Restauratie Renault 5 Alpine Turbo '82 *PAINTJOB DONE*

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ziet er wel top uit (Y)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Goed bezig Droes! Blijft mooi om te volgen... (Y) (Y) (Y)

Hebben jullie er nog 1 gekocht, of lees ik het verkeerd?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Mooi werk! Leuk om te volgen!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Zeker meer tijd dan je denkt ;-) erg netjes hoor, maak hem nu maar snel af. We moeten al zo lang wachten :smoke:
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Abel schreef:We moeten al zo lang wachten :smoke:
Hoe zit het eigenlijk met jou project... :D
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Chris schreef:
Abel schreef:We moeten al zo lang wachten :smoke:
Hoe zit het eigenlijk met jou project... :D
ik moet even weg, vraag volgende halfjaar weer aub :X
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

Top Droes. Volgende week rijden.
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Chris schreef:Goed bezig Droes! Blijft mooi om te volgen... (Y) (Y) (Y)

Hebben jullie er nog 1 gekocht, of lees ik het verkeerd?!
Hell no! Met 1 heb je al miserie genoeg, toch bij een complete rebuild.

thx voor de reacties!
Ik heb paar maanden geleden ook een huis gekocht, dus het wordt allemaal krap om tijd en budget vrij te maken |:
5 Alpine Turbo
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Klein beetje vooruitgang tussen het verbouwen aan het huis door.. |:
Met aangepaste turbo :smoke:

[img]http://i97.servimg.com/u/f97/16/01/16/34/20160915.jpg[/img]

[img]http://i97.servimg.com/u/f97/16/01/16/34/20160914.jpg[/img]
5 Alpine Turbo
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Vet, Droes!! :D
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Zeker gaaf
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Top !!
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Jacob Priem
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 18:34

Goed dat er nog steeds vooruitgang in zit ! 8)

Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Goed bezig! :worship:
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Jacob Priem schreef:Goed dat er nog steeds vooruitgang in zit ! 8)

Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
Als ik mij niet vergis is er een aanpassing gebeurd naar GTT-normen, aangezien er nu enkel lucht ipv mengsel door de turbo gaat.
Hoe dit juist in elkaar zit weet ik niet, ongetwijfeld iemand hier op het forum wel :beer:
5 Alpine Turbo
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

T2 of T3 turbo incl intercooler en injectie toch?
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Droes Junior schreef:
Jacob Priem schreef:Goed dat er nog steeds vooruitgang in zit ! 8)

Wat is er dan trouwens aangepast aan je turbo ?
Als ik mij niet vergis is er een aanpassing gebeurd naar GTT-normen, aangezien er nu enkel lucht ipv mengsel door de turbo gaat.
Hoe dit juist in elkaar zit weet ik niet, ongetwijfeld iemand hier op het forum wel :beer:
Op zich maakt de turbo daar in niet zo veel uit, je vervangt de carburateur door 1 die onder druk kan en verplaatst deze naar na de turbo i.p.v. voor de turbo.
Of er nou lucht of mengsel door de turbo gaat maakt niet zo veel uit, daar hoef je de turbo niet voor aan te passen.
Met de carb voor de turbo heb je geen carb nodig die onder druk kan werken (is goedkoper) en heeft gelijk als voordeel dat door de luchtversnelling die optreed in de carb (door het aanzuigen v/d turbo) het mengsel afkoelt. Nog best wel veel (je kan onder de +/- 8 graden niet met de klep op het luchtfilter op zomerstand rijden, het mengsel bevriest dan).
Niet dat er iemand nog met een AT in de winter gaat rijden ;-)

Neemt uiteraard niet weg dat met een setup met de carb achter de turbo en een intercooler er veel meer te halen is, zelfs aanzienlijk meer als een GTT vanwege de veel betere kop (cross flow, hemi-sferische verbrandingskamers).
Laatst gewijzigd door Maarten-Jan op do 13 okt 2016 5:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

De technische uitleg ken ik echt niet, daar ben ik niet slim genoeg voor |:
Wat je zegt lijkt mij logisch ja :)
Mss dat Jo hier kan zeggen wat er juist met de turbo gebeurd is...
Ik dacht dat i nu ook iets sneller en gelijkmatiger op druk kwam ipv alles in 1 keer.
5 Alpine Turbo
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Iets bankiertje..... :p
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

:D |: :gun:
5 Alpine Turbo
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Droes Junior schreef:De technische uitleg ken ik echt niet, daar ben ik niet slim genoeg voor |:
Wat je zegt lijkt mij logisch ja :)
Mss dat Jo hier kan zeggen wat er juist met de turbo gebeurd is...
Ik dacht dat i nu ook iets sneller en gelijkmatiger op druk kwam ipv alles in 1 keer.
Iets met de wastegate actuator zo te zien, als Jo er aan knutselt dan komt het zeker weten goed :smile:
Ben wel benieuwd naar het resultaat (Y)
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

work in progress.. Credits Giovanni.

