Gaatze's R9 Turbo

Vertel hier alles over je project.
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Dat klinkt lekkerrrr! :worship:
Droes Junior
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 18 jun 2006 11:45
Car: R5 Alpine Turbo
Locatie: België

Super! (~)
5 Alpine Turbo
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Ook deze gaat toch maar wat naar beneden. Vandaag achter al 4 cm lager gelegd.

Wil verder graag de digitale tellerbak vervangen door een GT turbo tellerbak. Heeft iemand er eentje liggen? Of een foto van de achterzijde? Ben benieuwd of ik dezelfde stekkers kan gebruiken. Zijn beide iig elektronische km tellers.
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Geen problemen met aandrijfassen enzo?
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Ja die heb ik al naar de klote geholpen in Duitsland, voor komen dus twee nieuwe assen en een schroefsetje voor de verlaging.
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Oooh oke. :p
Alpine
Berichten: 1476
Lid geworden op: vr 13 jul 2001 0:00
Locatie: Aalten
Contacteer:

Heb hier nog 2 turbo tellerbakken van een 11 Turbo liggen.
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Aandrijfassen liggen er inmiddels uit, nu de startmotor nog. Vooralsnog zonder succes, wat een k*t plek zeg.

Open luchtfilter zit nu recht op de turbo gemonteerd, wil hier een stukje slang tussen zetten. Heeft iemand toevallig wat liggen?
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

GTT terllerbak gaat niet zomaar passen, de afwerking is anders. Je hebt echt een 11T tellerbak nodig.
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Pastte in mijn 9 anders als gegoten (I)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Is mij al een 11T tellerbak aangeboden. Nu alleen nog even kijken of deze niet al teveel verschilt met de Electronic tellerbak qua aansluitingen. Zitten namelijk geen stekkers bij de 11T tellerbak
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

tutuur schreef:Pastte in mijn 9 anders als gegoten (I)
Klopt, maar in deze 9 zit een compleet 11 dashboard ingebouwd :)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Sorry, heb niet alles gelezen :beer:
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Gaatze schreef:Ook deze gaat toch maar wat naar beneden. Vandaag achter al 4 cm lager gelegd.

Wil verder graag de digitale tellerbak vervangen door een GT turbo tellerbak. Heeft iemand er eentje liggen? Of een foto van de achterzijde? Ben benieuwd of ik dezelfde stekkers kan gebruiken. Zijn beide iig elektronische km tellers.
Stekkers zijn anders , passen niet .
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Bas schreef:GTT terllerbak gaat niet zomaar passen, de afwerking is anders. Je hebt echt een 11T tellerbak nodig.
Klopt , maar als je alleen het plastic deel met glas wisselt van bijvoorbeeld een 11 gtx , tse , TXE niet electronic met de 5 gt turbo paneel , dan past het wel. Het verschil zit in het glazen deel.
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Jasper11turbo schreef:
Bas schreef:GTT terllerbak gaat niet zomaar passen, de afwerking is anders. Je hebt echt een 11T tellerbak nodig.
Klopt , maar als je alleen het plastic deel met glas wisselt van bijvoorbeeld een 11 gtx , tse , TXE niet electronic met de 5 gt turbo paneel , dan past het wel. Het verschil zit in het glazen deel.
Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar zonder geslaagd resultaat. Al had ik wel 't idee dat het zou moeten kunnen :)
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Nou inderdaad, lijkt er in de verste verte niet op. Dan maar proberen om deze digitale tellers weer aan de gang te helpen. Snelheid doet het maar heel af en toe, maar als die het doet dan ook meteen helemaal prima. Moet dus in de opnemer zitten in de bak of een verrotte elco/condensator in de digitale teller. Iemand een idee? Gaan die opnemers vaak stuk? en op deze manier?
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Bas schreef:
Jasper11turbo schreef:
Bas schreef:GTT terllerbak gaat niet zomaar passen, de afwerking is anders. Je hebt echt een 11T tellerbak nodig.
Klopt , maar als je alleen het plastic deel met glas wisselt van bijvoorbeeld een 11 gtx , tse , TXE niet electronic met de 5 gt turbo paneel , dan past het wel. Het verschil zit in het glazen deel.
Dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar zonder geslaagd resultaat. Al had ik wel 't idee dat het zou moeten kunnen :)
Jeager versus veglia . Daar kan verschil in zitten . In de tijd dat ik dit aan de hand haalde (1991 - 1997) waren ze er ook in grote aantallen te vinden op de sloop . Ik heb ze ook destijds vaak omgebouwd omdat ik het leuk vond in een gtx . Rode tellers en zo .
Als het mij toen lukte, lukt het iedereen !
Overigens kon je in iedere automaat of gtl r 11 een gtx paneel met toerenteller planten en alles werkte omdat de bedrading voorzien was
.. vroeger
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Gaatze schreef:Nou inderdaad, lijkt er in de verste verte niet op. Dan maar proberen om deze digitale tellers weer aan de gang te helpen. Snelheid doet het maar heel af en toe, maar als die het doet dan ook meteen helemaal prima. Moet dus in de opnemer zitten in de bak of een verrotte elco/condensator in de digitale teller. Iemand een idee? Gaan die opnemers vaak stuk? en op deze manier?
Het probleem 'kan' ook in het tellerblok naast het digitale paneel zitten. Lees 'meestal' was dat wel de oorzaak.
Qua bouwjaar zit daar verschil in .... en qua type..
Omdat jouw auto niet bepaald orgineel meer is, vind je achterop het blok een datum . Bijvoorbeeld 84 met een puntje bij de maand in het rondje. Daarnaast is het handig te weten of je een TSE of een TXE electronic paneel heb. Je weet neem ik aan het verschil ?

