ACT: Laguna

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als hij echt lekt op de naad/afdichting (en dus niet door een scheur in de hoes) zou ik hem gewoon demonteren. Daarna beiden zeiden GOED schoonmaken en ontvetten en monteren met wat goede vloeibare pakking/kit. Dan zou hij toch wel dicht moeten blijven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Als de constructie lijkt op die van een R19, daar zit op de as een lager met afdichting dat op zijn beurt weer in het harmonicarubber van de aandrijfas zit. In dat geval koop je een nieuwe hoes met lager voor 30 euro en kun je het zelf vervangen na uitbouwen van de aandrijfas. Bij mij was de olielekkage van de bak toen over. Voor deze operatie moet je de bakolie aftappen.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

Hij lekt inderdaad op de afdichting.
de olie lekt tussen het deel wat je erop schroeft en de bak zelf.
Ik ben zelf niet zo een voorstander van vloeibare pakkingmaterialen.
heb altijd me twijfels voor hoe lang dit zal houden.
Ik kan de losse hoezen ook nergens vinden en volgens mij zit de as geperst, dus zal ook niet zo makkelijk uit elkaar gaan.

wat betreft de constructie heb ik geen idee hoe die van een 19 eruit ziet.
bakolie aftappen is geen probleem. gelukkig is het vullen van de bak ook zeer eenvoudig.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je hebt erg goede pakkingen/kitten. Ik ben er ook geen voorstander van als er andere betere oplossingen zijn. Maar op deze plek is een klein laagje in mijn ogen een prima oplossing die jaaaren dicht blijft.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

het is het proberen waaard...
hij lekt wel heel erg dus hoop niet dat er een scheur inzit anders kan ik het met kit wel vergeten.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ben je handig? Anders zou ik de aandrijfas er onderuit halen en het rubber + lager van de aandrijfas (aan de bak kant) laten vervangen. Ik was ook eerst iets van plan met een lapmiddel, maar werd er op gewezen hoe het beter kan. Ik heb even op h-base gekeken en de constructie van de R19 is hetzelfde als van de Laguna. Aan de linkerklant van de bak zit een flens met 3 M8 boutjes waar het harmonica rubber mee tegen de bak zit. In het harmonica rubber zit gewoon versn.bak olie. en aan de linkerklant van het harmonicarubber zit een lager met afdichting. Ik ben blij dat ik voorgoed van die lekage af ben. Het kan je zelfs je versnellingsbak kosten. Het rubber was bij mij keihard geworden en de keerring lekte.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

lapmiddel?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Tom schreef:lapmiddel?
Bij mij lekte de boel in hoofdzaak langs de keering van het lager dat in het harmonicarubber zit. Ik wilde eerst een best wel dure toevoeging bij de olie doen die lekken zou stoppen. Je hebt soms het idee dat het zou kunnen baten (verstandsverbijstering!). Toen wees Joost van Team1916vforum.nl mij erop dat je het in het rubber met lager moest zoeken. Dus zo'n setje gekocht en in een verloren moment de boel gemonteerd. Ik had het geluk dat de monteur bij Ton van Rijsbergen zelf een Clio RS heeft en na wat gekeuvel over techniek het lager er gratis heeft opgeperst. Het lager+ hoes had ik er al gekocht.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

jacques schreef:
Tom schreef:lapmiddel?
Bij mij lekte de boel in hoofdzaak langs de keering van het lager dat in het harmonicarubber zit. Ik wilde eerst een best wel dure toevoeging bij de olie doen die lekken zou stoppen. Je hebt soms het idee dat het zou kunnen baten (verstandsverbijstering!). Toen wees Joost van Team1916vforum.nl mij erop dat je het in het rubber met lager moest zoeken. Dus zo'n setje gekocht en in een verloren moment de boel gemonteerd. Ik had het geluk dat de monteur bij Ton van Rijsbergen zelf een Clio RS heeft en na wat gekeuvel over techniek het lager er gratis heeft opgeperst. Het lager+ hoes had ik er al gekocht.
met een hamer wil het ook hoor.
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

