Adinsx: Mégane IV Estate GT205 & Clio IV Estate TCe90

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

:D Op 14 november werd het me te nat en dus te glibberig met dat weinige profiel ja :lol:

Hmm... goed punt van die voltage. Ga eens kijken of op de andere momenten dat ook het geval was.
Vanmorgen toevallig weer even de storing. 130 km/u, vlakke weg, geen gekke dingen. Blijft toch apart.

Edit: Nu ik er zo over nadenk, ik vind sinds de complete herprogrammering de auto wat anders reageren. Wat feller op het gas (5% gas lijkt 50% gas) en ook een wat ander geluid maken. Juist de laatste dagen een wat suizend/ruisend geluid in de lage toeren. Ver gezocht, maar misschien valt het te koppelen aan de dynamo? Gezien de storing veelal ontstaat rondom dezelfde snelheid, en dus veelal ook hetzelfde toerental in de zesde versnelling is er een vaag verband te leggen. Met 80k op de klok zou het wel snel zijn overigens. Zo pa maar eens bellen of hij nog bericht heeft uit France.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Snelle update: Voltage zou niet een probleem zijn. Moderne ECU's en dynamo's regelen naar gelang wat nodig is. Het kan dus best wat wisselen aldus pa.
Wel afgelopen week nog wat beter geluisterd naar het vreemde geluid. Het kwam vooral in lange toeren voor tot zo'n 2400 tpm. Iets rammelt mee. Turbodrukklep is een bekende, maar of dat het nou is? Plan was in ieder geval er maandag mee langs de dealer te gaan gezien ik dan toch thuis werk. Zo ver komt het echter niet...

Vanmorgen, auto volgepakt, ruiten gekrabt, starten en... hij slaat beroerd aan en loopt op drie poten. (N) Auto uit, kap open of er geen marter onder is geweest. Niets opvallends.
Nog een starten. Beetje gas bij. Blijft schudden en op drie poten lopen. Blauwe rook, stinken. Mwaa... dat wordt hem niet vandaag. :D
Zooi overgepakt naar de Clio en vertrokken. De hulplijn (pa) maar even gebeld. Tja... kan van alles zijn. Oftewel, morgenochtend even bellen dat ze de auto ophalen. Leenauto fixen via Leaseplan en dan zien we wel wat het is. Lang leve lease (0)

Overigens, geen storingslampjes die bleven branden.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Adinsx schreef:Snelle update: Voltage zou niet een probleem zijn. Moderne ECU's en dynamo's regelen naar gelang wat nodig is. Het kan dus best wat wisselen aldus pa.
Wel afgelopen week nog wat beter geluisterd naar het vreemde geluid. Het kwam vooral in lange toeren voor tot zo'n 2400 tpm. Iets rammelt mee. Turbodrukklep is een bekende, maar of dat het nou is? Plan was in ieder geval er maandag mee langs de dealer te gaan gezien ik dan toch thuis werk. Zo ver komt het echter niet...

Vanmorgen, auto volgepakt, ruiten gekrabt, starten en... hij slaat beroerd aan en loopt op drie poten. (N) Auto uit, kap open of er geen marter onder is geweest. Niets opvallends.
Nog een starten. Beetje gas bij. Blijft schudden en op drie poten lopen. Blauwe rook, stinken. Mwaa... dat wordt hem niet vandaag. :D
Zooi overgepakt naar de Clio en vertrokken. De hulplijn (pa) maar even gebeld. Tja... kan van alles zijn. Oftewel, morgenochtend even bellen dat ze de auto ophalen. Leenauto fixen via Leaseplan en dan zien we wel wat het is. Lang leve lease (0)

Overigens, geen storingslampjes die bleven branden.
hmm, kapotte bougie of injector misschien. of bobine.

oeps, dat rammeltje was misschien een gebroken klep :p

Komt weer goed tom, maar houd ons op de hoogte (Y)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Bougie of injector is ook mijn gok nu. Vanavond sloeg de motor totaal niet aan. Alleen met gas bijgeven gaat het hortend en stotend. Het tikken vond ik eerder op een regelklep lijken, maar we wachten het af.

