Okido: Renault Rodeo GT Turbo
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Nu ik vandaag mijn donatie heb gedaan, zal ik me ook even voorstellen. Ik heet Ido van der Gragt en kom uit Alkmaar. Beroepsmatig ben ik belastingadvieur en ik ben bijna 50, maar als hobby sleutel ik al vanaf mijn jeugd aan vooral de kleinere Renaultjes. Het leuke vind ik hardcore sleutelen. Ik heb weinig met poetsen, schuren, spuiten en schoonmaken. Ik ben wel jaloers op de nodige auto's die hier voorbij komen Momenteel heb ik mijn Renault Rodeo wat opgevoerd Een Rodeo komt niet veel voor, maar was in de jaren 70 onderdeel van het leveringsprogramma. Voor wie haar niet kennen:
[img]http://i58.tinypic.com/4uz5z9.jpg[/img]
Ik heb de motor vervangen door een exemplaar van de 5 GT Turbo. Omdat de motor niet dwars maar in de lengterichting ligt, heb ik wat aanpassingen doorgevoerd. Ik heb ernaar gestreefd in ieder geval een vermogen vergelijkbaar met dat van de R5 Alpine Turbo over te houden. Omdat de Rodeo slechts 720 kg weegt, dacht ik daarmee wel met een GT Turbo te kunnen concurreren. Hoewel er niet veel meer standaard rondrijden
De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
Een fase 1 blok C1J 782;
Radiateur van de GT met oliekoeler;
Standaard GT intercooler;
Waterpomp vervangen door de elektrische Davies EWP 80, de originele waterpomp is komen te vervallen vanwege de ruimte voor de turbo;
Een nokkenas van de Renault 5 TX, met een poelie voor de dynamoaandrijving. Deze komt qua specs redelijk overeen met die van de R5 Alpine Turbo;
Een kleiner spruitstuk van de R5 1400 cc met monopointinjectie;
Een remote oilfilter;
Standaard carburateur met 135 hoofdsproeier;
123-tune ontsteking;
Standaard Garrett T2 turbo.
Voor meer info over het project, zie het R4club forum: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=18&t=15980
Ik dacht het in een maandje te kunnen doen. Het werden er echter toch wel 3 a 4.
Vandaag ben ik met auto op de dyno geweest en de doelstelling is ruim gehaald. Maximaal 116 PK bij 5000 toeren en een maximaal koppel van liefst 200 Nm bij 3000 toeren.
[img]http://i57.tinypic.com/dev47k.jpg[/img]
Ook de AFR waarden waren dik in orde. Iets rijker bij vollast en wat armer bij deellast.
Over een paar weken trakteer ik mezelf op een RVS uitlaat. Ik zal kijken of ik wat foto's daarvan kan maken en plaatsen.
[img]http://i58.tinypic.com/4uz5z9.jpg[/img]
Ik heb de motor vervangen door een exemplaar van de 5 GT Turbo. Omdat de motor niet dwars maar in de lengterichting ligt, heb ik wat aanpassingen doorgevoerd. Ik heb ernaar gestreefd in ieder geval een vermogen vergelijkbaar met dat van de R5 Alpine Turbo over te houden. Omdat de Rodeo slechts 720 kg weegt, dacht ik daarmee wel met een GT Turbo te kunnen concurreren. Hoewel er niet veel meer standaard rondrijden
De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
Een fase 1 blok C1J 782;
Radiateur van de GT met oliekoeler;
Standaard GT intercooler;
Waterpomp vervangen door de elektrische Davies EWP 80, de originele waterpomp is komen te vervallen vanwege de ruimte voor de turbo;
Een nokkenas van de Renault 5 TX, met een poelie voor de dynamoaandrijving. Deze komt qua specs redelijk overeen met die van de R5 Alpine Turbo;
Een kleiner spruitstuk van de R5 1400 cc met monopointinjectie;
Een remote oilfilter;
Standaard carburateur met 135 hoofdsproeier;
123-tune ontsteking;
Standaard Garrett T2 turbo.
