Okido: Renault Rodeo GT Turbo

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Nu ik vandaag mijn donatie heb gedaan, zal ik me ook even voorstellen. Ik heet Ido van der Gragt en kom uit Alkmaar. Beroepsmatig ben ik belastingadvieur en ik ben bijna 50, maar als hobby sleutel ik al vanaf mijn jeugd aan vooral de kleinere Renaultjes. Het leuke vind ik hardcore sleutelen. Ik heb weinig met poetsen, schuren, spuiten en schoonmaken. Ik ben wel jaloers op de nodige auto's die hier voorbij komen :worship: Momenteel heb ik mijn Renault Rodeo wat opgevoerd 8) Een Rodeo komt niet veel voor, maar was in de jaren 70 onderdeel van het leveringsprogramma. Voor wie haar niet kennen:
[img]http://i58.tinypic.com/4uz5z9.jpg[/img]

Ik heb de motor vervangen door een exemplaar van de 5 GT Turbo. Omdat de motor niet dwars maar in de lengterichting ligt, heb ik wat aanpassingen doorgevoerd. Ik heb ernaar gestreefd in ieder geval een vermogen vergelijkbaar met dat van de R5 Alpine Turbo over te houden. Omdat de Rodeo slechts 720 kg weegt, dacht ik daarmee wel met een GT Turbo te kunnen concurreren. Hoewel er niet veel meer standaard rondrijden :smile:

De volgende aanpassingen zijn doorgevoerd:
Een fase 1 blok C1J 782;
Radiateur van de GT met oliekoeler;
Standaard GT intercooler;
Waterpomp vervangen door de elektrische Davies EWP 80, de originele waterpomp is komen te vervallen vanwege de ruimte voor de turbo;
Een nokkenas van de Renault 5 TX, met een poelie voor de dynamoaandrijving. Deze komt qua specs redelijk overeen met die van de R5 Alpine Turbo;
Een kleiner spruitstuk van de R5 1400 cc met monopointinjectie;
Een remote oilfilter;
Standaard carburateur met 135 hoofdsproeier;
123-tune ontsteking;
Standaard Garrett T2 turbo.

Voor meer info over het project, zie het R4club forum: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=18&t=15980
Ik dacht het in een maandje te kunnen doen. Het werden er echter toch wel 3 a 4.

Vandaag ben ik met auto op de dyno geweest en de doelstelling is ruim gehaald. Maximaal 116 PK bij 5000 toeren en een maximaal koppel van liefst 200 Nm bij 3000 toeren.
[img]http://i57.tinypic.com/dev47k.jpg[/img]
Ook de AFR waarden waren dik in orde. Iets rijker bij vollast en wat armer bij deellast.

Over een paar weken trakteer ik mezelf op een RVS uitlaat. Ik zal kijken of ik wat foto's daarvan kan maken en plaatsen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Leuk dat je je hier ook even voorstel Ido, ik heb de wagen al even mogen bewonderen bij de openingsmeeting en de rit er naar toe :worship:

Echt een gaaf ding, je weet hem ook goed te gebruiken :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Hoi Okido,

gaaf zo'n rodeo, de basis is toch een gewone chassis van een renaut 4 met een cabrio(buggy achtige) body? Ieder geval een hele blitse auto die je haast nooit ziet net als een "Moke" :D

ook erg stoer dat je een gt blok hebt ingebouwd. heb je daar ook foto's van? altijd leuk zo'n ombouw project. ik snap alleen niet waarom je niet een ontsteking hebt gebruikt van een GT? lekker makkelijk en je zit ook altijd goed met je vacuüm vervroeging met je turbo druk.

:EDIT, net je topic gelezen! mooi serieus aangepakt. Ook de info van die R5TX nokkenas erg handig om te weten.
Laatst gewijzigd door Abel op wo 13 mei 2015 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jochem de Haas
Über-Spammer
Berichten: 14156
Lid geworden op: do 5 apr 2001 0:00
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Welkom...Ido,
Denk dat er veel mensen gek staan te kijken als je met een rodeo op de bumper blijft
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

Ik heb net je hele verhaal op de R4 club gelezen. Mooi. Welkom. Weer een sleutelaar.
R19 16V cabrio met F7R 710 motor en JC5 053 bak
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Welkom hier, mooi project.

enne die 115 pk was op hoeveel druk? en op welke bank?
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Zo te zien bij de Ringsleutel in Hoogkarspel :D
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Bedankt voor het welkom jongens.

