klauwen. Altijd handig (voor mijzelf of voor een ander...) en me meer waard dan die paar tientjes.
Wilde ze eigenlijk direct proberen te redden door te reviseren, maar ik kan niet zo lang zonder werkende remmen (en dus rijdende auto) zitten.....
Uiteindelijk dus toch maar een setje nieuwe gekocht.

Bedankt weer gasten!
Good to be back. (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tip, op die 2 boutjes geen loctite doen, eerder kopervet. dan kun je ze in de toekomst nog eens los draaien.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Niets doen met die boutjes, die blauwe rand die erop zit is al bedoeld voor de borging. Dus geen Loctite en geen kopervet.

Oude klauwen inderdaad reviseren, is zo gepiept (als de zuigers al niet ver weg ge'roest' zijn). Alleen even ergens een revisiesetje bestellen en een tube polijstmiddel en rempasta. Paar uurtjes werk en weer een mooi setje reserve klauwen ;) .
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Daniël W.
Berichten: 1589
Lid geworden op: zo 1 feb 2004 19:52
Car: 5TL-T
Locatie: Netherlands

Staal op aluminium en geen kopervet? Zou ik maar wel doen...en direct ook op de ontluchtingsnippels een beetje kopervet. Gebeurt echt niks raars mee..
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Altijd zoveel verschillende adviezen als het op kopervet en dergelijke aankomt.... :p

Zit voorlopig allemaal weer even in elkaar (zonder kopervet/loctite...) zodat hij door de APK kan.
Dan gaat alles toch weer uit elkaar omdat ik de zadels/klauwen even opnieuw een likje verf wil geven.
Zal wellicht uiteindelijk een aantal zaken een spaarzaam likje kopervet meegeven.....
Loctite wordt meestal toch wel aangeraden bij rem-onderdelen.
Maar de boutjes tussen klauw/zadel hebben inderdaad al een borging.
De twee bevestigingsbouten van de klauw zelf hebben restanten Loctite, dus ik denk dat ik die opnieuw besmeer.

Weet iemand waar ik ontluchtingsnippels vandaan haal?
En welke maat ik dan moet hebben?
Beide nippels aan de voorzijde zien er vrij belabberd uit en eentje is zelfs al zo goed als rondgedraaid....
Heb ze gelukkig nog wel open gekregen, maar hoog tijd om die eens te vervangen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

brezan, en ff een oude mee nemen :D
Boaz
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 dec 2010 19:35
Locatie: Rdam

ik zeg ook kopervet doen. het gaat namelijk oxideren.

klein beetje kopervet is voldoende.
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Even laten zien dat ik nog steeds bezig ben om dit autootje op te knappen....

Heb de remmen rondom een klein beurtje gegeven.
Klauwen achter vervangen, geleidepennen/rubbers en ontluchtingsnippels voorzijde vervangen. De boel een nieuw likje verf gegeven en de blokken/anti-ratel-klemmetjes/slotjes vervangen.

Daarna het ding maar weer eens bij de lasser langs gebracht....
Zag een paar plekjes en dacht daar nu meteen maar even bovenop te zitten.
Helaas toch altijd weer meer roest dan verwacht/gehoopt.... :@
Ook meteen daar de voorruit laten vervangen (eindelijk...) aangezien ik rond de raamrubbers ook wel narigheid verwachtte.
En jawel...ook rond de ruit zat alweer aanzienlijk wat rottigheid.
Maar fijn dat alles nu weer netjes is. Kunnen we weer verder.

Ondertussen druk bezig geweest met een setje voorschermen die ik ooit voor een prikkie heb overgenomen omdat ze behoorlijk gedeukt waren.
Wilde ze eigenlijk alleen maar hebben voor de montagegaten van de verbreders (zitten niet op de TR-schermen), maar ben ze bij wijze van oefening toch gaan opknappen.
En dat is helemaal niet onaardig gelukt.
Sterker nog, deze komen er dus gewoon op!
Lekker bezig geweest met plamuren en schuren totdat ze redelijk strak waren. Meteen een goede oefening aangezien ik dat nog nooit eerder had gedaan.
Misschien niet helemaal 100%, maar welk plaatwerk op een 5 is dat wel?! ;-) (op die van mij in ieder geval niet...)
Goed genoeg naar mijn standaard in elk geval.