Voor meer info over het project, zie het R4club forum: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=18&t=15980
Ik dacht het in een maandje te kunnen doen. Het werden er echter toch wel 3 a 4.
Vandaag ben ik met auto op de dyno geweest en de doelstelling is ruim gehaald. Maximaal 116 PK bij 5000 toeren en een maximaal koppel van liefst 200 Nm bij 3000 toeren.
[img]http://i57.tinypic.com/dev47k.jpg[/img]
Ook de AFR waarden waren dik in orde. Iets rijker bij vollast en wat armer bij deellast.
Over een paar weken trakteer ik mezelf op een RVS uitlaat. Ik zal kijken of ik wat foto's daarvan kan maken en plaatsen.
Leuk dat je je hier ook even voorstel Ido, ik heb de wagen al even mogen bewonderen bij de openingsmeeting en de rit er naar toe
Echt een gaaf ding, je weet hem ook goed te gebruiken
Echt een gaaf ding, je weet hem ook goed te gebruiken
Hoi Okido,
gaaf zo'n rodeo, de basis is toch een gewone chassis van een renaut 4 met een cabrio(buggy achtige) body? Ieder geval een hele blitse auto die je haast nooit ziet net als een "Moke"
ook erg stoer dat je een gt blok hebt ingebouwd. heb je daar ook foto's van? altijd leuk zo'n ombouw project. ik snap alleen niet waarom je niet een ontsteking hebt gebruikt van een GT? lekker makkelijk en je zit ook altijd goed met je vacuüm vervroeging met je turbo druk.
:EDIT, net je topic gelezen! mooi serieus aangepakt. Ook de info van die R5TX nokkenas erg handig om te weten.
gaaf zo'n rodeo, de basis is toch een gewone chassis van een renaut 4 met een cabrio(buggy achtige) body? Ieder geval een hele blitse auto die je haast nooit ziet net als een "Moke"
ook erg stoer dat je een gt blok hebt ingebouwd. heb je daar ook foto's van? altijd leuk zo'n ombouw project. ik snap alleen niet waarom je niet een ontsteking hebt gebruikt van een GT? lekker makkelijk en je zit ook altijd goed met je vacuüm vervroeging met je turbo druk.
:EDIT, net je topic gelezen! mooi serieus aangepakt. Ook de info van die R5TX nokkenas erg handig om te weten.
Laatst gewijzigd door Abel op wo 13 mei 2015 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 14156
- Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
- Locatie: Oudewater
- Contacteer:
Welkom...Ido,
Denk dat er veel mensen gek staan te kijken als je met een rodeo op de bumper blijft
Denk dat er veel mensen gek staan te kijken als je met een rodeo op de bumper blijft
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Welkom hier, mooi project.
enne die 115 pk was op hoeveel druk? en op welke bank?
enne die 115 pk was op hoeveel druk? en op welke bank?
Project: GTT Blue Sport
Zo te zien bij de Ringsleutel in Hoogkarspel
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Bedankt voor het welkom jongens.
@ Abel
@Gerard
@ Abel
Ja helemaal. Chassis is gelijk aan renault 4. De torsiestaven zijn van de besteluitvoering en qua dikte gelijke aan de 5 Alpine Turbo.de basis is toch een gewone chassis van een renaut 4 met een cabrio(buggy achtige) body
Praktisch gezien moet voor een GT onsteking uitgezocht worden waar precies de BDP-sensor geplaatst moet worden in verband met andere versnellingsbak en vliegwiel en hoe deze sensor moet worden bevestigd. De 123-ontsteking is plug-and-play. Theoretisch gezien is door de andere nokkenas en in mindere mate het kleinere spruitstuk, het karakter van deze motor anders. Een andere curve zou daardoor beter kunnen werken. Op de 123-tune zit de mogelijkheid van verlating bij turbodruk (tot 1 bar) en vervroeging bij onderdruk (vacuum). De curve is zelf in te stellen.ik snap alleen niet waarom je niet een ontsteking hebt gebruikt van een GT
@Gerard
Ik weet het niet precies, maar volgens het originele GT boostmetertje zou het 0.9 Bar moeten zijn.die 115 pk was op hoeveel druk?
