ACT: Laguna

Post hier al je vragen over de Renault Laguna

Postby Gerald » Thu 23 Dec 2010 16:13

Gerald wrote:Afgelopen zondag getanked, nu nog half vol?. niet compleet leeg gereden, en vol gegooid bij het tankstation waar ik normaal ook tank.

leiding los gooien kan dat nog bij een commenrial diesel?

Maarten-Jan wrote:Benzine op :lol: :smile:

Benzine zit er geen druppel meer in, diesel moet genoeg zijn. :wink:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Steven » Thu 23 Dec 2010 20:56

Gerald wrote:Vorig jaar heb ik laguna gekocht,op de terugweg op 2ton gezet, op diesel 120 Pk en tot op heden (47K km verder) nog steeds geen gekke dingen gehad met de auto.


Sorry, moest gewoon ff ;)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Gerald » Thu 23 Dec 2010 21:03

Steven wrote:
Gerald wrote:Vorig jaar heb ik laguna gekocht,op de terugweg op 2ton gezet, op diesel 120 Pk en tot op heden (47K km verder) nog steeds geen gekke dingen gehad met de auto.


Sorry, moest gewoon ff ;)


Gerald wrote:Oké ik heb te veel lopen opscheppen over onze laguna. Ze wil nu van het ene op het andere moment niet meer starten.

Was je al voor steven. :D
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Steven » Thu 23 Dec 2010 21:09

Ah kak, daar heb ik dan weer overheen gelezen.
Tja had ik kunnen weten, jij bent ook te nuchter voor grote oogkleppen ;)
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Postby Gerald » Thu 23 Dec 2010 21:43

Steven wrote:Ah kak, daar heb ik dan weer overheen gelezen.
Tja had ik kunnen weten, jij bent ook te nuchter voor grote oogkleppen ;)


Zo nuchter ben ik ook niet altijd steven... letterlijk en figuurlijk. :wink: maar ik beschouw het iig al een compliment. Ik dank u. :worship:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Maarten-Jan » Fri 24 Dec 2010 14:19

Gerald wrote:
Gerald wrote:Afgelopen zondag getanked, nu nog half vol?. niet compleet leeg gereden, en vol gegooid bij het tankstation waar ik normaal ook tank.

leiding los gooien kan dat nog bij een commenrial diesel?

Maarten-Jan wrote:Benzine op :lol: :smile:

Benzine zit er geen druppel meer in, diesel moet genoeg zijn. :wink:

De brandstof van de duivel, daar heb je het al :p
Maarten-Jan
 
Posts: 4557
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Tue 28 Dec 2010 19:35

Na vorige week de auto met een verse accu terug te hebben gekregen, had ik vandaag het zelfde probleem opnieuw. Hele weekend ca. 600 km gereden geen problemen gehad.

Auto staat nu weer in doesburg, ben benieuwd wat ze morgen te melden hebben.

wordt dit een vervolg op "the never ending story"?
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Maarten-Jan » Wed 29 Dec 2010 8:17

Wederom accu leeg? Dan heb je ergens een verbruiker zou je zeggen. Knipperlichtbediening, achterruit verwarming en koelvin relais willen nog wel eens problemen geven op dat gebied. Die laatste heb je wel door ( :smile: ) dus die zal het niet zijn.

Als je de kaart in de lezer stopt gaat die wel van stuurslot, ring rond start/stop knop licht wel op?
Maarten-Jan
 
Posts: 4557
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Thu 30 Dec 2010 16:38

We zijn er voor 99% uit!.

Het was dit keer niet de accu, (maar die gaf vorige keer wel de bijkomstige storingsmelding), het bleek de brandstofdruksensor te wezen. BDP is gecontroleerd (lees verwisseld, en vanwege de aanhoudende storing terug gewisseld.) en goed bevonden. Daarna verder gaan zoeken kwamen ze bij de brandstofdruksensor uit. Auto staat nog bij de dealer voor een andere kleine reparatie en extra controle, als het goed is komt ze morgen weer thuis. :wink:


Overigens zouden beide storingen (bdp en brandstofdruksensor) niet in het diagnose systeem staan volgens de dealer, dus geen wonder dat ze niet uit te lezen waren. :wink:

Iedereen bedankt voor het mee denken.

gr.Gerald
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby tutuur » Thu 30 Dec 2010 17:50

Beter dat het eindelijk opgelost is (Y)
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14240
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Postby Gerald » Sat 17 Sep 2011 15:15

Jongens even een doemscenario, ik hoop dat jullie even mee willen denken.