jacques schreef:Ben je handig? Anders zou ik de aandrijfas er onderuit halen en het rubber + lager van de aandrijfas (aan de bak kant) laten vervangen. Ik was ook eerst iets van plan met een lapmiddel, maar werd er op gewezen hoe het beter kan. Ik heb even op h-base gekeken en de constructie van de R19 is hetzelfde als van de Laguna. Aan de linkerklant van de bak zit een flens met 3 M8 boutjes waar het harmonica rubber mee tegen de bak zit. In het harmonica rubber zit gewoon versn.bak olie. en aan de linkerklant van het harmonicarubber zit een lager met afdichting. Ik ben blij dat ik voorgoed van die lekage af ben. Het kan je zelfs je versnellingsbak kosten. Het rubber was bij mij keihard geworden en de keerring lekte.
Waar heb je dit laten vervangen en wat was je ervoor kwijt?
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb het zelf gedaan en was 70 euro kwijt. 30 euro voor harmonicarubber + lager en 40 euro voor 5 liter versnellingsbak olie.
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

Waar heb je dit besteld? bij de brezan hadden ze dit niet vertelden ze mij.
Zit het lager er gewoon omheen geschoven en met zegelringen opgesloten?
de hoes komt dan weer met een slangenklem om het lager te zitten neem ik aan?
en eh.... 5 liter bakolie? ik meende dat er minder in zat.
In dat geval mag ik nog wel even wat bijhalen.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

martin rs schreef:Waar heb je dit besteld? bij de brezan hadden ze dit niet vertelden ze mij. Via http://www.h-base.nl vind je het juiste onderdeel. Ik heb het gekocht bij Ton van Rijsbergen automaterialen in Alphen aan den Rijn.Zit het lager er gewoon omheen geschoven en met zegelringen opgesloten? Nee, een lichte perspasing
de hoes komt dan weer met een slangenklem om het lager te zitten neem ik aan? Ja, kun je ook met een waterpomptang doen.
en eh.... 5 liter bakolie? ik meende dat er minder in zat. Er zit ook minder in, maar 5 liter verpakking is goedkoper dan 4 losse liters
In dat geval mag ik nog wel even wat bijhalen.

Stuur me een PM met je email adres, dan mail ik je de montage instructie voor de aandrijfashoes
martin rs
Berichten: 2808
Lid geworden op: za 9 mar 2002 0:00
Locatie: Joure

bedankt, heb je mailtje binnen.
WDV46
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 28 aug 2006 9:30
Locatie: Minnertsga

heey mensen!

heb al een tijdje een laguna RXT 1.9 dCi uit 2000 met elektrisch verstelbaar leer, eigenlijk naar volle tevredenheid. Alleen heb ik het idee dat mijn stoelverwarming niets of heel weinig doet... De zekering is goed en het lampje brandt op het dashboard, maar hoe warm zouden die stoelen moeten worden en hoe snel warmen ze op normaal gesproken?

Het toeval wil dat mn spiegelverwarming ook niets doet, maar mijn achterruit verwarming wel... Ook de zekering van de spiegelverwarming is goed. Omdat het beide flinke stroomverbruikers zijn, heeft dit met elkaar te maken? Wat kan er meer loos zijn aan een spiegelverwarming of aan stoelverwarming?

greetz! :)

WdV
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Een vraag namens een collega. Weet iemand welke cilinder nummer 5 is bij een Laguna V6? Is dit een van de achterste?
coupe16v
Berichten: 610
Lid geworden op: vr 13 jun 2008 17:21
Contacteer:

De middelste achter.
Bobines allemaal vervangen, iig de achterste.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Zo tijd om de Laguna II nog eens lekker af te zeiken :p

M'n pa heeft al 1 sleutelkaart versleten, waarvan de drukknopjes voor de CV aan puin gingen. Kosten €160 voor een nieuwe en dat was na 4 jaar al.
Nu ondertussen weer 2 jaar verder begint deze kaart ook alweer problemen te geven met de CV-knopjes (als je de kaart flink buigt gaat het nog).
Maar nu weigert de auto te starten met deze kaart.

Renaultdealer roept zonder te kijken dat er weer een nieuwe voor moet komen. (mede omdat die knopjes weer stuk zijn uiteraard).

