Voorlagers vervangen

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

Jongens en meiden, dringende vraag voor mijn Twingo. Ben zojuist bij een grote bandenboer geweest voor 2 nieuwe voorbanden. Nu vermoeden zij dat 1 of beide lagers kapot zijn. Kostprijs per lager bij hun is 300 euro!!!

Heb net tot 2x toe flinke scha gehad en dus helemaal geen duppie meer op de spaar.

Nu is mijn vraag: Is dit een gangbare prijs of aso duur. de 300 is alleen lagers en dus geen verdere werkzaamheden.

thanx 4 reply's...
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Wiellagers zijn rond de 70 euro per stuk (SKF lagers dus en goed) en voor de montage moeten de fuseestukken er onder uit.

De en montage incl. persen enz. staat een uurtje per kant voor.

Dus ga maar uit van 130 euro per kant.. en 260 euro voor de beide lagers bij een universeel autobedrijf.

Heb je ze wel begrepen ? 300 euro voor de complete voorkant is wel redelijk acceptabel. als het alleen 1 kant is smeren ze er waarschijnlijk goud in ipv wiellagervet.
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

Heb het nog nagevraagd en ze zeiden 300 p. st! Dacht effe dat ik erin bleef, 300 voor beide kanten vind ik ook nog veel, maar als je dan kijkt wat er allemaal gedaan moet worden: schappelijk.. Voor een duppie eerste rang zitten is nog nooit iemand gelukt, ik zal dan ook zeker niet de eerste zijn die het wel lukt. Dit was ook een uni garage, maar blijkbaar zitten daar dus ook rotte appels tussen en ik ben de gene die ze weer weet te vinden... Thanx voor je snelle reactie.
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Wiellagers?
Volgens mij is dit duur, maar ik heb eigenlijk nog nooit een wiellager aan de voorzijde hoeven vervangen, bij mij gaan ze altijd alleen achter kapot. :P En dan te bedenken dat ze nog niet eens het werk er aan rekenen..

Heb ff voor je gekeken op Hbase, daar hebben ze voor een Twingo van ongeveer 2003 (ja toch?) 1 wiellager voorzijde voor 63.50 bruto. Van SKF, dat zijn de beste. (prijs maakt voor voorzijde of achterzijde bijna niks trouwens)

Ga je naar de automaterialenhandel om 2 lagers op te halen zul je ook ongeveer op die prijs zitten, misschien dat je met korting er iets onder kan zitten, maar dan kom je (per 2!) nog niet in de buurt van die 300 euro....

Je kunt altijd eens vragen bij een andere garage natuurlijk, even een second opinion doen. Bij een beetje goedkope en betrouwbare garage langs gaan, en vragen wat het vervangen van 2 wiellagers aan de voorzijde moet kosten, inclusief arbeid dus.

Een wiellager ga je na verloop van tijd trouwens vanzelf horen, en bij de APK pikken ze die er ook meestal wel uit, als ie binnen een paar maandjes al voor de APK zou moeten, zou IK misschien wel wachten tot dat je 'm hoort en dan pas vervangen, dan weet je zeker dat het ook nodig is. En dan uiteraard zorgen dat je dan het geld er voor hebt liggen.

Ik bedoel alleen maar, van een bedrijf dat 300 euro rekent voor één wiellagertje en dan nog niet eens de geschatte arbeid daarin heeft meegenomen, IK zou hun advies niet al te serieus nemen. Maar dat ben ik :wink:

Als de APK nog een jaar duurt dan gewoon even bij een andere garage navragen en als hun het nodig vinden, gewoon vervangen.
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

De apk is eind volgende maand. Hadden nog een raar verhaal waar ik gelijk al vraagtekens bij had, zitten jullie? Misschien ben ik dan weer dom, maar vind het een raar verhaal.

