PaulM's Clio II 1.6 16v Initiale Paris

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

De spoiler die ik nu heb was al gespoten in de kleur donkerblauw en kwam ook van een RS af die kort gereden was tegen vangrail (weet de naam niet meer van die gast :) ). Deze heb ik opnieuw laten spuiten in de kleur van de auto. Meteen in de juiste kleur vinden wordt lastig ben ik bang. De originele ongespoten kunststof strip die er eerst op zat heb ik nog steeds liggen (2x zelfs). Ik heb de auto nu 3 jaar en bevalt prima, mis wel beetje de sport belevenis die ik had bij de clio 1 16v, de luxe die ik nu wel heb maakt het goed. 5 deurs is ook erg handig moet ik zeggen :D

Heb niet zoveel onderhoud gehad eigenlijk, standaard dingen zoals olie en bougies. Verder was 1x de benzine dampvat kapot die gaf storing en 1 wiellager is vervangen. Km stand is nu 98000 dus hij kan nog ff mee :)
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

Bij mij zijn de wiellagers links allebei nieuw. Verder ging in het begin uiteraard de BDP-sensor stuk. De kachelweerstand heeft ook een keer de geest gegeven. Ruitensproeierpompjes heb ik er al een stuk of 4 van versleten; daar zou ik haast een familieverpakking van in huis halen. Verder twee keer een kapotte penbobine en twee keer een niet werkende cruise control vanwege een slechte kabelboom en een slechte rempedaalschakelaar.

Dat was het wel zo'n beetje :) Ik vind het best meevallen voor een periode van 11 jaar. Momenteel heb ik tijdens stationair lopen last van een zacht krekelgeluidje onder de motorkap. Distributie- en multiriem zitten er pas 10000 km op. Het geluid verandert niet als ik met een plantenspuit water op de multiriem spuit, dus ik denk een slecht lager van een poelie. Ik wil eerdaags eens de multiriem erafhalen en dan de motor starten. Hopelijk is het dan weg, anders ligt het aan de distributieriem :-(
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

aj dat klinkt niet best, hopelijk is het niet de disriem. Slechte kabelboom van de cruisecontrol had ik ook bij het kopen van de auto. Afgebroken veer had ik ook trouwens, zit nu verlaagings setje op. Even afkloppen dat er niet meer euvels voorbij komen :)

komend jaar moet ik de koplampen polijsten, is al aardig verweerd en wordt misschien APK probleem.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Blijven fijne auto's, afgelopen jaar toch weer 40.000 erbij gezet op de Initiale 1.6 16v (Y) Dat krekel geluid heb ik er ook inzitten overigens, vooral als de motor warm is. Komt wel ergens bij de distributiekant vandaan en lijkt inderdaad op een poelie geluidje. Kan me er verder niet zo druk om maken, maar ben wel benieuwd of jij wat tegen komt bij het draaien zonder multiriem.

Koplampen polijsten is wel een must ja, laatste gedaan en scheelt aanzienlijk op de hoeveelheid licht en ziet er op het oog meteen ook weer een stuk sjieker uit.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Wizard
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 3 okt 2012 18:04
Contacteer:

Ikzelf rijd ook veel kilometers alleen niet permanent. Diesel is daarom oninteressant maar toch weer het proberen waard. Nu zie ik dat je LPG hebt ingebouwd, zat dat al in de Initiale of heb je dat recent laten inbouwen? Heb het overwogen maar de Clio is inmiddels ook weer 12 jaren oud. Dus vind niet dat ik het moet doen waar een ander weer zegt dat ik nu weet wat ik heb en de installatie zich terugbetaald.
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

MartijnG schreef:Dat krekel geluid heb ik er ook inzitten overigens, vooral als de motor warm is. Komt wel ergens bij de distributiekant vandaan en lijkt inderdaad op een poelie geluidje.
Inderdaad, nu je het zegt, bij mij hoor ik het ook alleen bij warme motor. Jammer dat er zo verrekte weinig ruimte is om met een sleutel 13 bij die spanrol te komen. Zonder de bovenste motorsteun los te maken en het blok iets te laten zakken is het eigenlijk nauwelijks te doen.

Ik heb mezelf in zitten lezen over het zelf vervangen van de distributieriem en waterpomp en ik geloof dat ik dat de eerstvolgende keer zelf aandurf. Aan specialistische tools is eigenlijk alleen de blokkeertool voor de nokkenassen nodig en de pin om de krukas op BDP te zetten. De nokkenaspoelies hoeven normaal gesproken niet los.