Geen idee, maar op het diagram hierboven staat Dynostar. Ik weet niet of dat iets zegt. De voornaamste reden voor de test was om te kijken of deze in het middengebied goed staat afgesteld. De test is gedaan bij Hurricane Racing in Heerhugowaard.op welke bank?
- Willem-Jan
- Bestuurslid
- Berichten: 5611
- Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
- Car: Megane RS Grand Tour
- Locatie: Opeinde
Welkom bij de RTC Ido Ik volg jouw project al een tijd op het R4 Forum. Geweldig, een echte wolf in schaapskleren
-
- Berichten: 1383
- Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
- Car: Clio V6, 5 AlpineT
- Locatie: Brouwershaven
- Contacteer:
Welkom Ido! Dik project! Uniek!
Clio V6 -- 5 Alpine Turbo -- Clio II RS -- 4CV Grand Luxe -- 5 TR -- Clio II Ragnotti dCi "daily" -- Megané III estate dCi
-- ClioV6register.nl--
-- ClioV6register.nl--
Welkom! Wat een gaaf projekt zeg!!
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
- Bas
- Bestuurslid
- Berichten: 4002
- Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
- Car: Clio IV RS
- Locatie: Om de hoek
Net als je denkt dat alles al eens gedaan is... Welkom!
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Onlangs 50 geworden en van mijn vrouw een RVS-uitlaat gehad Nu ik de reactiestangrubbers moest vervangen kon ik meteen wat foto's maken. Het geluid is perfect en ik heb het idee dat het bovenin de toeren wat makkelijker gaat. Maar dat kan ook suggestie zijn. Al met al erg blij mee
[img]http://i57.tinypic.com/2hf06j7.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/2q2ppjt.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/316ugec.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/715rnl.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/2dviqe8.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/jq10tt.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/a3e61g.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/23i87e8.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/hv9ahv.jpg[/img]
Ook nog even een paar foto's van hoe druk het is onder de motorkap.
[img]http://i58.tinypic.com/28w2am9.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/95pv1t.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/2hf06j7.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/2q2ppjt.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/316ugec.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/715rnl.jpg[/img]
[img]http://i58.tinypic.com/2dviqe8.jpg[/img]
[img]http://i60.tinypic.com/jq10tt.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/a3e61g.jpg[/img]
[img]http://i57.tinypic.com/23i87e8.jpg[/img]
[img]http://i61.tinypic.com/hv9ahv.jpg[/img]
Ook nog even een paar foto's van hoe druk het is onder de motorkap.
[img]http://i58.tinypic.com/28w2am9.jpg[/img]
[img]http://i62.tinypic.com/95pv1t.jpg[/img]
Mooi uitlaatsysteem! Wie heeft dit gefabriceerd? Jelmer?
Onder de kap is nog wel wat te ordenen idd
Onder de kap is nog wel wat te ordenen idd
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Goed gezien Tutuur! Inderdaad jelmer van JM-Tuning.tutuur schreef:Mooi uitlaatsysteem! Wie heeft dit gefabriceerd? Jelmer?
Onder de kap is nog wel wat te ordenen idd
Ordenen staat op mijn lijstje, maar ja het rijdt Wat ik onder andere wil vervangen zijn de GT olieleidingen door van die flexibele metaalomvlochten slangen. Alleen duizelt het me een beetje van de soorten koppelingen en aansluitingen.
Bedrading kan ook nog wel geordender denk?
Aangezien de omgeving waar je woont had ik zo'n vermoden
Aangezien de omgeving waar je woont had ik zo'n vermoden
-
- Berichten: 6133
- Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
- Locatie: Heiloo
- Contacteer:
Gt turbotje met Abraham erin?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Ido,
even verder gaan op de vraag van Joost.
even verder gaan op de vraag van Joost.