Gezien ik de eerste met dit type motor in NL was, is er niet veel ervaring mee. Zeker gezien leasetuffers doorgaans diesel karren. 82k op de klok nu, valt mee dus.
Er zijn wel twee gevallen met scheurtje in cilinderwand geweest, maar die vebruikten koelvloeistof. Is bij mij niet het geval.

Bougie, injector of regelklep pomp dan maar (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Even een beloofde update:

Maandagochtend is de auto opgehaald. Leenauto geregeld via Leaseplan, we tuffen nu rond met een Fiesta met onder de kap een één punt lull0. Jawel, ongeblazen driecilinder met 65 paardjes.
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/temporary_85.jpg[/img]

:lol: Pluspunten zijn de kleur, het geluid van de driecilnder en het onderstel van zo'n fietstas is ook nog wel aardig.

Door naar de Mégane. Eerste diagnose was de nokkenasverstelling kaduk. Bougies was weinig mee aan de hand. Compressie en lektest gedaan. Twee cilinders 20% lek, maar dat valt binnen de marges. Was het hoger geweest, dan lijkt het op het kinderziekteprobleempje bij deze motoren. Althans, in enkele gevallen zijn de motoren al vernieuwd. Dinsdagochtend is de nokkenasversteller vervangen, maar helaas zonder resultaat. Het ratelende lijkt toch vanuit de ketting te komen. Hoe zit het dan? Wat ik begreep is weer contact geweest met Renault Fr en is toch besloten de motor geheel te vervangen. Gister einde middag de kinderstoel uit de auto gehaald en zijn ze begonnen met alle slangen, kabels en meuk uit de motorruimte te demonteren. Vandaag komt het nieuwe blok en zal het oude blok eruit gehaald worden. Daarna overbouwen van alle randapparatuur en daarna weer inbouwen. Een RS-motor er meteen inleggen zat er niet in :lol: Als het goed is moet vrijdag de auto weer klaar zijn (Y) Duim omhoog ook voor de dealer voor het hele geregel en gedoe. Naast dat het Renault NL en Leasemij geld kost, geldt dat ook voor de dealer natuurlijk.

Het inkoppertje van de wederhelft gistermiddag: "Downsizing en Tom, dat gaat niet samen volgens mij" (0). Op naar 2018, op naar de nieuwe Mégane Estate GT, mits ik wagenpark zover krijg van de PON-regeling af te wijken. :D
Laatst gewijzigd door Adinsx op wo 2 mar 2016 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Je zult dat soort geintjes maar zelf moeten betalen. :(
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Dat was inderdaad ook wat de dealer zei. We zullen maar een particulier hiermee moeten confronteren. Of de auto tweedehands geleverd hebben...
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

OMG, dat is het enige dat uit mij komt...

je zal maar zo'n auto hebben... iets wat hopelijk niet vaker voor komt, en dat weegt natuurlijk ook weer mee met de keuze van de lease maatschappij als je wilt afwijken van de norm... (U)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Tis gelukkig nog de 'oude' leasemaatschappij van vorige werkgever. In 2018 ga ik over naar de nieuwe (Kamsteeg o.i.d.), maar in de nieuwe leaseregeling (die veel somberder is overigens) staat dat je een ander merk mag voorstellen. Of onder de streep een Mégane IV Estate goedkoper is dan een Seat Leon ST, Octavia Combi of Golf Variant weet ik niet, maar het is het proberen waard t.z.t. (0)

Overigens wat motoren vervangen betreft. Bij VAG gebeurt het zonder dat de eigenaar er vanaf weet. Onderhoudsbeurtje denk hij/zij. Ik kan in ieder geval het blokje weer lekker gaan inrijden, want over 1,5 week staat een lang weekend wintersport op het programma. :smoke:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Abel schreef:OMG, dat is het enige dat uit mij komt...

je zal maar zo'n auto hebben... iets wat hopelijk niet vaker voor komt, en dat weegt natuurlijk ook weer mee met de keuze van de lease maatschappij als je wilt afwijken van de norm... (U)
mwoah... als VAG de norm is :lol: dan is dat niet zo moeilijk te onderbouwen :smile:
VAG van de laatste 5 jaar is echt een major disaster.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Inderdaad. En ik moet zeggen, de III is verder absoluut foutloos hoor. Wat dat betreft kent Renault niet meer de issues rondom de Laguna II phase1 bijvoorbeeld.
Natuurlijk, er blijft altijd wel iets. En zeker met moderne downsize-motoren komen best veel dingen voor. Niet alleen bij VAG of Renault. Check de facebookpagina maar eens van ons:
https://www.facebook.com/AMTautotechniek/

