Twingo GT vs RS

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Beste RTC'ers,

Ik zit in dubio en hoop dat jullie aan de hand van ervaringen jullie mening willen geven.

Ik rij nu sinds augustus'08 een GT. Toen ik de auto bestelde waren de gegevens van de RS niet beschikbaar en ik moest per 1 juli een leaseauto hebben. Ondertussen heb ik al een kilometer of 22K gereden in de GT en dit bevalt vrij goed! Tuurlijk is het niet hetzelfde als mijn oude clio 16V, maar het komt toch best van zijn plek.

Nu heb ik goed contact met VKV gorinchem en kreeg ik vorige week mijn contact persoon aan de telefoon met een leuk aanbod. Voor +/- dezelfde leaseprijs kan ik een RS gaan rijden en omdat mijn twingo onder hun leasemaatschappij is ondergebracht, zou hij het wel regelen dat er geen kosten (buiten het leasetarief) meer bij zouden komen. Dus voor mij alleen auto's wisselen zou betekenen.

Maar met de GT heb ik "maar" 20% bijtelling en met de RS 25%, dat scheelt toch wel een paar centen (52% tarief loonheffing...)

Heeft iemand hier in beide auto's gereden (en dan bedoel ik niet alleen een proefrit, want dat geeft toch niet een volledig beeld van een auto) en kan die voor mij proberen de verschillen te omschrijven?

Ik nijg alleen op het uiterlijk af te gaan, maar ik rij dus + 30K per jaar en wil er dus niet op achteruit gaan zeg maar...

Ik moet nog een proefrit maken in een RS, maar vroeg me af wat jullie zouden doen in mijn geval.....
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

tankpas van het werk?

verbruik zal ietsje hoger liggen (al ligt het ook aan je rechtervoet)

stoelen zitten beter, wel wat stugger geveerd, wat meer vermogen en wat meer fun

voor jou de afweging of het dat extra geld waard is of niet :)
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

De RS rijdt zeker lekker 8) (Y) tja verbruik daar moet je niet op letten bij zo'n apparaat gok dat ik straks met de eerste keer dat ik ga tanken uitkom op 1 op 9 a 1op 10 hehe :p Het fun gehalte is er zeker wel :smile:
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

paulvanrooij schreef:tankpas van het werk?
Jep :D

Ik heb juist een kleine (goedkoop) auto genomen, omdat ik niet te veel bijtelling wilde betalen. Nu is het verschil in bijtelling makkelijk te behappen, dus dat is niet echt een rede om het niet te doen.

De GT is wel verlaagt en redelijk stug, maar het had van mij wel wat stugger gemogen.

Verbruik van de GT is bij mij gemiddeld 1 op 12 ..... Rij bijna alleen snelweg en kom zelden onder de 4500 toeren. Dus echt zuinig is ie nu ook weer niet.

Wat ik graag zou willen weten is het verschil in hoe ze werkelijk rijden. Dat je bijvoorbeeld bij de RS toch wel vaak terug moet schakelen om op gang te komen enzo. De gt is op lage toeren wel pittig, maar niet echt snel over het gehele vlak.
Laatst gewijzigd door Mickael op ma 25 mei 2009 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Een RS natuurlijk, al ben ik niet helemaal een goede graadmeter.

Met alle respect naar de GT rijders, ik zou een gewone Twingo niet kopen dus ook een GT niet, ziet er net niet stoer genoeg uit.

20% of 25% bijtelling is natuurlijk geld, maar 100pk of 133 is toch ook niet verkeerd, verder zijn de looks beter bij de RS.

Maar vergis je niet in het comfort, de RS is erg hard geveerd en of je daarin meer dan 30k per jaar mee kan rijden vraag ik me af.

Alle andere punten zullen ze elkaar niet veel ontlopen, de GT is op de tussensprints zeker niet bij voorbaat de mindere, het voordeel van de turbo zal dan gaan tellen.