[img]https://www.mupload.nl/img/kusnfsmwftluw.jpg[/img]

[img]https://www.mupload.nl/img/pls1eze7fgq18.jpg[/img]

[img]https://www.mupload.nl/img/4wy6nsocvrzon.jpg[/img]

+ gezocht: vliegwielsensor 5 AT. (zie topics gezocht)
5 Alpine Turbo
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Nieuwe update!
Niet alles staat al vast of zoals het hoort maar we komen er wel :)

[img]http://i.share.pho.to/cc0b7df2_o.jpeg[/img]

[img]http://i.share.pho.to/a09c4b36_o.jpeg[/img]

[img]http://i.share.pho.to/26a7f678_o.jpeg[/img]

[img]http://i.share.pho.to/4da0fe96_o.jpeg[/img]
5 Alpine Turbo
Allepinie
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 30 sep 2005 13:19
Car: Clio III RS

:worship:

Idd rustig met de kredieten... (D)
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Netjes mannen.....
Enkel dat luchtfilter volop warme lucht.
Of t gaat toch door de charge cooler....fuk it
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

super :worship: maar idd luchtfilter is een K plek
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Dat ziet er echt geweldig strak uit (Y) zou het luchtfilter inderdaad wel gewoon op de originele plek parkeren i.p.v. tussen alle warmte :beer:
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

We zitten inderdaad ook met twijfels over de luchtfilter.
Alleen vraag ik mij dan af waar we hem best plaatsen? Op de originele plek is er geen plaats meer door de chargecooler.
Naar beneden richten vangt i volgens mij veel vuil etc op.

Ideetjes? :)

Ik zag ook even de motorruimte na van Jeroen (Boneless) (5AT 'vierspaak') volgens mij zat de luchtfilter daar ook op die plaats (ongeveer :D )
5 Alpine Turbo
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Ja maar zo te zien in een afgesloten trommel..met toevoer slang
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Wat Jochem zegt lijkt me ook de mooiste oplossing, charge cooler zit wel aardig in de weg nu je het zegt, toevoerslang maken vanaf koele plek (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Droes, al het goede komt langzaam..

met die gedachte sterk ik me zelf ook. Alleen heb jij af en toe geweldige update's :D :D
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Waarom blaas je gekoelde lucht af ? Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de turbo doen, tevens omdat als je gasklep kort (deels) dicht gaat bij het schakelen je hier wel eens problemen mee zou kunnen krijgen en alle opgehoopte lucht langer gekoeld blijft. Dit scheelt enorm bij veel schakelwerk op de langere tracks en je gebruikt je buffer in je buis (lag) zodat je dumpvalve niet te snel open gaat. Wil je dat aanpassen dan zet je er een instelbare dumpvalve op.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ziet er gelikt uit Droes! Alsof het zo uit de fabriek komt, maar dan beter!
Entity_Razer
Berichten: 260
Lid geworden op: di 8 feb 2011 21:19
Contacteer:

Thies schreef:Waarom blaas je gekoelde lucht af ? Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de turbo doen, tevens omdat als je gasklep kort (deels) dicht gaat bij het schakelen je hier wel eens problemen mee zou kunnen krijgen en alle opgehoopte lucht langer gekoeld blijft. Dit scheelt enorm bij veel schakelwerk op de langere tracks en je gebruikt je buffer in je buis (lag) zodat je dumpvalve niet te snel open gaat. Wil je dat aanpassen dan zet je er een instelbare dumpvalve op.
theoretisch gezien wil je ze juist zo dicht mogelijk tegen je Gasklep aan, zodat lucht blijft stromen en niet eerst stopt, dan compleet terugflowed naar je turbo voor hij daar bij je BOV komt.
Dit om je turbo niet te doen afremmen bij gas los (te laten "freewheelen" zonder tegendruk).
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Entity_Razer schreef:
Thies schreef:Waarom blaas je gekoelde lucht af ? Ik zou dat zo dicht mogelijk bij de turbo doen, tevens omdat als je gasklep kort (deels) dicht gaat bij het schakelen je hier wel eens problemen mee zou kunnen krijgen en alle opgehoopte lucht langer gekoeld blijft. Dit scheelt enorm bij veel schakelwerk op de langere tracks en je gebruikt je buffer in je buis (lag) zodat je dumpvalve niet te snel open gaat. Wil je dat aanpassen dan zet je er een instelbare dumpvalve op.
theoretisch gezien wil je ze juist zo dicht mogelijk tegen je Gasklep aan, zodat lucht blijft stromen en niet eerst stopt, dan compleet terugflowed naar je turbo voor hij daar bij je BOV komt.
Dit om je turbo niet te doen afremmen bij gas los (te laten "freewheelen" zonder tegendruk).
Klopt, dit kun je dus ook doen door een instelbare dumpvalve. Ik durf vrij zeker te zeggen dat wat ik omschreef gaat gebeuren bij snel schakelen, sterker ik heb er ervaring mee. Je ziet daarom ook vaak Turbo''s waar de dumpvalve zelf op de turbo zitten om je lucht te blijven koelen welke in het systeem zit. Je kan ook kiezen voor 2 dumpvalves met verschillende "instellingen" aan het begin/eind. Die turbo blijft toch wel draaien als die dumpvalve open gaat, beter eerst druk in je buis/buffer opbouwen en als laatst de dumpvalve open dan andersom., want dat gebeurt in dit geval met korte reacties, bijvoorbeeld als je kwart/half gas rijdt met ondertoeren om snel op druk/koppel/PK's te kunnen zijn.

Ziet er inderdaad wel erg netjes uit hoor maar ik zou daar zeker over nadenken als je je luchtfilter nog wil verplaatsen
Plaats reactie