Schokdempers Laguna II of moet ik het ergens anders zoeken??

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
Plaats reactie
firescanner
Berichten: 1
Lid geworden op: di 5 jan 2010 18:03
Contacteer:

Hallo,

Ben al tijden bezig om de oorzaak van mijn probleem te achterhalen.

Symptonen;

Trekken aan het stuur (voorzijde) - als ik over een weg rijd met spoorvorming trekt de weg als het ware aan het stuur. Moet dan aardig "bijsturen".
Gevoelig stuur (voorzijde) - als ik over hobbelige wegen rijd trilt het stuur erg.
Stuur trekt bij remmen (voorzijde) - soms als ik rem trekt het stuur een kant op (links op linker weghelft, rechts op rechter weghelft).
Zweverig rijden (algemeen) - als ik van weghelft wissel zwabbert/trekt de auto hel erg, ik heb moeite om hem uit "het spoor" te krijgen van de weghelft welke ik verlaat.
Harde vering (achterzijde) - als ik van drempels rijd lijkt het of de vering al snel aan zijn eind is (bonkt). Maar geen rare geluiden te bespeuren.


Heb inmiddels alles meerdere malen laten checken door Profile en een tweetal Dealers.

Gecontrolleerd;

Achterasrubbers deze zijn al in het verleden vervangen - geen resultaat
Draagarmrubbers - geen resultaat
Diverse koppelingen zoals stuurkogels, spoorstangen etc - geen resultaat
3 x laten uitlijnen - geen resultaat
Banden Michelin Primacy 205/55/16 - goed

Auto is altijd dealer onderhouden..

Profile wist te melden dat de schokdempers achter vervangen dienen te worden maar nog wel door de keuring zouden komen (50%).

Vraag is dus nu. Heb alles laten checken en zoals ik het nu zie is de enige mogelijkheid nog om schokdempers te laten vervangen.
Maar goed, niemand geeft me de garantie dat de bovenstaande klachten dan zijn opgelost.

Graag advies, of toch schokdempers vervangen?

Eric
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Zoiets heb ik ook ooit wel eens gehad, toen was er een wiellager voor kapot.
Dat kun je zelf heel makkelijk controleren door de auto een stukje op te krikken zodat het voorwiel van de grond is.
Dan moet je het wiel boven en onder vastpakken en dan op en neer bewegen, dus eerst aan de onderkant trekken en de bovenkant duwen en daarna aan de bovenkant trekken en de onderkant duwen. Hier mag geen noemenswaardige speling op zitten, voor vergelijk kun je alle wielen even proberen om het eventuele verschil te kunnen voelen.
De achterschokdempers zou ik sowieso vervangen ook al is het nog geen afkeur, ik verwacht dat je dan op z'n minst je laatste symptoom al verholpen hebt. Ook draagt een stijvere achterkant voor een groot deel bij aan de koersvastheid van de auto.
Jean-Paul-S
Über-Spammer
Berichten: 8858
Lid geworden op: zo 6 nov 2005 18:28
Locatie: Landgraaf

Kan ook nog een toplager zijn. Heb de vorige week van een rs de lagers vervangen, het gat was 1cm ruimer dan de dikte van de veerpoot, rammelde ook van links naar rechts waardoor je rijeigenschappen stukken slechter worden.
Plaats reactie