project Gio (BE)
Misschien F3P zuigers. Die hebben de verbrandingsruimte in de zuiger en een vlakke cilinderkop.
PS. Ik zou het hele blok uit elkaar halen en alle kanalen doorspuiten met ontvettingsmiddel om alle resten van vuil te verwijderen en doorblazen met lucht. Ik weet niet of je krukas nog netjes is?
PS. Ik zou het hele blok uit elkaar halen en alle kanalen doorspuiten met ontvettingsmiddel om alle resten van vuil te verwijderen en doorblazen met lucht. Ik weet niet of je krukas nog netjes is?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Was dat niet van een laguna...
Blijkbaar niet, Jo is nu al even aan het zoeken maar het blijft een naald in een hooiberg...Jochem de Haas schreef:Was dat niet van een laguna...
Ondertussen weet ik dat het onderblok sloop is.
Dus, iemand die een goed F7P onderblok op voorraad heeft?
Wat ik al zei. Waarschijnlijk F3P uit een R19 of Clio. Volgens mij heeft Bart nog zo'n blok.
Wat is er verder met het blok aan de hand. Boring, krukastappen etc?
Wat is er verder met het blok aan de hand. Boring, krukastappen etc?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Dit is wat Jo me vertelde:jacques schreef:Wat ik al zei. Waarschijnlijk F3P uit een R19 of Clio. Volgens mij heeft Bart nog zo'n blok.
Wat is er verder met het blok aan de hand. Boring, krukastappen etc?
jouw blok heeft een complete revisie nodig. Krukas moet volledig geslepen worden naar de grootste overmaat 0,5 ipv 0,25 De pistons hebben allemaal inloop schade waardoor de cilinderwanden ook geraakt zijn. Alle lagers zijn ingevreten. Ik zou persoonlijk deze pistons niet meer gebruiken. Wat is wijsheid? Een blok opnieuw opbouwen zou ik voor opteren
Dan maar een nieuw blok opbouwen. Ik zou niet voor de tweede ondermaat van krukaslagers gaan. Ik heb nog een blok staan met een lekke koppakking en hele lichte loopsporen op de kruktappen. Als je F3P zuigers gebruikt moet je zo wie zo opboren . F7P boring 82mm en F3P boring 82.7mm
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Ik hou je op de hoogte Jacques.jacques schreef:Dan maar een nieuw blok opbouwen. Ik zou niet voor de tweede ondermaat van krukaslagers gaan. Ik heb nog een blok staan met een lekke koppakking en hele lichte loopsporen op de kruktappen. Als je F3P zuigers gebruikt moet je zo wie zo opboren . F7P boring 82mm en F3P boring 82.7mm
Deze info speel ik door aan Jo, ik ga verschillende opties bekijken.
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
Heb nog een F4R staan....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Het zijn zeer waarschijnlijk zuigers van een 2.0 GTA Alliance die een 2.0 variant van de F3N gebruikte --> F3R, 1965 cm³ niet te verwarren met de Europese F3R van 1998 cm³.
Deze heeft een boring van 82 mm.
Deze heeft een boring van 82 mm.
Hmm, de moeite op eens op te zoeken.Maarten-Jan schreef:Het zijn zeer waarschijnlijk zuigers van een 2.0 GTA Alliance die een 2.0 variant van de F3N gebruikte --> F3R, 1965 cm³ niet te verwarren met de Europese F3R van 1998 cm³.
Deze heeft een boring van 82 mm.
De boring is in ieder geval standaard gebleven 82mm
Als je graag aan een boring 82 mm wilt vast houden. Hopelijk zitten er geen krassen of onrondheden in de cilinders, want anders zal je naar een overmaat moeten. Misschien heb je iets aan deze zuigers https://www.engine-dynamics.com/Engine- ... bo-801.asp
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Volgens Jo is het onderblok "gone".
Dus ben ik aan het uitkijken naar een ander, hopelijk volgen er snel wat oplossingen.
