twingo blok in een volvo 66?

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Goedendag,

Om te beginnen zal ik me even voorstellen. Ik ben Michiel kom uit den haag
en ben productontwikkelaar. Ik ben de trotse bezitter van een volvo 66.
Nou vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met het inbouwen van een twingo blok in mijn auto of een andere daf-soortige?

Ik ben benieuwd!
Hartelijke groet.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Welkom hier. Ik weet niet wat jij verstaat onder een "twingo blok" maar daar zijn meerdere mogelijkheden. Iets meer info zou dus handig zijn. Ook meteen de vraag wat de reden erachter is.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Dafje heeft een cblok, een twingo van de eerste generatie heeft een cblok en moet dus passen.

Volvo 3XX heeft ook wel een 1.4 van Renault en die zitten ook in veel oude Renaults he.
r5 en r16 die hebben bijna allemaal een cblok. de r19 zitten trouwens ook wel regelmatig fblokjes in die gaan niet passen denk ik.

clio 1 eerste serie zitten ook nog wel 1.4tjes in.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 786
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

mooi een R5 GT turbo blokje in lepelen :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Dus op zoek naar een C-blokje voor in de DAF. Dan zou ik in plaats van de 1.2 uit de Twingo gewoon gaan voor een 1.4 uit een 5je. Die zijn misschien ook nog wel makkelijker te vinden en erg simpele techniek dus kan haast niet moeilijk zijn om dat erin te krijgen. In een 3XX gaat het in elk geval prima.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MartijnG schreef:Dus op zoek naar een C-blokje voor in de DAF. Dan zou ik in plaats van de 1.2 uit de Twingo gewoon gaan voor een 1.4 uit een 5je. Die zijn misschien ook nog wel makkelijker te vinden en erg simpele techniek dus kan haast niet moeilijk zijn om dat erin te krijgen. In een 3XX gaat het in elk geval prima.
voordeel van een twingo of clio (1) Cblok is dat er injectie op zit. dus geen geklooi meer met een carburateur.
maar het maakt de boel wel wat ingewikkelder dat klopt.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Renault 5 1.4 is toch ook injectie ;-)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

die 1.4 in de 5 is lang niet altijd injectie. Ik had een 89 met carburateur en lambda sonde en een katalysator. :(

ik snapte er zelf ook niets van. zat wel een soort elektrische choke op.

nee het was geen mono point injectie want er zat alleen een ontsteking op en geen computer en ook geen water temp sensor.
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Bedankt voor alle reactie's, Ik begrijp dat er hier veel mensen zijn die er verstand van hebben!
Gerald ja klopt het is mij ook te doen om de injectie en e-ontsteking. Dit maakt het twingo-blok een stuk zuiniger als het daf blokje.

Aangezien het c-blokje door de jaren niet veel veranderd is wil ik de uitdaging wel aangaan.
Maar vooralsnog heeft dus niemand deze weg ingeslagen?
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Zijn er bij een Renault blok niet een aantal beugeltjes/montage gaten weg gelaten die een Daf wel nodig heeft om het blok gemonteerd te krijgen?
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Lees dit topic ook maar eens. Wat Antoine aangeeft over montagegaten lijkt te kloppen. Sven schrijft dat je het Volvo 1400 onderblok moet gebruiken i.v.m. die gaten.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... af&start=0
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Het gietstuk en ook het onderblok van de eerste serie twingo's zijn het zelfde.
De steunen moeten dus passen.
De 2de set motorsteunen zitten bij een twingo op de bak maar deze ga ik uiteraard niet gebruiken. ik behoud mijn originele vario koppelingshuis
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

eerste serie twingo is het laatste model van dat blok zowat. Dus dat daar andere montage punten opzitten als aan een r5 geloof ik echt niet aangezien die op de zelfde punten vast zitten
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

(Y) klopt helemaal Abel, ik heb mijn huiswerk ook gedaan...
Voldoende op mijn rug gelegen voor /onder de Twingo ;-)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Waarschijnlijk lees je zijn reactie nu verkeerd? Abel zegt dat de montage plaatsen juist NIET aanwezig zijn.

Wanneer ga je beginnen te bouwen, ik ben erg benieuwd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

antoine schreef:Waarschijnlijk lees je zijn reactie nu verkeerd? Abel zegt dat de montage plaatsen juist NIET aanwezig zijn.

