R5 "The Five" conversion with B18FT

Vertel hier alles over je project.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Zo even wat anders dan al die blinkende Renault Sports die hier voorbij komen (L)

Al ruim een jaar heb ik een B18FT (Volvo 1.7 Turbo) motor staan om in een R5-je te zetten. Deze is standaard uitgerust met een 45 PK 1.1 motor. Mijn andere auto, de Renault Rodeo Turbo, eiste aldoor de aandacht op, dus kwam het er niet van. Nu ik daarvan de motor aan gort gereden heb :evil: boven op een bergtop in de Alpen - nog bedankt Jasper en Rick voor het thuisbrengen - ben ik daar even klaar mee. Alle tijd dus om eindelijk de Volvo motor te testen voor de daadwerkelijke transplantatie.

Een paar weken geleden begonnen de boel te inventariseren. Vorig jaar zag ik al dat de bak stuk was, dus heb ik een 5-bak van een 5TR erop gezet. Deze heeft een kabel voor km-teller. Wel zo handig 8) Ook viel al eerder op dat de stang van de actuator niet goed werkte, verder heb ik de turbo uit elkaar gehaald en die was aan de uitlaatzijde goed verkoold. Ik heb een tweedehands in betere staat bemachtigd en gemonteerd.

Verder moest de kabelboom worden aangesloten. Dat ging met wat foto's op ons forum van Siegert vrij gemakkelijk. Bij mij miste alleen een aarding, maar die heb via een relais gekoppeld. Vervolgens getest of ik vonk had en ja (Y)

Daarna de injectoren bekeken. Deze klikte nog nauwelijks en waren heel erg vervuild. Ik heb ze weggebracht naar Electrostart in Langedijk en die heeft ze gereviseerd en getest. Zelf heb ik nog gekeken of de flow van de benzinepomp en retour goed verliep.

En dan was het grote moment daar, "the first start", zoals je kunt zien in het volgende filmpje:



of https://youtu.be/sAxaWYMevT4

Ik zag al gauw dat er nog ergens een lek op het spruitstuk zat (de stationairklep hing los |: ) en ik heb dit afgedicht. De tweede poging ging al een stuk beter:



of https://youtu.be/ApQuRGKG-aA

Nu ik weet dat de motor loopt ga ik wat pakkingen vervangen en de distributie. Daarna de motor wisselen in de R5. Ik hoop dat het rijdt voor 15 december, want is er weer APK nodig. Het uiteindelijke doel is een soort van Rally-auto :gitar: Ik houd jullie op de hoogte.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Lekker bezig Ido! Had even gezegd dat je een turbo nodig had, heb er zo nog 1 liggen :p
Willeon de Zoete
Berichten: 7023
Lid geworden op: ma 9 jul 2007 18:40
Locatie: Ruinerwold

Gaaf! Leuk projectje!
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Goed bezig Ido!

Wel verstandig trouwens, eerst testen of het blok het doet (Y)
(dat had ik wie weet ook moeten checken bij mij, we zullen zien binnenkort)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

mooi hoor zo'n torretje :D
B18FT... what else ?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

getuigt in elk geval wel van lef op die schoenen :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Leuk frankenstein project zo zeg! :D (L)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Gaaf! Heb je ook wat foto's van het 5je?! (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Speciaal voor Chris. Ik heb nog niet echt foto's gemaakt. Ik heb nog wel de foto's van toen ik 'm van Facebook kocht.

Inmiddels zitten er 5 GT stoelen in de achterbank heb ik eruit gehaald. Verder fase 1, 5 GT velgen.

[img]http://i66.tinypic.com/2cn75t3.jpg[/img]

[img]http://i67.tinypic.com/xbn492.jpg[/img]

[img]http://i68.tinypic.com/2li7whw.jpg[/img]

[img]http://i64.tinypic.com/euk6pw.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Koopje!
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Cool.

Hou je het uiterlijk zo?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Nou idd ....die was niet duur.
Zo blijft toch leuk om wat te rommelen
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Chris schreef:Cool.

Hou je het uiterlijk zo?
Op wat sportvelgen na wel. Er komt wel een rolkooi in.
elroy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 18 mar 2009 18:26
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: axel
Contacteer:

leuk project!, ben benieuwd naar de vorderingen :) (Y)
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Kleine update: Sinds gisteravond rijdt het beestje weer :D Vandaag ben ik ermee te werk.

Er zijn nog wel een paar probleempjes en ik moet nog kabels ordenen en de modules vastzetten. De modules liggen nu op de passagiersstoel, ik denk nog even na over een plekje onder het dashboard of zo.