Ik heb nog 3,5 jaar om extra zelfvertrouwen te kweken :D Het is in de loop der tijd een uitdaging geworden om de garage niet meer nodig te hebben, behalve voor de APK. Ik vind het ook leuk om online naar de juiste onderdelen te zoeken.
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

MartijnG schreef:Koplampen polijsten is wel een must ja, laatste gedaan en scheelt aanzienlijk op de hoeveelheid licht en ziet er op het oog meteen ook weer een stuk sjieker uit.
Ik poets ze af en toe met een doekje en zo'n tube krasverwijderaar, maar ik merk dat ik langzaam maar zeker de coating eraf aan het poetsen ben. Iemand nog zinvolle tips? Is die coating (UV?) erg belangrijk?
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Wizard schreef:Ikzelf rijd ook veel kilometers alleen niet permanent. Diesel is daarom oninteressant maar toch weer het proberen waard. Nu zie ik dat je LPG hebt ingebouwd, zat dat al in de Initiale of heb je dat recent laten inbouwen? Heb het overwogen maar de Clio is inmiddels ook weer 12 jaren oud. Dus vind niet dat ik het moet doen waar een ander weer zegt dat ik nu weet wat ik heb en de installatie zich terugbetaald.
Zal proberen dit topic niet heel veel te vervuilen voor Paul, maar ja ik heb zelf bij de aankoop in februari de LPG laten inbouwen. Dat was bij een kilometerstand van 85.000, ik stond vanmorgen op 120.000. Of het zich terug betaald is natuurlijk afhankelijk van je situatie, maar in mijn geval zit dat wel goed. Minimaal 40.000km per jaar en een LPG installatie kost je €1600. Auto zelf koste rond de €3500. 3 jaar garantie op de LPG nstallatie, dus daar hoef ik me niet druk om te maken en de K4M op LPG zijn ook prima. Ik wil er toch zeker 3 jaar mee rijden en dan zit ik rond de 200.000 en is ook de distributieriem aan de beurt. Als ik met 200.000km nog €1500-€2000 mag vangen dan ben ik een gelukkig man (de Clio II dCi die ik hiervoor ooit eens heb gehad kreeg ik ook nog €1600 op terug met 330.000km op de klok). Vergeleken met de Megane II 1.9 dCi die ik hiervoor had rijd ik nu een stuk goedkoper kan ik je vertellen (zowel vaste lasten als onderhoud!).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

mox schreef:
MartijnG schreef:Dat krekel geluid heb ik er ook inzitten overigens, vooral als de motor warm is. Komt wel ergens bij de distributiekant vandaan en lijkt inderdaad op een poelie geluidje.
Inderdaad, nu je het zegt, bij mij hoor ik het ook alleen bij warme motor. Jammer dat er zo verrekte weinig ruimte is om met een sleutel 13 bij die spanrol te komen. Zonder de bovenste motorsteun los te maken en het blok iets te laten zakken is het eigenlijk nauwelijks te doen.
Kun je daar niet precies bij via de wielkast met de velg eraf?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

MartijnG schreef:Kun je daar niet precies bij via de wielkast met de velg eraf?
Niet goed genoeg helaas :-( Alleen de krukaspoelie is goed bereikbaar. De spanrol zit verscholen achter een stuk blik. Met enig gemik is er een steeksleutel op te krijgen, maar het is niet gelukt om de veer zodanig strak te spannen dat de borgpin erin kan.
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Motorsteun losmaken, krik (met blok hout) onder de motor en dan laten zakken/omhoog?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

vorige week heeft wat tuig geprobeerd mijn clio open te breken, schroevendraaien in slot van deur gerost (bestuurderskant) maar de auto niet opengekregen. Nu wordt het slot vervangen en moet het metaal om het slot teruggeduwd worden (als dat kan). Nu gaat de hersteller kijken of in de deur er geen steun zit zodat ze het metaal rond het slot weer netjes krijgen. Nu is dus alvast mijn vraag, zit er in de deur van de bestuurderskant een steun ja of nee, dus is het makkelijk om het metaal om het slot weer terug te duwen.

Dit maakt het verschil tussen wel of niet spuiten van de deuren, dus ben benieuwd of jullie dat al weten. :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Mooi naatje Paul.. stelletje eikels. :gun: Ik kan je geen info geven, alleen steun (F)
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

https://www.youtube.com/watch?v=h1FowNQulHA
Wellicht krijg je op 5:33 genoeg te zien van het binnenwerk. Ik heb weleens mijn raammotor vervangen en ik meen me te herinneren dat er om het slot een plastic "anti openhengel" kapje heen zit. Of je genoeg steun hebt om de deuk van buitenaf netjes terug te tikken betwijfel ik sowieso. Ik denk dus dat de schade niet netjes te herstellen is zonder spuitwerk... De binnenbekleding gaat er overigens heel makkelijk af zonder dat je de kit hoeft te beschadigen. Die is van een soort kauwgom die niet hard wordt en dus gewoon herbruikbaar is.

't Is niet eens mijn Initiale, maar toch baal ik ervan!! :-@
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

Paul, als ze de bekleding van de deur halen (en dat doen ze ;) ) hebben ze wel wat steun om het uit te deuken. Neem aan dat ze dat zelf kunnen, anders even een uitdeuker-zonder-spuiten langs laten komen. Die drukt dat spulletje met wat beleid zo terug. Ik heb het bij mijn eerste Clio I zelf met een schroevendraaier en een oude doek om de punt ook zo gedaan.
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

dat filmpje is idd wel handig! ze gaan idd sowieso de bekleding eraf halen. Daarna krijg ik te horen of het ze lukt zonder spuiten het te maken. Ene kant hoop ik het wel maar ben er bang voor :( Helaas krijg ik het niet fix voor de openingsmeeting, 14 april ben ik aan de beurt. :(
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Met ductape redt je het wel tot aan de meeting :D
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

even update, schade bij slot door inbraak is zo goed als uitgedeukt. Als je goed kijkt kan je nog wel een vervorming zien maar het valt niet echt op. Ik laat het verder zo.

