Restauratie Renault 5 Alpine Turbo '82 *PAINTJOB DONE*

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Thies, als je voor performance wilt ga je toch voor een closedloop systeem?? Nu blaast hij zeker weten het ruigst af :evil: en ik denk niet dat Droes er mee gaat scheuren over het circuit ieder weekend... dit wordt een autotje voor zondagen naar Bonn op en neer :beer:
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Abel schreef:Thies, als je voor performance wilt ga je toch voor een closedloop systeem?? Nu blaast hij zeker weten het ruigst af :evil: en ik denk niet dat Droes er mee gaat scheuren over het circuit ieder weekend... dit wordt een autotje voor zondagen naar Bonn op en neer :beer:
Closed Loop gebruik je ook met een Blow Off wanneer je performance wil... hij kan anders nog steeds afremmen in veel gevallen.

Maar voor zondag lijkt me dit er wel mee door kunnen ;)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mannen,

ik zal best ergens iets over het hoofd zien, maar bij deze turbo met interne wastegate heb je toch al iets wat door kan/gaat voor een instelbare dumpvalve.?
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Gerald schreef:Mannen,

ik zal best ergens iets over het hoofd zien, maar bij deze turbo met interne wastegate heb je toch al iets wat door kan/gaat voor een instelbare dumpvalve.?
Dat is overdruk beveiliging zodat je systeem niet "klapt" afgeregeld op het vacuum van de motor bij toeren, dus met gasklep open.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Dumpvalve en wastegate zijn 2 verschillende dingen.
Wastegate is overdruk beveiliging ofwel maxpressure regeling.
Dumpvalve is de turbodruk die in het systeem staat weglaten vloeien bij gas los zodat de turbo niet tegen z'n eigen druk in weer moet opspoelen, dus snellere reactie van je turbo en eigenlijk ook behoud van je turbo door minder slijtage
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Voor wat betreft de luchtfilter, al enkele bochtjes bijbesteld.
Kan de luchtfilter rechts van de Chargecooler mss wel kwijt. :beer:
5 Alpine Turbo
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Volledige uitlaat zit eronder.

[img]http://i66.tinypic.com/2ue5jjt.jpg[/img]

6 mei gaat de AT hier (hopelijk) voor het eerst uit pruttelen want dan wordt het blok voor het eerst opgestart.. :smoke:
De AT zal dan, volgens mijn documentatie, voor het eerst weer een draaiende motor hebben sinds 1993.
We kijken er alvast naar uit! :bang:
5 Alpine Turbo
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Op de plaatsing van mijn luchtfilter kwamen er (terechte) opmerkingen dat deze niet ideaal was (warmteprobleem)

Dus een paar bochten gekocht, aangepast en ik denk dat de luchtfilter een betere plaats gekregen heeft (?) :beer:

[img]https://i.imgur.com/5T5Pyr2.jpg[/img]

[img]https://i.imgur.com/N8ZKe5g.jpg[/img]
5 Alpine Turbo
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nee het traject is nu veels te lang... ;-)
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

|: :gun: :gun:
5 Alpine Turbo
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Mooiste is nu een hitte schild er tussen maken
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Mooi plekje, eigenlijk de originele plek zelfs, daar waait genoeg koude lucht naar binnen, ziet er strak uit :)
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Gisteren was het dan eindelijk zover, de allereerste opstart van het EFI-blok :smoke:

https://www.youtube.com/watch?v=EslEPZugp4g

https://www.youtube.com/watch?v=wr0RM0uq6Vs

9/9 naar Goes voor complete mapping.

ps: geen idee hoe je werkt met filmpjes op het forum, vandaar een link naar youtube (mod?)
5 Alpine Turbo
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Mooie stap Jeroen! :beer: :beer:
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

(Y)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

:worship:
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

(Y)

Enig zicht op hoe laat het rollen zal zijn in Goes ? Even met de AT's die kant op dan.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

(~) (~) (Y)
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Mooi hoor! Wist niet dat er injectie op kwam :worship:
En jacob ik ben ook wel te porren voor een 5AT meet :smile: (Y) moet alleen ff kijken of me dat gaat lukken dan
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Jacob Priem schreef:(Y)

Enig zicht op hoe laat het rollen zal zijn in Goes ? Even met de AT's die kant op dan.
Wij zullen één van de eersten zijn of zelfs de eerste gezien beperkte mogelijkheid om met de oprijwagen te komen.
Dus normaal rond 9u.. :biertjuh:
5 Alpine Turbo
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

thanx Droes, dan zullen wij er bijtijds staan.

Zou leuk zijn om de portugees te zien Niels (Y)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Heb attjes genoeg ... Maar om daar een van mee te nemen ... Pffff . Eerst de 12 maar af
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Nog een heel waslijstje aan TO DO activiteiten voor 9/9

Wat is ondertussen na de opstart al gebeurd.
-Enkele dagen vakantie in Normandie :smoke:
-Watertempsensor in blok geplaatst en aangesloten
-Rechter gedeelte kabelboom motorcompartiment afgewerkt.
-Beugel Chargecooler pomp gemaakt.
-Bekabeling voor chargecooler pomp voorzien (Weggewerkt in originele kabelboom)
-Vliegwielsensor beter bevestigd door middel van extra bevestiging. Deze is van een R19 en kwam niet overeen met die van de originele bevestigingspunten.
-Starter definitief en correct aangesloten.
-Ophanging achter vast gezet na zoektocht juiste moeren
-Extra bevestiging chargecooler en buizenwerk gemaakt.
-Opmetingen gemaakt voor gaskabel op gasklep te kunnen aansluiten.
-Opmeten voor extra bevestiging radiator.
-Opmeten voor bevestiging expansievat.