Ze hoorden een tik met het ronddraaien of ze hoorden iets aanlopen (mogelijk de lagers dus) Maar, zegt 1 van de 2, het kan ook zijn dat je schakelbak een laag oliepeil heeft of iets... Motor stond uit, hebben alleen het wiel rond gedraaid. met de hand, ben ik dan zo dom of kan je de staat van je schakelbak niet vaststellen met het simpel ronddraaien van een wiel????
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

of je gaat wel voor een dubeltje op de eerste rang. en gaat naat de sloop en haalt daar 2 fusee's met goed lagers en monteerst die zelf onder je auto dat is echt goed te doen met weinig sleutel ervaring. wel vragen of ze de stuur kogels laten zitten, en oppassen met de aandrijfassen dat je ze niet uitelkaar trekt, of lek steekt.

wel uitlijnen nadien! (Y)
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

ik heb net 2 wielagers gehaal , plus 2 fuseekogels en remblokken voor. materiaalkosten 211 euro.

is voor een scenic. morgen ca 3 uurtjes wek denk ik
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Twingooo schreef:De apk is eind volgende maand. Hadden nog een raar verhaal waar ik gelijk al vraagtekens bij had, zitten jullie? Misschien ben ik dan weer dom, maar vind het een raar verhaal.

Ze hoorden een tik met het ronddraaien of ze hoorden iets aanlopen (mogelijk de lagers dus) Maar, zegt 1 van de 2, het kan ook zijn dat je schakelbak een laag oliepeil heeft of iets... Motor stond uit, hebben alleen het wiel rond gedraaid. met de hand, ben ik dan zo dom of kan je de staat van je schakelbak niet vaststellen met het simpel ronddraaien van een wiel????
Als je onder het rijden niets hoort dan zou ik het toch wel even lekker laten zitten, dat getik en geratel wat je hoort aan de voorkant hoor je wel vaker hoor, dat zijn de aandrijfassen of gewoon een gerammel in de bak.

En als dat het is dan wordt ie daar echt niet op afgekeurd bij de APK.. zolang het niet voelbaar is (aan de schokbreker bv.) bij het ronddraaien van het wiel en je 'm niet hoort onder het rijden is het wel goed :)
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

Ronald1916V schreef:
Twingooo schreef:De apk is eind volgende maand. Hadden nog een raar verhaal waar ik gelijk al vraagtekens bij had, zitten jullie? Misschien ben ik dan weer dom, maar vind het een raar verhaal.

Ze hoorden een tik met het ronddraaien of ze hoorden iets aanlopen (mogelijk de lagers dus) Maar, zegt 1 van de 2, het kan ook zijn dat je schakelbak een laag oliepeil heeft of iets... Motor stond uit, hebben alleen het wiel rond gedraaid. met de hand, ben ik dan zo dom of kan je de staat van je schakelbak niet vaststellen met het simpel ronddraaien van een wiel????
Als je onder het rijden niets hoort dan zou ik het toch wel even lekker laten zitten, dat getik en geratel wat je hoort aan de voorkant hoor je wel vaker hoor, dat zijn de aandrijfassen of gewoon een gerammel in de bak.

En als dat het is dan wordt ie daar echt niet op afgekeurd bij de APK.. zolang het niet voelbaar is (aan de schokbreker bv.) bij het ronddraaien van het wiel en je 'm niet hoort onder het rijden is het wel goed :)

Onder het rijden hoor ik niets, het tikken wat er te horen is weet ik niet beter als dat die erin zit, wanneer blok warm is is de tik ook weg, is al vanaf de aanschaf 2jaar terug. Ik woord er zo kwaad om dat er weer een monteur is die me probeerd te tillen, ligt het er nu aan dat ik een meid ben of wat? Wordt gewoon bijna bang om naar de garage te gaan alleen al wegens de dingen die ze beweren. Ja sorrie hoor maar ken niet tegen onrecht, of het mij nu overkomt of een ander.

Maar gelukkig zijn jullie er op het forum als Back-up zodat er meerdere mogelijkheden zijn, of dat er een redelijk kostenplaatje naar voren kan komen. Voorkomt een hoop getil :bang:

Ben zelf ook de domste niet met auto's denk ik, maar dit onderdeel was ik nog niet eerder tegen gekomen met deze of voorgaande auto's, dus had hier geen idee van hoe of wat. Maar had al wel zoiets van: Volgens mij moet ik deze monteurs met een korreltje zout nemen mbt de iig de kosten. Nu dus waarschijnlijk ook met het hele euvel.