Verder is van de week de klem van de homokineet losgeschoten linksvoor bij het wiel waardoor het abs lampje ging branden. Bij onderzoek zat de klem er nog omheen maar deels over de 'tandwiel' van de ABS. Ook zat er overal vet. Gister boel schoongemaat en opnieuw vet in het hoes gedaan. Hoes opnieuw vastgezet met een klem. Nu hopen op geen vuil in de homokineet maar daar komen we vanzelf wel achter over een x duizend km ;) Vrijdag gaat hij voor de apk dan kijk ik nogmaals als de auto toch op de brug staat :)

tevens zoek ik nog een rubberen strip waar de bestuurdersdeur tegenaan zit in gesloten toestand. Bij instappen ben ik denk ik een keer blijven hangen achter het rubber waardoor er een stuk beschadigd is. Iemand nog een nette strip over van een clio 2 5 deurs bestuurderskant? :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

[img]https://davidkanigan.files.wordpress.co ... leweed.jpg[/img]

zo na zoeken in de krochten van het forum mijn project topic weer gevonden. (0)

laatste post was juli 2015. Ook al tijd niet op het forum gekeken eigenlijk :-( Nu jaar later staat de clio inmiddels op een hoge km stand van 113400 8) en zijn er niet veel noemenswaardige onderhoudsbeurten nodig geweest.

Tijdje terug was de wiellager links achter vervangen, die zoemde. Standaard onderhoud. Verder heb ik de antenne op het dak vervangen. Die verloor rubber en daardoor ook zwarte aanslag plekken op de lak rond de antenne. (gaat er moeilijk af ook!). Ook had ik recent wat motorische problemen. 1 van de bobines was stuk, niet helemaal stuk hierdoor kon ik het niet zelf vervangen. (stekker 1 voor 1 eruit gaf bij alle verschil in motor) Maar met uitlezen kwam 'Cilinder 2 slaat over' naar voren en preventief de bobine ervan vervangen. Nu loopt de motor weer goed.

De lucht uit de airco voelt aan als een hijgende buffel in het midden van de Serengeti, die mag nog een onderhoudsbeurt gebruiken. (0) 15 juli staat de apk ingepland, dan meteen meepakken en kijken of er nog wat uit de apk komt :D
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

Met 113400 zit je nog gewoon in de inrijdperiode hoor ;-) Ik heb 'm bijna 14 jaar en ga over een paar maanden de 2 ton aantikken. Hij loopt nog als een zonnetje.

Ach ja, de penbobines... Twee keer een kapotte gehad. Eerste keer al bij 40.000 km, tweede keer bij 160.000 km. Ik heb er toen Valeo "green tops" ingezet, i.p.v. de Sagems die Renault gebruikt. Voor de zekerheid heb ik er nu ook altijd een paar achterin liggen, samen met een dopsleutel 10 ;-)
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

zo, niet echt een update, clio rijdt nog prima. Staat nu op 118dkm :) Koplampen moet ik nog wel polijsten is geen gezicht. Verder nu op winterbandjes :)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

Klein vraagje mbt de clio, als ik tussen de 2 en 3000 toeren gas geef en gas plots loslaat, dan hoor ik een doffe 'donk', ook heb ik zo nu en dan dat de koppeling wat lomp 'inslaat' als ik schakel en de koppel op laat komen, dat gaat dan niet soepel maar aprupt. Nu heeft de clio 122dkm gelopen. Iemand suggesties wat dit kan zijn?
mox
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 6 jan 2006 1:19

Beweegt je versnellingspook ook uitbundig tijdens gas geven/loslaten? In dat geval zou ik de motorsteunen eens nazien, vooral het hondebot aan de onderkant. Die is gelukkig het makkelijkst te vervangen.
2000 Clio 2 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 Clio 2 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 Clio 4 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Wat mox zegt was ook mijn eerste gedachte (Y)
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

het beweegt wel wat, maar niet overdreven veel.Kan dit ook het koppeling issue veroorzaken?
PaulM
Berichten: 4975
Lid geworden op: wo 27 jul 2005 10:14
Locatie: Nijmegen

hier ook maar even update, de clio is begin augustus apk gekeurd. Waren wel wat punten. De rechter schokbreker was zo lek als een mandje, vond de auto ook al wat wiebelig rijden. Helaas heeft het over de remschijven gelekt en remde de auto ook slecht (vond het al trekken naar links :P ). Daardoor de schijven en blokken maar vervangen links en rechts (zelf) en bij de garage de schokbrekers laten doen, tevens was een remleiding gaar die is meegedaan. Weer apk tot 2018 dus :beer:


km stand nu is 124700 km
Plaats reactie