Gistermorgen moest ik voor het werk nog even snel een boodschap doen. auto weer voor de deur gezet en 2 tellen terug naar binnen de boodschap weg leggen, ik kom terug en er hangt een vieze grijze stinkende wolk onder de motorkap. snel gekeken en het leek van de aircopomp te komen. de multiriem draaide goed maar de vonken sprongen van de airco af. Auto uit gezet, voorzichtig gevoeld aan de multiriem en zo had ik een los eind in de handen. Mijn conclusie pomp vast geslagen, en daarme zo heet geworden dat de riem gesmolten is. Auto afgesloten en de rest van de dag andere dingen gedaan. o.a. pomp en riem besteld.

vanmiddag wou ik de pomp demonteren maar kreeg de auto niet van zijn CV af. Uiteindelijk met de sleutel los gemaakt kap open pomp gedemonteerd klaar. Aangezien de CV niet werkte net als al het andere electrisch, mijn gedachten accu leeg gelopen. Accu net aan de lader willen leggen, maar voor dat ik dat deed nog even gekeken wat de accuspanning was. Schrik, 2.6 volt.

Nu mijn vraag, heb ik nu gister naast mijn aircopomp en multiriem ook de accu om zeep geholpen?

Of heeft iemand andere ideën, ik hoor het graag.

gr. Gerald

p.s. gaat om een laguna 2, fase 1 1.9 dci. bouwjaar 2003
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby MartijnG » Sat 17 Sep 2011 15:32

Zeekr weten dat de poelie van de airco stilstond? Is het niet de poelie van de dynamo die vastgeslagen is (vrijloop)?

Dynamo kapot > accu kapot, klinkt aannemelijker namelijk.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9994
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Postby Gerald » Sat 17 Sep 2011 15:40

ide riem draaide nog mee voordat ik de motor stil zette (gewoon netjes met de startstopknop). stilgezet is de riem gaan smelten op het warmste plekje, en die zat met 1 kant nog vast gesmolten aan de poelie van de airco. Daarbij heb ik de vonken uit de airco zien komen de 1e keer toen de motor nog draaide.

ik ben het met je eens dat het dynamo accu verhaal logischer klinkt, maar dan zou de riem niet op de huidige plek gesmolten mogen wezen.

Edit: Net nog even wezen kijken en voelen, de overige poelie's kan ik gewoon met de hand draaien. spanrollen zijn afgelopen december vervangen (45K geleden). Aircopomp kan ik zowel met de hand als met de ratel met geen mogelijkheid rond verder rond draaien als een 1/4 to 1/2 slag.
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Maarten-Jan » Sat 17 Sep 2011 16:15

Niet gewoon je lichten vergeten uit te zetten?
Maarten-Jan
 
Posts: 4557
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Sat 17 Sep 2011 18:18

Maarten-Jan wrote:Niet gewoon je lichten vergeten uit te zetten?
:nee: Nope. :nee:
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Maarten-Jan » Sun 18 Sep 2011 19:22

Vreemd verhaal. Mischien dat de magneet koppeling van de airco op de 1 of andere manier de accu leeggetrokken heeft?
Maarten-Jan
 
Posts: 4557
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby Gerald » Mon 19 Sep 2011 7:25

Maarten-Jan wrote:Vreemd verhaal. Mischien dat de magneet koppeling van de airco op de 1 of andere manier de accu leeggetrokken heeft?

Kortsluiting in de magneetkoppeling, tenminste dat is wat ik op dit moment vermoed.

Maar dan nog, dan hoort een accu toch niet minder als 12 volt aan te gaan geven als ik hem door meet?
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Postby Maarten-Jan » Mon 19 Sep 2011 12:20

2 volt is in elk geval wel heel erg weinig, maar bij lege accu's zie je wel regelmatig een spanning van b.v. 8 volt. Opladen en weer klaar meestal.

