plots stilgevallen en nu doet zelf startmotor niks meer

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

hallo iedereen,

hopelijk kan iemand me een idee geven wat er scheelt met mijn renault laguna 1.8 benzine uit 1994. Ik heb 85000 km op de teller.

de motor draaide altijd heel soepel en stil.
Ik was net door de keuring geraakt. Had er nieuwe banden op laten steken en had een sleutel laten bijmaken omdat de oude kapot was (het plastiek was gewoon kapot). Het gaat om een gewone sleutel, zonder cv of afstandbediening. Dus geen enkele electronica er in.

Het verhaal begon op maandag 11u00. Was op weg naar de apotheek, toen plots de motor stilviel.
Net voor dat gebeurde rook ik een slechte geur in de wagen en een licht gefluit en ook een beetje een schurend geluid maar heel lichtjes. En toen hij uiteindelijk stilviel kwam er een beetje rook vanonder de motorkap maar echt heel weinig. (nadien concludeerde ik of meende ik te kunen concluderen dat wat ik had geroken verdampte koelvloeistof of eventueel olie was maar ben het niet zeker).
Bij dit alles had ik geen enkel waarschuwingslampje zien branden. Ik had tevens nog voldoende benzine. Oliepeil en koelvloeistofpeil waren nog voldoende hoog.

Ik parkeerde de in panne gevallen wagen met veel moeite, en ging naar huis. een uurtje later ging ik terug, en deed wat water in het koelvloeistofreservoir. Geen idee waarom ik dat deed, gewoon omdat ik toch iets wou doen.
Ik stapte in de wagen en hij startte bijna onmiddellijk. Iets moeilijker dan anders maar toch, relatief snel. Hij reed zonder het produceren van stank, zonder fluiten, zonder lawaai, zoals hij eigenlijk altijd had gereden.
Het ritje duurde maar amper 3 minuten want het was maar 800 meter rijden.
Het feit dat ik toen nog kon rijden doet me vermoeden of concluderen dat de motor niet was vastgelopen door een tekort aan olie of gebrek aan koelvloeistof of whatever en dat de motor zelf niet om zeep kan zijn.
Ik ging naar boven, naar mijn huisje, ging een uurtje later terug, startte de motor en liet hem 5 min ter plekke draaien in stationair. Alles leek normaal al moet ik zeggen dat de dampen uit de uitlaat de erste 2 minuten nogal wit en nat waren. Ik deed de motor terug uit, en wou hem tterug starten maar toen gebeurde er helemaal niks meer. NIks. Zelf de motor deeed geen eueueueueueeueueue meer; Dus de startmotor deed ook niks meer.
Ik checkte de bougies en die leken een beetje vuil maar niet echt versleten. (ik weet niet of ik me vergis). Ik haalde mijn batterij er uit, bracht deze naar de lokale garagist, die ze me gratis oplaadde. Hij zei me dat de batterij nog goed was dus dat het niet aan de batterij kon liggen. Hij heeft me echter niet duidelijk gemmakt of ze wel diende opgeladen te worden. Het vreemde is dat het een batterij is uit 2003, varta model, en de groene stip op de zijkant is volgens de fabrikant het teken dat ed batterij nog goed is.

Toen ik nog eens probeerde de wagen te starten hoorde ik eueueueueueueeueu (de startmotor die trachte zijn werk te doen neem ik aan) maar dat geluid sterfde uit tot ik helemaal niks meer hoorde.

Misschien te vermelden waard is dat de koelvloeistof oranje lijkt. de radiator ziet er nog goed uit.

Hopelijk hebben jullie enkele ideetjes. Heb op deze site alles gelezen betreffende dit probleem maar hopelijk kunnen jullie met al deze details toch mss iets vertellen.
groetjes

ps: heb me al doodgezocht naar de starmotor, startrelais, massa... en alles wat ik reeds heb gelezen maar kan niet echt iets terugvinden.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Je accu is nu in ieder geval leeg vanwege het doorstarten, die moet je eerst even opladen. Misschien is er een deel van de kabelboom weggefikt onder de motorkap waardoor er een of meerdere zekeringen uitgeklapt zijn en dat de auto daarom nu niet meer aanslaat tijdens het starten.
Dus de accu opladen en even wat na gaan meten, in ieder geval álle zekeringen controleren.
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Robke schreef:Je accu is nu in ieder geval leeg vanwege het doorstarten, die moet je eerst even opladen. Misschien is er een deel van de kabelboom weggefikt onder de motorkap waardoor er een of meerdere zekeringen uitgeklapt zijn en dat de auto daarom nu niet meer aanslaat tijdens het starten.
Dus de accu opladen en even wat na gaan meten, in ieder geval álle zekeringen controleren.
maar wat heeft dan de eerste panne veroorzaakt?
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

