"Alpine" weer terug bij Renault?!

Post hier al je vragen over de Renault Alpine

"Alpine" weer terug bij Renault?!

Postby Rik Hamberg » Tue 2 Aug 2005 18:36

Renault to revive Alpine name for sports coupe
06 Jul 05 17:07

Image
Renault Alpine A310

Renault has bought back the rights to the legendary Alpine name, as used on its V6 GT and GTA high-performance sports cars of the mid 1980s and early 1990s, and the name is expected to be used for a new Clio-based coupe. A Renault insider told 4Car this week that "if Renaultsport were to produce a high-performance coupe, it could well wear the Alpine badge".

This coupe, to be made by Renault's Renaultsport division (which has its headquarters in the former Alpine factory in Dieppe), will be a stand-alone model, probably with design elements first seen in the Fluence and Wind concept cars. It will be in place of a new-generation Clio V6, once that model is discontinued later this year, though it is unlikely to go into production before 2007, as the Dieppe factory's spare capacity is being utilised to make 1.2-litre versions of the outgoing Clio, which will continue on sale as entry-level models after the launch of the new-generation range at least until the all-new Twingo goes on sale next year.

Image
Renault Fluence concept

Alpine was started by Renault dealer and rally driver Jean Redele in 1954, to make his independently-designed and produced coupes. The first Alpine was based on the Renault 4CV, but the company really made its name with the rear-engined, backbone-chassis A110, launched in 1962, and took off when Redele organised a deal with Renault to market his cars through their dealerships. The A110 proved successful in rallying well into the early 1970s, and Alpine prototypes also competed at Le Mans, but Alpine had fallen into financial difficulties, and it was wholly-bought by Renault in 1975. Renault funded further development of the larger, wedge-shaped A310, fitting it with a 150bhp 2.7 V6, and this model remained in production till 1984; Alpine also worked on the company's race cars, including the Le Mans-winning Renault-Alpine A442, and Redele headed-up Renault's competition division for many years. The GTA of 1985 had a similar cult following to the A310, selling in small numbers to a dedicated number of enthusiasts, but the A610-series model of 1990, although acclaimed, could not compete with the increasingly strong and high-quality competition in the sector and it was phased out, along with the Alpine name, in 1994.

Although there will be no new-generation Clio V6, there will be a Mk3 Renaultsport Clio; this time, giving around 190 bhp from a normally-aspirated 2.0-litre engine. A show car hinting at this model will make an appearance at the Frankfurt Motor Show this autumn.

Bron: http://www.channel4.com/4car/news/news-story.jsp?news_id=12582



Goed nieuws!! (Y)


Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2342
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Luco/Alpine-racer » Tue 2 Aug 2005 19:47

nou dat wordt sparen :D :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Erik Olijnsma » Tue 2 Aug 2005 19:48

waar is die reply van BAdlands gebleven? :S
Erik Olijnsma
Über-Spammer
 
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân

Postby Rik Hamberg » Wed 3 Aug 2005 16:50

Erik Olijnsma wrote:waar is die reply van BAdlands gebleven? :S


Welke reply??
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2342
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Arno17 » Fri 11 Nov 2005 12:50

Op Autoweek ook een stukje te lezen.

Was dan wel alles beter vroegah? :p
Arno17
 
Donateur
Posts: 4724
Joined: Sat 12 Mar 2005 16:06
Location: Hoofddorp
Car: Clio IV 0.9 tce Zen

Fluence

Postby lesmoutas » Sat 12 Nov 2005 11:51

De fluence is een studiemodel en wordt nooit de opvolger van welke Alpine dan ook. Dit is een wagen boordevol electronica, met voorwielaandrijving, met een automaat, 1500 kg zwaar, geschikt voor vier inzittenden. De oer Alpines, de A 106/108/110 waren simpele, lichte sportwagens met achterwielaandrijving, die niet geholpen door enige vorm van electronica in de vorm van tractiecontrol, ASP, ESP enz. tot grote prestaties in staat waren, niet in het minst te wijten aan hun geringe gewicht. Als er ooit een nieuwe Alpine verschijnt, moet je het eerder zoeken in een wagen zoals de Speedster, Lotus Elise enz. en niet in zware bakken met een 3.5 V 6 zoals de Fluence.
Ger
lesmoutas
 
