Dynodag met Fastchip 10 november 2012

Lees hier over meetings in België
Plaats reactie
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Deel 2 van het najaar 2012

Voor mensen die geen ervaring hebben met een dynodag of custom mapping:

[img]http://i170.photobucket.com/albums/u257 ... stchip.jpg[/img]

Een greep uit het de mogelijkheden van Fastchip betreffende custom maps:
* Clio & 19 16v alsook turbo conversies
* R21T
* R5 GTTi (MB injectie)

*Twingo:
1.2 16V 75hp eco2
1.2 TCe GT 100hp
1.6 RS 133hp
1.5 Dci 85hp eco2

*clio II
1.6 110hp
2.0 RS 172/182
3.0 V6 phase 2
1.2 16V 75hp eco2
1.2 TCe 100hp eco2
1.6 110hp
2.0 RS 197/200hp
1.5 Dci 85/90hp eco2 FAP
1.5 Dci GT 103/105/106/110hp

*Megane II
2.0 135hp
2.0 GT 165/170
2.0 RS 225/230hp
2.0 RS 225/230hp
2.0 Dci 150/175hp

*Senic II
2.0 Dci 150hp
2.0 T 165/170hp

*Espace IV
2.0 Dci 150hp
2.0 T 165/170hp

*Megane III
1.6 110hp
2.0 TCe 130hp
2.0 TCe GT 180hp
2.0 RS 250/265hp
2.0 RS 250/265hp
1.5 Dci 85/90hp FAP
1.5 Dci 105/110 FAP

*Laguna III
2.0 T 165/170hp
2.0 T 205hp GT Coupé
2.0 Dci 150/175/180hp

*Wind
1.2 TCe 101hp

*Dacia Duster
1.5 Dci 107/110 FAP

*Koleos
2.0 Dci 150/175hp

Het hele gebeuren gaat naar goede gewoonte door bij Tovami dyno center (Ruud Fredericks) te Goes.


Meer informatie via Jo. Custom maps graag aanmelden bij Jo via de PM
Fastchip schreef:Voor de mensen die nieuw zijn op 1 van deze rollenbank dagen te Goes, hierbij wat aanvullende informatie.

Het is de bedoeling dat de auto met meer vermogen weer van de rollenbank gaat. (voor diegenen die voor een custom afstelling gekozen hebben)
Hiervoor is het noodzakelijk dat de auto in 100% technische staat verkeerd, zodat diegene die de auto afstelt zijn werk kan doen in plaats van eerst de noodzakelijke reparaties te moeten uitvoeren.

Hoewel er uitgebreide technische kennis en ervaring aanwezig is in de vorm van Jo-Ruud-Henk en anderen is het de bedoeling de auto een nieuwe afstelling mee te geven en niet eerst van nieuwe onderdelen te moeten voorzien. :D

Voor de hand liggende zaken zijn;

Gasklep die niet volledig opent
Te lage brandstof kwaliteit
'routing' slangen, niet op hete motoronderdelen !
Te zachte of te harde banden
Foutieve wielsporing
Vuil luchtfilter, warme lucht aanzuiging vanuit motorruimte
Slechte massa's, loszittende accupolen
Kapotte lambda sensor(s) bij auto's ouder dan 4 jaar
enz, enz

Voor een uitgebreidere checklist [in Engels] zie ook;
http://www.fastchip.nl/index.php?page=s ... &Itemid=26

Heb je de nodige modificaties uitgevoerd aan je auto geef dit dan vantevoren door aan Jo. Aan de hand daarvan kan ik een voor afstelling maken zodat er meer tijd beschikbaar is voor de rollenbank afstelling.

Ron98 voor RS types bij een custom map vanwege het terugregelen van de ecu !