Leg eens uit, hoe heb je de 123 ontsteking geinstalleerd? Ben wel benieuwd of het boven de 1 bar ook werkt....Joost (DoubleYou) schreef:Mijn Frans is redelijk slecht, en Google Translate werkt niet altijd even goed... Dan zal dat programmeren ook wel moeilijk zijn denk ik... Hoe heb jij jouw 123 ingesteld? Want ik zou dat dan zo kunnen overnemen, in plaats van het zelf helemaal uit te vogelen... Ik heb ze hier in Australië al even gevraagd - goedkoop is anders, maar dan is het wel nieuw en het werkt zeker.
Trouwens, je hebt ook pm.
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Gewoon plaatsen. Zuiger 1 in bovenste dode stand. Onderbreking op 0 graden zetten. Zelf een curve verzinnen waarvan je denkt dat die in de buurt komt en deze uploaden via de computer. Na een aantal ritjes finetunen.Gerald schreef:Ido,
even verder gaan op de vraag van Joost.
Leg eens uit, hoe heb je de 123 ontsteking geinstalleerd? Ben wel benieuwd of het boven de 1 bar ook werkt....Joost (DoubleYou) schreef:Mijn Frans is redelijk slecht, en Google Translate werkt niet altijd even goed... Dan zal dat programmeren ook wel moeilijk zijn denk ik... Hoe heb jij jouw 123 ingesteld? Want ik zou dat dan zo kunnen overnemen, in plaats van het zelf helemaal uit te vogelen... Ik heb ze hier in Australië al even gevraagd - goedkoop is anders, maar dan is het wel nieuw en het werkt zeker.
Trouwens, je hebt ook pm.
En nee, dit gaat tot 1 bar overdruk. Dat geldt dacht ik ook voor de standaard ontsteking. Je kunt wel opvangen door de algehele vervroeging wat terugstellen, dus 1.1 zal geen probleem zijn. 2 Bar is een heel ander verhaal.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11128
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Dus de max is echt 1 bar,... Jammer. Heb jij toevallig contact gezocht met 123 over dit product boven de 1 bar?okido schreef: Gewoon plaatsen. Zuiger 1 in bovenste dode stand. Onderbreking op 0 graden zetten. Zelf een curve verzinnen waarvan je denkt dat die in de buurt komt en deze uploaden via de computer. Na een aantal ritjes finetunen.
En nee, dit gaat tot 1 bar overdruk. Dat geldt dacht ik ook voor de standaard ontsteking. Je kunt wel opvangen door de algehele vervroeging wat terugstellen, dus 1.1 zal geen probleem zijn. 2 Bar is een heel ander verhaal.
Project: GTT Blue Sport
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: ma 18 feb 2013 10:01
- Contacteer:
Ido, wat een mooi project !
Ik heb wat vraagjes, omdat 115 PK uit een 1.4 met 0,9 bar druk, dat is aan de lage kant.
Ik lees in je specs dat je een monopoint injectie hebt met standaard carburateur en een nokkanas van de 5 TX. Zijn dit dus onderdelen van een niet geblazen auto ?
Is the 5 TX met turbo ? Zoniet, dan kan ik mij voorstellen dat die nokkenas niet zo geschikt is voor de timing van een geboost systeem ?
Ik weet bitter weinig af van carburateur en plaatsing in spruitstuk, maar ik kan mij voorstellen dat bij een geblazen systeem wellicht een andere carburator / inlaatspruitstuk nodig heeft ?
Hoe zit het met de benzinepomp, is die ook van de 5 GT Turbo ?
Hoe dan ook, uniek !!!
groetjes,
Jeroen
Ik heb wat vraagjes, omdat 115 PK uit een 1.4 met 0,9 bar druk, dat is aan de lage kant.
Ik lees in je specs dat je een monopoint injectie hebt met standaard carburateur en een nokkanas van de 5 TX. Zijn dit dus onderdelen van een niet geblazen auto ?