[img]https://lh3.googleusercontent.com/wTnF3 ... 80-h640-no[/img]

[img]https://lh3.googleusercontent.com/rragr ... 80-h640-no[/img]

Daarna verder gegaan met de skirts en bumpers.
Skirts gerepareerd met polyester waar nodig en geschuurd.
Achterbumper hoefde alleen maar geschuurd te worden.
De voorbumper was een ander verhaal....
Zat daar ook al tijden tegenaan te hikken eerlijk gezegd...
Die was namelijk behoorlijk beschadigd. Gaten...scheuren...en een los stukje.... :(
Wilde eigenlijk ook gewoon een verse bumper scoren, maar de prijzen van die dingen weerhielden me er steeds van.
Dus toch maar gekeken of ik de boel nog kon redden....

Zo zag het er uit :-(

[img]https://lh3.googleusercontent.com/otuG7 ... 40-h480-no[/img]

Wat vers polyester erop...

[img]https://lh3.googleusercontent.com/NCCYD ... 40-h480-no[/img]

losse hoekstukje erop puzzelen...

[img]https://lh3.googleusercontent.com/R4OFr ... 40-h480-no[/img]

en met polyester vastplakken

[img]https://lh3.googleusercontent.com/druFA ... 40-h480-no[/img]

buitenzijde ook in de poly

[img]https://lh3.googleusercontent.com/WRDL1 ... 40-h480-no[/img]

Toen kwam het lastigste gedeelte...dat gat.....
Had al eerder een keer geprobeerd om met gaas de vorm van dat gat na te maken, maar dat ging voor geen meter.
Het zit precies op een rottige plek met drie verschillende lijnen die allemaal samenkomen op dat hoekpunt...
Met gaas kreeg ik gewoon niet het juiste resultaat.
Dus ben ik het laatst gaan proberen met plasticine (klei die nooit helemaal uithardt).
Hoopte daarmee een soort van mal te kunnen maken.
En dat ging redelijk. Kon op die manier in ieder geval de juiste vorm weer terugkrijgen.
(rood is klei)

[img]https://lh3.googleusercontent.com/RrJqb ... 40-h480-no[/img]

een laag poly eroverheen

[img]https://lh3.googleusercontent.com/hIO47 ... 40-h480-no[/img]

Klei verwijderd vanuit de binnenkant en een laag plamuur eroverheen om het netjes op te vullen

[img]https://lh3.googleusercontent.com/2nXC_ ... 40-h480-no[/img]

en daarna ook weer poly eroverheen

[img]https://lh3.googleusercontent.com/vcFaG ... 40-h480-no[/img]

en na wat uurtjes schuren.......

[img]https://lh3.googleusercontent.com/sK4Gt ... 40-h480-no[/img]
[img]https://lh3.googleusercontent.com/DAwE5 ... 40-h480-no[/img]

Ben er zelf al best wel tevreden mee.
Moet nog meer schuren, maar was het heel even zat.... :~
Heb in ieder geval de vorm vrij goed terug weten te krijgen.
Ben dus toch van plan deze bumper gewoon te gaan hergebruiken.
Natuurlijk zal hij nooit 100% worden, maar goed....zoals eerder gezegd...daar ga ik ook niet voor.
Zo lang ik het er prima uit vind zien is dat genoeg.
Ben al blij zat dat ik zo ver ben gekomen met de onderdelen die ik had liggen.
Heb simpelweg de centen niet om alles te vervangen...

Verder op de planning:
Schuren schuren schuren..... (voorbumper en diversen)
Dan het plaatwerk op de auto waar gelast is weer helemaal strak maken (plamuren/schuren).
En dan uiteindelijk de hele boel maar eens in een ander kleurtje zetten.
Ook dit ga ik gewoon zelf doen.
Ja ik weet dat dat niet aan te raden is.... maar ik wil gewoon alles zelf uit proberen. Dat soort dingen leer je namelijk alleen maar door het gewoon te doen.
En tot nu toe gaat het me allemaal nog redelijk af.
Het spuitwerk hoeft namelijk ook niet helemaal tip top te worden.
Zal daar later nog wel meer over posten. Plan zit namelijk al jaren in mn hoofd.