Tot slot (spijtig genoeg komt dit voor):
Mensen die denken even een afstelling op te halen voor een bevriende tuner zijn uiteraard NIET welkom. Als ik voorgelogen wil worden luister ik wel naar het NOS journaal.
Laatst gewijzigd door -jo- op zo 28 okt 2012 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Custom map 10 november 2012

-Marcel, Clio Williams
-ArjanM, meg 225 trophy ->stage II
-Peter, RS250
-Andy, megIII 1.5dci
-Jaqcues, R19 2.0-16v
-Mathi, megane cc 2.0 turbo
-Ronald/Armand, Clio 2.0-16v
-Jo, Clio f7rt


regulier rollen 10 november 2012:

- Christian Megane coupe 16v
-Jamal, Megane Estate III GT
-Joost, 5gtti
-Arthur, R9 F7RT
-Arjan, 230 testrun op 98
-Arjan, Golf V GTi 30editie
Laatst gewijzigd door -jo- op wo 31 okt 2012 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Zijn de Turbo bolides van Jo en Tuut nu van de partij?
Was verhinderd jl zaterdag, maar hoor dat de dci nu in november wordt gedaan, dus toeval bestaat!

Ik kom deze keer wel even aanwaaien!
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Ik ben echt super benieuwt wat mn 16v gaat doen :grin: :grin:

vond het jammer dat ik er maar zo kort bij kon zij ivm mn storingsdienst
afgelopen meeting.
Laatst gewijzigd door chris-mc op zo 28 okt 2012 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Chris, kom je met de 2L 16V?
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

jacques schreef:Chris, kom je met de 2L 16V?
Denk het wel.....de 1.6e was geen 16V
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Arno17 schreef:Zijn de Turbo bolides van Jo en Tuut nu van de partij?
Die van mij wel. Arthur staat bij de rollers, weet niet precies wat er te gebeuren staat. Chris komt met de 16v (megane coupe 2.0 16v).
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Arno17 schreef:
jacques schreef:Chris, kom je met de 2L 16V?
Denk het wel.....de 1.6e was geen 16V
vermits je een allerlaatste megane 1 ph1 hebt,lagen er geen 16v
motoren in de ph1 (op de 2.0 16v na)

Ik kom inderdaad met de 2,0 16v naar goes.
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

-jo- schreef:
Arno17 schreef:Zijn de Turbo bolides van Jo en Tuut nu van de partij?
Die van mij wel. Arthur staat bij de rollers, weet niet precies wat er te gebeuren staat.).
ik wacht het antwoord nog even af, de 9 loopt weer sinds gister maar ben er na een klein testritje achter gekomen dat hij wel pingelt met de huidige setup, een nieuwe map is dus nodig.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik moet je teleurstellen. Je had een plaats maar zoals je kan zien in de lijst is het onmogelijk om je er nog bij te nemen. We moeten de volgende dynodag al minstens een uur vroeger beginnen om rond te geraken.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Oke, de 10e beginnen we dus om 08:00?
Ik vind alles prima. Jo of Henk kan ik gewoon met de 286 assen rijden?
Zoja, dan gooi ik de clio 10km voor Goes van de ambulance af om er al wat temperatuur in te rijden.
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Je kan met 286's rijden als je hem niet te hoog in de toeren jaagt. Er is ruimte genoeg op het terrein van dyno om warm te draaien. Tevens ook ruimte om de aanhanger neer te zetten.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Moest iemand een clio 16V (ph1) of williams ecu teveel hebben liggen dan wil ik deze graag overnemen. Het moet wel een PH1 of Williams ecu zijn, PH2 heb ik in overvloed.

Siemens
S101262102b
BENDIX
HOM 77 00 851 741
BVM
77 00 851 635
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Geert
Berichten: 3876
Lid geworden op: vr 27 okt 2006 17:14
Locatie: rijssen
Contacteer:

ik heb de mijne over met socket ingesoldeerd. ik zie de pm wel tegemoet ;-)
deleted-8c7x
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 27 sep 2010 10:57

Benieuwd wat de R26 dan doet op 98.. (Y)
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

-jo- schreef:ik moet je teleurstellen. Je had een plaats maar zoals je kan zien in de lijst is het onmogelijk om je er nog bij te nemen. We moeten de volgende dynodag al minstens een uur vroeger beginnen om rond te geraken.
Hey Jo, Hoe laat beginnen we nu?
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Marcel, heb je nog Octaan 102 erin zitten? Dan kun je 'm wel mooi daarop mappen :)

Of je mapt 'm naar Octaan 100, dat is volgens mij hier in NL op sommige hoeken nog wel te krijgen en met 102/98 kun je dat ook nog wel enigzins op orde krijgen.