Maar goed, we zitten niet stil. Ondertussen de velgen nog maar eens onderhanden nemen.
Net opgehaald van bij de straler.
Dus ben ik aan het uitkijken naar een ander, hopelijk volgen er snel wat oplossingen.
Maar goed, we zitten niet stil. Ondertussen de velgen nog maar eens onderhanden nemen.
Net opgehaald van bij de straler.
Zo, we hebben misschien nog geen motor maar de wielen zijn toch al afgewerkt!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... ubysfq.jpg[/img]
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/ ... ubysfq.jpg[/img]
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: za 24 jan 2009 18:49
- Car: Renault 5 GT Turbo
- Locatie: Huizen
Mooi kleurtje, heb je nog een als geheel?
Helaas heb ik enkel de achterste velgen eronder, het probleem is dat door de ontbrekende motor het subframe nog niet gemonteerd is.paratroeper schreef:Mooi kleurtje, heb je nog een als geheel?
Maar goed nieuws ivm met het blok.
Dankzij Jo heb ik nu een compleet F7R 700 onderblok met Wisecdinges zuigers, arp boutjes ofzo, die drijfstangen hadden ook een gekke naam, de lagers zelf zijn King of ACL dacht ik.
Oja, en de krukas is een makkie, die is gewoon bewerkt.
Heb ik er toch nog iets van onthouden!
Vanaf nu kunnen we rustig beginnen opbouwen.
Hier zie, oud versus nieuw
Eigenlijk was dit niet het plan maar dit blok kon in naar verluid voor die prijs niet laten staan werd me gefluisterd.FS1 schreef:dat komt goed! nog meer power nadien?
Ondertussen had ik de beslissing gemaakt om het bestaande blok terug inorde te laten zetten.
Mocht iemand intresse hebben om het oude blok over te nemen voor een prikje hoor ik het wel
Zou een zonde zijn om een Biggelaar blok naar de sloop te brengen.
Zo, de eerste testrit is gemaakt.
Mooie watertemperatuur, correcte oliedruk met extra grN veer, goeie temperatuur ook trouwens.
Enkel de nieuwe Kinugawa actuator moet nog wat bijgesteld worden. Voorlopig zit ik op 700gr.
Helaas was het in die resterende kleine opening pokkeheet om de stang nog wat slagen bij te draaien, morgen opnieuw een run dus.
Dan blijft enkel nog een uitlijning op het menu staan.
Summer ready zoals we zeggen, niet?
Mooie watertemperatuur, correcte oliedruk met extra grN veer, goeie temperatuur ook trouwens.
Enkel de nieuwe Kinugawa actuator moet nog wat bijgesteld worden. Voorlopig zit ik op 700gr.
Helaas was het in die resterende kleine opening pokkeheet om de stang nog wat slagen bij te draaien, morgen opnieuw een run dus.
Dan blijft enkel nog een uitlijning op het menu staan.
Summer ready zoals we zeggen, niet?
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Lekker man..
Het verhaal was van korte duur.
Mijn turbodruk bleek ik niet te halen omdat de bougies maar handvast erin zaten.....
Maar een ander probleem, op de terugweg leek de motor slechter en slechter te gaan draaien, alsof er een oude boxermotor inligt.
1 bougie kapot, alles maar vervangen maar ik had hetzelfde resultaat.
Dus de injectorrail maar eens losgehaald.
De middenste 2 cilinders lijken zeiknat te staan samen met de bougies.
Na het testen van de injectors in openlucht blijken deze allemaal tegelijk te spuiten!
Weet iemand hoe dit patroon moet zijn?
Mijn turbodruk bleek ik niet te halen omdat de bougies maar handvast erin zaten.....
Maar een ander probleem, op de terugweg leek de motor slechter en slechter te gaan draaien, alsof er een oude boxermotor inligt.
1 bougie kapot, alles maar vervangen maar ik had hetzelfde resultaat.