Stationair loopt ie niet goed. Ik heb de stationair klep eraf gegooid en nu is het iets beter maar niet voldoende. Ook moet ik na het starten een minuut flink gassen voordat ie mooi rond loopt. Daarna rijdt het super en het rijdt ook muisstil omdat ik het achterste gedeelte van de uitlaat van een 5TR erop heb zitten.

Het stuur trekt een kant op, moet waarschijnlijk uitgelijnd. Ik heb GT Turbopoten erop.

Er zat op deze Renault geen elektrische pomp, dus dat was best nog een werk. Ik heb een GT Turbopomp erop en die lijkt voldoende te leveren. Wel heb ik een probleem met de brandstofvoorziening. Omdat de retouraansluiting op de benzinetank piepdun was heb ik deze omgeruild met de ontluchting. Het gevolg daarvan is dat de benzinemeter nu op vol gaat terwijl de tank bijna leeg is. Als de motor uit staat met contact nog aan zakt deze meter weer langzaam terug. Als iemand nog ideeën hierover heeft hoor ik dat graag.

Wensenlijstje:
Andere radiateur vanwege een betere passing van de slang aan de linker onderkant
Andere intercooler
Andere uitlaat

Maar van de week eerst naar de APK
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

andere vlotter monteren van een gt of TR 1.4 ofzo, en dan anders om aansluiten :D
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Dat zou mooi zijn, hebben die allemaal dezelfde afmetingen? Een tank van een GTT ziet er in ieder geval anders uit.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Gaaf dat die het doet! (Y)

ik denk dat een orginele GT Turbo pomp het niet gaat doen op dit type motor.... je hebt nu injectie dus 3bar brandstofdruk nodig....en dat levert een orginele pomp niet
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Clio 16v pompje regelen
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

okido schreef:Dat zou mooi zijn, hebben die allemaal dezelfde afmetingen? Een tank van een GTT ziet er in ieder geval anders uit.
Hoofdtank van een GTT is niet anders dan die van jou. Vlotter zal wel een verschil in zitten.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Gerald schreef:
okido schreef:Dat zou mooi zijn, hebben die allemaal dezelfde afmetingen? Een tank van een GTT ziet er in ieder geval anders uit.
Hoofdtank van een GTT is niet anders dan die van jou. Vlotter zal wel een verschil in zitten.
Klopt had ik met de 5RS ook.
GTT vlotter kan je er zo inzetten kan je het normaal aansluiten (kabelboom ook vervangen GTT is 3 draads aansluiting)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik heb nog wel wat spullen voor je liggen als je het leuk vind, een 'naar zeggen' gereviceerde turbo en dynamo. Mag je zo op komen halen als je in de buurt bent ;-)
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

En we hebben weer APK :grin:

[img]http://i63.tinypic.com/es6rd3.png[/img]

Dus op zoek naar een juiste benzinevlotter, bedankt voor de reacties allemaal.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

tutuur schreef:Ik heb nog wel wat spullen voor je liggen als je het leuk vind, een 'naar zeggen' gereviceerde turbo en dynamo. Mag je zo op komen halen als je in de buurt bent ;-)
Bedankt tutuur, maak ik graag gebruik van. Ik PM eerdaags ff (Y)
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Zo het motortje hangt er nu 3 weken in en het rijdt erg lekker. De motor zit qua karakter tussen de GT Turbo en de GTE in. Ik ben er nog niet aan toe gekomen de stationaire regelklep in orde te maken. Verder heb ik het vermoeden dat het gasklephuis gereinigd moet worden. Maar momenteel zijn we al weer bijna 1000 km verder.

[img]http://i64.tinypic.com/2zjdpiw.jpg[/img]

Ik heb van een bekend RTC clublid een set gele Koni voordempers gekregen. Een ervan was stuk, dus ik ben gisteren naar Frans Verbaas in Oud Beijerland geweest. Hij is restaurateur van de "echte" Mini's en weet ze ook goed op te voeren. Bijvoorbeeld met een Opel 2.0 L blok en 6 versnellingen. Ik moet zeggen een hele geschikte kerel.

Een demper is getest op een speciale testbank en daar was nog geen slijtage te constateren. De andere was lek. Deze is volledig vernieuwd van binnen, gelukkig was de zuigerstang nog als nieuw. Omdat door gebruik van andere onderdelen de hardheid iets toenam, heeft hij de goede ook maar van binnen vernieuwd om ze gelijk te houden.

Gisteravond de veerschotels geplaatst. Bij gebrek aan veerspanners wat tie wraps gebruikt en daarna meteen op de auto gemonteerd.

[img]http://i64.tinypic.com/1z68guh.jpg[/img]

De eerste testrit was echt positief. Eigenlijk niet zo stug als ik verwacht had. Nu gauw de achterkant aanpassen.

