ACT: Laguna

Post hier al je vragen over de Renault Laguna

Postby Gerald » Tue 21 Dec 2010 20:14

coupe16v wrote:100pk? die heeft een brandstof opvoerpomp die wel eens problemen kan geven.
Kan ook de bdp zender zijn.


120 pk.

Maar goed als het een van beiden is kan ik er vanavond toch niets meer aan doen. :wink: Morgen met licht eens rustig kijken.
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Martijn Kool » Tue 21 Dec 2010 22:36

heeft dat niet te maken met het minimum toerental van de motor waarbij deze aan wil slaan?

dat is ingesteld op (300?) een bepaald toerental ivm milieu eisen oid heb ik laatst gelezen.

maar geen idee of al die dci's dat hebben..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
User avatar
Martijn Kool
 
Donateur
Posts: 6439
Joined: Wed 1 Jun 2005 13:44
Location: Nijverdal

Postby Ronald1916V » Tue 21 Dec 2010 22:48

Knipperd 't startblokkeringslampje niet op 't dashboard ? zou niet de eerste keer zijn dat een sleutelkaart het begeeft bij zo'n ding. BDP zou kunnen maar dat komt niet zo gek voor bij de 1.9DCi's :)
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5541
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby Maarten-Jan » Wed 22 Dec 2010 7:03

Als de startblokkering nog actief is start die sowieso niet (startmotor gaat dan ook niet rond), dus dat zit wel goed.

Ik ga met Martijn mee, start toerental te laag :)
Maarten-Jan
 
Posts: 4562
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 7:14

startblokkering is het niet denk ik idd.

auto start wel (ca 5sec) maar slaat niet aan.

Iemand een idee hoe of wat ik aan het toerental kan doen?

BDP was ook mijn gedachten, of mogelijk iets met het brandstofsysteem?
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Ronald1916V » Wed 22 Dec 2010 7:33

Ergens naartoe slepen waar ze 'm uit kunnen lezen. scheelt je een berg zoekwerk. :)
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5541
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby Maarten-Jan » Wed 22 Dec 2010 7:40

Als het start toerental echt te laag is zal de accu niet helemaal fris zijn, maar zoals Ronald zegt, even uitlezen en je hoeft niet te zoeken.
Maarten-Jan
 
Posts: 4562
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 7:54

En dat is dus ook hetgene wat er zo gaat gebeuren. Gelukkig is Edwin (rookie) in de buurt en komt zo langs om alles uit te lezen. :worship:

wordt vervolgd. :D
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Maarten-Jan » Wed 22 Dec 2010 8:18

Ah, als Rookie langskomt dan komt het wel goed (Y) :smile:
Maarten-Jan
 
Posts: 4562
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 8:47

Ok. Duidelijk, accuspanning te laag. accu ligt nu aan de lader, eens kijken of dat helpt anders morgen een nieuwe accu monteren.

Valt alles weer mee. :)
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 8:48

Maarten-Jan wrote:Als de startblokkering nog actief is start die sowieso niet (startmotor gaat dan ook niet rond), dus dat zit wel goed.

Ik ga met Martijn mee, start toerental te laag :)



start toerental kan toch alleen te laag zijn als de strartmotor er niet hard genoeg aan trekt? En die doet alleen als hij te weinig prik krijgt volgens mij. Accu dus nog wel in orde?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Riël » Wed 22 Dec 2010 9:01

Bij de diesels is de startmotor wel eens kapot.

De isolatie van de wikkelingen is dan slecht, waardoor er tijdens het starten een gigantische veldstoring optreedt.

Dit veld stoort het BDP signaal waardoor de auto niet aanslaat :)

(tijdens het zetten van de BDP op de scoop kwamen we hier achter bij een laguna een paar jaar terug. Vergeet ik nooit meer)

Weet niet of de nieuwere dat ook nog hebben:p
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Maarten-Jan » Wed 22 Dec 2010 10:29

Tom wrote:start toerental kan toch alleen te laag zijn als de strartmotor er niet hard genoeg aan trekt? En die doet alleen als hij te weinig prik krijgt volgens mij. Accu dus nog wel in orde?


Maarten-Jan wrote:Als het start toerental echt te laag is zal de accu niet helemaal fris zijn, maar zoals Ronald zegt, even uitlezen en je hoeft niet te zoeken.


