Gaatze's R5 Alpine Turbo

Vertel hier alles over je project.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik zal er een clio rs motor inleggen, dan ben je van alle problemen verlost. :-)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Wie heeft het over problemen? Elke auto heeft z'n onderhoud nodig toch?
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Abel schreef: Een t2 moet toch ten alle tijden eerder dan een T3 opspoelen.
Dat zou je wel denken, alleen is dat niet zo ;-) Gemiddeld genomen zal een T3 sneller opspoelen, maar heel vaak ook niet. Het wordt voornamelijk bepaald door de A/R ratio (uitlaatkant). Hoe groter hoe trager het opspoelen.

Ik heb hier een T3 liggen van een R5 AT met een A/R van 0.24, daarentegen is de A/R van een standaard GTT 0.35 (T2 turbo). Ik heb nog een aantal T2's liggen van een 1.7 turbo uit de Volvo, die hebben een A/R van 0.47.

Een en ander kan je nakijken op:

http://www.turbomaster.info/catalogos/m ... agina=TBO2

http://www.turbomaster.info/catalogos/m ... agina=TBO3

GTT --> TB0214 onderdeelnr 465367
AT --> TB0319 onderdeelnr 465916
Laatst gewijzigd door okido op za 20 feb 2016 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Gaatze schreef:Wie heeft het over problemen? Elke auto heeft z'n onderhoud nodig toch?

Zie bericht op Facebook ;-)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

De 5AT vorige week afgeleverd bij Gosliga Dinitrol voor een nieuwe behandeling. Oude laag liet hier en daar los dus toch maar het zekere voor het onzekere (Y)

[img]http://i64.tinypic.com/kcfb07.jpg[/img]
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Startmotor van de AT overleden, kwam nog een oude Paris-Rhone motor onder vandaan. Toch wel bewerkelijk klusje.

[img]http://i64.tinypic.com/2581ddz.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/24gssww.jpg[/img]
[img]http://i67.tinypic.com/350kncp.jpg[/img]

Loopt altijd beter met een nieuwe startmotor (0) (beetje onbedoelde tussengas)

anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Mooie auto, leuk dat je een stukje achter mij aan reed in dokkum!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Trekt nog lekker 8)
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Goed bezig Gaatze. Mooi ding! 8)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
ericon
Berichten: 720
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 20:17
Car: Meg RS225 + diversen

Goed bezig Gaatze (Y) de dame gaat nog prima van haar plaats (L)
Heb ooit de 205 aangetikt en " had nog wat over " maar ik durfde niet harder.
Renault grand Scènic Techline 2.0 16V - Renault 5 Alpine turbo - Renault Juvaquatre Dauphinose Break - peugeot 505GTI automaat.
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

En inmiddels ook al een tijdje terug begonnen met de 5 AT. Al sinds ik de auto heb gebruikt deze wat olie. Dit is helaas alleen nog maar erger geworden en de laatste tijd gebruikte die ook koelvloeistof. Heb dus besloten om alles na te lopen en te vervangen.

Op de planning staat:

- Kop revisie
- Alle motorpakkingen
- Startmotor (zware Valeo ipv imitatie)
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe silicone koelwaterslangen (oude zijn slecht bij aansluitingen)
- Nieuwe koppeling met drukgroep
- Nieuwe ontstekingsdelen
- Krukaskeerring
- Poedercoaten diverse onderdelen

De turbo is inmiddels terug van Gerry, geen gekke dingen en seals zijn nog goed. Olieverbruik komt dus niet door turbo. Wel was het radiaal lager aan compressor zijde net buiten tolerantie. Heb besloten de unit eerst zo weer terug te zetten aangezien het een kostbare aangelegenheid is en de turbo nog vrij recent helemaal gereviseerd was.

Ga de motor en bak helemaal uit de auto halen zodat ik overal mooi bij kan, en meteen de motorruimte helemaal kan schoon maken.

Wanneer alles er weer in zit wil ik de auto eens helemaal laten detailen, incl. zo veel mogelijk deukjes eruit. Iemand?

