MartijnG; Renault 5 GT Turbo (5-2021)

Vertel hier alles over je project.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hier mag het stof ook wel weer even vanaf geblazen worden...

De 5 staat nu op andere sloffen. Heb de OZ Supertourismo's op laten knappen en voorzien van 195/45R15 rubber. Verder weinig updates, behalve dat een wat andere afstelling van turbodruk / sproeierbezetting.

Afbeelding

Vandaag dan eindelijk eens de 5 op de bank gezet in Goes om te kijken wat ie eruit gooit...en eerlijk gezegd valt het me een klein beetje tegen;

Afbeelding

Afbeelding

Einde van de run kwam er wat rook onder 5 vandaan, afkomstig van onder de kap. Toen de kap omhoog werd getrokken bleek het RVS uitlaatspruitstuk roodgloeiend te staan wat tot smeulen van omliggende delen heeft geleid (vandaar de rook).

Gezien de turbodruk van 1.4 bar valt mij het vermogen wat tegen. De AFR op vollast was perfect (constant 11,5 op de meter in de auto, 12 gemeten achter in de uitlaat). Op 1.0 bar bij het opwarmen was de AFR 13 dus in dat gebied mag ie wat rijker. Ik rij momenteel met de standaard venturi gezien de Groep A venturi in de andere carb zit die gesneuveld is na het tanken van slechte brandstof. Toch is me de tip gegeven om terug te gaan naar de Groep A venturi om de hogere turbodrukken wat makkelijker te kunnen verwerken. Waarschijnlijk staat er momenteel zo'n 1.7-1.8 bar boven de gasklep (ga ik z.s.m. nog eens nameten).
Daarnaast gaat het RVS spruitstuk weer plaats maken voor een origineel exemplaar.

Al met al blij om de 5 eens op de bank gehad te hebben om te zien wat ie doet. Jammer genoeg niet goed genoeg in mijn ogen, dus er is weer werk aan de winkel :smile:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Geen ernstige schade dus ? :beer:

Zal wel ff schrikken geweest zijn. Maar dan kan zo'n spruitstuk dus niet heel veel aan... :(

Balen van het missen van vermogen gezien de upgrades, maar levert zo'n grotere venturi dan echt meer ?
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nee, niks ernstigs. Ietwat smeulend hitteschild van de startmotor onder andere. RVS spruitstuk heb ik destijds gemonteerd 'omdat het kan'. Echt winst zit er niet in, en gezien de 'problemen' qua pasvorm en dergelijk ga ik toch maar weer eens terug naar de good-old gietijzeren exemplaar.

1.4 bar (of eigenlijk 1.7 - 1.8 boven de gasklep) door een 25mm gat persen is blijkbaar niet echt efficiënt. Groep A is 10% grote diameter / 17% groter doorstroomoppervlak. Afstellen zal uiteraard wel weer compleet opnieuw moeten.

Zou niet weten waar er nog meer iets te halen valt (of waardoor ik pk's zou missen). De T25 komt eigenlijk ook wel wat te laat in voor het mooie :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Bijna bij 4500 tpm ipv 3200 bij mij...
Koppel bouwt wel sneller af t.o.v. een standaard nokkenas valt mij op.

AFR wel mooi stabiel (Y) Bij mij blijft ie inkakken na zo'n 5300 tpm :-(

Elbow / donwpipe wellicht toch net te nauw ?

Die 15 pk's moeten echt wel te vinden zijn (Y)

Heb ook nog zo'n omgebouwde carb zonder chokeklep liggen. Die na de vakantie er ook eens opzetten om te zien wat ie daarmee doet.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Kreeg indd het 'compliment' van Henk over de strakke AFR (op vollast tenminste).

Denk dat met name vanaf de 4500 de turbo echt pas op volle druk is. Daar begint het verlies over de venturi ook drastisch toe te nemen gok ik. Vanaf dat punt gaat de efficiency van de turbo hard achteruit en sta ik alleen maar warmte erin te pompen. Daarom zou ik ook eens de druk voor de carb moeten meten om te zien hoe fijn de turbo het heeft.

Als ik vanaf de 4500rpm een wat vlakkere koppelkromme kan houden, neemt het vermogen vanaf dat punt ook nog aardig toe. Als je een uitdraai van bijvoorbeeld Jasper ziet dan zie je dat erg goed terug. Die loopt wat strakker door qua koppel met de daarbij behorende vermogensstijging.

