Mégane III GT-line DCI

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Petare
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 dec 2017 19:35

Aangezien ook ik moeite heb om mijn auto's standaard te laten en dit leuk vind te laten zien, bij deze;

Auto is sinds het najaar '17 in het bezit, ik ben de tweede eigenaar, 145000km (inmiddels 157000), dealer onderhouden en gekocht bij de dealer waar deze is afgeleverd en onderhouden bij de eerste eigenaar.
Eerste indruk is dat over het algemeen een fijne reisauto is. al zou er wel wat meer pit in kunnen boven de 100km/h in de 6. Stoelen zitten lekker, stuur pakt goed vast, chassis is wat steviger, zie ik graag maar kent wel wat rol. En zoals eigenlijk alle GT-line's lekker in de opties. Deze heeft het Bi-Xenon, Bose, panodak, getinte ramen en afneembare trekhaak als extra opties. Eigenlijk missen we alleen de verwarmde stoelen nog als extra, maar lees de eerste regel van deze post :smile: .

We (de vrouw en ik) kennen helaas nog een zeer moeizaam begin met deze auto. We hebben de volledige historie van de auto mogen inzien voor aanschaf en naast de gebruikelijk beurtjes en filters kwamen we tegen lekkage panoramisch dak en een kapotte turbodruk sensor. Met de afleveringsbeurt met nieuwe distributie op hun kosten, een in de basis degelijke auto zou ieder denken. Tot eigenlijk de middag na aflevering de eerste echte km's gereden waren. Het begon op te vallen dat de climate control de auto maar niet koel kreeg, de motor wat haperende bij het optrekken en in de avond dat van de linker koplamp het xenon grootlicht het niet deed. Dit bleek nog maar het begin te zijn. Lang verhaal kort, is dit wat er in 3 maanden aan gedaan is:
Xenon grootlicht: 1ste maal bezoek dealer, Koplamp vervangen, 2de maal bezoek dealer, draadbreuk in koplamp unit.
Airco: draadbreuk druk sensor+opnieuw afgevuld.
Inhouden: 1ste maal bezoek dealer, turbodruksensor gereinigt, 2de maal bezoek dealer, turbo druk regeleenheid vervangen.
Roest in de 4 hoeken van het panoramisch dak, weg gehaald, behandeld en gelakt.
Trillingen uit aandrijflijn tijdens optrekken in 3 en 4de versnelling. Te lang doorgereden met kapotte hoes om homokineet in rechter aandrijfas (kan je niet zien als bestuurder), complete as vervangen.
Lastig aanslaan met kou en koude motor: Nieuwe software in motormanagement, helaas is het nu te warm om te kijken of dit het was. Ik weet bijna zeker dat het de gloeibobines zijn.

Gelukkig is bovenstaande allemaal garantie werk en blijft de dealer courant.

In de tussentijd is er wel prive aan de auto gewerkt en dit is zoals de auto er nu (ongeveer) bij staat:
[img]https://myalbum.com/photo/5gcoETPjyzll/540.jpg[/img]
Gedaan:
Rode remklauwen
'Line' letters voor en achter verwijderd
Voorzijde daar waar 'GT-line' zat de franse vlag geplakt achter het GT logo.
Mégane letters achter verwijderd,
Dimmende binnenspiegel gemonteerd,
Zonnebril houder gemonteerd
In de wielkasten alle witte carosserie delen matzwart gespoten.
LED kentekenverlichting
Luxe platen+Reclame loze houders

Todo/wensenlijst;
18" Serdard GT velgen (liggen klaar)
Renault Sport logo achter van de GT
Uitlaatpijpje met sierstuk in bumper
Draadloos opladen in de auto
Start-stop uit
Kortere antenne
Tuning voor NM's
EGR misschien nog afdoppen, hoewel ik al deze al in mijn handen heb gehad en behalve de klep zelf er geen vervuiling was. Veel vooruitgang met de oudere K9K!
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Heerlijk, iemand die (ook) met details bezig is ;)

Je plannen klinken als hoe mijn benzine III TCe130 GTline nu oogt in de zomeroutfit:
Afbeelding


De wielen heb je dus al. Wat ik eventueel nog ter overname heb:
Zonneschermen voor de portieren, twee kleine raampjes achter, en achterruit.
Afbeelding
Toevallig jonge kids? Dan gaan ze het prettig vinden in de zomer. En anders, het verduisterd de achterramen nog wat beter ;)

Het GTrenaultsport logo heb ik eventueel ook voor je. Moet je hem er alleen zelf even opplakken met dun laagje kit. Of natuurlijk een nieuwe bestellen bij de dealer.
Ik haal hem er de komende dagen vanaf i.v.m. inleveren van de auto uiterlijk eind januari.

