Brian's Clio Cup 172 Turbo

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
BrianK
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 25 mei 2012 12:03
Locatie: Soest
Contacteer:

Hallo!

Ik heb me hier nog niet voorgesteld, maar ik doe dat dan maar direct in dit project gedeelte in plaats van een wie=wie en dit apart.
Mijn naam is Brian, 25 jaar ondertussen, kom uit Soest en ik ben algemeen auto-gek. Na altijd met brommertjes bezig te zijn geweest begon het autovirus al door de hele fast & furious hype destijds. En dat virus is altijd blijven hangen :D.

Ondertussen wel wat auto's gehad;
- Honda Civic (3x)
- Toyota MR2
- E46 318i (ideale winterauto)
- Subaru Impreza 2.0GTT
- Audi A3 3.2 V6
- Mitsubishi Evo VI RS2 (LHD)
- E46 M3 Phoenix Yellow
- Renault Clio RS Cup
- Audi S4 B6
- E46 M3 Carbon black

En dan nu sinds enkele weken een Audi A6 2.7tdi om dagelijks mee te rijden en als toekomstige sleepwagen voor mijn nieuwe aanwinst, wat mij direct naar dit forum toe brengt!

Eerst enkele foto's van het autoverleden;
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... tqidkn.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... nsihuy.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... liye0b.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... jrli0r.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... rmscrr.jpg[/img]

Zoals te zien al eerder een Clio RS Cup gehad. Deze beviel op het circuit uitstekend, maar aangezien ik net vanuit de Evo & M3 kwam mistte ik toch iets teveel luxe en snelheid. Daarom deze toen verkocht en een S4 gekocht. Toen ik de laatste M3 had kwam een goede vriend ineens met een Clio RS Ph2 aanzetten, uiteindelijk is deze Royal Blue gespoten en hier wellicht wel bekend. Hier een stukje mee gereden en was eigenlijk gelijk verkocht aan de rij eigenschappen!

Nu zocht ik de laatste tijd wegens aankoop van een huis naar een vervanger van de E46M3. Deze werd gewoonweg te duur, en het risico op circuit begon ook te groot te worden. Dus gekozen voor een comfortabele auto welke ook nog genoeg kan trekken;
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... 7wraxo.jpg[/img]

En als circuit auto nogal lopen twijfelen vooraf. RWD of FWD, maar toch voor het laatste gekozen. Al ligt de balans bij de clio's overigens erg goed, de achterkant kan net zo goed uitbreken, maar toch zal de FWD mij meer vertrouwen geven en durf ik er meer mee te gooien en smijten dan bij een achterwielaandrijver. :)

Uiteindelijk is de circuit auto een Clio ph2 Cup geworden. Ik weet niet of de cup ook in Nederland is geleverd? Kan er vrij weinig over vinden. Ook is het leeg gewicht me nog wat onduidelijk. Sowieso dus geen ABS, geen airco, en hij zou 89kg lichter moeten zijn dan de normale 172.
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... cphxsr.jpg[/img][img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... h77cfa.jpg[/img][img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... 6auy8u.jpg[/img]

Er zit momenteel een turbokit gemonteerd, welke zorgt voor 230pk/320Nm! (L) Wel moeite om het vermogen op de weg te krijgen, maar daar gaat nog wel aan gewerkt worden.

Koningsdag de auto opgehaald uit Engeland met de trein!
Auto in Engeland op de trailer;
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... 7ppfyy.jpg[/img]

En op de terugweg;
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... ghhxvk.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... g2swnp.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... zlgssm.jpg[/img]

We waren om 05.00 vanuit Soest vertrokken, via Calais de trein gepakt, en uiteindelijk om 01:00 weer thuis. Was wel een pittige rit nog op het einde omdat we allebei vrij moe waren, maar we hebben gelukkig geen problemen gehad onderweg.
En de auto thuis op de oprit;
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... jankhu.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... vwsh9m.jpg[/img]

Nog wat foto's van de binnenkant;
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... ytzlj4.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... yuxkxe.jpg[/img]
[img]http://i1062.photobucket.com/albums/t48 ... hdzwb9.jpg[/img]
Stuur, Recaro's, Cup achterbank, alles zal verkocht worden.

Nog even de auto door de wasstraat gereden, dat schakelen is geen enkel probleem, alleen het inschatten van de auto bij linkse bochten en het kijken in de binnenspiegel is ineens wennen. Auto heeft in de 2e versnelling op droog nog enorme moeite om het vermogen weg te zetten, in de 3e al minder. trekt vlot zat op, maar de turbo komt nog hard in, ik ga dus nog kijken of dat geleidelijker kan worden afgesteld.
De auto zal volledig voor het circuit klaar gemaakt worden, maar wel op een rustig tempo aangezien de geldboom niet zo snel wil groeien nog :p.
Als eerste ga ik de binnenkant volledig strippen en de kabelboom eens nalopen en strippen. Ook even de auto nog eens technisch nalopen om te kijken of er punten zijn welke aandacht behoeven. En dan uiteindelijk is het doel toch wel volgend jaar trackdays te kunnen gaan bezoeken!

Groeten,
Brian
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooie auto historie voor een 25 jarige! Je kunt zien dat het in je bloed zit!
Voor zover ik weet is de Cup nooit in NL geleverd... de stoelen komen overigens dan weer uit een evo zo te zien.

Welke turbokit heeft deze? De low boost kit van Clioturbo.co.uk?

Hoe dan ook echt een super capabele circuit auto, uiteraard is een sperdiff de ideale oplossing maar een set semislicks zal ook al wonderen doen
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Welkom. Dit lijkt mij meer op de ragnoti uitvoering. Erg gaaf!
Niels V Dijk
Berichten: 1298
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:53
Car: Clio III RS Lux 2008
Locatie: Berghem

Welkom hier.
Dikke Clio! Mooi autoverleden ook.
Ik moest ook meteen aan de ragnotti denken, lijkt er wel heel veel op. (Y) Deze heeft alleen wel een achterwisser
Gebruikersavatar
Daan2D
Berichten: 2250
Lid geworden op: za 14 apr 2007 13:06
Car: M2GTRS + R25 + C3RS
Locatie: Limburg

Welkom!

Ragnotti is een uitvoering voor Frankrijk.
172 Cup is voor de UK gemaakt, indd zonder abs, stoffe stoelen, geen xenon, altijd blauw of zilver.
Racing is the best way to convert money into noise
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Welkom hier!!

Zeker een gaaf verleden, naast de RS-jes altijd met een jaloerse blik gekeken naar de potente Subaru's en Mitsubishi's :p
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Poh wat gaaf en dat op je 25e dat doe je goed man!

Mooie Clio, welkom!
BrianK
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 25 mei 2012 12:03
Locatie: Soest
Contacteer:

Bedankt voor de positieve reacties! Leuk om te lezen.

De auto is nu voorzien van een low boost turbokit van Engine Dynamics. Schijnt in de UK ook een bekende te zijn. Ik moet alleen nog even alle onderdelen van de facturen in een excel bestand zetten om exact de aanpassingen in te kunnen zien. Ik zal de kit in ieder geval nog wat aanpassen en een boostcontroller plaatsen.

Eerst strippen, de stoelen zijn er al uit, vanmiddag even verder met de deurpanelen en dan richting het dashboard. Daarna de bekabeling maar eens bekijken!
Plaats reactie