Lees maar eens op site van 77.com.

http://www.km77.com/00/renault/twingo/rs/p01.asp
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mick, ga gewoon es een dagje sturen met een RS, durf te wedden dat jij zo verkocht bent.
Dat is die bijtelling ws. dubbel en dwars waard, je mag uberhaupt al blij zijn dat je zoiets kan leasen man ;)
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Steven schreef:Mick, ga gewoon es een dagje sturen met een RS, durf te wedden dat jij zo verkocht bent.
Dat is die bijtelling ws. dubbel en dwars waard, je mag uberhaupt al blij zijn dat je zoiets kan leasen man ;)
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk :lol:

Kon net als de andere ook een BMW 335d gaan rijden, maar ik hou niet van grote auto's en dat is me ook allemaal gewoon te duur. Ja ik ben een krent aan het worden :lol:
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Arno17 schreef: Lees maar eens op site van 77.com.

http://www.km77.com/00/renault/twingo/rs/p01.asp
Dit zijn de details waar ik al op hoopte! Thank :worship:

Hmm de RS is op bijna elk vlak beter zie ik. Zowiezo het remmen, vind ik de GT niet geweldig. Als de cijfers te zien moet de RS iig al betere remmen hebben.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Remmen zijn proefondervindelijk erg goed, vraag maar aan de rest die mee waren bij de Driving Experience op Circuit Zolder.

Geen moment problemen gehad, ook niet toen de rijinstructeur zelf achter het stuur kroop van mijn Twingo RS'je. :p
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
fotoroland
Berichten: 83
Lid geworden op: di 24 feb 2009 11:49
Contacteer:

Heb een weekend in de GT kunnen sturen en rijd nu zelf ook een RS.

Wat mij nogal stoorde aan de GT is dat hij op de snelweg nogal zenuwachtig is. Het is veel moeilijker om een constante snelheid te rijden met de GT. De RS rijd net ff wat soepeler.
Ook kan ik met de RS veel "luier" rijden. Gewoon vanaf zo'n 50 in de 5e versnelling tot de 100.. Bij de GT ging dat veel minder goed.
Het brandstofverbruik bij mij RS ligt rond de 1 op 12 met 100km per dag waarvan de helft snelweg. met de GT zat ik op 1 op 14.

De wegligging op zich van de RS is ook stukken beter, spoorbreedte is ook breder.
De remmen van de RS hebben inderdaad veel meer capaciteit dan de GT.

Ik heb vorige week een Clio GT gezien van de importeur, dat is ook geen vervelende auto.....

Maar mijn keuze is op de RS gevallen. Wel met cup pakket overigens.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

fotoroland schreef:Heb een weekend in de GT kunnen sturen en rijd nu zelf ook een RS.

Wat mij nogal stoorde aan de GT is dat hij op de snelweg nogal zenuwachtig is. Het is veel moeilijker om een constante snelheid te rijden met de GT. De RS rijd net ff wat soepeler.
Ook kan ik met de RS veel "luier" rijden. Gewoon vanaf zo'n 50 in de 5e versnelling tot de 100.. Bij de GT ging dat veel minder goed.
Het brandstofverbruik bij mij RS ligt rond de 1 op 12 met 100km per dag waarvan de helft snelweg. met de GT zat ik op 1 op 14.

De wegligging op zich van de RS is ook stukken beter, spoorbreedte is ook breder.
De remmen van de RS hebben inderdaad veel meer capaciteit dan de GT.

Ik heb vorige week een Clio GT gezien van de importeur, dat is ook geen vervelende auto.....

Maar mijn keuze is op de RS gevallen. Wel met cup pakket overigens.
De zenuwachtige herken ik niet helemaal, althans in het begin wel maar na een kilometer of 10K is dat wel weg en gaat ie steeds soepeler lopen. Maar ik kom dan ook uit een zeer nerveuse clio 16V, dus tja...

Als ik me vandaag een uurtje kan vrij maken ga ik maar eens verder praten met VKV gorinchem :D

Leuk detail, mijn vrouw zei letterlijk: "Haal nou een RS, dan ben ik weer van het gezeur af" :evil: "Daarnaast is de RS veel mooier dan je GT" :lol:
Gebruikersavatar
Adinsx
Berichten: 6962
Lid geworden op: do 20 dec 2007 10:37
Car: M4 Estate GT205
Locatie: Oosten des lands

Als zelfs je vrouw al zo praat gelijk doen (Y) :lol:


M'n vriendin rijdt nu een Dynamique 1.2-16v maar die probeer ik ook in een RS te praten :~ Heel even leek ze overtuigd om haar toen 9 maanden Twingo in te ruilen, maar uiteindelijk sloeg bij haar het engeltje op de schouder, het duiveltje weg. Het koste toch wel wat veel geld, en dat kunnen we beter besteden zei ze (huis is in aanbouw) :~


Maar goed, weet je wat jij zou moeten doen? Voor de RS gaan :wink:
Iron Bleu Mégane IV Estate GT205 + Rouge Flammé Clio IV Estate Dynamique TCe90
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Gewoon lekker in die RS gaan rijden :D Renault Sport zegt al genoeg :p
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

AnthonyR schreef:Gewoon lekker in die RS gaan rijden :D Renault Sport zegt al genoeg :p
Heb jij niet toevallig een foto van de zwarte Twingo RS die nu in gorinchem staat?