Ik vind het echt belachelijk, ten eerste is die prijs gewoon absurd voor zo'n stom ding en zo'n probleem met die knopjes kan toch wel verbeterd worden?
Ik zit erover te denken om Renault Nederland eens van een brief te voorzien.

Wel meer mensen die d'r problemen mee hebben of het onder coulance geregeld hebben gekregen ofzo?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Probleem met die kaarten is ook dat hij altijd wel in de knel zit in je broekzak door het formaat.
Ik heb nooit begrepen dat ze zoiets hebben verzonnen wat toch wel veel te lijden heeft in een broekzak.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik heb eigenlijk geen problemen met de kaart. Het batterijtje dat erop zit is wel leeg, waardoor keyless entry niet meer werkt. Niet heel spannend.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tja keyless entry leeft ook wat langer omdat je dan geen knopjes hoeft te drukken.

Maar het is toch ook vreemd dat die chip nu opeens vergaan in van de kaart waar de knopjes het nog 'redelijk' van doen, maar niet meer erop start.
Dus nu loopt Pa met 2 kaarten, 1 ouwe met geheel rotte knopjes om te starten en de andere met redelijke knopjes om te openen.

Ik vind die hele kaart een uitvinding van niets overigens :bonk:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

steven ga eens kijken op het lagunaclubforum, daar kom je een eind verder mee voor wat betreft de kaarten incl. oplossingen. ;-)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Heb zelf ook eens zo'n ding opengemaakt. Knopjes breken binnenin vaak af, door de reden wat rob al aangeeft. Dat hij niet start heb ik nog niet gehad, zelfs met de meest verbouwde sleutel niet :D

Op mp bied iemand zich aan om ze te repareren, maargoed, dan kan hij dus ook je auto komen ophalen (0) :~

Een nieuwe kan ik trouwens voor stukken minder krijgen, heb ik wel het chassisnr nodig.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Martijn schreef:Ik heb eigenlijk geen problemen met de kaart. Het batterijtje dat erop zit is wel leeg, waardoor keyless entry niet meer werkt. Niet heel spannend.
Het batterijtje is weer opgeladen als je een keer een ritje maakt met de kaart in de lezer, althans bij de phase II.
Martijn
Über-Spammer
Berichten: 8103
Lid geworden op: ma 28 jan 2002 0:00
Locatie: Zwinderen
Contacteer:

Ik zei het niet goed, de solderingen breken. Is eenvoudig te solderen, maar zie de kaart maar eens mooi open te krijgen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gerald schreef:steven ga eens kijken op het lagunaclubforum, daar kom je een eind verder mee voor wat betreft de kaarten incl. oplossingen. ;-)
Zit wat in, maargoed veel Lagunarijders zwerven hier ook rond.

Goed er is dus 1 kaart wel te fixxen, nu alleen nog dat mysterie met de ene kaart die niet meer start.

Zoek straks even verder, eerst even een Toyota in de fik steken >)
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Martijn schreef:Ik zei het niet goed, de solderingen breken. Is eenvoudig te solderen, maar zie de kaart maar eens mooi open te krijgen.
Dat lukte mij dus ook al niet :D
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Stuur eens een pm naar Duupdinges :smile: http://www.renault-tuning.com/privmsg.p ... ost&u=6687 :) hij is master Renault kaart repareren met ty-raps. (Y)
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

dat gaat over de kaartlezer, de losse kaarten worden meestal verstuurd/gebracht bij een bedrijf in Ede.
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Jean-Paul-S schreef:
Martijn schreef:Ik zei het niet goed, de solderingen breken. Is eenvoudig te solderen, maar zie de kaart maar eens mooi open te krijgen.
Dat lukte mij dus ook al niet :D
Een nieuw en goed scherp stanleymes doet wonderen, en dan bedoel ik niet die lompe ijzeren dingen maar in zo'n plastic houdertje :wink:
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Beter koop je een oudere Laguna, zo eentje:

[img]http://www.racecarwarehouse.co.uk/image ... 0Front.jpg[/img]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Kost die ook maar 160 euro? :D
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Was het maar zo :wink:
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Loopt een beetje pure porno te posten hierzo, mag dat wel :p
Plaats reactie