Laat ik zeggen dat mijn voorliefde voor Renault niet bekoeld door dit 'gedoe'. En ja, eerlijk is eerlijk, de rekening komt niet bij mij en dat scheelt natuurlijk ook wel wat.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Welke motor is dit nu ook alweer? En wat is dan die 'kinderziekte'? Vind het nogal rigoreus om een motorswap uit te voeren zeg, pfff.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Een 1.2tCe was het toch?
Wij hebben het nog niet eerder meegemaakt. Is de distr ketting niet versprongen? Dat zou dan misschien ook de storing nokkenas verstelling kunnen verklaren. Beter dat er een nieuwe motor in komt..
Die auto kun je straks gerust kopen als hij de lease uit gaat! :p
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nieuwe 1.2TCe130 inderdaad. (H5F 404 uit mijn hoofd?) Was de eerste dan wel een van de eerste in Nederland met dit blok.
Daarnaast rij ik relatief veel kilometers natuurlijk. Iedereen die 35k per jaar rijdt rijdt wel de dCi.

@Niels
Ik hoorde dat hier en daar wat motoren zijn gewisseld vanwege olievebruikproblemen. Al kan het zijn dat het ook de TCe120 betreft in de Captur. Dat weet ik niet meer.
Mijn olieverbruik was er wel, maar niet fors. 1L/8000km. En inderdaad, prima om straks over te nemen. Verder wordt hij ook prima verzorgd, dus als t.z.t. iemand interesse heeft ;)

@MartijnG
Rigoreus inderdaad, maar zo besloten in Frankrijk. Motor gaat ook die kant op.

Vanmiddag nog even gaan kijken, en foto's voor eigen archief gemaakt. Op verzoek van dealer ga ik die niet plaatsen overigens. Ook zij balen verschrikkelijk zoals ik al zei.
NIeuwe blok werd alweer opgebouwd. Versnellingsbak etc zat er weer aan, turbo'tje werd er net weer opgeschroefd. Morgen einde dag zou het allemaal er weer in moeten zitten. Vrijdag volgen vast nog wat proefritten en hoop ik hem op te halen.


Ik denk dat men vooral gekozen heeft voor zekere voor het onzekere.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

H5Ft is het, volledig aluminium met traploze VVT op in- en uit-laat kleppen, variabele olie pomp, directe injectie en elektronisch geregelde waterpomp/thermostaat klep (bij koude motor dus pomp uit, klep dicht om z.s.m. op te warmen). De 130 heeft ook nog een turbo met variabele geometrie.
In samenwerking met Nissan ontwikkeld, enige nadeel is het relatief hoge olieverbruik t.o.v. wat bij Renault gebruikelijk is maar dat heb je vaak met volledig aluminium blokken. Ik denk dat Niels gelijk heeft en dat je ketting
versprongen is. Dat Renault hem terug wil hebben betekent dat je 1 v/d eerste bent die iets dergelijks heeft, anders doen ze niet z'n rigoureuze actie (compressie is nog goed dus geen noodzaak voor ander blok), ze willen onderzoeken
wat de oorzaak is.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Het kan aan mij liggen, maar als je timing (ketting) versprongen is, dan zou je compressie toch ook naar de knoppen moeten zijn? Of denk ik te rechtlijnig?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Dat is ie toch ook met 2x 80%?

Gelukkig hebben veel merken last, hulde aan die zuinig afgestelde motoren haha
Vervuilen ze het milieu niet, vervuilen ze intern wel. BTW: bijna alle motoren die worden gewisseld gaan naar de fabrikant retour. PSA en VAG doen dat ook.

