[Martijn's Laguna] Vraag spanner multiriem

Post hier al je vragen over de Renault Laguna

Postby Steven » Thu 13 Aug 2009 8:43

Ik zou zeggen wegstuiteren die dynamo en maar een andere 2ehands proberen, misschien kun je er 1 vinden die wel een kapotte spanningsregelaar heeft :)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Tom » Thu 13 Aug 2009 9:06

als die dynamo echt gaar zou zijn had hij natuurlijk allang de geest gegeven. Weten ze bij de dealer toevallig geen oplossing zo 1,2,3?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Martijn » Thu 13 Aug 2009 9:22

Het lijkt ook wel wat van een gammele verbinding: als de storing er niet is, kan een fikse hobbel ineens voor een brandend lampje zorgen. Maar ja, waarom is het er dan standaard na het starten en verdwijnt (soms) tijdens het rijden...
ik heb ook het idee dat het bij zo'n Laguna niet 1 draadje is dat het accumlampje activeert. Zal wel via de computer gaan. Uitlezen door de dealer heb ik niet geprobeerd, is misschien nog een overweging.

Dynamo is overigens gemonteerd met de nieuwe motor, 65.000 km geleden.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Martijn » Wed 3 Mar 2010 20:51

Zaterdag maar eens olie van de bak ververst. Zou er voor de levensuur in moeten zitten, maar je weet nooit...
er is geen aftapplug aanwezig, maar door het verwijderen van de buis van de peilstok kwam er zo'n 2,5 liter uitgelopen. Via diezelfde buis heb ik dezelfde hoeveelheid weer bijgevuld. Binnenkort nog weer doen, dan is het 50% nieuwe olie in de bak.
Schakelgedrag is in ieder geval verbeterd: soepeler en de bak schakelt eerder op. Standaard 50 in IV @ 1200 rpm. (Y)

Plaatje met oud en nieuw:


Vwb het acculampje: is er nog steeds. Met een nieuwe accu wel minder vaak. Maar een nieuwe dynamo en trekken van extra kabels tussen accu en dynamo losten niets op. Zal dus ergens richting de boordcomputer zitten. :s
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Tom » Wed 3 Mar 2010 20:57

Geen plug? bij een automaat kun je vaak de carterpan loshalen van de bak om het filter te wisselen. Koppelomvormers kunnen ook wel eens aftapbaar zijn.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Martijn » Thu 4 Mar 2010 7:28

Niets van dat alles. Volgende keer laat ik de auto voorover hangen, scheelt nog weer wat.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Christiaan B. » Thu 4 Mar 2010 21:14

mooie zwarte olie.... :grin:
heeft zijn werk gedaan...

Lijkt me goeie keus om het te verversen.
Christiaan B.
 
Posts: 85
Joined: Mon 21 Jan 2008 18:39
Location: Nieuwleusen

Postby canonballman » Fri 5 Mar 2010 9:58

Tom wrote:Geen plug? bij een automaat kun je vaak de carterpan loshalen van de bak om het filter te wisselen. Koppelomvormers kunnen ook wel eens aftapbaar zijn.


Tomtom toch, jij werkt te veel aan Mercedessen....
Die aftapplug in de koppelomvormer is bij reno waarschijnlijk wegbezuinigt, net als blijkbaar de gewone aftapplug.

'Voor het leven gevuld' zeggen ze dan; wat een PRUTSERS! Volgens mij is dat gewoon beleid om de zaak na de garantie in de soep te laten draaien, en zo een goede onderdelenomzet te hebben, of een nieuwe auto te verkopen.

Goed dat je het toch gedaan hebt Martijn, want het was wel nodig....
canonballman
 
Posts: 4221
Joined: Thu 26 Jul 2001 0:00
Location: Hilvarenbeek

Postby Martijn » Fri 5 Mar 2010 10:44

Deze bak (AW 55-50) is niet van Renault zelf, maar een Aisin-Warner. Ligt o.a. ook in de Volvo V70. Daar wel met aansluiting voor een oliekoeler, waardoor spoelen van de olie wel mogelijk wordt.

'Voor de levensduur gevuld' klopt wel: als de olie het einde veroorzaakt is de levensduur beëindigd. Tsja.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Maarten-Jan » Fri 5 Mar 2010 11:01

Mooie sneer naar Renault terwijl de bak niet van Renault is dus :p
Maarten-Jan
 
Posts: 4562
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Tom » Fri 5 Mar 2010 16:37

canonballman wrote:
Tom wrote:Geen plug? bij een automaat kun je vaak de carterpan loshalen van de bak om het filter te wisselen. Koppelomvormers kunnen ook wel eens aftapbaar zijn.


Tomtom toch, jij werkt te veel aan Mercedessen....
Die aftapplug in de koppelomvormer is bij reno waarschijnlijk wegbezuinigt, net als blijkbaar de gewone aftapplug.

'Voor het leven gevuld' zeggen ze dan; wat een PRUTSERS! Volgens mij is dat gewoon beleid om de zaak na de garantie in de soep te laten draaien, en zo een goede onderdelenomzet te hebben, of een nieuwe auto te verkopen.

