ACT: Laguna

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

coupe16v schreef:100pk? die heeft een brandstof opvoerpomp die wel eens problemen kan geven.
Kan ook de bdp zender zijn.
120 pk.

Maar goed als het een van beiden is kan ik er vanavond toch niets meer aan doen. :wink: Morgen met licht eens rustig kijken.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

heeft dat niet te maken met het minimum toerental van de motor waarbij deze aan wil slaan?

dat is ingesteld op (300?) een bepaald toerental ivm milieu eisen oid heb ik laatst gelezen.

maar geen idee of al die dci's dat hebben..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Knipperd 't startblokkeringslampje niet op 't dashboard ? zou niet de eerste keer zijn dat een sleutelkaart het begeeft bij zo'n ding. BDP zou kunnen maar dat komt niet zo gek voor bij de 1.9DCi's :)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Als de startblokkering nog actief is start die sowieso niet (startmotor gaat dan ook niet rond), dus dat zit wel goed.

Ik ga met Martijn mee, start toerental te laag :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

startblokkering is het niet denk ik idd.

auto start wel (ca 5sec) maar slaat niet aan.

Iemand een idee hoe of wat ik aan het toerental kan doen?

BDP was ook mijn gedachten, of mogelijk iets met het brandstofsysteem?
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Ergens naartoe slepen waar ze 'm uit kunnen lezen. scheelt je een berg zoekwerk. :)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Als het start toerental echt te laag is zal de accu niet helemaal fris zijn, maar zoals Ronald zegt, even uitlezen en je hoeft niet te zoeken.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

En dat is dus ook hetgene wat er zo gaat gebeuren. Gelukkig is Edwin (rookie) in de buurt en komt zo langs om alles uit te lezen. :worship:

wordt vervolgd. :D
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ah, als Rookie langskomt dan komt het wel goed (Y) :smile:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ok. Duidelijk, accuspanning te laag. accu ligt nu aan de lader, eens kijken of dat helpt anders morgen een nieuwe accu monteren.

Valt alles weer mee. :)
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Maarten-Jan schreef:Als de startblokkering nog actief is start die sowieso niet (startmotor gaat dan ook niet rond), dus dat zit wel goed.

Ik ga met Martijn mee, start toerental te laag :)

start toerental kan toch alleen te laag zijn als de strartmotor er niet hard genoeg aan trekt? En die doet alleen als hij te weinig prik krijgt volgens mij. Accu dus nog wel in orde?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bij de diesels is de startmotor wel eens kapot.

De isolatie van de wikkelingen is dan slecht, waardoor er tijdens het starten een gigantische veldstoring optreedt.

Dit veld stoort het BDP signaal waardoor de auto niet aanslaat :)

(tijdens het zetten van de BDP op de scoop kwamen we hier achter bij een laguna een paar jaar terug. Vergeet ik nooit meer)

Weet niet of de nieuwere dat ook nog hebben:p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Tom schreef:start toerental kan toch alleen te laag zijn als de strartmotor er niet hard genoeg aan trekt? En die doet alleen als hij te weinig prik krijgt volgens mij. Accu dus nog wel in orde?
Maarten-Jan schreef:Als het start toerental echt te laag is zal de accu niet helemaal fris zijn, maar zoals Ronald zegt, even uitlezen en je hoeft niet te zoeken.
:wink:

@Riël, inderdaad, dat is een 1.9 DTI kwaal, die hebben dat vaker. Als je het niet weet kun je lang zoeken!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ik lees weer niet goed :lol:

Accu eens bijvullen (wat vrijwel nooit iemand doet volgens mij) kan ook wel eens helpen de levensduur (flink) te verlengen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik heb de laatste jaren alleen nog maar van die gesealde accu's hier die nooit bij te vullen zijn?

Sowieso ist vreemd als ie na 1,5 uur leeg zou zijn, dan kun je toch vrijwel zeker zijn dat die accu overleden is of zoals Riël zegt de startmotor er te zwaar aan trekt en/of stoort.

Start ie met startkabels wel gewoon dan?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Sommige zijn idd niet bij te vullen of de dopjes zitten verstopt onder de stickers. Ik geef toch de voorkeur aan een zelf te vullen exemplaar.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik niet. Die onderhoudsvrije zijn kwalitatief veel beter. Bijvulexemplaren staan doorgaans jaren droog opgeslagen.

Mijn laatste onderhoudsvrije accu heeft het 6 jaar volgehouden. Bovendien loop je bij een met losse doppen het groter risico op lekkage en knalgas :)

Ik zie echt geen voordeel en alleen maar ellende met die ouwe bijvullers :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja die dikke diezhells zullen ze misschien nog wel hebben, die compacte 44Ah's zijn idd al behoorlijke tijd onderhoudsvrij.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

alle 100ah accu's die ik zie zijn eigenlijk nog gewoon allen te vullen. sommigen tegenwoordig met maar 1 vulgat voor alle cellen. De clio met zijn kleinere accu kan ik ook niet bijvullen volgens mij.

Maar als de dopjes goed dichtzitten is er volgens mij weinig verschil tussen met en zonder vullen en zeker accu's die nog wel eens aan een lader staan willen wel eens wat vocht verlieven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Ik weet dat veel fabrikanten droge accu's kopen, omdat je die erg lang kunt opslaan. De auto als nieuw verkopen met een volle, nieuwe accu die wel degelijk niet meer zo fris is. Ook bij de bazaar zal de bijvulaccu relatief lang droog staan.