The AB-king had ooit 2 ECU's voor z'n Williams, 1 voor 100 en 1 voor 95, die prikte op de terugweg gewoon de ECU om en reed dan iets cheaper weer naar huis.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Beter 2 eeprom's op elkaar zetten en dan pin ? Schakelen.

? Zou ik even na moeten kijken.

Dan kun je gewoon met een schakelaartje tussen 2 maps switchen...
derbimarcel
Berichten: 844
Lid geworden op: vr 2 jul 2010 20:20
Car: Clio 16V 2.0
Locatie: Tinte

Steven schreef:Marcel, heb je nog Octaan 102 erin zitten? Dan kun je 'm wel mooi daarop mappen :)

Of je mapt 'm naar Octaan 100, dat is volgens mij hier in NL op sommige hoeken nog wel te krijgen en met 102/98 kun je dat ook nog wel enigzins op orde krijgen.

The AB-king had ooit 2 ECU's voor z'n Williams, 1 voor 100 en 1 voor 95, die prikte op de terugweg gewoon de ECU om en reed dan iets cheaper weer naar huis.
Ja zit nog wel een sheut 102 in maar dat is maar 10L dus moet zoiezo tanken.
Hij moet gewoon op BP 98 gemapt worden.
Wel zo makkelijk als ik eens hier een rondje doet.
Hoe loopt de auto als die op 98 Gemapt is en je rijd bijna altijd met 102?
Ring rondes: 1127 (clio 16v 2.0)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Van betere benzine zal het niet slechter gaan lopen lijkt me.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het enige waar het octaangetal voor zorgt is een hogere klopgrens, 102 is dus niet beter te noemen dan 98.

Beter lopen op 102 is in mijn ogen ook een fabeltje, afgesteld op 98 is het beste lopen op 98.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Afgesteld op 98 is het beste lopen op 98 of hoger. :)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Precies, dus niet beter. Er zit wat meer veiligheid in maar goed gemapt zou er geen enkel probleem moeten zijn.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

tutuur schreef:Precies, dus niet beter. Er zit wat meer veiligheid in maar goed gemapt zou er geen enkel probleem moeten zijn.
Bij moderne motoren wordt de klopgrens aangepast door het motormanagement, dus als je hogere octaan tankt loopt die wel degelijk beter.
Maar je praat dan over marges die wij echt niet waar kunnen nemen en je alleen kan meten.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Daar ik vermoed dat je het niet gelezen hebt zal ik je er even op wijzen dat we nu over een 16v/williams aan het praten zijn.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mwah bij de autos die ermee kunnen omgaan voel je wel degelijk verschillen van 95 naar 100.
Je kunt de auto gewoon iets 'scherper' afstellen qua timing met een hogere octaansoort en volgens mij kun je met een 102 map, makkelijk een schaalfactor eroverheen zetten die zorgt dat de ECU met 95 kan omgaan.

Mij lijkt het me wel handig, een ECU voor 95 is gewoon voor de situaties dat je geen 98 of hoger voor handen hebt, als je ergens in de middle of nowhere staat bijv. De kans dat de Aral in Adenau ook even droogstaat op 102 is ook dusdanig klein, dat een map voor 98 of 95 dan ook weinig intreseert, dus knikker je die 95 map er weer in.

Stel dat 98 of 102 nu bijv. 2-3pk/5Nm zou verschillen, dan zou ik het de moeite waard vinden.
Maargoed ik ken de praktijkgetallen hier niet helemaal in, dus ik denk dat Henk je hier vast meer over kan vertellen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als de mbt voor deze motor met zijn aanpassingen lager ligt dat de klopgrens kun je er wel octaan 150 in gooien. Voor zover mijn kennis reikt valt er dan helemaal niks meer te winnen.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Brandstof is een héél complex gegeven. Ik heb hier op rtc al discussies voorbij zien komen van allerlei aard, zelfs van mensen die bij een producent werken. Wat ik met zekerheid kan zeggen, ook al word anders beweerd, dat er wel degelijk een enorm verschil zit in kwaliteit van de producten. Het mooiste voorbeeld kunnen we aantonen aan de hand van data en gegevens mbt de megane 225 RS. Bij moderne auto's grijpt (gelukkig) de electronica in om motorschade te voorkomen. Het gaat zelfs zo ver dat in sommige gevallen, zelfs mét mapping, het std vermogen niet meer gehaald wordt vanwege de "uilenzeik" (Henk's woorden) die erin gegooid werd.

