Restauratie Renault 5 Alpine Turbo '82 *PAINTJOB DONE*
-
- Berichten: 7023
- Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
- Locatie: Ruinerwold
Mooi werk! Leuk om te volgen!
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Hell no! Met 1 heb je al miserie genoeg, toch bij een complete rebuild.Chris schreef:Goed bezig Droes! Blijft mooi om te volgen...
Hebben jullie er nog 1 gekocht, of lees ik het verkeerd?!
thx voor de reacties!
Ik heb paar maanden geleden ook een huis gekocht, dus het wordt allemaal krap om tijd en budget vrij te maken
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Klein beetje vooruitgang tussen het verbouwen aan het huis door..
Met aangepaste turbo
[img]http://i97.servimg.com/u/f97/16/01/16/34/20160915.jpg[/img]
[img]http://i97.servimg.com/u/f97/16/01/16/34/20160914.jpg[/img]
Met aangepaste turbo
[img]http://i97.servimg.com/u/f97/16/01/16/34/20160915.jpg[/img]
[img]http://i97.servimg.com/u/f97/16/01/16/34/20160914.jpg[/img]
5 Alpine Turbo
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Zeker gaaf
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Top !!
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34
Goed dat er nog steeds vooruitgang in zit !
Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Als ik mij niet vergis is er een aanpassing gebeurd naar GTT-normen, aangezien er nu enkel lucht ipv mengsel door de turbo gaat.Jacob Priem schreef:Goed dat er nog steeds vooruitgang in zit !
Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
Hoe dit juist in elkaar zit weet ik niet, ongetwijfeld iemand hier op het forum wel
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Op zich maakt de turbo daar in niet zo veel uit, je vervangt de carburateur door 1 die onder druk kan en verplaatst deze naar na de turbo i.p.v. voor de turbo.Droes Junior schreef:Als ik mij niet vergis is er een aanpassing gebeurd naar GTT-normen, aangezien er nu enkel lucht ipv mengsel door de turbo gaat.Jacob Priem schreef:Goed dat er nog steeds vooruitgang in zit !
Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
Hoe dit juist in elkaar zit weet ik niet, ongetwijfeld iemand hier op het forum wel
Of er nou lucht of mengsel door de turbo gaat maakt niet zo veel uit, daar hoef je de turbo niet voor aan te passen.
Met de carb voor de turbo heb je geen carb nodig die onder druk kan werken (is goedkoper) en heeft gelijk als voordeel dat door de luchtversnelling die optreed in de carb (door het aanzuigen v/d turbo) het mengsel afkoelt. Nog best wel veel (je kan onder de +/- 8 graden niet met de klep op het luchtfilter op zomerstand rijden, het mengsel bevriest dan).
Niet dat er iemand nog met een AT in de winter gaat rijden
Neemt uiteraard niet weg dat met een setup met de carb achter de turbo en een intercooler er veel meer te halen is, zelfs aanzienlijk meer als een GTT vanwege de veel betere kop (cross flow, hemi-sferische verbrandingskamers).
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op do 13 okt 2016 5:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
De technische uitleg ken ik echt niet, daar ben ik niet slim genoeg voor
Wat je zegt lijkt mij logisch ja
Mss dat Jo hier kan zeggen wat er juist met de turbo gebeurd is...
Ik dacht dat i nu ook iets sneller en gelijkmatiger op druk kwam ipv alles in 1 keer.
Wat je zegt lijkt mij logisch ja
Mss dat Jo hier kan zeggen wat er juist met de turbo gebeurd is...
Ik dacht dat i nu ook iets sneller en gelijkmatiger op druk kwam ipv alles in 1 keer.
5 Alpine Turbo
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Iets bankiertje.....
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Iets met de wastegate actuator zo te zien, als Jo er aan knutselt dan komt het zeker weten goedDroes Junior schreef:De technische uitleg ken ik echt niet, daar ben ik niet slim genoeg voor
Wat je zegt lijkt mij logisch ja
Mss dat Jo hier kan zeggen wat er juist met de turbo gebeurd is...
Ik dacht dat i nu ook iets sneller en gelijkmatiger op druk kwam ipv alles in 1 keer.
Ben wel benieuwd naar het resultaat
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
work in progress.. Credits Giovanni.
[img]https://www.mupload.nl/img/kusnfsmwftluw.jpg[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/pls1eze7fgq18.jpg[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/4wy6nsocvrzon.jpg[/img]
+ gezocht: vliegwielsensor 5 AT. (zie topics gezocht)
[img]https://www.mupload.nl/img/kusnfsmwftluw.jpg[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/pls1eze7fgq18.jpg[/img]
[img]https://www.mupload.nl/img/4wy6nsocvrzon.jpg[/img]
+ gezocht: vliegwielsensor 5 AT. (zie topics gezocht)
5 Alpine Turbo
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
Nieuwe update!
Niet alles staat al vast of zoals het hoort maar we komen er wel
[img]http://i.share.pho.to/cc0b7df2_o.jpeg[/img]
[img]http://i.share.pho.to/a09c4b36_o.jpeg[/img]
[img]http://i.share.pho.to/26a7f678_o.jpeg[/img]
[img]http://i.share.pho.to/4da0fe96_o.jpeg[/img]
Niet alles staat al vast of zoals het hoort maar we komen er wel
[img]http://i.share.pho.to/cc0b7df2_o.jpeg[/img]
[img]http://i.share.pho.to/a09c4b36_o.jpeg[/img]
[img]http://i.share.pho.to/26a7f678_o.jpeg[/img]
[img]http://i.share.pho.to/4da0fe96_o.jpeg[/img]
5 Alpine Turbo
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Netjes mannen.....