Netjes opgelost, voordeel als je leaserijder bent :)
Mrtn = Maarten
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Uiteraard gaat een motor retour als die gewisseld wordt, maar het is niet altijd nodig om te wisselen. 20% lek valt nog binnen de marges, dat is niet zo spannend (als je kleppen wat vervuild zijn / aanslag hebben kom je al een aardig eind richting die 20%).
Ketting + spanner vervangen en gaan met die banaan was makkelijker / sneller geweest maar dan kunnen ze geen onderzoek doen.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ja eens met maarten, waarom alles vervangen als het misschien mee valt met wat er stuk is. Maar ik snap Renault ook wel. die willen ook door hun eigen ontwikkel afdeling in zo'n motor kijken wat er nu precies is fout gegaan is. Ik hoop wel dat de coulance wel heel gunstig is. Want als je privé deze auto had gekocht, was je wellicht goedkoper uit geweest als de ketting was vervangen :X

Ik mag hopen dat de dealer ook terugkoppeling krijgt van Renault wat er nu precies fout was met het blok...
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Gezien de leeftijd/km stand mag je hier denk ik wel een behoorlijk coulance verwachten, hooguit 20% voor jezelf oid.
Uiteraard wel heel zuur als het je gebeurd als particulier. Aan de andere kant, als particulier kun je dan nog de afweging maken om niet het gehele blok te swappen (tenzij Renault er op staat en dan zeg je 100% coulance a.u.b.).

Zou mooi zijn als er ooit de terugkoppeling komt wat het probleem was / is.
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Jeetje, wat een verhaal Tom.

Hoe zit het nu dan met garantie? Want blijkbaar geeft Renault FR aan dat er een probleem vanaf hun kant is, wat waarschijnlijk ook de reden is dat ze de motor uit elkaar willen halen. Immers is echt gebruik heel wat anders dan testgebruik. Maar toch!
Ik snap dat jij het niet hoeft te betalen, maar weet je toevallig of er coulance is? Want je zou inderdaad maar particulier zijn.

Toch, inderdaad goede auto om over te nemen, wel met de 18 inchers dan toch? :p
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Ik ga geen bedragen of details noemen, maar dit geeft je wel wat inzicht denk ik:
Naast dat het Renault NL en Leasemij geld kost, geldt dat ook voor de dealer natuurlijk.
En wie hem wil overnemen half 2018 moet zich maar melden. Inclusief de 18" inderdaad en altijd handwasje en gepoetst.
Netjes warmgereden, maar ook goed gebruikt. (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

He was ik nou net zo benieuwd naar. Maar 33% voor elke partij dus.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nope. 100% verdeling zit tussen Renault en de leasemij. Dealer schiet er bij in omdat hij alleen de flatrate-uren krijgt betaald.
Overigens vanmiddag uiteraard weer langsgegaan en ik zag een tot op het laatste boutje weer complete glimmende (want gewassen het weekend en geen meter meer gereden) Mégane in de werkplaats staan.
Hij snorde ook lekker. Proefritten waren gemaakt, alles is in orde.
Ze hebben flink doorgewerkt om de auto weer snel klaar te hebben voor me. (Y) Ik kon hem ook meteen al meenemen, maar zat natuurlijk nog met die fietstas. De leasemij gebeld of ze de leenauto zelf op komen (laten) halen. Maar nee, moet hem zelf terugbrengen naar een inleverpunt van Logicx. Lekker logistiek handig enzo |:
En de mevrouw aan de lijn vertelde me ook dat ik maar recht had op twee dagen een leenauto. Ehhh wat? Ik heb gewoon een auto nodig. Maandagmiddag opgehaald, vrijdagochtend terug. Zal wel een rekening naar de baas gaan dan.

Niettemin, morgenochtend de fietstas aftanken en door de krasstraat (nu mag het vind ik) jakkeren. Iemand geregeld die me oppikt en naar de dealer brengt, en dan weer lekker met meggie doortuffen. :smoke:
Laatst gewijzigd door Adinsx op do 3 mar 2016 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

(Y)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Hij snort weer tevreden (Y)
[img]http://i5.photobucket.com/albums/y184/adinsx/temporary_88.jpg[/img]

Nu nog weer even goed (wat ook wil zeggen, niet te zachtjes) inrijden en dan kan er wel weer 80k bij op :p