Conclussie ? 98 tanken van een bekend/erkend merk.

Wanneer we over ouwe meuk praten zoals F7R/P is het zowieso aangewezen om 98 van goede kwaliteit erin te droppen. Wanneer je erna 100 tankt maakt niet zoveel uit voor de mapping, de winstmarge is minimaal. Het wordt een ander verhaal wanneer je in de mogelijkheid bent om constant 100/102 te tanken, dan kan je ernaar afstellen.
tutuur schreef: Voor zover mijn kennis reikt
het probleem daarmee is dat je met alles en iedereen in discussie gaat, zelfs met mensen die reeds jaren in het vak zitten. Soms moet je weten waar de grens ligt zodanig dat je niet in je eigen vel snijd. Ik verwijs daarmee naar je vooropgestelde, afgewezen, mapping.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als je ergens niet het fijne van af weet doe dan zelf ook verstandig en hou je er buiten! Als je zoiets openbaar wilt maken zorg dan ook aub dat je weet waar je het over hebt!

Ik ga hier met niemand in discussie, en hetgeen waar jij aan referteert is nog mooier, ik heb namelijk nooit een discussie met Henk gehad ;-)

Hetgeen waar Marcel om vroeg heb ik antwoord op gegeven, wil je dat antwoord in twijfel trekken kom dan met een argument ipv een simpel stukje tekst te quoten en hier een compleet ongefundeerde reactie op te geven.

Zo, dat is er uit...
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Juist en voor Marcel, die 19 van de 20 keer in Adenau bij de Aral zal tanken, is dit gewoon intressanter. Als je die 'nood' 95 ECU makkelijk omwisselbaar maakt of misschien zelfs 2 boven elkaar met een switch, is dit toch leuk?

De auto wordt verder op straat nauwelijks gebruikt, behalve voor een testrondje en wordt vaak op de trailer vervoerd.

Dit is voor Marcel specifiek wel interessant, maargoed hij mag zelf weten wat hij doet, ik denk ik gooi het idee maar even op (F)
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Tuur, van mij mag je eruit gooien wat je wil hoor. Ik snap alleen niet waarom je je zo aangevallen voelt. Je bent een even eigenwijs rund als ik, alsook diverse anderen maar als er nu iemand is wie zijn raad ik niet in twijfel trek dan is het die van Henk. Wat jij verwacht van hem is technisch niet mogelijk vandaar hij je vriendelijk doorverwezen heeft. Soms moet je weten waar de eigenwijsheid moet ophouden...
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

Steven schreef: Dit is voor Marcel specifiek wel interessant, maargoed hij mag zelf weten wat hij doet, ik denk ik gooi het idee maar even op (F)
Als dat het geval is kan ernaar afgesteld worden en het maximale eruit gehaald worden maar zoals ik lees gaat er nu 98 in.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Afgezien of het octaangetal nu veel- of weinig nut heeft, weet ik wel haast zeker dat de Aral (BP) wel kwaliteitsbenzine heeft, dus mag de map daar best op gebaseerd worden :)

Nou geen ruzie verder jongens, volgens mij doet Marcel gewoon een BP98 map en doet verder geen moeite ;)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik vind je een sympathieke man Jo, laat daar geen twijfel over zijn. Echter bewijst het bovenstaande stukje tekst wederom dat je niet weet waar wij het over gehad hebben.

Zou je het willen weten zou ik het best willen PM'en, alhoewel Henk je hetzelfde antwoord zou kunnen geven.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

[Merijn de heilige rugridder modus]
Vrede op aarde jongens! O-)
[/Merijn de heilige rugridder modus]
Plaats reactie