[img]http://i63.tinypic.com/211th0z.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/bfp91v.jpg[/img]

Leuk detail, via ebay nog een nieuw stuurhart kunnen vinden die wel afleesbaar is.

[img]http://i66.tinypic.com/2112jgi.jpg[/img]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Goed bezig (Y) Goed om te zien dat de Alpine goed wordt onderhouden.
Optimista
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 14 nov 2016 14:45
Car: Megane 2.0 16v

Nice example. I wish i could understand what you wrote :D
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Google translate (Y)
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Goed bezig! Beste klus nog, je pakt het goed aan :)
Ik ben ook gister begonnen met groot onderhoud aan de AT. Maar niet zo groot :p
Succes ermee!
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Wat ga je vervangen Niels?
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Eerste spullen zijn weer terug van de poedercoater.

Het hitteschild en de waterpomp poelie zijn gecoat in chroom, een 4 laags systeem volgens mij, met een mooi effect. Nieuwe originele stickers op het luchtfilter geplaatst.

[img]http://i68.tinypic.com/2rc99jn.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/24bkec3.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/6dqydf.jpg[/img]
[img]http://i68.tinypic.com/19iqf.jpg[/img]
larsdijkstra
Berichten: 1364
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 12:31
Locatie: Twello

Dat is heel mooi gedaan!
Renault 19 16v 1991 & Renault 19 16v Cabriolet 1993 & Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Dat ziet er echt super uit weer! Heel mooi gedaan.
Wat ga je vervangen Niels?
Carb laten reinigen, 3 nieuwe v snaartjes erop, grote beurt incl alle vloeistoffen. Kleppen stellen.. en wat dingetjes mooier maken ;-) Zodat we deze zomer weer kunnen genieten!
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Netjes Gaatze! (Y)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Inmiddels motor en kop weer thuis. Nieuwe zuiger, cilinderbussen, lagers en ook een andere kop helemaal laten opknappen. Mijn kop was helaas gescheurd.

Nu het volgende probleem, bij vastzetten van de drijfstang/big-end een bout afgebroken..... Heb hem niet op de gevraagde 45nm gekregen toen zei die pang.

1. Kan je die bouten los halen van de drijfstang?
2. Heeft iemand dan zo'n bout?
3. Zo niet, heeft iemand dan een drijfstang?
4. Is dit bij alle Cleons dezelfde drijfstang? is die van een GTT bijvoorbeeld dezelfde? Heeft iemand een foto van een GTT drijfstang?

Mooi klote in ieder geval. Hoop dat iemand me weer op weg helpt.
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Bij een gtt kan je ze wel los halen en vervangen.
Ik heb dat ook gehad en kon in 2016 nog nieuwe bestellen bij de dealer.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Zijn hier ook ARP bouten voor te koop?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

MIjn inziens moet je die bouten altijd vervangen voor nieuw. Kopbouten zeker wil je het goed doen.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

als de gtt stangen hetzelfde zijn durf ik dat wel aan.
zou dan wel 4 er inzetten als ik jou was.
heb ik misschien nog wel liggen moet ik ff zoeken.

maar blijft erg vreemd.
draad beschadigd?
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Bedankt voor de reacties. Heb de beschadigde bout er inmiddels uit met wat hitte. Waarschijnlijk heb ik een te groffe momentsleutel gebruikt die (blijkbaar) niet al te nauwkeurig is in de lagere krachten.

Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.

Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Gaatze schreef:Bedankt voor de reacties. Heb de beschadigde bout er inmiddels uit met wat hitte. Waarschijnlijk heb ik een te groffe momentsleutel gebruikt die (blijkbaar) niet al te nauwkeurig is in de lagere krachten.

Zou mooi zijn als je er nog een paar hebt liggen Mark.

Zijn de kopbouten van deze motoren rekbouten? maw moeten deze standaard vervangen worden?
Goedkope momentsleutels hebben dit vaak of als je ze hebt laten vallen.

Vrijwel alle bouten (met glad deel) hebben rek maar het ligt aan het contra-material waar het ingebout zit. Gewoon vervangen op die leeftijd, het is maar waar je op wil bezuinigen!
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

blijft mooi om volgen hier (Y)
5 Alpine Turbo
Plaats reactie