Tot zo ver deze update.

ps) laat even weten als de foto's niet werken....(nieuwe locatie...)
Boaz
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 19 dec 2010 19:35
Locatie: Rdam

Ik vind t hoek er zeer strak uit zien o.0

Als het gespoten is merk je dat niet hoor
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Leuke reportage Krijn!
Je mag er best trots op zijn! (Y)
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Reparatie is mooi gelukt zo te zien ! (Y) :worship:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

goed bezig Krijn (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Lekkah bezagh
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Ziet er zeker niet verkeerd uit (Y) , vooral niet als je naar de beginfoto kijkt :X

Zelf spuiten lijkt me wel een enorm grote uitdaging. Is rollen geen optie? Kan nog best netjes worden als je de tijd neemt.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
spir@l
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 4 feb 2002 0:00
Car: 5 GT Turbo
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Die bumper gaat wel goed komen denk ik.
Ziet er beter uit dan ik had durven verwachten. (inderdaad....zie de eerste foto.... :( )
Wel echt een behoorlijke klus.
Gaat echt veel schuurwerk zitten in zo'n geintje....
Zal nog wel een plaatje schieten als-ie in de primer zit.

Nu ik toch met die bumper bezig ben...
Even een vraagje.
Hoeveel nut heeft het om een extra koelopening te maken op de plek waar de intercooler zit (standaard locatie)???
Heb zo nu en dan een paar gt's langs zien komen met een extra opening op die plek, en eerlijk gezegd lijkt me dat ook best logisch.
Meer rijwind op de IC = meer koeling.
Toch?
Maar voordat ik mn net gerepareerde bumper weer ga verneuken door er gaten in te hakken wil ik even weten of dit wel echt zoveel uit maakt....
Het gaat me namelijk vooral om het technische nut er van.... niet zozeer om het "racy uiterlijk"....
Sterker nog...denk dat de bumper er eerlijk gezegd zelfs niet fraaier van wordt...

Ik hoor het graag als iemand er iets nuttigs over kan zeggen. (minder nuttige opmerkingen ook altijd welkom hoor.... :smile: )

Spuiten kom ik later op terug...
Ga ik toch echt wel zelf doen. :)
Ben gewoon verdomd eigenwijs :smile: maar wil het vooral gewoon leren.
Wil op deze auto zoveel mogelijk zelf doen/uitproberen.
Hoeft allemaal niet (in één keer) perfect. Iets met fouten en leren enzo.... :p
To be continued....
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Ik denk dat gaten maken in de bumper voor je IC niet nodig is.
Omdat er zoveel tocht en luchtstromen zijn dat die paar gaten echt het verschil niet gaan maken.
Wat ik wel zou doen is zorgen dat je IC van buiten en binnen schoon is.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ik las van de week in een 15 jaar oud blad een interview van 2 neven uit den Haag met beiden een GT Turbo. Zij hadden een "Elliptical Air Vent" in de bumper. Deze werden geleverd door GT Tuning uit Dorset, toentertijd een specialist op het gebied van Renault 5 GT Turbo.

Tegenwoordig doet GT Tuning vooral Mini's. Zie hun Facebookpagina: https://www.facebook.com/GTTGTTUNINGLTD ... 4511141078
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Heb je weinig aan Krijn, dan kun je beter een grotere intercooler pakken of zoals Mark5T ooit heeft gedaan en kleine (zuigende!) spalfan erop monteren, daarmee kun je echt lucht geforceerd laten passeren.
Of gewoon een frontmount erop prakken, maar neem dan gelijk ook een grotere turbo en dikkere downpipe op je verlanglijst, want die bottlenecks zitten vrij dicht op elkaar.

Zo'n gat in de bumper heeft praktisch bijna zin, omdat er nog best wat centimers tussen de bumper en de IC zitten, waardoor de luchtstroom weer alle kanten opkan.

Is meer theoretisch dan dat je er uberhaupt iets van zult merken. :p
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Goed bezig Krijn!
okido schreef:Ik las van de week in een 15 jaar oud blad een interview van 2 neven uit den Haag met beiden een GT Turbo. Zij hadden een "Elliptical Air Vent" in de bumper. Deze werden geleverd door GT Tuning uit Dorset, toentertijd een specialist op het gebied van Renault 5 GT Turbo.

Tegenwoordig doet GT Tuning vooral Mini's. Zie hun Facebookpagina: https://www.facebook.com/GTTGTTUNINGLTD ... 4511141078
Grappig, zeer recent hebben we die TurboTwins: RT-08-DG & RV-66-GZ nog besproken op: https://www.facebook.com/5gtturbo
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Plaats reactie