:wink:

@Riël, inderdaad, dat is een 1.9 DTI kwaal, die hebben dat vaker. Als je het niet weet kun je lang zoeken!
Maarten-Jan
 
Posts: 4562
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 10:33

ik lees weer niet goed :lol:

Accu eens bijvullen (wat vrijwel nooit iemand doet volgens mij) kan ook wel eens helpen de levensduur (flink) te verlengen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Steven » Wed 22 Dec 2010 10:35

Ik heb de laatste jaren alleen nog maar van die gesealde accu's hier die nooit bij te vullen zijn?

Sowieso ist vreemd als ie na 1,5 uur leeg zou zijn, dan kun je toch vrijwel zeker zijn dat die accu overleden is of zoals Riël zegt de startmotor er te zwaar aan trekt en/of stoort.

Start ie met startkabels wel gewoon dan?
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 10:50

Sommige zijn idd niet bij te vullen of de dopjes zitten verstopt onder de stickers. Ik geef toch de voorkeur aan een zelf te vullen exemplaar.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Riël » Wed 22 Dec 2010 10:51

Ik niet. Die onderhoudsvrije zijn kwalitatief veel beter. Bijvulexemplaren staan doorgaans jaren droog opgeslagen.

Mijn laatste onderhoudsvrije accu heeft het 6 jaar volgehouden. Bovendien loop je bij een met losse doppen het groter risico op lekkage en knalgas :)

Ik zie echt geen voordeel en alleen maar ellende met die ouwe bijvullers :p
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Steven » Wed 22 Dec 2010 10:53

Tja die dikke diezhells zullen ze misschien nog wel hebben, die compacte 44Ah's zijn idd al behoorlijke tijd onderhoudsvrij.
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 10:56

alle 100ah accu's die ik zie zijn eigenlijk nog gewoon allen te vullen. sommigen tegenwoordig met maar 1 vulgat voor alle cellen. De clio met zijn kleinere accu kan ik ook niet bijvullen volgens mij.

Maar als de dopjes goed dichtzitten is er volgens mij weinig verschil tussen met en zonder vullen en zeker accu's die nog wel eens aan een lader staan willen wel eens wat vocht verlieven.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Riël » Wed 22 Dec 2010 12:01

Ik weet dat veel fabrikanten droge accu's kopen, omdat je die erg lang kunt opslaan. De auto als nieuw verkopen met een volle, nieuwe accu die wel degelijk niet meer zo fris is. Ook bij de bazaar zal de bijvulaccu relatief lang droog staan.

Ik zie ook niet zo het voordeel van nog iets bijvullen/bijhouden :)
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 20:30

If things only where easy...

Niet dus,

Daarstraks de auto geprobeerd te starten met een opgeladen (oude) accu, no show.
nieuwe accu gemonteerd, still no show.

Het vreemde is blijkt nu, de auto gisteravond wel 2 sec heeft gelopen, en daarna uitviel. Daarna is ze met geen mogelijkheid meer aan te krijgen.

Dus morgen toch maar de BDP vervangen? In de hoop dat dat het is? Met het uitlezen vanmorgen is iig niets meer naar voren gekomen dat een te lage accuspanning.

:H:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Steven » Wed 22 Dec 2010 21:12

Ik zou dus niet die BDP vervangen, ik zou nog maar eens kijken naar wat Riël zegt over die startmotor, die veroorzaakt die storing en dat ligt op zich wel op dezelfde lijn als 'te lage accuspanning'

Heb je het nu ook geprobeerd met startkabels en een lopende auto?
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 21:20

Steven wrote:Ik zou dus niet die BDP vervangen, ik zou nog maar eens kijken naar wat Riël zegt over die startmotor, die veroorzaakt die storing en dat ligt op zich wel op dezelfde lijn als 'te lage accuspanning'

Heb je het nu ook geprobeerd met startkabels en een lopende auto?

Wat Riel zegt gaat over DTI's en geen DCI's.

Mijn laguna staat op dit moment op zo'n plek dat ik er met een andere auto niet 123 bij kom. Daarbij het fijne weer van de laatste weken, zorgt er voor dat ik morgen de auto eens aan de kant moet duwen om hem dan over te starten.

wordt vervolgd.
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 21:26

toch is het vreemd. Heb weinig verstand van die motoren maar wat ik bij MB wel eens heb meegemaakt: Een "gasklep"/"luchtklep" die dicht blijft staan. Geen lucht dus. Of een verstopping in het brandstof systeem (erg vuile brandstof getankt of compleet leeg gereden). Krijg je wel brandstof druk tot aan je verstuivers? Leiding tijdens het starten tikkie lossen en je weet genoeg als je een straal diesel in je smoel krijgt 8)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Steven » Wed 22 Dec 2010 21:35

Mond open en starten maar :D
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Riël » Wed 22 Dec 2010 21:37

Kun je die dingen neit es aanduwen?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Steven » Wed 22 Dec 2010 21:41

In de sneeuw?

