Nick_rs50 wrote:Juist dan volgens mij, had mijne ook! Sleutel op afstand uitgelezen en geïmiteerd worden. Ik hoorde van de verzekering dat dit erg vaak gebeurt bij keyless. Kunnen buiten blijven en met een bereik van ca 6m tot de sleutel kunnen ze het signaal versterken. Een simpel en goedkoop plan is de sleutels bewaren in n blik, dit verstoort het signaal. Ook een goed voornemen voor een gewilde wagen is het aanbrengen van een gps tracker, niet eens echt duur. Achteraf...
Ah, interessant onderwerp waar zoals MAarten-Jan al zegt ik laatst inderdaad in ben gedoken. Mijn IV GT was ook een van de demo auto's van de Relay Attack demonstratie door Kiwa SCM.
Het artikel lees je hier:
Autodieven foppen keyless systeem, hoe werkt dat?Onder het kopje 'drie moderne methodes' staat ook Relay Attack vermeld. In het kort:
Relay Attack wordt al meer gebruikt dan een ruitje intikken. Als de keyless-sleutel binnen 6 meter van je voordeur / raam, etc ligt, ligt die binnen bereik van "Kastje A".
Een handlanger staat met "Kastje B" bij de auto. Hij bedient de portiergreep van de auto en de auto gaat op dat moment 'roepen' naar de sleutel. Dat signaal kan van Kastje B naar Kastje A (tot 1 km afstand zelfs) en Kastje A benadert zo de sleutel. De sleutel antwoord, dat signaal gaat weer van A naar B en vervolgens denkt de auto dat de sleutel bij de auto is.
Klik de auto gaat open.
Hetzelfde verhaal gebeurt nog eens voor het starten en werkelijk, de auto is weg binnen 20 seconden.
Jochem de Haas wrote:Ook dat blikje werkt niet ....
Hahaha kijk even op you tube. Relay atack.
Is gewoon apparaat wat ze langs je auto halen rond je slot.
Echt niet zo leuk..
Heb namelijk ook zo'n keyless systeem
Dat blikje werkt dus wel, want het schermt het signaal af. Ik heb onze autosleutels (uiteraard ook de reservesleutels die vaak vergeten worden) ook in een blikje. En met het blikje naast de auto gaat de auto echt niet open.
Ik heb wat korte video's van de demonstraties samengevat in deze compilatie:
Mijn IV GT ging dus wel open (echt binnen 2 seconden) terwijl de sleutels binnen lagen, maar startte niet. Sinds 2018 (of misschien ook 2017) heeft Renault de frequentie van openen/sluiten niet meer op dezelfde frequentie als van het starten. Ben ik dan veilig? Nee, want het boevengilde heeft vast al kastjes om ook die frequentie aan te kunnen.
En tja, het is een feit dat het meer wordt toegepast (Bestelbusjes als een Sprinter worden nu ook veel gestolen), en het enige wat werkt is het sleutelsignaal afschermen of een aftermarket alarmsysteem.
Zo'n GPS-tracker is leuk, maar nagenoeg elke professionele dief heeft een jammer op zak...