Is the 5 TX met turbo ? Zoniet, dan kan ik mij voorstellen dat die nokkenas niet zo geschikt is voor de timing van een geboost systeem ?
Ik weet bitter weinig af van carburateur en plaatsing in spruitstuk, maar ik kan mij voorstellen dat bij een geblazen systeem wellicht een andere carburator / inlaatspruitstuk nodig heeft ?
Hoe zit het met de benzinepomp, is die ook van de 5 GT Turbo ?
Hoe dan ook, uniek !!!
groetjes,
Jeroen
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: ma 18 feb 2013 10:01
- Contacteer:
Hi Abel, Ik zie het:Abel schreef:Jeroen, wiel pk's en krukas pk's waarschijnlijk. Aan de wielen is een c1J GT blok standaard eerder 100pk ipv 120 hoor
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_5#Engines
C6J 1.4 L (1,397 cc or 85.3 cu in) turbo 8-valve I4; 110 PS (81 kW; 108 hp)
In dat geval zijn de getallen prima.
In zijn sheet staat duidelijk DIN motor vermogen met 15% verlies, dus de 116 PK.
Ik las ergens dat de 5 GT Turbo standaard 160 PK maakt, maar dat is dan een ander model.
Anyways, mijn vragen blijven relevant: het is niet veel power per liter...
groetjes,
Jeroen
Het gaat hier over een motor die ontwikkeld is in de jaren 70 Jeroen
Geen direct ingespoten, tsi motor met variabele nokkenastiming
Geen direct ingespoten, tsi motor met variabele nokkenastiming
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Sterker nog, een onderliggende nokkenas met klepstoters, en nog sterker de basis van deze motor stamt uit 1962 (en is zelfs nog gemaakt tot 2004!).
Dat wil niet zeggen dat er geen leuk vermogen uit gehaald kan worden, de 5 turbo zo als je zelf al gevonden hebt in standaard trim 160 pk (met diverse upgrade kits - ook af-fabriek - 200 pk en meer).
Overigens maakt de 5 turbo wel gebruik van een hele andere kop als de 5 GT, een cross flow kop met hemisferische verbrandingskamers waarmee veel makkelijker hoge vermogens gehaald kunnen worden.
Maar ook genoeg mensen die hun 5 GTT naar leuke vermogens getild hebben met b.v. een 2 traps lancia delta carb., en daarmee ook richting de 200 pk gaan.
Dat wil niet zeggen dat er geen leuk vermogen uit gehaald kan worden, de 5 turbo zo als je zelf al gevonden hebt in standaard trim 160 pk (met diverse upgrade kits - ook af-fabriek - 200 pk en meer).
Overigens maakt de 5 turbo wel gebruik van een hele andere kop als de 5 GT, een cross flow kop met hemisferische verbrandingskamers waarmee veel makkelijker hoge vermogens gehaald kunnen worden.
Maar ook genoeg mensen die hun 5 GTT naar leuke vermogens getild hebben met b.v. een 2 traps lancia delta carb., en daarmee ook richting de 200 pk gaan.
-
- Berichten: 2474
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
- Locatie: Bodegraven
- Contacteer:
of met injectie en wat aandere aanpassingen 202WPK en 304 NM
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: ma 18 feb 2013 10:01
- Contacteer:
Uiteraard ben ik mij bewust van de leeftijd van het block. Ik vroeg mij gewoon af waar e.e.a. aan ligt.
Ik had nog even een min of meer vergelijkbare motor opgezocht, de M31 turbo van BMW (2002 tii) 170 PK uit 2.0 liter. Ook niet om naar huis te schrijven, maar compressie zat op 6.9 : 1 en zonder intercooler, dus de restricties.
Laatst een discussie gehad waarom zelfs nu nog top fuel dragracers carburateurs gebruiken ipv injectie (dat verbaasde mij namelijk).
Dus aan het injectie systeem ligt het niet perse !