Let wel, ik heb na 1997 niet meer een electronic in handen gehad en auto,s worden ouder mer weer andere lees nieuwe zwakke plekken zoals inderdaad condensatoren die gaan lekken..
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Bedankt Jasper, heb eerlijk gezegd geen idee wat de verschillen zijn tussen TSE en TXE. Wel een gare stekkerverbinding gevonden vanuit de snelheid sensor naar het kastje waar jij het over hebt, zal deze dus sowieso doorverbinden en kijken wat hij doet. Kon geen datum op het kastje vinden, wel op het tellerpaneel, November 1982.
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

November 1982 is werkelijk een van de aller aller eerste, geen goed nieuws want de eerste waren best zwak.. verschil TSE TXE is de verbruiksmeterfunctie die wel of niet aanwezig is . . Een TXE heeft een verbruiksmeterfunctie.

Mocht het een probleem intern zijn, neem contact op want ik heb diverse electronic delen .
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

De Negen heeft zijn nodige winterliefde weer gekregen.

- Paar cm's gezakt (FK schroefset voor van de zilveren GTL)
- Nieuwe Valeo startmotor
- Nieuwe aandrijfas links en rechts
- Nieuw inlaattraject
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe vacuumslangen
- Nieuw carterontluchting filter

Twijfel een beetje over deze dumpvalve, hoort ie bij constant toerental en stationair (zonder belasting) gewoon helemaal open te staan? Jammer dat ik niet onder de kap kan kijken tijdens het rijden. :p

[img]http://i64.tinypic.com/14u8hep.jpg[/img]
[img]http://i63.tinypic.com/2gwyp2w.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/2hmga40.jpg[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/2uhwplc.jpg[/img]
[img]http://i65.tinypic.com/2u63g4o.jpg[/img]
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Ben ook binnen bezig (Y)

- Electronic kilometer teller doet het weer, bleek dus toch die gare stekker te zijn
- Na schoonmaken stekkerverbindingen van de hele Electronic bende geeft ie ineens veel meer meldingen, ''Bonnet stil open, handbrake still on, left rear door open" etc
- Nieuwe mattenset
- HP Raid Nightflight boostmeter
- Schakelpatroon transfer weer terug op de pook (GTT pookknop)

Zal morgen wat fotos posten
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

Gaatze schreef:Ben ook binnen bezig (Y)

- Electronic kilometer teller doet het weer, bleek dus toch die gare stekker te zijn
- Na schoonmaken stekkerverbindingen van de hele Electronic bende geeft ie ineens veel meer meldingen, ''Bonnet stil open, handbrake still on, left rear door open" etc
- Nieuwe mattenset
- HP Raid Nightflight boostmeter
- Schakelpatroon transfer weer terug op de pook (GTT pookknop)

