Blower kapot?? Twingo uit 1996

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
suuzz
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 17 okt 2005 13:33
Locatie: nieuwveen

Vanochtend reed ik weg en het had geregend, dus de ramen beslaan en ik zet de blower aan. Nou de verwarming doet het dus wel, maar de lucht wordt niet de auto ingeblazen... De 1 en 2 stand van de knop doen het dus niet... (niet zo handig met beslagen ramen).

Is dit simpel te verhelpen, of kan ik beter naar de garage gaan?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Ik neem aan dat hij het op de hoogste stand nog wel doet? Als dat het geval is, is je kachelweerstand defect.
suuzz
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 17 okt 2005 13:33
Locatie: nieuwveen

ehm nee de hoogste stand doet het juist niet...

maar ik kan beter zeggen deed het dus niet...
gistermiddag weer in autootje gestopt.. en hij doet t weer!!!

Misschien had ie last van de regen ofzo?? Was het ergens te nat.. (contactje ofzo)
suuzz
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 17 okt 2005 13:33
Locatie: nieuwveen

hmm... de blower doet het weer niet..
op geen enkele stand.
Na lang rijden, komt er wel zachtjes warme lucht uit de ventilatiegaten. Maar de lucht word niet geduwd..(geblowd)

iemand enig idee??
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

tis dat je een vrouw bent, anders had dat 'blowen' nog een andere toon gezet hier :lol:
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Stekkertjes van de kachelmotor denk ik, door het vochtige weer kan daar water op slaan.

Tip: even zoeken op http://www.amtgarageforum.nl
Daar zal vast wel iets staan wat overeenkomt met jouw probleem.

PS: geen vraag stellen daar, het is voor professionals.
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
suuzz
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 17 okt 2005 13:33
Locatie: nieuwveen

Haas schreef:tis dat je een vrouw bent, anders had dat 'blowen' nog een andere toon gezet hier :lol:
ha ha (als een boer met kiespijn)
suuzz
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 17 okt 2005 13:33
Locatie: nieuwveen

misschien ook handig om te vermelden...
voordat de kachel het begaf.. stonk de lucht die eruit kwam geblazen..
als de motor warm is, word de stank minder...
Daantjuh
Berichten: 602
Lid geworden op: wo 23 mar 2005 18:50
Locatie: omg.Hoogeveen

t is vast de weerstand.. heb ik zelf ook gehad... is makkelijk zelf te vervangen..
suuzz
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 17 okt 2005 13:33
Locatie: nieuwveen

De diagnose...

M'n motortje van m'n blower is kapot. En de kachelweerstand ook... en het stekkertje daarvan...
Dus totale schade...

600 euro...

maarja.. alles doet het weer....
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

suuzz schreef:De diagnose...

M'n motortje van m'n blower is kapot. En de kachelweerstand ook... en het stekkertje daarvan...
Dus totale schade...

600 euro...

maarja.. alles doet het weer....
Ik wilde net gaan typen dat ik dit ook gehad heb alleen toen las ik dat alles al vervangen was.

Misschien handig voor de anderen in de toekomst:
Als je kachel niet meer reageerd op de knop waarmee de hoeveelheid lucht regelt ligt het aan het stekketje die in de wartmeweerstand gaat. Deze wil nogal eens smelten door de hitte. En dan doet je kachel helemaal niks meer, voor de duidelijkheid als het je warmteweerstand is blaast je kachel alleen op de MAX stand. Om te checken of het je kachel motor zelf is kan je deze simpel direct op je accu aansluiten en kijken of hij dan wel gaat draaien.

BTW het zijn idd dure reparaties, wellicht volgende keer eerst bij een sloop informeren. Deze zijn te vinden via onderdelenlijn.nl etc...
Maarjah dat is altijd achteraf :wink:
Laatst gewijzigd door FunkyFresh op wo 29 okt 2008 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

600 :( Tis nogal voor een kachel motortje
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Tom schreef:600 :( Tis nogal voor een kachel motortje
Als de kachelmotor gaat vastzitten brand je dat kachelweerstand ook wel af.. en als het even meezit ook nog de stekker daarvan...

600 euro is wel weer veel geld inderdaad.. :) maar het is ook wel weer prettig dat je smorgens weer wat ziet voor je :beer:
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

Bij mij is het probleem dat stand 1 het wel doet, en stand 2 niet. Stand 2 heeft het nog wel opeens een keer gedaan, en ging vervolgens weer kapot. Moet ik dan ook naar het stekketje die in de wartmeweerstand gaat kijken? Of heeft dit bij mij een andere oorzaak? Moet je dashboard er trouwens uit om bij dat stekkertje te komen? Heb namelijk geen idee waar hij zit.

Voor de duidelijkheid; Mijn Twingo uit 1993 heeft de standen uit, 1 en 2.
FunkyFresh
Berichten: 121
Lid geworden op: di 23 sep 2008 19:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

egbertja schreef:Bij mij is het probleem dat stand 1 het wel doet, en stand 2 niet. Stand 2 heeft het nog wel opeens een keer gedaan, en ging vervolgens weer kapot. Moet ik dan ook naar het stekketje die in de wartmeweerstand gaat kijken? Of heeft dit bij mij een andere oorzaak? Moet je dashboard er trouwens uit om bij dat stekkertje te komen? Heb namelijk geen idee waar hij zit.