Dus de injectorrail maar eens losgehaald.
De middenste 2 cilinders lijken zeiknat te staan samen met de bougies.
Na het testen van de injectors in openlucht blijken deze allemaal tegelijk te spuiten!
Weet iemand hoe dit patroon moet zijn?
Heel bizar aangezien hij mooi draaide.
De testrit ging ook goed tot de turbo inkwam.
Ik voelde wat schokken en ik kreeg em niet boven de 600 gr 1bar staat hij afgesteld.
Toen hield er op de terug weg1 bougie mee op en klonk het alsof ik een oude VW beetle bestuurde.
Nu, toen bleken de bougies los te zitten wat het verlies verklaarde van de turbodruk.
Nieuwe bougies geven nog steeds het VW probleem.
Net even de kabelboom opengetrokken en ik merk niets abnormaals op.
Pin 21/20 van de ecu sturen elk 2 injectoren aan dacht is maar net voor de injectoren heb je een stekker en hier net voor worden deze apparre kabels (grijs) samen gebundeld.
Dus ja, ik denk dat mijn systeem continue 4 injectoren tegelijk bediend.
Ik dacht dat deze per 2 spoten maar goed, iemand die hier meer over weet?
Geery had inder tijd wat problemen met z'n 16vT, ik herinner me en filmpje van zijn verstuivers die hij liet werken maar gelaas is dit offline gehaald.
Kon ik eens vergelijken...
Eerst op aanraden even een compressietest doen.
De testrit ging ook goed tot de turbo inkwam.
Ik voelde wat schokken en ik kreeg em niet boven de 600 gr 1bar staat hij afgesteld.
Toen hield er op de terug weg1 bougie mee op en klonk het alsof ik een oude VW beetle bestuurde.
Nu, toen bleken de bougies los te zitten wat het verlies verklaarde van de turbodruk.
Nieuwe bougies geven nog steeds het VW probleem.
Net even de kabelboom opengetrokken en ik merk niets abnormaals op.
Pin 21/20 van de ecu sturen elk 2 injectoren aan dacht is maar net voor de injectoren heb je een stekker en hier net voor worden deze apparre kabels (grijs) samen gebundeld.
Dus ja, ik denk dat mijn systeem continue 4 injectoren tegelijk bediend.
Ik dacht dat deze per 2 spoten maar goed, iemand die hier meer over weet?
Geery had inder tijd wat problemen met z'n 16vT, ik herinner me en filmpje van zijn verstuivers die hij liet werken maar gelaas is dit offline gehaald.
Kon ik eens vergelijken...
Eerst op aanraden even een compressietest doen.
Zow, 6km gereden en ik mag er vanuit gaan dat de koppakking er al door zit
Wanneer cilinder 2 afgestopt is verliest 3 door het bougiegat.
Wanneer nr3 afgestopt is krijgt bougiegat 2 de uitlaatfunctie.
Dus even terug alles er onderuit...
Toch leuk he, maar vlug even een afspraak maken met Henk van Fastchip.
Wanneer cilinder 2 afgestopt is verliest 3 door het bougiegat.
Wanneer nr3 afgestopt is krijgt bougiegat 2 de uitlaatfunctie.
Dus even terug alles er onderuit...
Toch leuk he, maar vlug even een afspraak maken met Henk van Fastchip.
Wat ik van Gerry had begrepen had, dat het mengsel te rijk was en de smeer-oliefilm weg spoelde (bore wash). Het blok is toen heel snel versleten. Hij heeft bij mij toen nog een ander onderblok opgehaald.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
-
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
- Locatie: Twello
Volgens mij zag ik op FB op MP een F7R voorbij komen voor 495
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
F7R 710 zit in de Megane 2.0 16V Deze heeft smalle inlaat kanalen (44mm) (gebruik ik zelf!)