Wat betreft de oorzaak wil ik hier niet teveel noemen gezien het openbaar te lezen is hier. Maar Niels en Maarten-Jan gaan misschien wel door voor de koelkast als een van de oorzaken.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Zeker weer fijn om in je eigen auto te rijden (D) hebben ze nog best vlot gedaan alles bij elkaar (Y)
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Inderdaad, dinsdagavond gestart, woensdagochtend de motor eruit en daarna alles overbouwen op de nieuwe. Woensdag einde middag ging de turbo er op.
Gister einde middag dus alles in elkaar en zijn wat proefritten gemaakt. Prettig voor mij ook, gisteravond met vijf man in de Clio IV Estate en dat is toch wel krap achterin hoor. :p
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Mooi dat ie weer rijd!
Ik durf zelfs met enige zekerheid te zeggen dat die ketting versprongen is.. :p
Heb het al met de 2.0 dci en 1.4tce meegemaakt.. exact dezelfde storing en problemen. Nieuwe ketting erop en hij deed het weer :) Die hadden wel het geluk dat de kleppen geen lek hadden.
En betreft de motor die terug moet.. dat wil renault eigenlijk altijd hebben. Nu misschien voor onderzoek. Maar ook zit daar statiegeld op, net als op oa turbos en versnellingsbakken.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Toch apart, als je ziet wat voor ketting ze bij Renault gebruiken, dat is niet z'n fietsketting als bij b.v. peugeot (of vag wat dat betreft), bij die fiets kettingen kun je je er nog wat bij voorstellen
dat dat een keer op rekt en verspringt. Daarnaast wordt de 2e nokkenas aangedreven met een tandwiel vanaf de eerste, dus de constructie kwa ketting is ook nog heel simpel. Al weet ik niet zeker of dat bij de
TCe ook zo is. Ik zet in op een rotte ketting spanner.
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Nope, beide nokkenassen worden aangedreven door de ketting. Een klein kettinkje naar onderen doet de oliepomp.
En het is inderdaad een vrij brede ketting.

Inmiddels weer een paar 100 km verder met het nieuwe blok. Lekker rustig warmrijden en daarna doortrekken. Het geratel wat ik al wel een half jaar had met langzaam vooruit of achteruit rijden (misschien wel wat Maarten hoorde op de openingsmeeting vorig jaar) is ook weg. Alles weer lekker vers zeg maar. Alleen stinkt hij nog wat bij thuiskomst.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

*uch, uch*, alweer ligt het topic een flinke tijd stil. Waarom eigenlijk?
1) Enorme spannende auto's heb ik niet meer
2) Leasewaggel is naar de zin dus valt weinig aan te updaten
3) Clio draait zijn (weinige) kilometers
4) Druk, of beter gezegd, andere prioriteiten

Niets te melden? Oh jawel. Vorige week bij de huisdealer geweest. De kilometerstand van de Mégane was alweer de 90.000 (9k na het nieuwe blok) over geslopen dus tijd voor een beurtje. Na uurtje stond de auto weer klaar na een kleine beurt en het vervangen van de remblokken vóór. De remblokken achter zijn bij 75k gedaan, dus dat is weer up-to-date.
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=58002C38[/img]

Het was overigens toevallig exact een jaar na de vorige beurt, toen bij 59.000 km. In een jaar dus net iets meer dan 30.000 weggereden, en dat was inclusief de vakantietrip naar Kroatië. Het vervolg: Met nog eens 30.000km kom ik in de buurt van de 'einde contract' op kilometers van 125.000 km. Qua looptijd is dit tot vier jaar en dus 08-08-2017.
En natuurlijk ben ik al weer stiekem aan het kijken naar de opties (0)

Even op een rij:
1) Huidige contract met jaar verlengen en zo vijf jaar 20% bijtelling pakken.
De auto bevalt nog altijd meer dan prima, al was ik gewend na drie tot vier jaar wel iets anders te rijden.

2) Nieuwe leaser vanaf zomer 2017
Ja leuk iets nieuws uitzoeken! Maar er zit een maar... aan. Na de overname eind 2014 blijkt ook de leaseregeling versomberd. Van wat ik nu boven water heb weten te halen:
- PON-verplichting
- Golf/Octavia/Leon/A3-segment of misschien bij uitzondering een segment hoger i.v.m. functie en branchecombinatie.
- Basismotor zowel benzine als diesel om en nabij 110-140pk
- Fors hogere eigen bijdrage van minimaal 145,- (versus 56 euro nu)
- Klein budget voor opties (exacte tekst is me nog niet duidelijk)

Er is echter ook een uitzondering in de regels, je mag een ander merk voordragen, of wanneer gezinssamenstelling o.i.d. het noodzakelijk maakt een ander merk te rijden. Er zijn dus kansen, en wie me kent weet dat ik natuurlijk het liefst Renault blijf rijden. (Y) Na de zomer start ik maar eens met bovenstaande uitpluizen om er een duidelijker beeld van te krijgen.

Andere opties als 'geen leaseauto meer nemen' en 'wel lease, alleen zakelijk' vallen af. Een nieuwe auto rijden voor netto 300,- lukt privé niet, daarnaast hou ik niet van kilometers bijhouden en altijd 'de meest logische route woon-werk' te pakken.

Wat de toekomst brengt
Ook niet onbelangrijk: Dit jaar staat er geen zomervakantie op de planning want over 1,5 week verwachten we onze tweede gezinsuitbreiding. (Y)
Vooruitkijkend betekent dit dat we tot de zomer van 2018 nog met een grote 'bak' van de wandelwagen in de auto rond moeten. Dat ging in de Mégane redelijk goed overigens, maar het houdt nou ook niet echt over. Zeker niet op zomervakantie. Kortom, genoeg om rekening mee te houden voor een eventuele opvolger.

De opvolger
Rondkijken natuurlijk, en dan staan de Mégane Estate en Talisman Estate hoog op de lijst.
Sportief vs zakelijk, genoeg vs zeeën van ruimte.
Tijdens de Mid-summer preview is de wederhelft alvast gaan kijken, de Talisman Estate moet het worden. :lol:
De Mégane IV Estate vond ik zelf ook tegenvallen qua binnenruimte, de auto vs de III Estate is natuurlijk wel weer een mooie stap vooruit.
Al met al, genoeg leuks om samen te stellen, maar eerst maar eens kijken of de III Estate misschien nog tot de zomer 2018 blijft, en of er überhaupt onder een Golf/Octavia/Leon uit te komen valt ;)

Ander autonieuws
Nog even wat ander autonieuws. De Clio draait rustig zijn kilometers. 17.300 zag ik laatst op de teller staan. Gekocht in december 2014 met een goede 8.000 kilometer op de klok meen ik, dus nee het gaat niet hard. Nog wat anders, twee weken terug weer even 'het gevoel' terug gehad door ruim 1500 km te sturen in de Eifel, Ardennen en Luxemburg met een rasechte Jap. Zeg maar een toy for bigboys ;). Prima mee vermaakt dus, hieronder nog een paar foto's van wat vermaak:

Voor de minder kenners, het is de Subaru WRX STi met geblazen 2.5 boxermotor. 300pk, 400Nm en 5,2s naar de 100. De grip op de bochtige wegen was geweldig, goed genoeg om elke motorrijder daar zoek te rijden. Kortom, vermaakt (Y) . Ben ik nu dan om? Nee, zeker niet. Zo'n WRX heeft ook eigenaardigheden. Naast de 45k BPM (en 45k kale verkoopprijs, wat totaal 92k maakt), is hij zwaar. Praktisch, dat wel en die vierwielaandrijving is ook heerlijk. Maar als het op sportieve wegligging aankomt is de Mégane RS hem wel heer en meester verwacht ik.

[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F1DCE3[/img]

[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F56BBD[/img]
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57FFE16F[/img]

En wat foto's van een collega die foto/video als hobby heeft:
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57EFA109[/img]
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F0466E[/img]
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=57F71704[/img]
[img]https://scontent.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/ ... e=580552F0[/img]

Zo, genoeg leesvoer voor een update. Tot de volgende en die zal denk ik niet heel lang op zich laten wachten. (0)
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Dit jaar staat er geen zomervakantie op de planning want over 1,5 week verwachten we onze tweede gezinsuitbreiding. (Y)
Dus zou dus ook vandaag of morgen kunnen zijn.

Wel lekker scheuren met zo'n bak door de Eifel.

Succes :beer:
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Wordt het niet tijd dat je gewoon je motorrijbewijs gaat halen Tom? :smile:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

AnthonyR schreef:Wordt het niet tijd dat je gewoon je motorrijbewijs gaat halen Tom? :smile:
Zijn er meer die dat al een paar jaar tegen hem roepen. :D
Plaats reactie