Motorstoring

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Ik heb al een tijdje dat als ik bij koude motor langer dan 1min stationair draai ik een motorstoringslampje krijg. Als ik meteen wegrijd komt die niet, verder valt me de plofjes/pufjes op uit de uitlaat en de best aanwezige benzinelucht. Iemand een idee? Bobine bougies en bougiekabels zijn allemaal al vernieuwd.

Toen ik de auto net had had die ook al een motorstoringslampje, was een melding uit cilinder 3 en zat vermoedelijk in de ontsteking volgens de dealer. Ze hebben hem toen gereset maar waarschijnlijk is dit weer precies dezelfde storing.

Voor de rest rijd de auto echt 100% goed en hoor/voel ik geen gekke dingen.
Marc Muller
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 aug 2005 11:24

Bouwjaar? Koelvloeistof temperatuur sensor?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

lambda sensor?

uitlaten lezen bij de dealer lijkt me de kortste klap :p (F)

edit: dit is denkelijk de auto http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=33180
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Jep dat is de auto, een gt uit 2010 met 48k op de teller. Zit eraan te denken zelfs even zo een bluetooth obd2 reader te kopen. Dealer ben ik al eens geweest, kost klauwen met geld en kom daar geen klap verder. Noemen alleen een waslijst wat t misschien is.

Lambda denk ik zelf ook, maar het schijnt dat als die een melding geeft het vaak komt door een andere sensor die niet helemaal goed is.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zo'n simpele readerheb je vaak ook niks aan, je komt toch uit N-H?
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Jep Heerhugowaard. In Heerhugowaard kwamen ze niet verder dan storing in cilinder 3. Ze dachten iets in de ontsteking maar heb de bougies,kabels en Bobine al vervangen. Als het goed is kan ik met zo een obd2 reader in ieder geval zien welke foutcode eruit komt, proberen waard voor het helft van het geld van 1x uit laten lezen. En op het twingoforum zijn er die goede ervaringen hebben met de obd2 readers.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Je kunt het natuurlijk altijd proberen (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

vloeken in de kerk misschien.

maar kwikfit 29,95 en die hebben niet zo'n elm154 oid. heb ik laats ook ff gedaan met mijn fiat doblo. ik dacht al te weten dat het de roetfilter was, en dat bleek ook zo te zijn. Als ik met mijn bleutooth dongle had gecheckt wat het een melding die erg vaag was, motor storing emissie, wat veel meer oorzaken kan hebben als alleen roetfilter melding (F) dus wel echt een beter apparaat. En storing in cylinder drie, bougie en bobine al vervangen en het blijft storing in cylinder drie tja dat is het vast ook een vaag probleem die een odb melding niet veel duidelijk kan maken. (compressie test doen en check ook je koelwater of die nog "schoon" is
Ik hoop dat je er uitkomt (F)

ik ga tegenwoordig regelmatig voor een beurtje langs de kwikfit, echt niet slecht hoor. Hier in Groningen vinkhuizen zijn ze echt wel serieus. En voor een prijsje (regel matig acties en korting vanwege ANWB of FNV) waar menig garage nog wat van kan opsteken (S)
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Compressie kan ik wel eens meten, al verwacht ik daar weinig spannends uit, kvs verbruikt die niet en ziet er ook nog goed uit. Ook zit echt wel al het vermogen erin die erin hoort te zitten. Eerst eens uitlezen en dan zal ik het laten weten!
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Eens uitgelezen en ik krijg een p0300 foutcode. Dit is echter alleen met stationair warmdraaien. Warme motor lijkt het wel helemaal weg. Koud hikt die een heel klein beetje.
[img]http://i63.tinypic.com/29ks9vn.png[/img]

Aangezien alleen tijdens warmdraaien is zou ik denken koelvloeistoftemperatuursensor, maar die geeft keurig nette waardes tijdens het uitlezen en opwarmen, blijft 85graden mits opgewarmd en tijdens warm lopen geen rare schommelingen.

Overigens zien al mn bougieschachten er schoon en droog uit.
[img]http://i63.tinypic.com/k4je5c.jpg[/img]
Verder geen verlies in olie of kvs, en geen gele sludge te bekennen.

Iemand die er wijzer van word?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja injector misschien, je hebt 4 dingen nodig: lucht, benzine, compressie en vonk. als 1 niet goed is dan heb je problemen..

en de melding is vaag.. random multiple cilinder misfire. Ik wou eerst nog zeggen cilinder 3 injector maar tja dat gaat nu ook niet meer op he..
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Iemand die weet of je kleppen kan stellen van een 1.2 tce? Sommige zeggen van wel en anderen zeggen van niet.
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Ik heb met een twingo een gebroken klepveer gehad .... Was ook zoeken en zoeken
Af en toe niet mooi rond lopen enzo
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Nu heb je hem nog uitgelezen met een flut apparaat, weet je nog niks meer :(

Het kan van alles zijn, zou eerst maar eens knap uit laten lezen en bij de auto expertise uit laten voeren, over internet kunnen wij ook alleen maar gissen ;-)
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Denk dat ik aardig in de buurt kom nu..
De 1e lambda weet ik dat deze hoort te fluctueren, dat doet die(al vind ik het niet helemaal netjes)
1.5 min na het starten:
[img]http://i67.tinypic.com/b4cl8o.png[/img]
[img]http://i64.tinypic.com/jj63c3.png[/img]
2e lambda is mooi vlak.