Hoe was het ook alweer, U = I · R volgens mij. Bij een lege accu neemt I natuurlijk af, en U dus ook.

Maar met 2 volt is de kans dat die stuk is wel aardig groot, dan mis je zeer waarschijnlijk een aantal cellen.
Maarten-Jan
 
Posts: 4557
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Postby WDV46 » Tue 11 Sep 2012 19:17

Beste mensen,

ik heb al bijna 5 jaar een Laguna dCi uit 2000, het eerste model dus. Gekocht met 116K op de teller, na een week laten chiptunen en nu (bijna) probleemloos 250K op de teller gereden. Alleen de koppeling heeft het wel eens een beetje zwaar haha! Heb trouwens ook de EGR klep gelijk afgesloten en de stekker uitgeplugd, het eerste type doet daar niet zo moeilijk over. Ik rijd veel lange stukken en na lang warmrijden, gebruik ik de extra pk`s ook zeker! De auto rookt voor een gechipte diesel niet overmatig veel en gebruikt geen olie of water..

Nu heb ik het laatste jaar wel eens last van licht inhouden/bokken, vaak als de motor nog niet op temperatuur is... Dit komt steeds vaker voor en de motor houdt nu soms ook langer in.
Vanmiddag met warme motor was het bijna niet meer mogelijk om de 80 te halen, volgens mij omdat er 0 turbodruk was... De motor reageerde wel op het gaspedaal, maar voelt heel lui aan en het op toeren komen in de lage versnellingen duurt heel lang.. Verder geen lampjes of waarschuwingen, ook geen extra rook... de verbruiks meter ging maximaal naar 8,0l/100km, terwijl dit normaal bij volgas plusminus 25l/100km is.. Na 5 minuten was de storing weer zo plots verdwenen als ie gekomen was en trok de motor weer uitstekend....

Wie weet wat dit kan zijn? luchtmassameter? Iets van de turbodrukregeling? Een garage begint gelijk over de chiptuning, maar hij heeft meer dan 100.000 probleemloos er mee gereden..

grtz. WdV
WDV46
 
Posts: 58
Joined: Mon 28 Aug 2006 9:30
Location: Minnertsga

Re: ACT: Laguna

Postby Okkie » Sat 6 Dec 2014 20:44

Hola,

Ik zit met een uitdaging, met mijn laguna diesel
Het rare geluid kwam van de koppeling.
na het vervangen geen last meer :-)

Groetjes Peter
Last edited by Okkie on Thu 11 Dec 2014 8:53, edited 2 times in total.
Okkie
 
Posts: 369
Joined: Wed 17 May 2006 20:15
Location: Lelystad

Re: ACT: Laguna

Postby Willeon de Zoete » Sun 7 Dec 2014 9:47

Dan zou je toch aan andrijfassen of homokineet denken?
User avatar
Willeon de Zoete
 
Donateur
Posts: 6992
Joined: Mon 9 Jul 2007 18:40
Location: Ruinerwold

Re: ACT: Laguna

Postby Gerald » Sun 7 Dec 2014 9:59

Die pk6 bakken staan bekend om ellende. Lijkt mij een lager die er geen zin meer in heeft. Pm Reinier (Cannonballman) maar eens ;-)
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11053
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: ACT: Laguna

Postby Okkie » Sun 7 Dec 2014 10:24

Thanks
Last edited by Okkie on Thu 11 Dec 2014 8:50, edited 1 time in total.
Okkie
 
Posts: 369
Joined: Wed 17 May 2006 20:15
Location: Lelystad

Re: ACT: Laguna

Postby Okkie » Sun 7 Dec 2014 10:26

Gevonden en berichtje gestuurd
Last edited by Okkie on Thu 11 Dec 2014 8:51, edited 1 time in total.
Okkie
 
Posts: 369
Joined: Wed 17 May 2006 20:15
Location: Lelystad

Re: ACT: Laguna

Postby Steven » Sun 7 Dec 2014 11:45

Staat in je inbox...