Mag je wel ff een knappe 4x4 op winterbanden regelen met fatsoenlijk gewicht, om em naar wat gripvoller terrein te krijgen?

Maargoed als je die mogelijkheid hebt, is dat vreemde spanningsverhaal van de startmotor wel uitgesloten. Riël kraamt veel vreemde dingen uit, maar deze is best aannemelijk :)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 21:47

Tom wrote:toch is het vreemd. Heb weinig verstand van die motoren maar wat ik bij MB wel eens heb meegemaakt: Een "gasklep"/"luchtklep" die dicht blijft staan. Geen lucht dus. Of een verstopping in het brandstof systeem (erg vuile brandstof getankt of compleet leeg gereden). Krijg je wel brandstof druk tot aan je verstuivers? Leiding tijdens het starten tikkie lossen en je weet genoeg als je een straal diesel in je smoel krijgt 8)


Afgelopen zondag getanked, nu nog half vol?. niet compleet leeg gereden, en vol gegooid bij het tankstation waar ik normaal ook tank.

leiding los gooien kan dat nog bij een commenrial diesel?
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Gerald » Wed 22 Dec 2010 21:49

Steven wrote:In de sneeuw?

Mag je wel ff een knappe 4x4 op winterbanden regelen met fatsoenlijk gewicht, om em naar wat gripvoller terrein te krijgen?

Maargoed als je die mogelijkheid hebt, is dat vreemde spanningsverhaal van de startmotor wel uitgesloten. Riël kraamt veel vreemde dingen uit, maar deze is best aannemelijk :)


diesel overstarten gaat nog maar aan duwen in 20 cm sneeuw en ijs? :( Geen 4x4 in de buurt. :-(
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Tom » Wed 22 Dec 2010 21:50

helemaal los gooien moet je bij uitkijken bij sommige motoren. Wat ik dan doe om te testen is dus bij de verstuiver de leiding tijdens het starten (dus met 2 man testen) even kort iets losdraaien om iig zeker te weten dat je brandstof krijgt. Heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
User avatar
Tom
Moderator
 
Donateur
Posts: 25344
Joined: Fri 8 Mar 2002 0:00
Location: 's-Hertogenbosch
Car: MB

Postby Ronald1916V » Wed 22 Dec 2010 22:31

Steven wrote:In de sneeuw?

Mag je wel ff een knappe 4x4 op winterbanden regelen met fatsoenlijk gewicht, om em naar wat gripvoller terrein te krijgen?

Maargoed als je die mogelijkheid hebt, is dat vreemde spanningsverhaal van de startmotor wel uitgesloten. Riël kraamt veel vreemde dingen uit, maar deze is best aannemelijk :)


Een 19 16V op semi-slicks aantrekken in de sneeuw na een falende startmotor ging ook niet echt geweldig toen. :p
User avatar
Ronald1916V
 
Donateur
Posts: 5541
Joined: Sat 6 Aug 2005 18:12
Location: Zwolle
Car: Renault 19 2.0 16V

Postby Gerald » Thu 23 Dec 2010 13:05

Auto vanmorgen geprobeerd over te starten, maar ze heeft er totaal geen zin in. Dus ook mocht niet helpen.

En omdat ik de auto (eigenlijk) terug moet hebben voor de feestdagen is ze daarnet opgehaald door de dealer. Ze mogen in doesburg hun best er op gaan doen. Ben benieuwd wat het nu is/was.

I'll keep u posted. :wink:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11055
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Ferdy » Thu 23 Dec 2010 13:08

Vast een elektronica probleem ;)
Ferdy
Über-Spammer
 
Posts: 14304
Joined: Tue 6 May 2003 15:40
Location: Grave

Postby Maarten-Jan » Thu 23 Dec 2010 14:33

Benzine op :lol: :smile:
Maarten-Jan
 
Posts: 4562
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby tutuur » Thu 23 Dec 2010 14:53

in een diesel? (0)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14244
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Return to Laguna



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group