Voor de duidelijkheid; Mijn Twingo uit 1993 heeft de standen uit, 1 en 2.
Je geeft aan dat de kachel wel blaast in stand 1, en dus reageerd op de stand van je schakelaar. Hieruit kan je concluderen dat het je kachelmotor niet is anders zou die helemaal niks meer doen. Je warmteweerstand is het ook niet anders zou hij alleen op de MAX stand blazen.

Het stekkertje zou het kunnen zijn maar ik denk in jouw geval dat het je paneel is.

Ik zou echter voor de zekerheid eerst ff het stekkertje controleren, deze zit als het goed is onder de parafaanplaat. Dit is de kunststofpaat onder je ruitenwissers. Je zal dus je wissers er even af moeten halen om de plaat eraf te kunnen halen. Als de parafaanplaat eraf is zou je de kachelmotor moeten zien zitten en de stekker ook. Ik zou dan even de stekker losmaken (en visueel controleren) en dan weer vast maken en dan kijken of de kachelmotor nou wel reageerd op je schakelaar.

Doet hij nog niks dan is het denk ik je paneeltje binnen in je auto, hoe het zit bij een twingo zou ik niet precies weten maar kan nooit moeilijk zijn!
Weet niet hoe je bent met elektra want anders zou je met een multimeter je paneel even door kunnen meten. Dan zie je snel genoeg of het daaraan ligt.
egbertja
Berichten: 43
Lid geworden op: do 31 aug 2006 14:00

FunkyFresh schreef:
egbertja schreef:Bij mij is het probleem dat stand 1 het wel doet, en stand 2 niet. Stand 2 heeft het nog wel opeens een keer gedaan, en ging vervolgens weer kapot. Moet ik dan ook naar het stekketje die in de wartmeweerstand gaat kijken? Of heeft dit bij mij een andere oorzaak? Moet je dashboard er trouwens uit om bij dat stekkertje te komen? Heb namelijk geen idee waar hij zit.

Voor de duidelijkheid; Mijn Twingo uit 1993 heeft de standen uit, 1 en 2.
Je geeft aan dat de kachel wel blaast in stand 1, en dus reageerd op de stand van je schakelaar. Hieruit kan je concluderen dat het je kachelmotor niet is anders zou die helemaal niks meer doen. Je warmteweerstand is het ook niet anders zou hij alleen op de MAX stand blazen.

Het stekkertje zou het kunnen zijn maar ik denk in jouw geval dat het je paneel is.

Ik zou echter voor de zekerheid eerst ff het stekkertje controleren, deze zit als het goed is onder de parafaanplaat. Dit is de kunststofpaat onder je ruitenwissers. Je zal dus je wissers er even af moeten halen om de plaat eraf te kunnen halen. Als de parafaanplaat eraf is zou je de kachelmotor moeten zien zitten en de stekker ook. Ik zou dan even de stekker losmaken (en visueel controleren) en dan weer vast maken en dan kijken of de kachelmotor nou wel reageerd op je schakelaar.

Doet hij nog niks dan is het denk ik je paneeltje binnen in je auto, hoe het zit bij een twingo zou ik niet precies weten maar kan nooit moeilijk zijn!
Weet niet hoe je bent met elektra want anders zou je met een multimeter je paneel even door kunnen meten. Dan zie je snel genoeg of het daaraan ligt.
Dank voor je tip, ik ga eens onder die plaat kijken. Het paneeltje in de auto heb ik doorgemeten en open gemaakt, die is in ieder geval goed.
henny
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 jan 2007 3:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

egbertja,
Alle onderdelen van het ventilatie systeem zitten in de cabine, dus niet onder de paravan. Voor de fan snelheid 1 is er een voorschakel-weerstand in serie geschakeld met de fanmotor. Deze weerstand zorgt er voor dat niet de volledige spanning op de fanmotor komt en bepaald dus de fansnelheid. Voor stand 2 komt er de volledige 12V op de fanmotor. Deze voorschakel weerstand ook wel de "kachelweerstand" genoemd zit achter het dashboard op de fan uitblaaspijp. (dit om afgekoeld te worden door langsstromende lucht). Latere Twingo's hebben meerdere (4) fan-snelheden en dus ook meerdere weerstanden welke allemaal in de kachelweerstand zitten. Ook de fan-draaischakelaar en de stekker hiervan kan defect zijn. Deze dus eerst bekijken danwel doormeten (en misschien ruiken). Haal de asbak weg en het paneeltje er omheen. maak de selector los (de bedienings kabels hoeven niet los). Als dit okay is; maak dan de dash los en haal hem iets naar achteren tot er ruimte is om aan de passagierskant bij de kachelweerstand en fanmotor te kunnen. Meestal is de kachelweerstand defect, maar ook de fanmotor of het kachelpaneel met draaischakelaar gaan weleens stuk. Hoe je het dashboard moet demonteren kan je vinden op dit forum of het renault-forum via de zoek funktie.
succes henny
Twingalto
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 28 dec 2008 15:05
Contacteer:

Het is mij ook aangeraden bij de Twingo, om de kachelradiateur door te spoelen bij het verversen vd koelvloesitof. Dit is simpel te doen na het aftappen vd radiateur. Kachel wel op warm zetten. Daarna klemmen vd kachelslangen losnemen en het beste is dat om te doen aan de waterpomp. Daarna tuinslang erbij en het pistool in 1 vd kachelslangen leggen. Lekker doorspoelen totdat er volledig schoon water uitkomt. En ik kan je vertellen dat er een hoop roestwater uitkomt ondanks koelvloeistof. De kachel wordt knap heet en heeft weer de sauna status bereikt (D)

Greetz Willem
Plaats reactie