De eventueel weggefikte kabelboom natuurlijk.
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Robke schreef:De eventueel weggefikte kabelboom natuurlijk.
en waar kan ik die kabelboom terugvinden?
zou dat mss de geur kunne verklaren? en een beetje rook? En als het datis, hoe verklaar je dan dat ik daarna dan weer wel , en daarna dan weeer niet meer de wagen kon starten?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

omdat de kabeltjes nu aan elkaar gesmolten kunnen zitten en dan soms wel en soms geen kortsluiting maken in den beginne :)
Nu zal het wel een aan elkaar gesmolten zooitje zijn als het de kabelboom is.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:omdat de kabeltjes nu aan elkaar gesmolten kunnen zitten en dan soms wel en soms geen kortsluiting maken in den beginne :)
Nu zal het wel een aan elkaar gesmolten zooitje zijn als het de kabelboom is.
Ik heb me lid gemaakt van een pechverhelpingsdienst. Ik kan vanaf dinsdag beroep op ze doen. dan zullen ze de wagen proberen starten voor m'n deur. Denk je dat zij het probleem zullen kunnen ontdekken/oplossen?
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gewoon effe naar laten kijken lijkt me een beter idee. Dit zijn in mijn ogen geen problemen voor de pech onderweg dienst............
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Tom schreef:Gewoon effe naar laten kijken lijkt me een beter idee. Dit zijn in mijn ogen geen problemen voor de pech onderweg dienst............
ja dat vermoedde ik wel maar als zij het niet oplossen zan slepen ze me gartis naar een garage. MAar natuurlijk zou ikliever hebben dat hij de pechdienst me al zegt wat het probleem is zodat de garagist me niet bedriegt.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Vind je dat heel gek? :S Ik vind het persoonlijk ook niet echt een sjieke actie.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

kheb niet alles gelezen maar gezien de aard van het probleem krijgt hij wel 27 verschillende oorzaken/oplossingen. Kan je net zo goed zeggen: koop een nieuwe motor.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
FS1
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 20 mar 2005 17:49
Locatie: beveren-waas, belgië

ik denk dat de mensen die het hele topic erop na lezen en zien hoeveel moeite en tijd wij erin hebben willen steken wel zelf hun mening kunnen vormen, en ik denk ook niet dat de mensen van de rtc het gaan appreciëren dat we hier onze meningsverschillen verder gaan bediscussiëren
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

vloekertje schreef:
Het feit dat hij hier tracht mijn reputatie te vervuilen toont aan wat voor een mens hij is.

(S) Ik begrijp dat je Bart niet goed kent? :)
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Ik denk dat wij daar als RTC in eerste instantie niet veel mee te maken hebben, FS1 ;)
Zo lang het hier binnen de perken blijft?
Ja ik snap het eigenlijk ook niet geod wat zijn bedoeling is.

Ik zou zeggen, laat de mensen het maar lezen en ik ben er zeker van dat ze versteld zullen staan van jullie gebrek aan respect. Om nog maar te zwijgen van de rest.


Tevens, laat de mensen me hier op dit forum me maar beoordelen op wat ze hier van mij te zien krijgen. Ik ben er zeker van dat het er hier anders zal aan toe gaan dan op het lagunaclubje waar 6 leden een junta hebben opgericht.
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Robke schreef:Daar moet je voor inloggen. :wink:
Ik kreeg al het idee dat er niet teveel moeite in gestoken moest worden. :D
waarom had je dat idee?
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

die 6 mensen waar je op doelt zijn hier ook lid of aanwezig alsook een aantal daarvan op de belgische renault tak. Slijk gooien is dus niet aangewezen vermits die personen ook bekend zijn. Zoals Antoine als zei, blijkbaar ken je Bart niet. Is door dit geleuter al 1 van je (auto)problemen opgelost ?
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Omdat je me vraagt waar die kabelboom zou moeten zitten, aangezien ik niet helderziend ben, weet ik dat niet. Lijkt me dat je dat zelf ook wel kan bedenken.....
Er zal dus niets anders op zitten dan zelf even onder de motorkap te kijken en alles een beetje na te lopen.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Vloekertje, ook van jou wil ik geen gemoddergooi over de lagunaclub. ZOals gezegd, we kunnen je helpen met het probleem en daar is dit topic voor.

