Co2 uitstoot te hoog

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
SjoerdTwingo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 0:37
Contacteer:

Hallo,
mijn c02 uitstoot is te hoog voor de apk 8.5 om precies te zijn.
Lambda sonde heb ik doorgemeten en is goed.
Weet iemand hoe ik deze motoren kan afstellen?
Het gaat om een 93 er twingo.

Bvd

Gr Sjoerd
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

CO2 uitstoot is erg lastig om aan te passen. Wat wel redelijk helpt is je voertuig veel lichter maken. Dus alles wat je niet volstrekt nodig hebt er uitslopen. Smallere ecobanden doen een klein beetje, maar niet heel veel. Wat wel aardig helpt is de motor vervangen door een veel modernere kleinere motor, dan 't ouwe C motortje. Die is veel zuiniger, dus ook veel minder CO2 uitstoot. Relatief eenvoudig is een LPG-setje inbouwen, dat scheelt je een procent CO2. Ga je voor aardgas wordt de winst nog groter.
En als je echt handig bent, en over wat faciliteiten beschikt, zou je 'm kunnen hybridiseren. Daar kan je een behoorlijke winst mee halen.

Wel nobel van je, dat je iets aan de CO2 problematiek wil doen door bij je eigen karretje te beginnen.

als je CO omlaag wil hebben moet je gewoon je lambdasonde vervangen. (ik kan me niet voorstellen dat iemand die het verschil tussen CO en CO2 geeneens kan typen zo'n ding fatsoenlijk door kan meten
rev it like a rental
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Geniale uitleg, Menno... :lol:
5 GT Turbo '88 GT5
Allartino
Berichten: 1147
Lid geworden op: vr 21 mar 2003 18:13
Locatie: Utrecht

:lol:

afstellen is niet mogelijk toch (injectie) ?

maar verkeerde CO-waarde betekent dat er toch iets"kapot" is: je lambda, of een lek ergens in een slang of je spruitstuk(pakking) of de computer niet goed meer. 'k heb er niet al teveel verstand van, maar volgens mij moet je het in die richting zoeken
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Ik denk er zat mensen zijn hier die het verschil tussen CO en CO2 niet weten. Maakt allemaal niet uit, maar met dit soort reacties los je het probleem niet op natuurlijk :)

@sjoerd: Hoe heb je die lambdasonde gemeten, en WAT heb je gemeten? Is het stationair toerental van de auto wel stabiel, en niet te hoog?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En anders stel je de klepjes ook meteen es.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
SjoerdTwingo
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 6 apr 2008 0:37
Contacteer:

Ok bedankt voor de tips.
Als vrachtwagenmonteur als beroep houdt ik me normaliter niet bezig met uitstoot,laat staan benzine motoren!
Volgens gegevens zou de lambda sonde een waarde tussen de 0.2 en 0.8 volt aan moeten geven en dat is correct.Volgens een auto programma moest ik volts meten tussen de 2 draden van de lambda sonde.

Dan maar de ecu vervangen en de katt nakijken,slangen en verbindingen heb ik allemaal al gecontroleerd.


Gr Sjoerd
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Wisselt de sonde wel?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

lambdasonde is een hoerig ding hoor! lijkt ok misschien maar is het niet. dus sluit het niet uit dat die stuk is, anders word dat een dure les.
Plaats reactie