Elbow/downpipe is een 2,5" Marbar en die is toch aardig ruim. Misschien ook de grote achterdemper ook maar eens verwijderen >) Ontsteking is helaas weinig aan te doen, misschien die 'BDP-stekker-omdraai-truc' proberen, dat gaf een 4 graden vervroeging geloof ik?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Okido heeft dit erop zitten : http://www.123ignition.nl/id/44.html

Ook al eens over nagedacht. Nadeel is dat je zelf het e.e.a. moet gaan uitvogelen qua curves.

Staat ook in zijn topic : http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... 0&start=75
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Volgens mij schiet je daar niet veel mee op gezien je ook nog eens een turbodruk afhankelijke vervroeging hebt. Dat zit er bij zo'n 1-2-3 niet in ga ik van uit. Voor een ouderwetse contactpunten-meuk is het een mooie upgrade denk ik ja. Maar goed, ken ze verder ook niet in detail maar denk niet dat je met een curve van bijvoorbeeld een 4 goed uitkomt :p
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Okido heeft in zijn Rodeo een turboblokje liggen. Die 123's worden ook aangeboden voor de turbo's. Voordeel is dat je zelf dus een veervroeging kan instellen. Moet mij er nog eens inlezen. Dat van het omwisselen van de stekkers zegt mij wel iets, maar weet niet meer of dit ook nadelig was op lage toerentallen.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Omdraaien van de BDP stekker vervroeg je de gehele curve 4 graden mee (wat op zich geen ramp hoeft te zijn natuurlijk maar zonder pingel sensor wel riskant).
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

MartijnG schreef:Volgens mij schiet je daar niet veel mee op gezien je ook nog eens een turbodruk afhankelijke vervroeging hebt. Dat zit er bij zo'n 1-2-3 niet in ga ik van uit. Voor een ouderwetse contactpunten-meuk is het een mooie upgrade denk ik ja. Maar goed, ken ze verder ook niet in detail maar denk niet dat je met een curve van bijvoorbeeld een 4 goed uitkomt :p
Hoi Martijn,

Je doet 2 begrijpelijke maar verkeerde aannames.

Er rijdt ergens een Renault 4 rond (Nu naar Belgie geexporteerd) met een standaard 4 ontsteking en een GT Turbo motor. Dat gaat op zich goed omdat de R4 een curve heeft die vergelijkbaar is met die van de GT Turbo als de verlating (negatieve vervroeging) daarvan vol ingezet wordt bij vollast. Dat betekent dat bij volgas alles werkt zoals het hoort. Bij half gas het prima rijdt, maar het niet echt zuinig zal zijn ofwel er zit meer vermogen in het mengsel dan eruit gehaald wordt. Een beetje vergelijkbaar met de vroegere atmosferische rally auto's waar de vacuumvervroeger werd weggelaten, omdat ze toch altijd volgas reden.

Bij de 123-ontsteking heb je ook de mogelijkheid de verlating onder turbodruk in te stellen. Helaas niet verder dan 1 bar overdruk. Volgens de info uit de folder van 0 tot 200 kilopascal. In Frankrijk wordt deze speciaal voor GT Turbo aangeboden als aftermarkt item.
Zie link:http://www.classicautoelec.com/allumage ... r5-tx.html
Of er een basiscurve bij zit wordt niet vermeld, maar daar ik kan ik wel bij helpen.

Er is overigens een Fransman die de standaard GT Turbo ontsteking tunebaar heeft gemaakt. Als het goed is wordt deze nog steeds verkocht.
Zie link:http://www.neo-tech.fr/boutique/boutique.html

In jouw geval zou ik de truuk 4 graden vervroeging alleen heel voorzichtig uitproberen. Dat is leuk met een standaard GT Turbo, maar je rijdt al op 1.4 overdruk en daardoor zou je eerder aan verlating moeten denken. Hoewel op de rollenbank geen pingelen geconstateerd is neem ik aan. De standaard druksensor (het ronde doosje) van een GT Turbo wijkt af van de normale vacuumdoos doordat er twee veren inzitten in plaats van 1. Eentje zit contra om de verlating in te stellen bij turbodruk. Er zit echter een grens aan die veer, waar die ligt weet ik niet. Gezien het feit dat de standaard turbo op circa 0.7 bar was afgeregeld zal het mij niet verbazen als dit niet veel verder als 1 bar zal gaan.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nee, ik ga niet op de gok de ontsteking 4 graden vervroegen, dat is gewoon dom. De Renix 209 zal inderdaad weinig meer doen boven de 1.0 bar helaas. Moet de specs daarvan nog eens gaan opzoeken. Maar in elk geval hebben alle carb 5jes die op de bank hebben gestaan dezelfde ontstekingscurve, dus heb ook niet de behoefte om daar veel aan te gaan experimenteren/veranderen.