Maar als dit ontaard in een club-geheen-en-weer gaat de pin erin !
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

-jo- schreef:die 6 mensen waar je op doelt zijn hier ook lid of aanwezig alsook een aantal daarvan op de belgische renault tak. Slijk gooien is dus niet aangewezen vermits die personen ook bekend zijn. Zoals Antoine als zei, blijkbaar ken je Bart niet. Is door dit geleuter al 1 van je (auto)problemen opgelost ?
Neen , de problemen zijn nog niet opgelost.
En met slijk gooien doe ik niet want ik heb bewust geen namen gebruitk; iedereen kan de topic lezen en zelf oordelen. Ik ben er echt gerust in.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Kabelboom lijkt me niet gezien ie daarna weer startte?
Zal wel een koppakking doorgeblazen zijn. Schapen en piepen en dan uitvallen is nooit goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Robke schreef:Omdat je me vraagt waar die kabelboom zou moeten zitten, aangezien ik niet helderziend ben, weet ik dat niet. Lijkt me dat je dat zelf ook wel kan bedenken.....
Er zal dus niets anders op zitten dan zelf even onder de motorkap te kijken en alles een beetje na te lopen.
Nee, als ik het goed begrepen heb loopt de kabelboom zowat de helft van de wagen rond. natuurlijk heb je gelijk mocht iik gevraagd hebben "waar is de kabelboom gesmolten."
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

zzzzzzoooo klaar!! we gaan weer terug naar het topic onderwerp :(

anders ben ik toch geneigd hier een :slotje: op te gooien
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je de uitdrukking "waar rook is, is vuur" kent, kun je wellicht zelf concluderen dat de plek waar dat beetje rook vandaan kwam wel eens de plek zou kunnen zijn waar misschien de kabelboom doorgefikt is.
Overigens de accu al opgeladen en alle zekeringen al nagemeten?
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Vloekertje, ook van jou wil ik geen gemoddergooi over de lagunaclub. ZOals gezegd, we kunnen je helpen met het probleem en daar is dit topic voor.

Maar als dit ontaard in een club-geheen-en-weer gaat de pin erin !
Ja, dat snap ik compleet. Ik ben geen onredelijk mens. Ik heb ook niks per se tegen de lagunaclub. er zijn heel wat leden die echt veel moete en tijd ein mijn topic hebben gestoken ene me echt wouden helpen. Voor de rest verijw ik naar de topic en kan iedereen zelf oordelen.

Ik hoop dat men hier volwassen genoeg is een open mind tav mij te houden en me een kans heeft te bewijzen dat het afgeschilderde prortret van me verkeerd was. En hopelijk volgen er oplossingen .
alvast bedankt aan iedereen die al wat tijd in dze topic heeft gestoken.
-jo-
Berichten: 5493
Lid geworden op: do 20 mar 2008 0:39

ik volg riel hierin, in de starterspost staat: witte rook en water uit de uitlaat, stinkende geur (olie of koelvloeistof). Klinkt echt als een koppakking.

Begrijp wel heel goed dat je hier ook verschillende meningen zal krijgen. We zijn geen helderzienden en moeten afgaan op hetgeen je voorschoteld.
maakt niet uit wat je zegt, ben toch schijt eigenwijs !
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Robke schreef:Als je de uitdrukking "waar rook is, is vuur" kent, kun je wellicht zelf concluderen dat de plek waar dat beetje rook vandaan kwam wel eens de plek zou kunnen zijn waar misschien de kabelboom doorgefikt is.
Overigens de accu al opgeladen en alle zekeringen al nagemeten?
Ja klopt maar ik was tijdens het rijden en plots stilvallen zo van mijn stuk dat ik niet echt goed heb opgelet waar de rook vandaan kwam. Ik meeen me te herinneren dat het langs da kant van de passagier was. een beetje rook, en als ik me niet vergis nogal wit.

Tevens, ik heb in totaal meer dan 120 mibuten over mijn motorkap gehangen, teneinde alle stekkertje en zo te checken maar ik moet zeggen dat ik toch nergens een gesmolten stuk kabelboom of zo zag.
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

-jo- schreef:ik volg riel hierin, in de starterspost staat: witte rook en water uit de uitlaat, stinkende geur (olie of koelvloeistof). Klinkt echt als een koppakking.

Begrijp wel heel goed dat je hier ook verschillende meningen zal krijgen. We zijn geen helderzienden en moeten afgaan op hetgeen je voorschoteld.
ja ik vind ook dat het op een kapotte koppaking lijkt. Maar dan stel ik me de vrag waarom ik daarna een tijdje terug heb kunnen rijden zonder rook, zonder lawaai, en zonder enig ander probleem die een kapotte koppaking zou kunne aantonen.

en als men effe aanneemt dat het toch de koppakking is, verklaart dit dan dat de wagen eerst niet, dan weer wel, dan weer niet,... ?