Difflager als ik 'm zo moet gokken
User avatar
Steven
 
Donateur
Posts: 26858
Joined: Sat 22 Dec 2001 0:00
Location: Alkmaar
Car: M536

Re: ACT: Laguna

Postby Okkie » Sun 7 Dec 2014 12:13

Thanks!
Okkie
 
Posts: 369
Joined: Wed 17 May 2006 20:15
Location: Lelystad

Re: ACT: Laguna

Postby sandor1987 » Sat 20 Dec 2014 22:01

foutje!!
sandor1987
 
Posts: 17
Joined: Sun 30 Nov 2014 9:54
Car: laguna 2

Re: ACT: Laguna

Postby Willem-Jan » Wed 29 Apr 2015 16:03

Ik krijg de ruitenwisser voor niet meer uit van mijn Laguna II met regensensor. Soms lukt het nog om de ruitenwisser naar de snelste stand te zetten en dan weer uit, maar nu dus helemaal niet meer. Zelfs met de motor uit, de kaart eruit blijven de wissers gaan. Dit ontstaat meestal vanuit de interval/automatische stand.
Ik heb nu de zekering eruit getrokken, maar een oplossing is het niet.

Het liefst heb ik overigens gewoon een ruitenwisser met interval, zonder regensensor. Kan ik dat ombouwen? En wat is anders de oorzaak van dit probleem?
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5591
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: ACT: Laguna

Postby tutuur » Wed 29 Apr 2015 21:07

Volgens mij kan je deze zelfs uit programmeren met een clip.

Heb op mijn initiale dci ook wel gezeik gehad met die regensenspr, 1 druppel op de ruit en het ding begon gelijk als een gek te wissen :lol:
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14240
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: ACT: Laguna

Postby Okkie » Wed 29 Apr 2015 21:11

Ik lees iets via de verkeerde plek haha.
Okkie
 
Posts: 369
Joined: Wed 17 May 2006 20:15
Location: Lelystad

Re: ACT: Laguna

Postby Willem-Jan » Thu 30 Apr 2015 5:11

Is dat dan een kwestie van uitprogrammeren met de clip en een hendel monteren van een Laguna met interval?
User avatar
Willem-Jan
Bestuurslid
 
Donateur
Posts: 5591
Joined: Sat 1 Jul 2006 15:42
Location: Opeinde
Car: Laguna, 5 GTE, 4F6

Re: ACT: Laguna

Postby tutuur » Thu 30 Apr 2015 6:05

Oei, dat durf ik zo niet te zeggen. Op mijn Clio zat gewoon de zelfde hendel als op één met handmatige ruitenwissers.

Alhoewel het redelijkerwijs toch zou moeten kunnen, kan me niet voorstellen dat er significant wat anders is....
User avatar
tutuur
Clubsponsor
 
Donateur
Posts: 14240
Joined: Sun 11 Jan 2009 16:04
Location: hoorn

Re: ACT: Laguna

Postby Maarten-Jan » Thu 30 Apr 2015 7:06

Gewoon uit programmeren, dan kun je de interval verstellen met de hendel i.p.v. de gevoeligheid.
Maarten-Jan
 
Posts: 4557
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Laguna

Postby -jacco- » Sun 6 Sep 2015 11:26

Laguna 2006 :

Schakelaar van het raam naar beneden drukken, raam gaat naar beneden... Zo hoort het (Y)

Maar dan omhoog: Raam gaat 3 cm omhoog, stopt en zakt 4 centimeter naar beneden, uiteindelijk staat het raam helemaal beneden dus... Niet handig... :(

Iemand bekend met dit fenomeen? Vermoed zelf de schakelaar, gelukkig heb ik ergens een nieuwe liggen... Maar met de hoeveelheid onderdelen die ik heb, is "ergens" niet zomaar gevonden :@
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
User avatar
-jacco-
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 13268
Joined: Sat 8 Nov 2003 1:59
Location: Heukelum-City

Re: ACT: Laguna

Postby FS1 » Sun 6 Sep 2015 12:41

zal eerder een raam mechaniek zijn waarvan de kabels niet meer ok zijn vrees ik...
FS1
 
Posts: 266
Joined: Sun 20 Mar 2005 17:49
Location: beveren-waas, belgië

Return to Laguna



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
cron