Posts: 83
Joined: Tue 1 Nov 2005 10:17
Location: Oud-Beijerland

Postby Erik Olijnsma » Sat 12 Nov 2005 12:21

het gaat tegenwoordig niet meer om de historische traditie, maar wat marktingpersonen met een oud merk kunnen doen

Is die nieuwe bugattie volgens de traditie van de oude bugatti's ? nee. idem als met Spijker, MG etc etc etc
Erik Olijnsma
Über-Spammer
 
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân

Postby Rik Hamberg » Sat 12 Nov 2005 20:16

Erik Olijnsma wrote:het gaat tegenwoordig niet meer om de historische traditie, maar wat marktingpersonen met een oud merk kunnen doen

Is die nieuwe bugattie volgens de traditie van de oude bugatti's ? nee. idem als met Spijker, MG etc etc etc


Je hebt hier een goed punt Erik.

Ik blijf erbij dat sowieso de naam Alpine wel terugkomt bij Renault.
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2342
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:21

Rik Hamberg wrote:
Erik Olijnsma wrote:het gaat tegenwoordig niet meer om de historische traditie, maar wat marktingpersonen met een oud merk kunnen doen

Is die nieuwe bugattie volgens de traditie van de oude bugatti's ? nee. idem als met Spijker, MG etc etc etc


Je hebt hier een goed punt Erik.

Ik blijf erbij dat sowieso de naam Alpine wel terugkomt bij Renault.


gewoon weer een sportmodel met een venturiblok erin en je hebt een beest van een wagen (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Gabri van der Veen » Sat 12 Nov 2005 20:23

ga je die dan kopen luco, heb je tenminste een rijdende alpine over 5 jaar
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby paulvanrooij » Sat 12 Nov 2005 20:24

Whehe die is wel laag hoor gabri...

(Y)(Y)

;) :beer:
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby Strijder » Sat 12 Nov 2005 20:26

whehehe :D
Strijder
 
Posts: 2211
Joined: Fri 23 Jul 2004 14:55
Location: Haarlem

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:30

Gabri wrote:ga je die dan kopen luco, heb je tenminste een rijdende alpine over 5 jaar


ja gabri knoeiend kan ik ook alles rijdend houden hoor
maar ja als je het goed wilt doen kan het ff duren he :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Gabri van der Veen » Sat 12 Nov 2005 20:33

Luco/Alpine-racer wrote:
ja gabri knoeiend kan ik ook alles rijdend houden hoor
maar ja als je het goed wil laten doen kan het ff duren he :p


daar heb je helemaal gelijk in O-)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:35

Gabri wrote:
Luco/Alpine-racer wrote:
ja gabri knoeiend kan ik ook alles rijdend houden hoor
maar ja als je het goed wil laten doen kan het ff duren he :p


daar heb je helemaal gelijk in O-)


ach ik hoef in ieder geval niet met zes mensen tegelijk afspraken te maken om iets te kopen en dan uiteindelijk de goedkoopste nemen zonder de rest wat te laten weten zodat die voor niks moeite voor je doen he
dan laat ik het liever doen, ik ken tenminste mijn beperkingen
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby paulvanrooij » Sat 12 Nov 2005 20:38

ouwe koeien uit de sloot aan t vissen luco?

chill en pak een :beer:
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:39

Paul1916v wrote:ouwe koeien uit de sloot aan t vissen luco?

chill en pak een :beer:


ik vis niks uit de sloot hoor :beer:
maar dit topic gaat over de alpine dus als gabri het zo nodig vind populair te doen doe het dan in act
dit was een serieus topic toch (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Gabri van der Veen » Sat 12 Nov 2005 20:40

Luco/Alpine-racer wrote: ik ken tenminste mijn beperkingen


ik ook als student :beer: , maar nu weer ontopic


leuk zo'n nieuwe alpine
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:41

Gabri wrote:
Luco/Alpine-racer wrote: ik ken tenminste mijn beperkingen


ik ook als student :beer: , maar nu weer ontopic


leuk zo'n nieuwe alpine


nou dat zal dan nog wel 10 jaar duren voordat je klaar bent met studeren :lol: :lol: :p
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby paulvanrooij » Sat 12 Nov 2005 20:42

Als je niet tegen een dolletje kan moet je zelf ook niet opmerkingen gaan maken luco!