Enkel dat luchtfilter volop warme lucht.
Of t gaat toch door de charge cooler....fuk it
Enkel dat luchtfilter volop warme lucht.
Of t gaat toch door de charge cooler....fuk it
super maar idd luchtfilter is een K plek
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Dat ziet er echt geweldig strak uit zou het luchtfilter inderdaad wel gewoon op de originele plek parkeren i.p.v. tussen alle warmte
-
- Berichten: 750
- Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
- Car: R5 Alpine Turbo
- Locatie: België
We zitten inderdaad ook met twijfels over de luchtfilter.
Alleen vraag ik mij dan af waar we hem best plaatsen? Op de originele plek is er geen plaats meer door de chargecooler.
Naar beneden richten vangt i volgens mij veel vuil etc op.
Ideetjes?
Ik zag ook even de motorruimte na van Jeroen (Boneless) (5AT 'vierspaak') volgens mij zat de luchtfilter daar ook op die plaats (ongeveer )
Alleen vraag ik mij dan af waar we hem best plaatsen? Op de originele plek is er geen plaats meer door de chargecooler.
Naar beneden richten vangt i volgens mij veel vuil etc op.
Ideetjes?
Ik zag ook even de motorruimte na van Jeroen (Boneless) (5AT 'vierspaak') volgens mij zat de luchtfilter daar ook op die plaats (ongeveer )
5 Alpine Turbo
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Ja maar zo te zien in een afgesloten trommel..met toevoer slang
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Wat Jochem zegt lijkt me ook de mooiste oplossing, charge cooler zit wel aardig in de weg nu je het zegt, toevoerslang maken vanaf koele plek
Waarom blaas je gekoelde lucht af ? Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de turbo doen, tevens omdat als je gasklep kort (deels) dicht gaat bij het schakelen je hier wel eens problemen mee zou kunnen krijgen en alle opgehoopte lucht langer gekoeld blijft. Dit scheelt enorm bij veel schakelwerk op de langere tracks en je gebruikt je buffer in je buis (lag) zodat je dumpvalve niet te snel open gaat. Wil je dat aanpassen dan zet je er een instelbare dumpvalve op.
Ziet er gelikt uit Droes! Alsof het zo uit de fabriek komt, maar dan beter!
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
- Contacteer:
theoretisch gezien wil je ze juist zo dicht mogelijk tegen je Gasklep aan, zodat lucht blijft stromen en niet eerst stopt, dan compleet terugflowed naar je turbo voor hij daar bij je BOV komt.Thies schreef:Waarom blaas je gekoelde lucht af ? Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de turbo doen, tevens omdat als je gasklep kort (deels) dicht gaat bij het schakelen je hier wel eens problemen mee zou kunnen krijgen en alle opgehoopte lucht langer gekoeld blijft. Dit scheelt enorm bij veel schakelwerk op de langere tracks en je gebruikt je buffer in je buis (lag) zodat je dumpvalve niet te snel open gaat. Wil je dat aanpassen dan zet je er een instelbare dumpvalve op.
Dit om je turbo niet te doen afremmen bij gas los (te laten "freewheelen" zonder tegendruk).
Klopt, dit kun je dus ook doen door een instelbare dumpvalve. Ik durf vrij zeker te zeggen dat wat ik omschreef gaat gebeuren bij snel schakelen, sterker ik heb er ervaring mee. Je ziet daarom ook vaak Turbo''s waar de dumpvalve zelf op de turbo zitten om je lucht te blijven koelen welke in het systeem zit. Je kan ook kiezen voor 2 dumpvalves met verschillende "instellingen" aan het begin/eind. Die turbo blijft toch wel draaien als die dumpvalve open gaat, beter eerst druk in je buis/buffer opbouwen en als laatst de dumpvalve open dan andersom., want dat gebeurt in dit geval met korte reacties, bijvoorbeeld als je kwart/half gas rijdt met ondertoeren om snel op druk/koppel/PK's te kunnen zijn.Entity_Razer schreef:theoretisch gezien wil je ze juist zo dicht mogelijk tegen je Gasklep aan, zodat lucht blijft stromen en niet eerst stopt, dan compleet terugflowed naar je turbo voor hij daar bij je BOV komt.Thies schreef:Waarom blaas je gekoelde lucht af ? Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de turbo doen, tevens omdat als je gasklep kort (deels) dicht gaat bij het schakelen je hier wel eens problemen mee zou kunnen krijgen en alle opgehoopte lucht langer gekoeld blijft. Dit scheelt enorm bij veel schakelwerk op de langere tracks en je gebruikt je buffer in je buis (lag) zodat je dumpvalve niet te snel open gaat. Wil je dat aanpassen dan zet je er een instelbare dumpvalve op.
Dit om je turbo niet te doen afremmen bij gas los (te laten "freewheelen" zonder tegendruk).
Ziet er inderdaad wel erg netjes uit hoor maar ik zou daar zeker over nadenken als je je luchtfilter nog wil verplaatsen