Maar het is dus geen afkeurpunt begrijp ik? Of lees ik dan weer even verkeerd?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Twingooo schreef:
Ronald1916V schreef:
Twingooo schreef:De apk is eind volgende maand. Hadden nog een raar verhaal waar ik gelijk al vraagtekens bij had, zitten jullie? Misschien ben ik dan weer dom, maar vind het een raar verhaal.

Ze hoorden een tik met het ronddraaien of ze hoorden iets aanlopen (mogelijk de lagers dus) Maar, zegt 1 van de 2, het kan ook zijn dat je schakelbak een laag oliepeil heeft of iets... Motor stond uit, hebben alleen het wiel rond gedraaid. met de hand, ben ik dan zo dom of kan je de staat van je schakelbak niet vaststellen met het simpel ronddraaien van een wiel????
Als je onder het rijden niets hoort dan zou ik het toch wel even lekker laten zitten, dat getik en geratel wat je hoort aan de voorkant hoor je wel vaker hoor, dat zijn de aandrijfassen of gewoon een gerammel in de bak.

En als dat het is dan wordt ie daar echt niet op afgekeurd bij de APK.. zolang het niet voelbaar is (aan de schokbreker bv.) bij het ronddraaien van het wiel en je 'm niet hoort onder het rijden is het wel goed :)

Onder het rijden hoor ik niets, het tikken wat er te horen is weet ik niet beter als dat die erin zit, wanneer blok warm is is de tik ook weg, is al vanaf de aanschaf 2jaar terug. Ik woord er zo kwaad om dat er weer een monteur is die me probeerd te tillen, ligt het er nu aan dat ik een meid ben of wat? Wordt gewoon bijna bang om naar de garage te gaan alleen al wegens de dingen die ze beweren. Ja sorrie hoor maar ken niet tegen onrecht, of het mij nu overkomt of een ander.

Maar gelukkig zijn jullie er op het forum als Back-up zodat er meerdere mogelijkheden zijn, of dat er een redelijk kostenplaatje naar voren kan komen. Voorkomt een hoop getil :bang:

Ben zelf ook de domste niet met auto's denk ik, maar dit onderdeel was ik nog niet eerder tegen gekomen met deze of voorgaande auto's, dus had hier geen idee van hoe of wat. Maar had al wel zoiets van: Volgens mij moet ik deze monteurs met een korreltje zout nemen mbt de iig de kosten. Nu dus waarschijnlijk ook met het hele euvel.

Maar het is dus geen afkeurpunt begrijp ik? Of lees ik dan weer even verkeerd?
Als dat tikken van de motor af komt heeft dat niets met je wiellager te maken natuurlijk.. die blokken rammelen altijd een beetje..

Als ik het zo lees is het geen afkeur nee, maar dat kan ik vanaf hier niet bepalen :) als je onder het rijden niets hoort is er sowieso niets aan de hand. dan is het voor de APK wel prima zolang er geen speling op zit, en ook dat kan ik niet zien vanaf hier :)
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

Kan je dat geeneens zien vanachter je pc? Jeetje beetje jammer weer hoor :p

Maar een maatje van mijn vriend is tot vorig jaar hoofdmonteur geweest dus die kijkt er zowiezo even naar, die vind het ook maar een vaag verhaal, ben benieuwd wat eruit gaat komen. Hoe vaker ik het terug lees en het erover heb hoe vager ik het vind worden, helemaal na alle reacties die ook zoiets hebben van, hmm... Second upinion of apk afwachten is misschien een handige optie, als het echt foute boel is moet je het merken of moet het met de keuring of SO naar voren komen.

Ben iig al een stukje wijzer geworden en ga jullie raad dus opvolgen. S.O en wanneer daar niets uitkomt de keuring afwachten. Zowiezo moet ze nog een grote beurt die dat maatje nog gaat geven voor de keuring dus is 3x dat het naar voren kan komen.

Bij de laatste schade heeft mijn vriend na de reparatie terug gereden en die heeft ook niets raars gemerkt en das een zeikerd op dat gebied, positief bedoeld :p Heeft zelf een CRX en ook een Swift GTi opgeleukt en gekieteld, dus mag aannemen dat hij ook weet waar op te letten en dergelijke...