[moderator]
En nu genoeg geouwehoer hier! terug ontopic!
[/moderator]
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby Gabri van der Veen » Sat 12 Nov 2005 20:43

ga je weer van je eigen intellegentie uit (S)


als jij je nu ook even aan het topic houd is iedereen weer blij :)
Gabri van der Veen
Über-Spammer
 
Posts: 12475
Joined: Tue 22 Jul 2003 19:43
Location: Leeuwarden

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:46

Paul1916v wrote:Als je niet tegen een dolletje kan moet je zelf ook niet opmerkingen gaan maken luco!

[moderator]
En nu genoeg geouwehoer hier! terug ontopic!
[/moderator]



zie smilies

maar venturi had het beter begrepen dan renault, zo zie je maar dat er uit zon basis v6 best een hoop pk's kunnen komen zonder kapot te gaan (Y)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby paulvanrooij » Sat 12 Nov 2005 20:48

Zou mooi zijn..hoop dat ze t goed aan gaan pakken zeg maar, en niet zomaar een sportwagen pakken met motor uit t schap en daar een badge van alpine op gaan plakken..zou zonde zijn..
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 20:57

Paul1916v wrote:Zou mooi zijn..hoop dat ze t goed aan gaan pakken zeg maar, en niet zomaar een sportwagen pakken met motor uit t schap en daar een badge van alpine op gaan plakken..zou zonde zijn..


ja de laatse twee modellen zijn mooi maar hebben te weinig pk's (N)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Rik Hamberg » Sat 12 Nov 2005 21:01

Hier het bericht van Autoweek.nl:

Nieuw leven voor Alpine?

In de wandelgangen wordt gesproken over een terugkeer van het merk Alpine. In 1991 werd de laatste sportauto van Renault gebouwd.

Image

Met het Formule 1-wereldkampioenschap op zak wil Renault zich weer op de sportautomarkt profileren. Sinds 1991 worden geen Alpines meer gebouwd. Het laatste model is de A610. Door de samenwerking met Nissan ligt sportautotechniek voor het grijpen. Het is denkbaar dat de Fransen op basis van de Nissan 350Z hun eigen sportauto gaan uitbrengen. Ook gaan stemmen op om van de grotere Nissan GT-R, waarvan onlangs een concept car is getoond, een Renault uit te brengen. Al zou de nieuwe Alpine dan wellicht te duur worden.
Renault wil met een nieuwe Alpine vooral een betaalbare sportauto neerzetten. Als er eentje komt, zou die voor prijzen van rond de 40.000 euro te koop moeten zijn. Er zijn geen concrete aanwijzingen dat Renault een nieuwe Alpine aan het ontwikkelen is. Toch denken insiders dat er binnen twee jaar iets op stapel staat.

Image

Image

Image


Groeten,

Rik
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
User avatar
Rik Hamberg
 
Donateur
Posts: 2342
Joined: Tue 5 Jun 2001 0:00
Location: Loozen (bij Gramsbergen)
Car: Clio IV R.S. (JS)

Postby Luco/Alpine-racer » Sat 12 Nov 2005 21:11

mooi he alleen zonde van die sierravoorkant bij de le mans
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby Erik Olijnsma » Sat 12 Nov 2005 23:10

Image

Image
Erik Olijnsma
Über-Spammer
 
Posts: 12075
Joined: Sun 31 Aug 2003 15:41
Location: Fryslân

Postby Riël » Sat 12 Nov 2005 23:13

Nou ja het hééft er wat van weg.

Een tweeling zou ik het niet kunnen noemen :)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Luco/Alpine-racer » Sun 13 Nov 2005 9:01

Riël wrote:Nou ja het hééft er wat van weg.

