Lampje accu / dynamo brandt

Post hier al je vragen over de Renault Twingo

Lampje accu / dynamo brandt

Postby Benjamin Twingo » Thu 3 Jan 2013 14:30

Beste RTC leden, forum lezers en een ieder die dit lees.

Ik heb een Twinog uit november '93, eerste model dus.
Het wagentje start na 19 jaar nog steeds zonder enig probleem :)
Echter sinds 4 a 5 maanden brandt het lampje van de accu / dynamo.
Zowel stationair als tijdens het rijden. Soms gaat het lampje uit, soms brandt hij zwak, soms brandt hij fel. En als ik groot licht opzet, en de achterruit verwarming aan doe gaat hij soms wat feller branden, maar ook niet altijd.
En ja, als ik meer gas geef, dan wordt die zwakker.
Lijkt/klinkt allemaal alsof de dynamo niet meer goed is.

Dus ben even gaan meten met de multimeter.
- spanning op de accu klemmen zonder lopende motor: 12,5 a 12,6 V
- spanning op de accu klemmen met lopende motor: 14,8 a 14,9V !!!
- spanning op de accu klemmen met lopende motor + ventilator op stand 2: 13,27V
- spanning op accu klemmen met lopende motor + ventilator op stand 2 na 5 minuten gelopen te hebbeb: 14,5V !!! (toerental weer wat hoger geworden, motor natuurlijk opgewarmd)

Nu weet iedereen natuurlijk dat als je auto stationair draait en je zet je ventilator op stand 2 + achterruit verwarming aan + verlichting, dat je toerental altijd ietsje in zakt. I.i.g bij dit type/model twingo.

Rij 1 a 2 keer per week met deze auto, stukjes van 10 tot 20 minuten.
Als de dynamo daadwerkelijk stuk zou zijn, of niet meer goed werkt, zou in combinatie met dit rijgedrag de accu allang leeg moeten zijn.

Heb de accu klemmen losgedraaid, kabel-ogen goed schoongemaakt en opgeschuurd, en alles weer stevig vast gedraaid.

Rechts van de accu het zekeringendoosje open gemaakt, en de spanning over de 60A zekeringen gemeten: 3mV.
Dus kan ook geen slechte zekering zijn lijkt me.

Hoe meet het systeem de dynamo/accu spanning? Ik die dat er van de dynamo een dunne oranje draad weg loopt.

Iemand ervaring hiermee? Enig idee?
Benjamin Twingo
 
Posts: 1
Joined: Thu 3 Jan 2013 14:16
Location: Soest

Postby jacques » Thu 3 Jan 2013 15:20

Ik denk dat je koolborstels versleten zijn. Als ze bijna op zijn, daalt de veerdruk op de koolborstels en gaan ze meetrillen op de collector (is sleepringen van de rotor van de dynamo). Ik zou de koolborstels even bekijken. Soms een kwestie van alleen de spanningsregelaar eraf halen. Daar zitten dan de borstels aan. Koolborstels zijn iets van 10 euro bij de startmoteren en dynamo specialist. Niet bij een dealer of Brezan natuurlijk.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
User avatar
jacques
 
Donateur
Posts: 2391
Joined: Mon 27 Feb 2006 12:01
Location: Roelofarendsveen

Postby Abel » Thu 3 Jan 2013 19:43

Zsm de dynamo vervangen, bij mijn oude r5 flikkerde dat lampje opeens en ging dan weer uit. Ik woon in groningen, een op een ritje in maastricht deed de dynamo het opeens niet meer. (N) Anwb heeft wel een truukje, maar de dynamo wel ff vervangen door een sloop exemplaar. De Koolstofbortels\geljkrichter vervangen alleen is ook wel goed genoeg, en die trek je bijna van iedere renault vanaf 1985 tot 2000
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Return to Twingo



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group