Goed dat je het toch gedaan hebt Martijn, want het was wel nodig....


Werkt wel prettiger aan een benz (0). Al zijn daar de aftapbare koppelomvormers ook al lang weg en hebben ze ook een tijd gehad dat olie levenslang was. Gelukkig zijn ze daarvan teruggekomen.

Nu je het zegt Martijn. We hebben ook een paar volvo V70's als taxi lopen en ik stond me laatst al te vergapen aan die vreemde bak en hoe je daar in godsnaam ooit nieuwe olie in moet krijgen (N)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Martijn » Fri 3 Sep 2010 18:55

Net ff het airbaglint in de stuurkolom vervangen. Volgens de dealer was dat de oorzaak van het brandende airbaglampje. Cruisecontrol werkte ook maar half.

Na vervanging brandt het airbaglampje nog steeds. Cc doet t nu wel goed. Kan het zijn dat er met het airbagsysteem aan de computer nog wat gereset moet worden? Accu was er uiteraard af tijdens het vervangen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Tom » Fri 3 Sep 2010 20:27

zou best kunnen dat je even foutcodes moet laten wissen. Die airbag systemen zijn wel extreem gevoelig tegenwoordig.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby paulvanrooij » Sat 4 Sep 2010 9:51

als de storing er al in zat voordat je het airbaglint hebt vervangen moet die inderdaad via de testkast gereset worden.
paulvanrooij
 
Posts: 26465
Joined: Mon 10 May 2004 20:26
Location: Oss
Car: Twingo GT

Postby Martijn » Fri 8 Oct 2010 7:34

Airbaglampje is inmiddels uit. Kwestie van de stekkers goed aandrukken... Vreemd genoeg was het acculampje er ook een tijdje niet. Moet haast toeval zijn, ik zou niet weten wat een stekker achter het stuur daar voor invloed op kan hebben.

Inmiddels tellen de kilometers ook mooi door:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Martijn » Fri 29 Jul 2011 7:40

Zo dan, na 80.000 km alweer toe aan nieuwe rubbers in de achteras. :s

238.000 km inmiddels en de Laguna heeft toch wat aandacht nodig (gehad).
- veerpootbevestiging links bovenzijde
- geregeld een lege accu, nieuwe spanningsregelaar gemonteerd maar levert geen verbetering op. Lekstroom is maar 4mA. :s
- bijgeluiden uit de bak worden erger, functioneert nog wel prima.
- LPi-pomp kapot. Zelf vervangen, kosten 190,-
- met tot 2x toe nieuwe remschijven: in no-time weer kromme schijven

Verder een heerlijke auto :beer:
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Jean-Paul-S » Fri 29 Jul 2011 8:06

Als dat alles is ;-) :p

Komende week de mijne ook maar onder handen nemen. Zo ongeveer elke kogel voor is slecht, remmen helemaal op, en de distributie zit eraan te komen.

Heb jij al een koprevisie gehad? Mijne loopt nog prima, maar aangezien de distributie en koppeling moet is het wellicht verstandig om dat mee te pakken? Km stand is ongeveer gelijk aan de jouwe.
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Martijn » Fri 29 Jul 2011 9:14

Heb je ook een V6? :) Als het goed loopt zou ik vooral geen koprevisie doen. If it ain't broken....

Eigenlijk steek ik er verder geen vinger (of spons) naar uit. Zo bezien valt het reuze mee allemaal, aangezien de 207 pk's ook goed gebruikt worden.

Andere vraag: heb jij nog een JB3 voor een Clio 16v liggen?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Jean-Paul-S » Fri 29 Jul 2011 10:17

Nee een 2.0 uit 05. Eigenlijk probleemloos. Afgelopen week wel de lpi slang ervanaf geklapt (terwijl ik op benzine reed) maar dat was volgens mij te danken aan een oude slangenklem.

Heb wel een bak liggen ja. Is werkend gedemonteerd, maar is geen nieuwe meer

:p ;-)
User avatar
Jean-Paul-S
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8858
Joined: Sun 6 Nov 2005 18:28
Location: Landgraaf

Postby Tom » Fri 29 Jul 2011 17:37

80k voor achterasrubbers? dat is wel schunnig snel of is dat een kwaaltje.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Martijn » Fri 29 Jul 2011 18:35

Normaal 150k, dus dit is extreem ja. :s
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Tom » Fri 29 Jul 2011 20:14

vind 150k al belachelijk maar vooruit :smile:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Martijn » Sat 30 Jul 2011 7:24

Ach... (0)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Postby Martijn » Mon 20 Aug 2012 7:35

Zo dan, een jaar geen update. Oerdegelijk spul. :D

Ff een vraag over het vervangen van de spanner van de multiriem. Is er nog wat bijzonders waar ik daar op moet letten? Met andere woorden: gewoon de bouten van spanrol en spanveer losdraaien, of spettert het me dan om de oren? En het monteren?
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
User avatar
Martijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 8102
Joined: Mon 28 Jan 2002 0:00
Location: Zwinderen

Return to Laguna



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group