Ik had nog even een min of meer vergelijkbare motor opgezocht, de M31 turbo van BMW (2002 tii) 170 PK uit 2.0 liter. Ook niet om naar huis te schrijven, maar compressie zat op 6.9 : 1 en zonder intercooler, dus de restricties.
Laatst een discussie gehad waarom zelfs nu nog top fuel dragracers carburateurs gebruiken ipv injectie (dat verbaasde mij namelijk).
Dus aan het injectie systeem ligt het niet perse !
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
@Jeroen:
Wat je tegenwoordig uit een motor kunt halen is natuurlijk veel meer. Grotendeels door variabele kleptiming, variabele geometrie van de turbo en natuurlijk elektronische inspuiting.
Bij een oude motor zoals deze (de Cleon) met een oud Garrett T2 turbootje is het toerentalgebied waarin je het maximale koppel kunt spreiden vrij beperkt. Ik heb niet naar maximaal aantal PK's gestreefd. Dat is ook begrijpelijk wanneer je de opbouw van de hele auto in ogenschouw neemt. Met name de wegligging natuurlijk.
Mijn streven was veel koppel maar zo min mogelijk turbogat. Ik heb daarom bewust gekozen voor een wat kleiner spruitstuk. Deze is aangepast om de carburateur een kwartslag te kunnen draaien. De motor ligt nu in lengterichting in plaats van dwars. De carburateur is een standaard GT Turbo carburateur (Solex 32 Dis). De keus voor een nokkenas was beperkt, maar die van de TX-uitvoering kwam aardig overeen met die van de Alpineturbo. Niet teveel overlap die je wel ziet bij opgevoerde atmosferische auto's. Ook dit draagt bij aan het meteen opspoelen van de turbo bij lage toeren. De nokkenas van de Alpine is niet bruikbaar vanwege een andere klepvolgorde.
Het nadeel is dat de motor vermogen opbouwt tot circa 4800-5000 toeren. Door een betere uitlaat is dat inmiddels iets verbeterd. Ik schat dat er nog een paar PK bij gekomen is.
Het voordeel is dat de auto ijzersterk is bij stoplichtsprintjes en sprintjes tussen de 40 en 100 km per uur. Laag gewicht en heeft meteen vermogen. Vooral berg omhoog is ie niet te stuiten, zoals een Twingo RS moest ervaren op de snelweg bij vlakbij Geneve afgelopen september.
In de Alpen heb je bergwegen met 180 graden bochten. Je moet dan elke keer weer vanuit bijna stilstand optrekken. Dit zorgde ervoor dat ik Jasper met +170 PK redelijk bij kon houden. Kostte me wel mijn motor maar dat repareren we wel weer een keer.
Het voordeel is wel beperkt door de wegligging. Bij het uit de bocht komen moet ik niet vroeg vol op het gas trappen. Al met al is het karakter van de motor heerlijk. je kan met heel weinig toeren relaxt rijden en dan zomaar er toch weer even vol voor gaan.
@Joost:
Precies!
Wat je tegenwoordig uit een motor kunt halen is natuurlijk veel meer. Grotendeels door variabele kleptiming, variabele geometrie van de turbo en natuurlijk elektronische inspuiting.
Bij een oude motor zoals deze (de Cleon) met een oud Garrett T2 turbootje is het toerentalgebied waarin je het maximale koppel kunt spreiden vrij beperkt. Ik heb niet naar maximaal aantal PK's gestreefd. Dat is ook begrijpelijk wanneer je de opbouw van de hele auto in ogenschouw neemt. Met name de wegligging natuurlijk.
Mijn streven was veel koppel maar zo min mogelijk turbogat. Ik heb daarom bewust gekozen voor een wat kleiner spruitstuk. Deze is aangepast om de carburateur een kwartslag te kunnen draaien. De motor ligt nu in lengterichting in plaats van dwars. De carburateur is een standaard GT Turbo carburateur (Solex 32 Dis). De keus voor een nokkenas was beperkt, maar die van de TX-uitvoering kwam aardig overeen met die van de Alpineturbo. Niet teveel overlap die je wel ziet bij opgevoerde atmosferische auto's. Ook dit draagt bij aan het meteen opspoelen van de turbo bij lage toeren. De nokkenas van de Alpine is niet bruikbaar vanwege een andere klepvolgorde.