Nu viel me op dat zodra de check engine light aan springt ik dit zie gebeuren
[img]http://i65.tinypic.com/15i0ozk.png[/img]

De 1e lambda doet dan dus eigenlijk niets meer..
Dit zou ook het verbruik van 1op11-13,plofjes in de uitlaat en de flink aanwezige benzinelucht verklaren.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Hoe zou je dat verklaren dan?
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Als een lambda ermee kapt of niet meer goed werkt gaat een auto vaak te rijk lopen. Dit resulteert in overtollig benzine dat in de uitlaat nog ontbrand wat plofjes geeft en de benzinelucht spreekt voor zich.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Heeft in dit geval eerder met je OBD monitoring te maken denk ik. Zodra er een foutcode wordt gezet wat inspuit-/ontstekings gerelateerd is, zal de ECU actie ondernemen door óf de lambda uit te schakelen (danwel fysiek, danwel op OBD niveau).

Gezien de lambda sensoren beide wel waardes aangeven vóór het zetten van de foutmelding (let alleen niet op de absolute waardes, gezien een lambda continu tussen 0 en 1 schommelt en de OBD ELM adapter maar met max. 1Hz logt wat te langzaam is om hiermee een fatsoenlijk signaal weer te geven) zou ik het niet meteen zoeken in de lambdasensor(en).

Denk dat je beter en gerichter uit moet laten lezen, bijvoorbeeld de injector aanstuurtijden per cilinder of de lambdacorrectie waardes om te zien hoeveel de lambdasensor daadwerkelijk bij moet regelen om lambda=1 te halen (als lambda 1 überhaupt nog gehaald wordt).
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Dealer zal een wat duurder uitleesapparaat hebben.. Die konden het toen traceren tot 'storing cilinder 3'. Monteur zei waarschijnlijk je ontsteking(maar bougies+kabels+bobine al vervangen) en anders een injector. Dan misschien toch maar eens verdiepen in de injectors.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Heb niet veel ervaring met de Clip die ze bij Renault gebruiken, maar het lijkt me dat ze toch zeker een betere diagnose kunnen geven dan storing cilinder 3. Dat wordt alleen maar weergegeven bij het uitlezen. Ze hebben dus geen moeite gedaan om er verder in te duiken. Elke Renault dealer heeft 1 of 2 'cotech' monteurs, die zijn opgeleid om exacte diagnoses uit te kunnen voeren (die kijken dus wel naar signalen van sensoren en actuatoren). Misschien kun je bij de dealer eens op het hart drukken om één van die mannen aan je auto te zetten. Een 'simpele' monteur weet alleen nog maar de OBD poort te vinden en de stekker erin te prikken...en daar gaat je ~€50.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Dat was de reden van aanschaf van een obd2 scanner. 40€ lichter en je krijgt te horen storing cilinder 3, kunnen verder gaan zoeken maar dat kan aardig in de papieren lopen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Mischien simpel? Er kunnen 2 redenen zijn voor storing in cilinder 3. Mechanisch of electrisch. Mechanisch dan is er bv een klep lek of een koppakking. Electrisch; bobine of injector (alle overige componenten zijn voor alle cilinders).
Er van uitgaande dat het electrisch is:
Als je de bobine van cilinder 3 eens omwisselt met met een andere cilinder, schuift de storing dan op. Misschien kun je de bobine ook doormeten en/of vergelijken met een andere.
Injectoren laten testen op een Injectoren testbank.: Nevelpatroon (erg belangrijk) en debiet (volumestroom cc/minuut).
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als je advies geeft moet je wel even op letten Jacques :D

Gezien hij de bobine en bougikabels vervangen heeft is deze motor niet voorzien van penbobines...

Verder, zoals eerder aangegeven, we kunnen hier wel blijven gissen, zonder een goede diagnose bij de auo is er vrij weinig over te zeggen waar de oorzaak zit.

Mocht je iemand zoeken met verstand van zaken, ik woon in Hoorn en zal niet zoveel kosten als de Renault dealer ;-)
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

tutuur schreef:Als je advies geeft moet je wel even op letten Jacques :D

Gezien hij de bobine en bougikabels vervangen heeft is deze motor niet voorzien van penbobines...

Verder, zoals eerder aangegeven, we kunnen hier wel blijven gissen, zonder een goede diagnose bij de auo is er vrij weinig over te zeggen waar de oorzaak zit.

Mocht je iemand zoeken met verstand van zaken, ik woon in Hoorn en zal niet zoveel kosten als de Renault dealer ;-)

Bedankt voor het aanbod! Als ik er echt niet uit kom zal ik je een pb sturen (Y)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Ik zal het aanbod niet afwijzen en in de auto stappen Jasper, of ga je allerlei onderdelen vervangen en er dan achter komen dat je de verkeerde hebt vervangen?
Autorijden kost nu eenmaal geld.
Twingogtmaniac
Berichten: 96
Lid geworden op: di 7 jul 2015 14:12
Car: Twingo gt

Helemaal gelijk in antoine sla het aanbod zeker niet af, klakkeloos dingen vervangen is uiteindelijk duurder.
Plaats reactie