Nogmaals bedankt en ik als eigenwijze muts luister nu naar jullie, APK afwachten wanneer de S.O niks aangeeft en zolang ik niks merk of hoor, lekker laten gaan... Thanx
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik vind het een beetje te simpel geredeneerd dat er niets aan de hand zou zijn... Neem een second opinion bij een ander bedrijf of wacht de APK af. Dan weet je het direct of je lagers inderdaad aan vervanging toe zijn.

300 euro per kant is bij een officieel bedrijf niet zo heel gek. Tuurlijk, het is onbeschoft veel geld, maar ik weet ongeveer de marges en uren die een autoreparatiebedrijf telt (sommigen, niet allemaal) en daar schrik je echt van. Als je eenmaal weet wat bedrijven zelf moeten aftikken aan de kassa bij de onderdelenboer en wat jij daar uiteindelijk voor moet neertellen, dan bedenk je je wel 2 keer voor je een autobedrijf binnenstapt.

Maar ja, daar moet het licht ook branden, gegeten worden, verwarming gestookt worden, gereedschap aangeschaft, etc.

Het is te makkelijk om te redeneren dat een bedrijf te duur is... En als je het teveel geld vind, dan zou ik gewoon eens gaan shoppen. :)
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Twingooo schreef:Maar het is dus geen afkeurpunt begrijp ik? Of lees ik dan weer even verkeerd?
Een defect wiellager is wel een afkeurpunt. Dus als er iets mee aan de hand is, zal het op de APK vast in beeld komen.
Maar goed, als je even bij een andere garage de wiellagers laat checken, weet je dan ook al of ze nog goed zijn of niet.

En mocht er dan toch iets aan de hand zijn, gewoon zorgen dat je geen 600 euro voor 2 lagers betaalt als het ook kan voor +/- 140 :D (puur onderdeelkosten uiteraard)
En zoals eerder door Ronald gezegd, als ze ze voor 300 euro er ook even inzetten, dan is het acceptabel, en anders toch echt niet (0)
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

De keruing is over 3 weken, ben benieuwd, het maatje van Remco heeft er voorlopig door omstandigheden geen mogelijkheid toe om onder de wagen te duiken of wat, dus wacht het maar af, ik hoor nog steeds niets vaags, en merk ook niks dus wie weet valt het mee. Heb onverwachts een leuk bedrag opzij kunnen zetten dus wacht maar af wat er uit komt over 3 weken... Ik hou jullie op de hoogte iig bedankt voor het meedenken..
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

loterij?? :lol:

30 miljoen of maar 27,50?? (Y) tracteer de club dan ook meteen op nieuwe rs-sjes (voor alle leden van 2010) heb je nog genoeg over om comfortabel oud te worden :lol:
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

whahaha na van die 7,50 die er gewonnen is wordt je niet rijk hoor lol
Nee leuk salaris :bang:
Twingooo
Berichten: 128
Lid geworden op: za 9 feb 2008 11:13
Locatie: Zevenhuizen (zh)
Contacteer:

En weg buffertje op de spaar en verjaardagsgeld |:

Oke goed nieuws en slecht nieuws...

Goede nieuws: De lagers idd NIETS mee aan de hand :bang:

Slechte nieuws: Mistverlichting defect en ruitenwisser (arm niet de wisser zelf) Defect. Van de laatste het motortje, dure grap dus, vanmorgen hoorde ik inderdaad wel een tik van: he hij maakt contact, maar bewegen, ho maar :gun: De monteur is als een haas naar Gouda gereden om daar het motortje op te halen, maar helaas, niet de goede, heeft hem nu besteld bij de leverancier en als het meezit om 9 uur morgenochtend binnen en om 11 uur klaar om gehaald te worden, al met al dure grap maar had het bedrag veel hoger ingeschat ivm eventuele lagers vervangen.

Had het motorthje van de wisser het niet begeven was ik voor 200 euro ongeveer klaar geweest incl. keuring.

Bedankt voor het meedenken iig weer en dus zoals beloofd bij deze de update van dit moment (D)

Groetjes Bianca
Plaats reactie