Zal morgen wat fotos posten
Goed bezig ! Fijn dat het weer werkende is :-)
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Wat een hoop mogelijkheden zeg, onder de kap :smile: Toch jammer dat zo'n C1J zo verschrikkelijk lelijk is in een motorruimte...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Wel creatief die luchtkoeling op de carburateur.
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

okido schreef:Wel creatief die luchtkoeling op de carburateur.
Zover ik weet gewoon origineel Renault
r5alpine
Berichten: 324
Lid geworden op: za 9 jul 2005 11:57
Locatie: emmen
Contacteer:

okido schreef:Wel creatief die luchtkoeling op de carburateur.
is org renault 11 turbo phase 1
Jasper11turbo
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 19 mar 2003 11:10

100 %
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

[img]https://c3.staticflickr.com/9/8033/29478106250_5ce1ef675c_c.jpg[/img]IMG_20160918_141352240_HDR by Nico Katsburg, on Flickr

Zeker weten dat ie lager moest Gaatze? Staat wel dik daar niet van. :worship:
Tha Duke
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 2 feb 2014 17:15

Goed bezig Gaatze , ik mis hem nog steeds.
CLIO RS 182 JAUNE SIRIUS/RENAULT 9 TURBO
qauckemoly
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 3 mar 2004 23:02

Tha Duke schreef:Goed bezig Gaatze , ik mis hem nog steeds.
Ik zie het aan je onderschrift Geert ;-)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

zo, jij bent scherp (Y)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Even een paar technische vragen waar ik graag wat meer achtergrond over zou willen. Heb zoals eerder in dit topic te zien was alle turbo/inlaat slangen vervangen en dat bracht een paar problemen met zich mee.

1. Carburateur liep over bovenin bij het deksel, heb de pakking vervangen en lek is dicht, vervolgens lekte hij bij de benzine toevoer slang, deze ook vervangen en systeem is weer lekvrij, maar hoort de brandstof pomp niet te stoppen als het vlotterbakje vol zit? Maw bij genoeg tegendruk stopt de pomp? En dat kastje waar de benzine toevoer doorheen loopt, waar is dat voor?

2. Bij vol gas houd de auto even in om vervolgens weer door te trekken. Dit moet iets met het mengsel zijn, wat nu anders kan zijn omdat de oude turboslangen lekten. Heb dus het idee dat hij iets te schraal staat afgesteld. Is dit makkelijk zelf te regelen op de carburateur? Luchtschroef oid? Heb wel ervaring met 2 takt carburateurs maar nog nooit een auto afgesteld.

3. Bij volgas heb ik meteen 0,6 a 0,7 bar laaddruk (boven de gasklep) Pas bij hogere toeren (>4500 rpm) loopt de druk op naar 0,8 a 0,9 bar. Lijkt mij dat hij meteen 0,9 bar moet geven bij vollast of is dit normaal?

Heb wel wat ideen over een en ander maar wil graag wat input van de specialisten horen (Y)
Gaatze
Bestuurslid
Berichten: 652
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 10:07
Car: 5AT,12TS
Locatie: Leeuwarden

Even een paar technische vragen waar ik graag wat meer achtergrond over zou willen. Heb zoals eerder in dit topic te zien was alle turbo/inlaat slangen vervangen en dat bracht een paar problemen met zich mee.

1. Carburateur liep over bovenin bij het deksel, heb de pakking vervangen en lek is dicht, vervolgens lekte hij bij de benzine toevoer slang, deze ook vervangen en systeem is weer lekvrij, maar hoort de brandstof pomp niet te stoppen als het vlotterbakje vol zit? Maw bij genoeg tegendruk stopt de pomp? En dat kastje waar de benzine toevoer doorheen loopt, waar is dat voor?

2. Bij vol gas houd de auto even in om vervolgens weer door te trekken. Dit moet iets met het mengsel zijn, wat nu anders kan zijn omdat de oude turboslangen lekten. Heb dus het idee dat hij iets te schraal staat afgesteld. Is dit makkelijk zelf te regelen op de carburateur? Luchtschroef oid? Heb wel ervaring met 2 takt carburateurs maar nog nooit een auto afgesteld.

3. Bij volgas heb ik meteen 0,6 a 0,7 bar laaddruk (boven de gasklep) Pas bij hogere toeren (>4500 rpm) loopt de druk op naar 0,8 a 0,9 bar. Lijkt mij dat hij meteen 0,9 bar moet geven bij vollast of is dit normaal?

4. Mijn 'lobster' (inlaatbocht op de carb.) zit vast met een slangklem. Is dit origineel zo geleverd of zijn ze allemaal met de drie bouten connectie?

Heb wel wat ideen over een en ander maar wil graag wat input van de specialisten horen (Y)
Plaats reactie