@ Abel
de basis is toch een gewone chassis van een renaut 4 met een cabrio(buggy achtige) body
Ja helemaal. Chassis is gelijk aan renault 4. De torsiestaven zijn van de besteluitvoering en qua dikte gelijke aan de 5 Alpine Turbo.
ik snap alleen niet waarom je niet een ontsteking hebt gebruikt van een GT
Praktisch gezien moet voor een GT onsteking uitgezocht worden waar precies de BDP-sensor geplaatst moet worden in verband met andere versnellingsbak en vliegwiel en hoe deze sensor moet worden bevestigd. De 123-ontsteking is plug-and-play. Theoretisch gezien is door de andere nokkenas en in mindere mate het kleinere spruitstuk, het karakter van deze motor anders. Een andere curve zou daardoor beter kunnen werken. Op de 123-tune zit de mogelijkheid van verlating bij turbodruk (tot 1 bar) en vervroeging bij onderdruk (vacuum). De curve is zelf in te stellen.

@Gerard
die 115 pk was op hoeveel druk?
Ik weet het niet precies, maar volgens het originele GT boostmetertje zou het 0.9 Bar moeten zijn.
op welke bank?
Geen idee, maar op het diagram hierboven staat Dynostar. Ik weet niet of dat iets zegt. De voornaamste reden voor de test was om te kijken of deze in het middengebied goed staat afgesteld. De test is gedaan bij Hurricane Racing in Heerhugowaard.
Gebruikersavatar
Willem-Jan
Bestuurslid
Berichten: 5611
Lid geworden op: za 1 jul 2006 15:42
Car: Megane RS Grand Tour
Locatie: Opeinde

Welkom bij de RTC Ido 8) Ik volg jouw project al een tijd op het R4 Forum. Geweldig, een echte wolf in schaapskleren (Y)
martll
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 7 sep 2011 18:56

Hurricane Racing kende ik nog niet. Mooi bedrijf!
Adrian
Berichten: 1383
Lid geworden op: wo 25 apr 2007 11:37
Car: Clio V6, 5 AlpineT
Locatie: Brouwershaven
Contacteer:

Welkom Ido! Dik project! Uniek! :beer: :beer: :worship: :worship:
ARNO16V
Berichten: 6622
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:00
Locatie: Meppel
Contacteer:

Welkom! Wat een gaaf projekt zeg!! (L)
Ik vergis me nooit, behalve gisteren, toen dacht ik dat ik me vergiste.. maar dat was niet zo...
Gebruikersavatar
Bas
Bestuurslid
Berichten: 4002
Lid geworden op: ma 8 jan 2001 0:00
Car: Clio IV RS
Locatie: Om de hoek

Net als je denkt dat alles al eens gedaan is... :p (Y) Welkom!
Avant j'étais schizophrène, maintenant nous allons mieux.
'84 R11 Turbo 'KZ' | '84 R11 Turbo 'LD' | ''87 R11 Turbo 'Maxi'| '85 R11 Automatic | '03 Clio 1.5 dCi 'RS'
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Welkom bij RTC! Wat een cool project! (Y) (Y)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Onlangs 50 geworden en van mijn vrouw een RVS-uitlaat gehad (L) Nu ik de reactiestangrubbers moest vervangen kon ik meteen wat foto's maken. Het geluid is perfect en ik heb het idee dat het bovenin de toeren wat makkelijker gaat. Maar dat kan ook suggestie zijn. Al met al erg blij mee :smile:


[img]http://i57.tinypic.com/2hf06j7.jpg[/img]

[img]http://i57.tinypic.com/2q2ppjt.jpg[/img]

[img]http://i60.tinypic.com/316ugec.jpg[/img]

[img]http://i58.tinypic.com/715rnl.jpg[/img]

[img]http://i58.tinypic.com/2dviqe8.jpg[/img]

[img]http://i60.tinypic.com/jq10tt.jpg[/img]

[img]http://i62.tinypic.com/a3e61g.jpg[/img]

[img]http://i57.tinypic.com/23i87e8.jpg[/img]

[img]http://i61.tinypic.com/hv9ahv.jpg[/img]

Ook nog even een paar foto's van hoe druk het is onder de motorkap.