Ik zie ook niet zo het voordeel van nog iets bijvullen/bijhouden :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

If things only where easy...

Niet dus,

Daarstraks de auto geprobeerd te starten met een opgeladen (oude) accu, no show.
nieuwe accu gemonteerd, still no show.

Het vreemde is blijkt nu, de auto gisteravond wel 2 sec heeft gelopen, en daarna uitviel. Daarna is ze met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.

Dus morgen toch maar de BDP vervangen? In de hoop dat dat het is? Met het uitlezen vanmorgen is iig niets meer naar voren gekomen dat een te lage accuspanning.

:H:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik zou dus niet die BDP vervangen, ik zou nog maar eens kijken naar wat Riël zegt over die startmotor, die veroorzaakt die storing en dat ligt op zich wel op dezelfde lijn als 'te lage accuspanning'

Heb je het nu ook geprobeerd met startkabels en een lopende auto?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Steven schreef:Ik zou dus niet die BDP vervangen, ik zou nog maar eens kijken naar wat Riël zegt over die startmotor, die veroorzaakt die storing en dat ligt op zich wel op dezelfde lijn als 'te lage accuspanning'

Heb je het nu ook geprobeerd met startkabels en een lopende auto?
Wat Riel zegt gaat over DTI's en geen DCI's.

Mijn laguna staat op dit moment op zo'n plek dat ik er met een andere auto niet 123 bij kom. Daarbij het fijne weer van de laatste weken, zorgt er voor dat ik morgen de auto eens aan de kant moet duwen om hem dan over te starten.

wordt vervolgd.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

toch is het vreemd. Heb weinig verstand van die motoren maar wat ik bij MB wel eens heb meegemaakt: Een "gasklep"/"luchtklep" die dicht blijft staan. Geen lucht dus. Of een verstopping in het brandstof systeem (erg vuile brandstof getankt of compleet leeg gereden). Krijg je wel brandstof druk tot aan je verstuivers? Leiding tijdens het starten tikkie lossen en je weet genoeg als je een straal diesel in je smoel krijgt 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Mond open en starten maar :D
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kun je die dingen neit es aanduwen?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

In de sneeuw?

Mag je wel ff een knappe 4x4 op winterbanden regelen met fatsoenlijk gewicht, om em naar wat gripvoller terrein te krijgen?

Maargoed als je die mogelijkheid hebt, is dat vreemde spanningsverhaal van de startmotor wel uitgesloten. Riël kraamt veel vreemde dingen uit, maar deze is best aannemelijk :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Tom schreef:toch is het vreemd. Heb weinig verstand van die motoren maar wat ik bij MB wel eens heb meegemaakt: Een "gasklep"/"luchtklep" die dicht blijft staan. Geen lucht dus. Of een verstopping in het brandstof systeem (erg vuile brandstof getankt of compleet leeg gereden). Krijg je wel brandstof druk tot aan je verstuivers? Leiding tijdens het starten tikkie lossen en je weet genoeg als je een straal diesel in je smoel krijgt 8)
Afgelopen zondag getanked, nu nog half vol?. niet compleet leeg gereden, en vol gegooid bij het tankstation waar ik normaal ook tank.

leiding los gooien kan dat nog bij een commenrial diesel?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Steven schreef:In de sneeuw?

Mag je wel ff een knappe 4x4 op winterbanden regelen met fatsoenlijk gewicht, om em naar wat gripvoller terrein te krijgen?

Maargoed als je die mogelijkheid hebt, is dat vreemde spanningsverhaal van de startmotor wel uitgesloten. Riël kraamt veel vreemde dingen uit, maar deze is best aannemelijk :)
diesel overstarten gaat nog maar aan duwen in 20 cm sneeuw en ijs? :( Geen 4x4 in de buurt. :-(
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

helemaal los gooien moet je bij uitkijken bij sommige motoren. Wat ik dan doe om te testen is dus bij de verstuiver de leiding tijdens het starten (dus met 2 man testen) even kort iets losdraaien om iig zeker te weten dat je brandstof krijgt. Heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Steven schreef:In de sneeuw?

Mag je wel ff een knappe 4x4 op winterbanden regelen met fatsoenlijk gewicht, om em naar wat gripvoller terrein te krijgen?

Maargoed als je die mogelijkheid hebt, is dat vreemde spanningsverhaal van de startmotor wel uitgesloten. Riël kraamt veel vreemde dingen uit, maar deze is best aannemelijk :)
Een 19 16V op semi-slicks aantrekken in de sneeuw na een falende startmotor ging ook niet echt geweldig toen. :p
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Auto vanmorgen geprobeerd over te starten, maar ze heeft er totaal geen zin in. Dus ook mocht niet helpen.

En omdat ik de auto (eigenlijk) terug moet hebben voor de feestdagen is ze daarnet opgehaald door de dealer. Ze mogen in doesburg hun best er op gaan doen. Ben benieuwd wat het nu is/was.

I'll keep u posted. :wink:
Ferdy
Über-Spammer
Berichten: 14304
Lid geworden op: di 6 mei 2003 15:40
Locatie: Grave

Vast een elektronica probleem ;)
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Benzine op :lol: :smile:
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

in een diesel? (0)
Plaats reactie