Het nadeel is dat de motor vermogen opbouwt tot circa 4800-5000 toeren. Door een betere uitlaat is dat inmiddels iets verbeterd. Ik schat dat er nog een paar PK bij gekomen is.
Het voordeel is dat de auto ijzersterk is bij stoplichtsprintjes en sprintjes tussen de 40 en 100 km per uur. Laag gewicht en heeft meteen vermogen. Vooral berg omhoog is ie niet te stuiten, zoals een Twingo RS moest ervaren op de snelweg bij vlakbij Geneve afgelopen september.
In de Alpen heb je bergwegen met 180 graden bochten. Je moet dan elke keer weer vanuit bijna stilstand optrekken. Dit zorgde ervoor dat ik Jasper met +170 PK redelijk bij kon houden. Kostte me wel mijn motor maar dat repareren we wel weer een keer.
Het voordeel is wel beperkt door de wegligging. Bij het uit de bocht komen moet ik niet vroeg vol op het gas trappen. Al met al is het karakter van de motor heerlijk. je kan met heel weinig toeren relaxt rijden en dan zomaar er toch weer even vol voor gaan.
@Joost:
Precies!
-
- Berichten: 4640
- Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
- Car: R19.R
- Locatie: Assen
Kijk naar een 5AT, dat is ook 110 pk zonder intercooler (zelfs met mengsel onder druk, oftewel carb voor de turbo!), een goed ontworpen kop is veel belangrijker, alle rand apparatuur versterkt dat alleen maar.dubversion schreef:Uiteraard ben ik mij bewust van de leeftijd van het block. Ik vroeg mij gewoon af waar e.e.a. aan ligt.
Ik had nog even een min of meer vergelijkbare motor opgezocht, de M31 turbo van BMW (2002 tii) 170 PK uit 2.0 liter. Ook niet om naar huis te schrijven, maar compressie zat op 6.9 : 1 en zonder intercooler, dus de restricties.
Laatst een discussie gehad waarom zelfs nu nog top fuel dragracers carburateurs gebruiken ipv injectie (dat verbaasde mij namelijk).
Dus aan het injectie systeem ligt het niet perse !
Die 5AT kop ligt ook in de 5 Turbo (met de waterpomp aan de andere kant) en dan is er opeens 160 pk vanwege mechanische injectie + intercooler. Injectie is leuk voor verbruik en deellast, maar onder vollast is er ook bij injectie geen closed loop meer en kun je dus idd net zo goed een carb gebruiken als je toch alleen maar vollast rijdt (zo als een dragster).
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
Omdat het blok iets anders gekanteld ligt in de Rodeo ten opzichte van de GT Turbo was het een crime om de olie te verversen.
Nu het blok eruit is vanwege het vervangen van een drijfstanglager meteen maar een extra aftapplug gemaakt:
[img]https://static.afbeeldinguploaden.nl/17 ... PqR6cV.jpg[/img]
Nu het blok eruit is vanwege het vervangen van een drijfstanglager meteen maar een extra aftapplug gemaakt:
[img]https://static.afbeeldinguploaden.nl/17 ... PqR6cV.jpg[/img]
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
- Car: Renault Rodeo Turbo
- Locatie: Alkmaar
De boel zit weer in elkaar. Ik heb het onderblok vervangen door eentje van een R5 1400 Automaat. Deze had slechts 60.000 km gedraaid en zag van binnen eruit als nieuw.
De noodzakelijk vervanging was het gevolg van een versleten drijfstanglager:
[img]https://static.afbeeldinguploaden.nl/17 ... 0Mncii.jpg[/img]
De noodzakelijk vervanging was het gevolg van een versleten drijfstanglager:
[img]https://static.afbeeldinguploaden.nl/17 ... 0Mncii.jpg[/img]