Een tweeling zou ik het niet kunnen noemen :)


omdat de knippers bij deze wit zijn, normaal zijn ze oranje
zet er maar eens de voorkant naast van een gewone gt, dan de le mans en dan de sierra :D :D :D
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
 
Posts: 22724
Joined: Mon 21 Feb 2005 17:33
Location: thuis
Car: diverse

Postby lesmoutas » Sun 13 Nov 2005 10:18

Ik kan me toch bijna niet voorstellen, dat de Fluence als studie model dient voor een nieuwe Alpine. De Alpine staat bekend als een van de meest (naast Porsche) aansprekende sportwagens ooit gebouwd. Dan ga je toch niet een z.g. sportwagen op de markt neerzetten met VOORwielaandrijving en met een automaat! Dat er op basis van de Nissan 350 Z door Renault iets gefabriceerd gaat worden (in Dieppe?) kan ik me nog voorstellen. Die 350Z is een potente sportwagen, een beetje zwaar maar in ieder geval met achterwielaandrijving. In mijn visie behoort een echte sportwagen minstens achterwiel aandrijving te hebben (of vierwiel aandrijving) maar zeker geen voorwieltractie. Met de Clio V6 was Renault goed op weg, jammer dat deze uit de productie is genomen.
Ger
lesmoutas
 
Posts: 83
Joined: Tue 1 Nov 2005 10:17
Location: Oud-Beijerland

Postby Alpine » Thu 2 Mar 2006 18:38

In het blad Automotive van 23 februari staat een artikel over de nieuwe strategie van Carlos Ghosn.
In totaal heeft Renault voor de komende drie jaar 26 nieuwe modellen op het programma staan.
Opvallend is de komst van een sportwagen, waarvoor de oude naam Alpine herleeft, zij het als typeaanduiding.
"Voor het neerzetten van een totaal nieuw merk zouden we naast een auto ook nog andere waarden moeten ontwikkelen en dat loont niet" aldus Paleta (tweede man van Renault)
Een van de beoogde doelen is volgens het artikel dat de winstmarge omhoog moet.
Volgens Ghosn wordt het merk Renault stevig onder handen genomen zonder dat er sprake is van paniekvoetbal.
Aan de Alpine de eer...
Alpine
 
Posts: 1462
Joined: Fri 13 Jul 2001 0:00
Location: Aalten

Postby Hessel » Sun 5 Mar 2006 0:55

Zou toch super zijn!! (Y)
Hessel
Über-Spammer
 
Posts: 12383
Joined: Thu 29 Jul 2004 13:52
Location: Zevenbergen
Car: renault 5gt turbo

Postby Rob.H » Wed 28 Jun 2006 7:34

Terugkeer Renault Alpine?

Sommigen zeggen dat de auto in Rendez-Vous een Renault Alpine is. Toevallig, want er gaan geruchten dat Renault (F1 kampioen) het merk Alpine weer in de markt wil zetten. Binnen twee jaar zou er een nieuwe high-performance sportscoupé klaar moeten staan, ruim 16 jaar nadat in 1991 de laatste sportauto van Renault werd gebouwd (de A610).

Door de samenwerking met Nissan is het denkbaar dat de Fransen op basis van de 350Z een sportauto willen uitbrengen. Ook de nieuwe Infiniti G35 Coupe of de grotere Nissan GT-R zouden een optie kunnen zijn. Al zou volgens Autoweek de nieuwe Alpine dan wellicht te duur worden. Renault zou met de nieuwe Alpine vooral een betaalbare sportauto willen neerzetten, een prijs rond de 40.000 euro zou daarbij redelijk zijn.

De grote man bij Nissan en Renault, Carlos Ghosn, zou tevreden zijn over het imago van Nissan (mede door de 350Z) en zou hetzelfde imago willen gebruiken bij Renault. De PistonHeads schrijven dat het doel van deze toekomstige coupe een gat moet vullen in het portfolio van Renault, na de Clio V6 is er namelijk geen sportief model meer geweest. In ieder geval geen model dat laat zien dat Renault aanwezig is in de autosport…

http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/12/terugkeer_renault_alpine#comment-27440

Image
Image
Rob.H
 
Posts: 642
Joined: Wed 12 Nov 2003 20:35
Location: Stein

Return to Alpine



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group