Dat zou hem namelijk gaan worden :wink:
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Geen wonder dat ik die niet kon kopen :p
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Geen foto helaas ;) Maarja zat zwarte exemplaren al op de weg te vinden. :D
Laatst gewijzigd door AnthonyR op di 26 mei 2009 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Ronnie schreef:Geen wonder dat ik die niet kon kopen :p
Een rode is ook mooi :wink: :D
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Jawel toch :wink:
TuuT
Berichten: 74
Lid geworden op: di 21 okt 2008 17:40
Locatie: plenkcity
Contacteer:

Ik heb eerst een testritje gehad in een GT en dat viel me persoonlijk tegen. Ik vond het motortje net niet sterk genoeg en ik vond dat ie ook een turbo gat had.

De rs heb ik meteen daarna gereden en ik was meteen verkocht. Dus ik zou je ook adviseren , rij maar es 100 meter in een RS en je weet het meteen (L) ( ik rij met een cup chassis en dat is ook nog es stugger ) Ik rij met gemak 400 km ermee zonder er gebroken uit te komen en ben 1.90 dus (Y)
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

TuuT schreef:Ik ben 1.90 dus (Y)
En daar is geen centimeter aan gelogen.....:lol:
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

8) ben wel 1 cm langer haha :smoke: :lol: rij ook rond met het cup onderstel maar met wat ik gewent was is de RS comfortabeler dan men ex clio 8)
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

TuuT schreef:Ik heb eerst een testritje gehad in een GT en dat viel me persoonlijk tegen. Ik vond het motortje net niet sterk genoeg en ik vond dat ie ook een turbo gat had.

De rs heb ik meteen daarna gereden en ik was meteen verkocht. Dus ik zou je ook adviseren , rij maar es 100 meter in een RS en je weet het meteen (L) ( ik rij met een cup chassis en dat is ook nog es stugger ) Ik rij met gemak 400 km ermee zonder er gebroken uit te komen en ben 1.90 dus (Y)
Ik weet niet in welk toeren gebied jij een turbo gat weet te vinden? Maar die is er niet... turbo spint bij 1800 toeren al op.


Ik ben gisteren even wezen proef rijden. De eerst 100 meter waren idd al voldoende :D Het is echt een compleet andere auto kwa gevoel. Had het gevoel de auto aan te trekken ipv in te te stappen.

De GT is erg onderstuurd vind ik (de mijne is 4cm lager als de stand. GT) en bij de RS had ik dat gevoel iig een heel stuk minder (wel ESP uitgezet). Waar de GT moeite heeft zijn vermogen in bochten kwijt te kunnen, heeft de RS daar geen enkele moeite mee. De RS is veel neutraler op elk gebied. De remmen van een RS zijn een verademming ten opzichte van de GT. Dit remt dus echt!

Nu is het wachten op de leasemaatschappij......
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

We zeiden het toch al, maar goed zelf testen is altijd beter........
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Ronnie
Über-Spammer
Berichten: 11214
Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
Locatie: Tilburg
Contacteer:

De motor die in de GT ligt, is dezelfde motor die in mijn "oude" Clio lag volgens mij. Ik vond hem wel erg fijn rijden.

Als ik zou moeten kiezen tussen de GT en RS zou ik zeker voor de RS gaan. Ik vind de uitstraling van de RS en het interieur veel mooier. De wegligging zal ook een stuk beter zijn.

Dan zou ik zeker gaan voor de RS.
AnthonyR
Moderator
Berichten: 8899
Lid geworden op: do 22 sep 2005 15:27
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Mickael,

Ik was er toevallig gister ook, moest even een besteld onderdeel ophalen. Ze hadden er een hoop staan, in de vlugigheid zag ik 2 rode's, 1 zwarte, 3 oranjeblauwe's. 2 stonden naast het gebouw en enkele naast de poetser.