Moet nog gebeuren,
-Cardanassen opnieuw en correct plaatsen
-Olieretour turbo naar blok eventueel verplaatsen. Zit wat gespannen
-Remmen plaatsen
-Banden op velgen
-Kabelboom links van blok afwerken
-Waterleidingen chargecooler plaatsen + water opgieten
-Water op blok gieten
-Alle aangemaakte bevestigingen(die nog maar net zijn opgemeten) voorzien van wat lak en op hun plaats monteren.
-Hopelijk start ie dan nog
-Als er nog tijd over is, de draden onder het dasch van nieuwe kabelboom ecu wat netter afwerken. Volledig afwerken gebeurd pas na dyno.
5 Alpine Turbo
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Voortmaken dan! (D)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zo bijna klaar ...zeg maar :( :( :smile:
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

Zaterdagje doorwerken komt dat helemaal goed toch ? :)
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Ik zou wel koel vloeistof "in" het blok gieten :D rare Belgen
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

:lol:

jah dat dialect hé.. :smoke:
5 Alpine Turbo
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Ik zag van de week al de nodige filmpjes op youtube voorbij komen van diverse run's (maandag nog gedaan ?), klonk erg goed (Y) Hoe is het gegaan ?
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Nou het was toch even balen!
in de week voor 9/9 nog hard aan de auto gesleuteld om het ding klaar te krijgen, diverse malen gestart, klik en weg..
kom je in Goes aan, klik en NIETS..
terug van de bank gehaald en +- 3u gesleuteld om het ding aan de praat te krijgen.
1) ter plaatse nieuwe verdelerkap moeten scoren, waarom die het plots niet meer deed en de avond ervoor wel nog, raadsel..
2) zekering benzinepomp eruit, ter plaatse ook andere ingeplugd.
3) lek in chauffage
nadien draaide hij als een zonnetje.

Door tijdsgebrek was het plan om de run maandag 11/9 te laten doorgaan, alleen kreeg ik zaterdagavond reeds diverse meldingen dat het ding best wel vooruit wil :lol:
Uitlijning was niet gebeurd, door tijdsgebrek, dus voluit gaan was er nog niet bij omdat de AT nogal zenuwachtig op de voortrein was.
Tevens niet zo verse banden meer, nieuwe komen in de bestelling.
Maargoed, we hebben rijdende chip momenteel.

Next to do:
week van 25/9 naar de spuiter (+-)
nieuwe kachel zoeken
uitlijning
nieuwe banden (Yokohama A539 maat 175/50 R13 72V)
en dan interieur en nog 100 andere kleinere zaken te doen.

Uitdraai heb ik nog niet digitaal maar als ik mij niet vergis had de AT 121 pk ADW +- 150 pk krukas aan 0,5 turbodruk.
Jammer dat we niet voluit konden gaan maar ben eigenlijk al tevreden met dit resultaat.

to be continued..

https://www.youtube.com/watch?v=P_wrO9mAsCw
https://www.youtube.com/watch?v=tmSK9FrNPpw
https://www.youtube.com/watch?v=Hj2KAmhTIC4
https://www.youtube.com/watch?v=wuiHJqjdmrA
5 Alpine Turbo
BobA5
Berichten: 128
Lid geworden op: do 18 dec 2014 21:08
Car: Renault 5 Alpine Gr2

Ik heb een complete kachel unit voor je liggen. Als je interesse hebt stuur maar een pm
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Dat gaat nu al lekker van zijn plek! (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

gaaf!!
mooie results (Y)

beetje meer boost en is helemaal niet normaal meer

waarom zat Jo met die luchtspuit te blazen?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Vraagje, iemand de de OEM bestelnummer kent van de dynamo R5AT?
Ik heb er een besteld bij Mister-Auto, onder de noemer 5 AT:
http://www.mister-auto.be/fl/generator/ ... 88_g4.html

maar deze dynamo past niet.. de gaten komen niet overeen en er is geen beugel, wat we opzich wel zelf kunnen maken maargoed. (zwart is de originele)
[img]https://serving.photos.photobox.com/481 ... 5e41c1.jpg[/img]

Nu vraagt Mister-auto of ik de OEM bestelnummer kan doormailen en ze zullen dan nakijken of ze de juiste wel op stock hebben.
Zij gebruiken onder noemer 5AT volgende Renault nummers:

Voor uw RENAULT 5 (122_) 1.4 Alpine Turbo (108Pk)
motorcode
840.26,C6J.7.28
Referenties autofabrikant (OEM-nummers)
Renault : 6001000269 - 6001003305 - 7700578469 - 7700670257 - 7701349063 - 7701499204 - 7701499214 - 7701499447 - 7700268597 - 7700665496 - 7700665611


|:
5 Alpine Turbo
Plaats reactie