Wanneer ga je beginnen te bouwen, ik ben erg benieuwd.
nee ik zeg het precies anders om

ik zeg dat ik het niet geloof dat die anders zijn....

ik heb al tig keer een r5 blok uit en in gebouwd, en ook heb ik een blok gewisseld van een twingo 1 van een 1.2 die stuk liep, en daar heb ik een 1.4 uit een 19 in gehangen en dat was ook geen enkel probleem zelfs!!
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Alleen zit het verschil tussen een Daf/Volvo en een Renault blok. Renault blokken zijn onderling gelijk (dacht ik).
Mensen die mijn 5 Alpine blok gekocht hebben gaven aan zelf 1 of andere ophangingspunt te moeten maken. Ook hebben zij mij laten zien waar het ophangingspunt behoord te zitten.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Willem-Jan schreef:Lees dit topic ook maar eens. Wat Antoine aangeeft over montagegaten lijkt te kloppen. Sven schrijft dat je het Volvo 1400 onderblok moet gebruiken i.v.m. die gaten.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... af&start=0
hier wordt ook het antwoord ook gegeven al he. Sven die heeft ook een dikkere motor in een dafje gebouwd, in combinatie met duwbanden van een Volvo 300 serie
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Klopt Abel, en bij mij gaat de voorkeur niet uit naar honderden pk's
Maar gewoon naar een modern blokje zonder handchoke en zonder loodvervanger... Die 12 pk extra zijn leuk meegenomen.

Wie zou er nou geen roze twingo willen? Die van mij stinkt naar goedkope parfum... Uit elkaar dat ding!
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Mooi roze is niet... Nee dit is echt een lelijk ding, maar wel een prima donor
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

een tip voor de volgende keer! je kunt je bericht editen! zo dat als het niet lukt je een edit kunt doen zo dat het wel werkt en dus niet 3x teveel pruts berichten maakt

Afbeelding
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

hele goeie tip, alleen hoe zorg je dat het werkt? invoegen van een Pic?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

de url heb ik wat in gekort tot precies achter .jpg, en heb van https http gemaakt, zo pakte hij hem ook.

Als je quote op een post doet dan kun je kijken wat de ander precies heeft gedaan.
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

ja goed zoveel werk ga ik niet maken van een simpel plaatje, als het werkt vind ik het leuk anders had ik de tijd ook in mijn voertuig kunnen investeren....
Laatst gewijzigd door dalvo66 op do 9 mei 2013 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

[img=800,600]http://zwowbw.blu.livefilestore.com/y2p ... okje.png=1

Even een spoedcursus programmeren gedaan...
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

[img=800,600]http://zwowbw.blu.livefilestore.com/y2p ... %203.png=1

Zo nu heb ik beide blokjes naast elkaar liggen, zijn bijna het zelfde. Ik heb een goed gevoel bij dit projectje...
Renaultjoe
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 14 jun 2004 20:36
Locatie: Bolsward

Er moet wel iets gemaakt worden voor de bovenste dodepunt-sensor.
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

ha joe Leuk dat je dat zegt...
Gelukkig kan ik als productontwikkelaar een beetje solidworks tekenen.
Dit is het twingo vliegwiel in het klein, met andere woorden een triggerwheel voor op de pully aan de voorzijde.
Even laten lasersnijden binnen kort.

[img]http://zwowbw.blu.livefilestore.com/y2p ... rwheel.jpg[/img]
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

[img]http://zwowbw.blu.livefilestore.com/y2p ... wheel1.jpg[/img]

Dus een miniatuur vliegwiel laten lasersnijden.
Men noemt 't triggerwiel

[img]http://zwowbw.blu.livefilestore.com/y2p ... wheel4.jpg[/img]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nu hopen dat die triggerweel goed werkt met de originele ontsteking. de originele bdp sensor is vast te groot
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Denk niet dat dat een probleem is, een hallsensor heeft heel weinig materiaal nodig om goed te functioneren. En de verhoudingen zijn exact het zelfde gebleven...
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Laatst gewijzigd door dalvo66 op di 23 jul 2013 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Even een update m.b.t. dit project. Volvo loopt perfect me de aangebrachte modificaties. 12 pk extra is goed merkbaar. verbruikscijfers volgen...
Ben nog op zoek naar iets meer vacuüm om de vario sneller te bedienen.
dalvo66
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 5 okt 2012 13:53
Locatie: Den Haag

Plaats reactie