Wel erg in trek hier op het forum die Twingo :D
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

AnthonyR schreef:Mickael,

Ik was er toevallig gister ook, moest even een besteld onderdeel ophalen. Ze hadden er een hoop staan, in de vlugigheid zag ik 2 rode's, 1 zwarte, 3 oranjeblauwe's. 2 stonden naast het gebouw en enkele naast de poetser.

Wel erg in trek hier op het forum die Twingo :D
De zwarte boven is voor mij gereseveerd. Een van de 2 rode is verkocht. 3 oranjeblauwe?? niet gezien....

Tja het zijn lekker betaalbare auto's met pit, dus ja...
TuuT
Berichten: 74
Lid geworden op: di 21 okt 2008 17:40
Locatie: plenkcity
Contacteer:

RS 8)
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Helaas het feest gaat niet door....

Mijn linker knie ligt in poeder :-( Ik kan nu al amper de koppeling van de GT intrappen en die van de RS is iets zwaarder. Moet nu gedwongen naar een automaat gaan kijken :(

Ben er letterlijk en figuurlijk goed ziek van! :@
Priyantha
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo 17 jun 2001 0:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Mickael schreef:Helaas het feest gaat niet door....

Mijn linker knie ligt in poeder :-( Ik kan nu al amper de koppeling van de GT intrappen en die van de RS is iets zwaarder. Moet nu gedwongen naar een automaat gaan kijken :(

Ben er letterlijk en figuurlijk goed ziek van! :@
Wtf man...heb je een ernstig ongeluk gehad ofzo ?
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Priyantha schreef:
Mickael schreef:Helaas het feest gaat niet door....

Mijn linker knie ligt in poeder :-( Ik kan nu al amper de koppeling van de GT intrappen en die van de RS is iets zwaarder. Moet nu gedwongen naar een automaat gaan kijken :(

Ben er letterlijk en figuurlijk goed ziek van! :@
Wtf man...heb je een ernstig ongeluk gehad ofzo ?
Ja en nee...

Heb in het verleden vaker knie blessures gehad, door onderandere een ongeluk. Maar de laatste jaren ging me knie steeds vaker pijn doen.

Na van het kastje naar de muur gestuurd te zijn, is er nu (na 2 jaar) pas duidelijk wat er aan de hand is. Laat ik het zo zeggen: mijn linker knie is op. Kraakbeen is er bijna niet en de banden, die alles op zijn plek houden zijn draadjes.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

damn!!! sterkte ermee! :(

is er geen rs tekrijgen met automaatbak (D)
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Is daar niets meer aan te doen, Mickael?? Naar verhaal, zeg... :(
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Merijn schreef:Is daar niets meer aan te doen, Mickael?? Naar verhaal, zeg... :(
Er is zeker wel wat aan te doen, maar echt vrolijk word je er niet van.

Er zal een prothese moeten komen en ik mag dan weer opnieuw leren lopen...., maar de belastbaarheid zal minimaal blijven.
Twingo Sport
Berichten: 157
Lid geworden op: za 8 feb 2003 21:12
Locatie: hellevoetsluis

[quote="Mickael"][quote="Priyantha"][quote="Mickael"]Helaas het feest gaat niet door....

Mikhael,

er is een ziekenhuis in nederland waar ze nieuw kraakbeen tussen je knie
zetten, mijn knie is verbrijzeld geweest en zal ook eerder op zijn als een ander( ga tegen die tijd ook hiervoor kijken). Zou n's informeren


Groeten.


Patrick
Mickael
Berichten: 985
Lid geworden op: vr 8 feb 2002 0:00
Locatie: Dordrecht

Twingo Sport schreef:
Mickael schreef:
Priyantha schreef:
Mickael schreef:Helaas het feest gaat niet door....

Mikhael,

er is een ziekenhuis in nederland waar ze nieuw kraakbeen tussen je knie
zetten, mijn knie is verbrijzeld geweest en zal ook eerder op zijn als een ander( ga tegen die tijd ook hiervoor kijken). Zou n's informeren


Groeten.


Patrick
Hey Patrick,

Heb je hier wat maar info over? Kan namelijk niet zo snel vinden waar dat zou zijn. Graag via PM!

Alle info is welkom!
Plaats reactie