[img]http://i58.tinypic.com/28w2am9.jpg[/img]

[img]http://i62.tinypic.com/95pv1t.jpg[/img]
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Mooi uitlaatsysteem! Wie heeft dit gefabriceerd? Jelmer?

Onder de kap is nog wel wat te ordenen idd :D
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

tutuur schreef:Mooi uitlaatsysteem! Wie heeft dit gefabriceerd? Jelmer?

Onder de kap is nog wel wat te ordenen idd :D
Goed gezien Tutuur! Inderdaad jelmer van JM-Tuning.

Ordenen staat op mijn lijstje, maar ja het rijdt ;-) Wat ik onder andere wil vervangen zijn de GT olieleidingen door van die flexibele metaalomvlochten slangen. Alleen duizelt het me een beetje van de soorten koppelingen en aansluitingen.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bedrading kan ook nog wel geordender denk?

Aangezien de omgeving waar je woont had ik zo'n vermoden :smile:
Sven 5 A T (VLIEGTEUG)
Berichten: 6133
Lid geworden op: do 10 jan 2002 0:00
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Gt turbotje met Abraham erin?
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Yep. Een donorauto, is weing meer van over. Mijn oudste dochter had een pop gemaakt, de gelijkenis is treffend. Op de baard na dan :)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Ido,

even verder gaan op de vraag van Joost.
Joost (DoubleYou) schreef:Mijn Frans is redelijk slecht, en Google Translate werkt niet altijd even goed... Dan zal dat programmeren ook wel moeilijk zijn denk ik... Hoe heb jij jouw 123 ingesteld? Want ik zou dat dan zo kunnen overnemen, in plaats van het zelf helemaal uit te vogelen... Ik heb ze hier in Australië al even gevraagd - goedkoop is anders, maar dan is het wel nieuw en het werkt zeker.

Trouwens, je hebt ook pm.
Leg eens uit, hoe heb je de 123 ontsteking geinstalleerd? Ben wel benieuwd of het boven de 1 bar ook werkt.... :D
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Gerald schreef:Ido,

even verder gaan op de vraag van Joost.
Joost (DoubleYou) schreef:Mijn Frans is redelijk slecht, en Google Translate werkt niet altijd even goed... Dan zal dat programmeren ook wel moeilijk zijn denk ik... Hoe heb jij jouw 123 ingesteld? Want ik zou dat dan zo kunnen overnemen, in plaats van het zelf helemaal uit te vogelen... Ik heb ze hier in Australië al even gevraagd - goedkoop is anders, maar dan is het wel nieuw en het werkt zeker.

Trouwens, je hebt ook pm.
Leg eens uit, hoe heb je de 123 ontsteking geinstalleerd? Ben wel benieuwd of het boven de 1 bar ook werkt.... :D
Gewoon plaatsen. Zuiger 1 in bovenste dode stand. Onderbreking op 0 graden zetten. Zelf een curve verzinnen waarvan je denkt dat die in de buurt komt en deze uploaden via de computer. Na een aantal ritjes finetunen.

En nee, dit gaat tot 1 bar overdruk. Dat geldt dacht ik ook voor de standaard ontsteking. Je kunt wel opvangen door de algehele vervroeging wat terugstellen, dus 1.1 zal geen probleem zijn. 2 Bar is een heel ander verhaal.
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

okido schreef: Gewoon plaatsen. Zuiger 1 in bovenste dode stand. Onderbreking op 0 graden zetten. Zelf een curve verzinnen waarvan je denkt dat die in de buurt komt en deze uploaden via de computer. Na een aantal ritjes finetunen.

En nee, dit gaat tot 1 bar overdruk. Dat geldt dacht ik ook voor de standaard ontsteking. Je kunt wel opvangen door de algehele vervroeging wat terugstellen, dus 1.1 zal geen probleem zijn. 2 Bar is een heel ander verhaal.
Dus de max is echt 1 bar,... Jammer. ;-) Heb jij toevallig contact gezocht met 123 over dit product boven de 1 bar?
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Gerald schreef:
okido schreef: Heb jij toevallig contact gezocht met 123 over dit product boven de 1 bar?
Nee.
dubversion
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 10:01
Contacteer:

Ido, wat een mooi project !