Ik heb er nu metertjes inzitten voor de toeren en turbodruk, dus komend weekend kijken of ik het stationair beter kan krijgen.
catrinus
Berichten: 4451
Lid geworden op: za 2 jun 2001 0:00
Locatie: Sappemeer

Ik had bij mijn oude rode 5gt met volvo motor ook problemen met de stationair klep. Aangezien ik mij daar aan ergerde ,en het probleem niet kon vinden, heb ik dat systeem afgedopt en hem ietsje hoger stationair gezet met de gasklep. Werkte prima en heb er jaren probleemloos mee gereden (Y) . Het enigste is dat hij niet meer +/- 800 toeren stationair loopt maar 1000/1200 toeren

De gele 5gt van mij had ook geen stationair klep. Maar die had wel meer dingen niet :lol:
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Hoi Ido, mooi dat ze weer een 5je hebben gevonden om onder te zitten!
De koni voor dempers zijn in hardheid te stellen, met die rare borg moertjes boven op de stang.
https://www.efkaimport.nl/Subpaginas/10 ... .html#half
Ik dacht dat ze trouwens al op hard stonden, maar als je ze te soft vind kun je ze altijd harder proberen te zeten :smile:.
Nu idd nog een gtt acheras en het moet goed komen!
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

@Catrinus: Ik houd je tip in m'n achterhoofd als ik de klep niet meer schoon krijg. Ik heb het stationaire gedeelte elektronisch kortgesloten, daarom zou deze warm op 700 toeren moeten blijven, daar zit de motor nu ruim 100 toeren onder, dus ik moet sowieso afstellen bij de gasklep. Al een wonder dat ie niet afslaat. Ben het met je eens dat hoe minder onderdelen hoe beter :grin:

@m1n1: Bedankt, nu weet ik dat ik tegen de klok in moet draaien om 'm harder te krijgen. De afstelling zoals ie was is weg door de revisie van beide poten. Hoe is het met jouw auto? Voordat je het weet schijnt de zon weer 8)
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

okido schreef:[img]http://i64.tinypic.com/1z68guh.jpg[/img]
Persoonlijk zou ik zeggen, maak hier geen gewoonte van. Ik heb het een keer fout zien gaan. Als je hoofd er boven hangt, is het voorbij.
(Het is goed afgelopen maar de veer zat tegen het plafond) Voor 20 Euro heb je al een goede verenspanner.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

aan het aantal en de dikte van de tywraps te zien doet het niet erg veel, met 2 man had je hem waarschijnlijk met de hand wel in kunnen drukken. Niet te zwaar aan tillen dus. Alhoewel ik het qel met Jacques eens ben, die dingen kosten geen drol!
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Dank je voor je zorg Jacques en inderdaad goed te melden dat je dit niet moet doen om een standaard veer vast te zetten en je dan de schotels even wilt verwijderen. Dat kan riskant zijn.
So do not try this at home (N)

Dit zijn echter verkorte veren waar bijna geen veerspanning op staat. Je moet ze 1 a 2 centimeter indrukken en dan de moer aandraaien. Bij 1 poot lukte dat niet omdat de schokbrekerstang net elke keer weer inzakte, daar heb ik dus wat tie-wraphulp bij gebruikt. De andere ging - met wat geluk - zonder hulpmiddelen in 1 keer goed (Y)

Veerspanners moet ik ergens hebben, alleen heb ik ze al 15 jaar niet nodig gehad en kan ze nu niet meer vinden :~
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Vandaag mijn achteras aan het wisselen. Goeie genade wat zitten die bouten vast.
[img]http://i63.tinypic.com/dy3om9.jpg[/img]

Gelukkig niets wat een slijptol niet kan oplossen.
[img]http://i64.tinypic.com/2vnpgnm.jpg[/img]

Een bakkie koffie en weer verder.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

:X steek sleutel, die gebruik je toch ook niet op een achterbrug :-(

een 6kant dop gebruiken, eerst flink goed schoonmaken met een roest borstel en inspuiten met goede kruipolie! en een wringstang, en geen ratel gebruiken. Eventueel verlengen tot een meter ;-) ik heb een 60cm lange stang met een 1/2 inch aan sluiting die is daar zeer geschikt voor. Ligt standaard achterin de auto met een lange 19 dop :D

maar ja nu maakt het toch al niet meer uit :lol:

leuk kooitje! en ook gelijk koni geel? vooral niet op hard zetten achter. Daar zijn al genoeg gt's de bocht verkeerd om door uit gekomen. (F)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooi weer om aan de auto te werken :D Maar wel weer lekker bezig, die bouten kunnen inderdaad goed vast zitten!
Plaats reactie