Onsteking afstellen op de 5 met carb / verdeler is gewoon lastig. Vooral met de gelimiteerde input. De stock klopsensor heb je in mijn ogen ook niet veel aan om daarmee te gaan tweeken. Beter injectie erop knopen waarmee alles beter en nauwkeuriger af te stellen is.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Dan kun je ook meteen een grotere gasklep monteren en smoort die klep veel minder (fijn voor je turbo)
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

MartijnG schreef: Beter injectie erop knopen waarmee alles beter en nauwkeuriger af te stellen is.
Ben ik helemaal mee eens. Ik wil dat over anderhalf jaar gaan doen, maar dan op gas. Dan is de auto namelijk 40 jaar oud.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Volgens mij had ik destijds wel de 4 graden vooronsteking bij 1,2 bar onder de gasklep en met groep A.

Je kan het altijd eens proberen, je spettert m ook weer niet per direct stuk... Eerst even op wat lagere druk, daarna langzaam opvoeren en goed luisteren of desnoods een aparte pingelsensor met zwaailicht op je dashbord :p

De grotere Venturi zal je zeker helpen om er in deze setup nog wat extras uit te slepen, daarna zou injectie gewoon logischer zijn of je moet zo'n dubbele dellorto/weber erop knopen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Er is toch ook nog een voordelige variant met de ECU van een Clio 1.8 16V of R19. Daar heeft Henk toch al software voor. Alleen zit je dan vast aan de laagohmige injectoren (ca 2.6 Ohm). Dus Benzine. Jij wil graag op LPG. Ik heb geen idee of LPG injectoren laag of hoog ohmig zijn. Maar als je injectie op benzine wilt is er een zeer voordelig alternatief, mits je de smoorklep en een spruitstuk voor de injectoren fabriekt. .
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Alle info over LPG en injectie om zelf in te bouwen: http://www.bs-autotune.nl/content/view/29/43/
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Laatste weken 'vakantie' gehad, dus ff tijd om de 5 weer eens onder handen te nemen.

Doel na laatste dyno-dag:
- Spruitstuk wisselen
- 'Gr. A' carb ombouw + afstellen

Zo gezegd, zo gedaan;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Origineel spruitstuk ben ik weer erg blij mee, vooral qua inbouwruimte onder de kap. Hitteschild startmotor past nu weer fatsoenlijk, downpipe komt ook anders uit waardoor ik nu meer speling heb t.o.v. de aandrijfas.

Ruw afstellen is nu gedaan. Even 'snel' vanwege de aanwezigheid op de Franse Auto Dag aankomende zondag. In elk geval op vollast goed, deellast onder druk moet nog beter.
Sta nu op 'Gr. A' 27,5mm venturi met 140 hoofdsproeier, 90 a/c, 125 1st stage en 2nd stage standaard. Geeft nu cruising een AFR van 13-14 en vollast hoge 11 / lage 12's op momenteel 1.4 bar. Deellast acceleren (dus met turbodruk) heeft ie nog de neiging om naar 14's te lopen wat uiteraard ongunstig is. Ben nog even aan het puzzelen met welke sproeier ik dit aan ga passen zonder veel compromissen op de andere afstellingen te moeten doen.

Naast bovenstaande ook nog wat additionele klusjes;

Olielekkage al sinds het begin. Nu wederom de pan eronder uit gehaald, deze keer met kurk en een petit-peu vloeibare pakking gemonteerd...en ja hoor...gewoon nog steeds lekken. Denk dat ik er maar een milieuplaat onder hang en die af en toe ga aftappen. Ben er aardig klaar mee.

Daarnaast de achterdempers eens geïnspecteerd gezien ik onderweg naar en van Goes ontzettende klappers maakte met de achterbrug bij overgangen op viaducten. De GAZ achterdempers eronderuit en wat blijkt...compleet verrot. Nog geen 1500km oud! Die dingen kun je met de hand indrukken en komen daarna gewoon niet meer uit. Vandaar dat de kont ook elke keer inzakte na een aantal hobbels. Er zit gewoon 0,0 rebound meer in. Heeft nu zelfs tot schade aan de carosserie geleidt...de achteras heeft zoveel veerweg gehad dat de cas is geraakt.
Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Voorlopig heb ik er maar weer oldskool dikke 'CUP' dempers onder gezet die ik nog had liggen en dat rijdt werelds! (Y)

Morgen nog ff poetsen en op naar Culemborg!
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Goed bezig Martijn! Klinkt heel bekend alles wat je opsomt na het terug bouwen van het spruitstuk :smile:

Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

MartijnG schreef: Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Was het niet Roy die onder de 5 ook problemen had met GAZ?
Heb ze er zelf ook onder en moet afkloppen wat ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Klopt idd was Roy. En
Koni geel voor achter (Y) gewoon goed
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

m1n1 (Jasper) schreef:Goed bezig Martijn! Klinkt heel bekend alles wat je opsomt na het terug bouwen van het spruitstuk :smile:

Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
Klopt! Ik heb hem laatst ook ergens voorbij zien komen (of hier op het forum of op FB). Die zou ik graag eens willen proberen (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Alpine schreef:
MartijnG schreef: Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Was het niet Roy die onder de 5 ook problemen had met GAZ?
Heb ze er zelf ook onder en moet afkloppen wat ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Was inderdaad Roy, maar daar was de zuigerstang gewoon van afgebroken volgens mij. Vind het maar wat vaag, zo laag is de mijne nou ook weer niet dus daar kan het niet aan liggen. De stelknop voor hardheid heeft volgens mij ook nooit gewerkt. Die kon je ook (bij wijze van spreken) eindeloos doordraaien.

Inderdaad maar eens kijken naar Koni geel...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Coulance doen ze niet aan GAZ.
Heb van Willeon een complete set overgenomen waarvan het schroefdraad van de voorpoten was afgescheurd van de zuigerstang.
Ze wilden ze wel proberen te maken maar dat moest goed betaald worden (N)
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

MartijnG schreef:
m1n1 (Jasper) schreef:Goed bezig Martijn! Klinkt heel bekend alles wat je opsomt na het terug bouwen van het spruitstuk :smile:

Er was laatst een Engelsman'(Kris M op rtoc), die had een rubberen pakking gevonden voor de carter uit één stuk, dus zeg maar de kurken delen en de halve maantjes aan elkaar van rubber.
Op ebay vertelde hij me, ik heb er foto's van gezien op z'n telefoon in Blyton. Ik heb gezocht op ebay maar nog niet gevonden helaas. Dat lijkt mij echt de ideale oplossing om het lek dicht te krijgen.
Klopt! Ik heb hem laatst ook ergens voorbij zien komen (of hier op het forum of op FB). Die zou ik graag eens willen proberen (Y)
Zoek ze eens op van een 5je 1.4 60pk of zo. Volgens mij staan ze daarbij.

http://www.automecanik.com/pieces/joint ... -2016.html

Tadaa !!
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Veel plezier morgen Martijn!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Afbeelding

Afbeelding
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

staat er echt onwijs strak bij Martijn!
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Super mooi! Was het een leuke dag?
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Gaaf die RTC platen! (Y) (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

tutuur schreef:staat er echt onwijs strak bij Martijn!
Thanks! (Y) Ben er ook (bijna) blij mee :beer:
larsdijkstra schreef:Super mooi! Was het een leuke dag?
Ik vond het zeker een geslaagde meeting. Erg gevarieerd volk en auto's. Voor ieder wat wils. Jong en oud. Zou er zeker volgens jaar wéér heen gaan (Y)
Chris schreef:Gaaf die RTC platen! (Y) (Y)
Was ook meteen het enige wat qua RTC te vinden was :-( (op een aantal personen+auto's na). Mag volgend jaar wat mij betreft best meer vertegenwoordigd worden (Y)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Doen we volgend jaar met een hele club!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zo te zien zijn ze er een stuk op vooruit gegaan, paar jaar geleden bij geweest en die ervaring deedmij besluiten daar niet meer zo'n stuk voor te rijden
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

[offtopic] Als je in ogenschouw neemt dat de entree 5 euro was, vond ik het een belabberde meeting. [/ontopic]
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

MartijnG schreef:
Alpine schreef:
MartijnG schreef: Iemand nog meer last van slechte GAZ achterdempers?
Was het niet Roy die onder de 5 ook problemen had met GAZ?
Heb ze er zelf ook onder en moet afkloppen wat ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Was inderdaad Roy, maar daar was de zuigerstang gewoon van afgebroken volgens mij. Vind het maar wat vaag, zo laag is de mijne nou ook weer niet dus daar kan het niet aan liggen. De stelknop voor hardheid heeft volgens mij ook nooit gewerkt. Die kon je ook (bij wijze van spreken) eindeloos doordraaien.

Inderdaad maar eens kijken naar Koni geel...
Het begon met de zuigerstang rechts idd. Afstelling met dat stelschroefje kon vanaf het begin al niet. De linkerkant had lekkage dat het apk afkeur was. Heb met mijn setje hooguit 2500 km gereden.

GAZ zag geen reden tot garantie/coulance, want verkeerde montage, verkeerd gebruik, verkeerd onderhoud blablabla...

Nu weer koni geel eronder.
5 GT Turbo '88 GT5
Plaats reactie