Ik heb wat vraagjes, omdat 115 PK uit een 1.4 met 0,9 bar druk, dat is aan de lage kant.

Ik lees in je specs dat je een monopoint injectie hebt met standaard carburateur en een nokkanas van de 5 TX. Zijn dit dus onderdelen van een niet geblazen auto ?

Is the 5 TX met turbo ? Zoniet, dan kan ik mij voorstellen dat die nokkenas niet zo geschikt is voor de timing van een geboost systeem ?

Ik weet bitter weinig af van carburateur en plaatsing in spruitstuk, maar ik kan mij voorstellen dat bij een geblazen systeem wellicht een andere carburator / inlaatspruitstuk nodig heeft ?

Hoe zit het met de benzinepomp, is die ook van de 5 GT Turbo ?

Hoe dan ook, uniek !!!

groetjes,
Jeroen
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Jeroen, wiel pk's en krukas pk's waarschijnlijk. Aan de wielen is een c1J GT blok standaard eerder 100pk ipv 120 hoor ;-)
dubversion
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 10:01
Contacteer:

Abel schreef:Jeroen, wiel pk's en krukas pk's waarschijnlijk. Aan de wielen is een c1J GT blok standaard eerder 100pk ipv 120 hoor ;-)
Hi Abel, Ik zie het:

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_5#Engines

C6J 1.4 L (1,397 cc or 85.3 cu in) turbo 8-valve I4; 110 PS (81 kW; 108 hp)

In dat geval zijn de getallen prima.

In zijn sheet staat duidelijk DIN motor vermogen met 15% verlies, dus de 116 PK.
Ik las ergens dat de 5 GT Turbo standaard 160 PK maakt, maar dat is dan een ander model.

Anyways, mijn vragen blijven relevant: het is niet veel power per liter...

groetjes,
Jeroen
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Het gaat hier over een motor die ontwikkeld is in de jaren 70 Jeroen ;-)

Geen direct ingespoten, tsi motor met variabele nokkenastiming :p
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Sterker nog, een onderliggende nokkenas met klepstoters, en nog sterker de basis van deze motor stamt uit 1962 (en is zelfs nog gemaakt tot 2004!).
Dat wil niet zeggen dat er geen leuk vermogen uit gehaald kan worden, de 5 turbo zo als je zelf al gevonden hebt in standaard trim 160 pk (met diverse upgrade kits - ook af-fabriek - 200 pk en meer).
Overigens maakt de 5 turbo wel gebruik van een hele andere kop als de 5 GT, een cross flow kop met hemisferische verbrandingskamers waarmee veel makkelijker hoge vermogens gehaald kunnen worden.
Maar ook genoeg mensen die hun 5 GTT naar leuke vermogens getild hebben met b.v. een 2 traps lancia delta carb., en daarmee ook richting de 200 pk gaan.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

of met injectie en wat aandere aanpassingen 202WPK en 304 NM :D
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
dubversion
Berichten: 90
Lid geworden op: ma 18 feb 2013 10:01
Contacteer:

Uiteraard ben ik mij bewust van de leeftijd van het block. Ik vroeg mij gewoon af waar e.e.a. aan ligt.

Ik had nog even een min of meer vergelijkbare motor opgezocht, de M31 turbo van BMW (2002 tii) 170 PK uit 2.0 liter. Ook niet om naar huis te schrijven, maar compressie zat op 6.9 : 1 en zonder intercooler, dus de restricties.

Laatst een discussie gehad waarom zelfs nu nog top fuel dragracers carburateurs gebruiken ipv injectie (dat verbaasde mij namelijk).
Dus aan het injectie systeem ligt het niet perse !
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

@Jeroen:

Wat je tegenwoordig uit een motor kunt halen is natuurlijk veel meer. Grotendeels door variabele kleptiming, variabele geometrie van de turbo en natuurlijk elektronische inspuiting.