Nog een aanvulling voor je lijstje:
Silvervision knipperlichtlampjes monteren. Dan ben je de oranje gloed in de koplampen en achterlichten kwijt. Klein detail, maar wel zo netjes ;)

Deze:
Afbeelding

Van origineel:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Zijn geen onbekende reparaties zoals de Xenon die uitvalt, eerdaags zal de ander er wel mee stoppen.
Trillingen kan je ook voelen bij uit laten rijden richting rood verkeerslicht als je daarvoor wat hoog in 3-4 reed.

Roest is mij onbekend bij het panoramadak.

Het inhouden kan ook komen naar mijn idee met gloeibobines die niet jofel zijn, althans dat heb ik ervaren met de mijne.
Was af en toe een hik up onder rijden op cc ( 112 km/u )

Paar keer bij dealer geweest met genoemde acties zoals jij beschrijft maar zonder resultaat, de vervanging van een gloeibobine bij onderhoud en apk deed het voor mijn gevoel verdwijnen.

Tot slot het 100km/u in zes is verdwenen na een aanpassing motormanagement, chippen dus.

Op autoweek staat nog wel een review van mijn ex Megane 1.5 dci uit 2010.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Petare
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 dec 2017 19:35

Bedankt voor de reacties. Voor nu sla ik de aanbiedingen af, maar bedankt!

@Arno17; je zegt dat het bekende reparaties zijn maar toch kon ik er zo snel niks over vinden. Voor wat betreft het inhouden was de turbodruk regelaar was bij mij wel de oplossing. Ondanks dat er nog wel een storing in de gloeibougies zit, waar ik afgelopen week achterkwam na het spelen met de EGR om te kijken of die gedemonteerd kon worden en er motor storing bleef staan.

Dan de auto; Na het laatste bezoek aan de dealer heeft de xenon het ongeveer 2 weken gedaan voordat me weer opviel dat het grootlicht in de linker koplamp wéér stuk was. Nu was ik er helemaal klaar mee. Gelukkig had ik die laatste keer gezien wat de oorzaak was omdat ik bij de auto ben gebleven toen deze daar gerepareerd werd. Meerdere malen de zelfde soldeer las repareren werkt niet. Dus dan maar op mijn overdreven manier van onderhoud. '1 maal repareren om nooit meer stuk te gaan'..
De fout.
[img]https://myalbum.com/photo/vXQ6Q5CtdIeS/540.jpg[/img]

De oplossing: De draad iets ingekort, nieuw stukje eraan gesoldeerd deze vervolgens aan de pin(pin verwijdert uit de stekker) gesoldeerd, stekker geplaatst en vervolgens met een tandenstoker de las gefixeerd om alle stress er vanaf te houden.
[img]https://myalbum.com/photo/3xgq1pdTRV5k/540.jpg[/img]

18" velgen gemonteerd met Vredestein Ultrasatin
[img]https://myalbum.com/photo/5jI1q2jssWIz/540.jpg[/img]

Weet iemand op welke manier de cilinders geteld worden bij de 1.5dci? Ik heb nog een storing gloeibougie/gloeidraad circuit A onjuiste werking P0380.
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Geteld? Bij Renault begin je toch vanaf distributiezijde met tellen? Bij mij althans....
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Nope andersom Nico, Renault telt vanaf vliegwiel zijde naar distributie toe (dus cilinder 1 is het dichtste bij het vliegwiel).
Let wel op dat sommige universele uitlees apparatuur dit niet altijd goed vertaald (geeft b.v. cilinder 4 aan, aan de hand v/d foutcode terwijl het clinder 1 is).
Gebruikersavatar
NicoK
Bestuurslid
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27
Car: Megane RS175/Clio1.2
Locatie: Echt

Ja precies! Net verkeerd onthouden.
Petare
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 dec 2017 19:35

Bedankt voor info!
Uiteindelijk is er toch besloten dat de auto weer terug gaat naar de dealer. Afgelopen week leek het na de koude nachten iedere keer wel een oude tractor tijdens het aanslaan. Eenmaal na het starten tijdens stationeer laten draaien voor vastmaken gordel, navi zetten, spotify en dergelijke, begon de auto te bokken en sloeg vervolgens gewoon af. Daarnaast zag ik afgelopen weekend tijdens het wassen dat de roest in het dak niet goed behandeld is en ook weer terug begint te komen, en is de Bose speaker rechtsachter stuk gegaan en kraakt nu.

Blijft een feest deze auto.
Plaats reactie