Ik heb in totaal mss 1000 posts in drie verschillende talen gelzen omtrent dit probleem, en ik krijg zo het gevoel dat er een jammerlijk toeval van twwe of meerdere problemen samen is gekomen. eerste keer mss stilgevallen door een slechtwerkende benzinepomp, of een bdp-sensor, of kapotte startrelais,...
Het kan zo veel zijn. Ik tracht gewoon hier door het geven van zoveel mogelijk info een aantal zzaken te kunnen uitsluiten.
Laatst gewijzigd door vloekertje op zo 9 nov 2008 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik denk dat het tijd wordt om iemand met ervaring en verstand van auto's hier naar te laten kijken. No offence, maar ik krijg niet het idee dat je er heel veel kaas van gegeten hebt (ik evenmin trouwens).

Ik denk dat je dit probleem niet opgelost krijgt via dit forum, al zijn we bereid je te helpen. Laat een monteur er eens naar kijken is mijn advies. :) Die kan redelijk eenvoudig zaken uitsluiten, om zo het probleem helderder te krijgen.
Laatst gewijzigd door Merijn op zo 9 nov 2008 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Niks te maren, je auto is stuk.

Heb je al eens geprobeerd je auto AAN TE DUWEN?

Dan kun je een paar conclusies trekken:

accu wel/niet dood, motor wel/niet vastgelopen. Duw aan in de 2e gang. Zet er iemand in de auto, die de koppeling ingetrapt houd. Jij duwt, en zorgt dat je wat vaart krijgt. Laat de persoon dan de koppeling los schieten. Als je met je smoel op de achterruit smakt kun je je motor afschrijven.

Zorg wel dat de auto op contact staat. De theorie over de kapotte sleutel is onzin, dan weet je dat al :)

Succes, en laat ons maar weten hoe dat aanduwen ging.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Mag je een auto met katalisator wel aanduwen? :) Ik had begrepen dat dat niet mocht.
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Riël Notermans schreef:Niks te maren, je auto is stuk.

Heb je al eens geprobeerd je auto AAN TE DUWEN?

Dan kun je een paar conclusies trekken:

accu wel/niet dood, motor wel/niet vastgelopen. Duw aan in de 2e gang. Zet er iemand in de auto, die de koppeling ingetrapt houd. Jij duwt, en zorgt dat je wat vaart krijgt. Laat de persoon dan de koppeling los schieten. Als je met je smoel op de achterruit smakt kun je je motor afschrijven.

Zorg wel dat de auto op contact staat. De theorie over de kapotte sleutel is onzin, dan weet je dat al :)

Succes, en laat ons maar weten hoe dat aanduwen ging.
op een franstalig foruim had men mij afgeraden de auto aan te probberen duwen omdat ik eventueel de schade zou kunnen vergroten. Ik vermeod dat ze het hadden over eventuele problemen met de distributieriem.
Ik lie hen echter weten dat ik niet dacht dat het de riem kon zijn, anders had ik nooit nog 1 km kunnen rijdne na het stilvallen.
Dus ik probeer hem aan te duen.

@merijn: je hebt gelijk dat ik best de garagist laat kijken maar hoe krijg ik hem tot daar? Als ik hem kan aanduwen kan ik idd tot daar rijden.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Slepen is geen optie?
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Merijn schreef:Slepen is geen optie?
me laten slepen door een vrieend of zo? Neen, ik ben net verhuisd en die wonen allemaal redelijk ver.
en naar de garage laten slepen is duuuuuuuuuur. En ik ben maar een arme stakker.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Vraag de buurman of zo... Je hebt toch wel iemand in je omgeving die je kent en kan helpen?
vloekertje
Berichten: 56
Lid geworden op: za 8 nov 2008 14:07
Contacteer:

Merijn schreef:Vraag de buurman of zo... Je hebt toch wel iemand in je omgeving die je kent en kan helpen?
niet echt. Het is een hele rustige brave buurt maar er lopen heel weinig mensen op straat en de paar mensen waar ik wel contact mee heb, hebben geen startkabels of geen wagen.
µ

Maar als ik het goed begrepen heb mag ik toch eens proberen hem aan te duwen. Ik woon op een helling. Dus ik ga hem zelf laten rollen. Natuurlijk, als hij niet aanslaat, heb ik een probleem. :) want bergop duwen is iets moeilijker he.
Plaats reactie