Bij een oude motor zoals deze (de Cleon) met een oud Garrett T2 turbootje is het toerentalgebied waarin je het maximale koppel kunt spreiden vrij beperkt. Ik heb niet naar maximaal aantal PK's gestreefd. Dat is ook begrijpelijk wanneer je de opbouw van de hele auto in ogenschouw neemt. Met name de wegligging natuurlijk.

Mijn streven was veel koppel maar zo min mogelijk turbogat. Ik heb daarom bewust gekozen voor een wat kleiner spruitstuk. Deze is aangepast om de carburateur een kwartslag te kunnen draaien. De motor ligt nu in lengterichting in plaats van dwars. De carburateur is een standaard GT Turbo carburateur (Solex 32 Dis). De keus voor een nokkenas was beperkt, maar die van de TX-uitvoering kwam aardig overeen met die van de Alpineturbo. Niet teveel overlap die je wel ziet bij opgevoerde atmosferische auto's. Ook dit draagt bij aan het meteen opspoelen van de turbo bij lage toeren. De nokkenas van de Alpine is niet bruikbaar vanwege een andere klepvolgorde.

Het nadeel is dat de motor vermogen opbouwt tot circa 4800-5000 toeren. Door een betere uitlaat is dat inmiddels iets verbeterd. Ik schat dat er nog een paar PK bij gekomen is.

Het voordeel is dat de auto ijzersterk is bij stoplichtsprintjes en sprintjes tussen de 40 en 100 km per uur. Laag gewicht en heeft meteen vermogen. Vooral berg omhoog is ie niet te stuiten, zoals een Twingo RS moest ervaren op de snelweg bij vlakbij Geneve afgelopen september.
In de Alpen heb je bergwegen met 180 graden bochten. Je moet dan elke keer weer vanuit bijna stilstand optrekken. Dit zorgde ervoor dat ik Jasper met +170 PK redelijk bij kon houden. Kostte me wel mijn motor maar dat repareren we wel weer een keer.

Het voordeel is wel beperkt door de wegligging. Bij het uit de bocht komen moet ik niet vroeg vol op het gas trappen. Al met al is het karakter van de motor heerlijk. je kan met heel weinig toeren relaxt rijden en dan zomaar er toch weer even vol voor gaan.

@Joost:
Precies!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

dubversion schreef:Uiteraard ben ik mij bewust van de leeftijd van het block. Ik vroeg mij gewoon af waar e.e.a. aan ligt.

Ik had nog even een min of meer vergelijkbare motor opgezocht, de M31 turbo van BMW (2002 tii) 170 PK uit 2.0 liter. Ook niet om naar huis te schrijven, maar compressie zat op 6.9 : 1 en zonder intercooler, dus de restricties.

Laatst een discussie gehad waarom zelfs nu nog top fuel dragracers carburateurs gebruiken ipv injectie (dat verbaasde mij namelijk).
Dus aan het injectie systeem ligt het niet perse !
Kijk naar een 5AT, dat is ook 110 pk zonder intercooler (zelfs met mengsel onder druk, oftewel carb voor de turbo!), een goed ontworpen kop is veel belangrijker, alle rand apparatuur versterkt dat alleen maar.
Die 5AT kop ligt ook in de 5 Turbo (met de waterpomp aan de andere kant) en dan is er opeens 160 pk vanwege mechanische injectie + intercooler. Injectie is leuk voor verbruik en deellast, maar onder vollast is er ook bij injectie geen closed loop meer en kun je dus idd net zo goed een carb gebruiken als je toch alleen maar vollast rijdt (zo als een dragster).
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Omdat het blok iets anders gekanteld ligt in de Rodeo ten opzichte van de GT Turbo was het een crime om de olie te verversen.

Nu het blok eruit is vanwege het vervangen van een drijfstanglager meteen maar een extra aftapplug gemaakt:
[img]https://static.afbeeldinguploaden.nl/17 ... PqR6cV.jpg[/img]
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

De boel zit weer in elkaar. Ik heb het onderblok vervangen door eentje van een R5 1400 Automaat. Deze had slechts 60.000 km gedraaid en zag van binnen eruit als nieuw.



De noodzakelijk vervanging was het gevolg van een versleten drijfstanglager:
[img]https://static.afbeeldinguploaden.nl/17 ... 0Mncii.jpg[/img]
Plaats reactie