F7R 714 zit in de Megane 2.0 16V, zie boven, maar deze heeft een ketting aangedreven oliepomp
F7R 700 zit in de Clio Williams 2.0 16V Deze heeft brede inlaat kanalen (61mm) en oliepomp aangedreven door tussenas en haakse overbrenging. Zelfde als F7P
Edit. De F7R/710 en 714 hebben lichtere drijfstangen. Tutuur heeft aangegeven dat de F7P drijfstangen meer vermogen aankunnen
F7R 700 heeft een nokkenas met meer lichthoogte. De details ken ik verder niet. Ik hem nooit open gehad.
F7R 714 zit in de Megane 2.0 16V, zie boven, maar deze heeft een ketting aangedreven oliepomp
F7R 700 zit in de Clio Williams 2.0 16V Deze heeft brede inlaat kanalen (61mm) en oliepomp aangedreven door tussenas en haakse overbrenging. Zelfde als F7P
Edit. De F7R/710 en 714 hebben lichtere drijfstangen. Tutuur heeft aangegeven dat de F7P drijfstangen meer vermogen aankunnen
F7R 700 heeft een nokkenas met meer lichthoogte. De details ken ik verder niet. Ik hem nooit open gehad.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Dat is nog eens nuttige info!
Zelf heb ik de F7R onderblok + F7P kop erop zitten.
Heeft er iemand de aanhaalmomenten van de nokkenaskappen?
Ik vind alles van het onderblok en vliegwiel terug maar van de kop enkel de aanhaalmomenten van de verbinding tussen kop en onderblok.
Zelf heb ik de F7R onderblok + F7P kop erop zitten.
Heeft er iemand de aanhaalmomenten van de nokkenaskappen?
Ik vind alles van het onderblok en vliegwiel terug maar van de kop enkel de aanhaalmomenten van de verbinding tussen kop en onderblok.
Heeft er iemand de aanhaalmomenten van de nokkenaskappen? 25Nm
Kopbouten F7R-motor: Nm (kgf.m)
fase 1 30 (3,0)
fase 2 50 graden verderdraaien
fase 3 3 minuten wachten
fase 4 alle bouten geheel los draaien
fase 5 25 (2,5)
fase 6 107 graden verderdraaien
fase 7 zie tekst
In het werkplaatsboek Vraagbaak van Olving staat ook nog een fase 7. nl. na de kopbouten volgens schema te hebben vast gezet moet de motor op bedrijfstemperatuur worden gebracht, dan helemaal laten afkoelen. Dan bouten van steunen van het inlaatspruitstuk losdraaien en vervolgens de cilinderkopbouten 1 en 2 geheel losdraaien, dan weer vast met 25Nm en vervolgens 107 graden verder. Doe dat vervolgens met bouten 3/4, 5/6, 7/8 en 9/10.
Ik heb dit laatste niet gedaan.
Kopbouten F7R-motor: Nm (kgf.m)
fase 1 30 (3,0)
fase 2 50 graden verderdraaien
fase 3 3 minuten wachten
fase 4 alle bouten geheel los draaien
fase 5 25 (2,5)
fase 6 107 graden verderdraaien
fase 7 zie tekst
In het werkplaatsboek Vraagbaak van Olving staat ook nog een fase 7. nl. na de kopbouten volgens schema te hebben vast gezet moet de motor op bedrijfstemperatuur worden gebracht, dan helemaal laten afkoelen. Dan bouten van steunen van het inlaatspruitstuk losdraaien en vervolgens de cilinderkopbouten 1 en 2 geheel losdraaien, dan weer vast met 25Nm en vervolgens 107 graden verder. Doe dat vervolgens met bouten 3/4, 5/6, 7/8 en 9/10.
Ik heb dit laatste niet gedaan.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Het Franstalige werkplaatshandboek voor de Clio Williams heeft het ook niet over fase 7. Ik zou het zelf ook niet willen. Het zijn rekbouten voor eenmalig gebruik.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak