Johan: Megane III RS

Nieuw op de site? Stel je hier voor.
Plaats reactie
Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Beste forumleden, ik ben Johan, 28 jaar, woonachtig in Terneuzen en werkzaam in de techniek als technisch ontwerper.

We zijn ons al een tijdje aan het orienteren op en sparen voor een leuke auto. Mijn eerste gedachte was een Focus RS, maar mijn vrouw opperde een Megane RS, op voorwaarde dat hij geel zou zijn. Daarin kan ik me wel vinden en gecombineerd met het cup-chassis en recaro's is onze droomauto gevormd. Nu de realisatie nog.

Ik volg de tweedehands markt voor dergelijke auto's al een tijdje en daaruit blijkt dat de spoeling redelijk dun is. Te duur, te veel kilometers of verprutst. Goede exemplaren zijn daarentegen zeer snel verkocht. Dus over de landsgrenzen zoeken wordt zo ook een optie.

Dit forum is me al langer bekend en door me wat in te lezen zijn me al veel dingen duidelijk(er) geworden. Echter blijven verschillende vragen over die ik hier wil stellen of kunnen jullie me simpelweg helpen bij de zoektocht naar de geschikte auto. Dat zijn de redenen voor het aansluiten bij dit forum en het aanmaken van dit onderwerp.

Ik ben dus op zoek naar een gele Renault Megane III RS Coupe met cup-chassis en recaro's. Wat ik nog graag wil vragen is het volgende:
- Hebben deze auto's algemene technische problemen waar ik op moet letten?
- Zijn er andere zwakke punten specifiek voor dit model?
- Wat zijn de verschillen tussen een fase 1 en een fase 2?
- Is de kleur jaune sirius geleverd op de fase 1?
Waarschijnlijk komen er in de toekomst nog wel meer vragen, waar ik dit onderwerp graag voor zou gebruiken. Ik hoop veel van jullie te leren om zo uiteindelijk de perfecte Megane RS te kunnen kopen. Over de rijeigenschappen maak ik me geen zorgen, daar is iedereen lyrisch over.

O ja, ik rij nu een MG ZR160 uit 2002 en een Ford Focus ST170. Beide dus niet te vergelijken met een Megane RS, maar wel een leuke basis.
Laatst gewijzigd door Meganecien op vr 14 jun 2019 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
RSR
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 jun 2017 15:22
Car: Clio 4 RS Clubsport

Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Mooi exemplaar, zeker de moeite waard om eens contact te zoeken.
Heb ik mijn vraag toch op de juiste plaats gesteld :p
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Ik ken iemand met een gele ph 1 250. Nog geen 40.000 km met cup en sper. Maar die zal wel wat duurder zijn dan 16500
Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Als de prijs/kwaliteit verhouding goed is, is dat niet zo'n probleem.
Maar wat is nu precies het verschil tussen een phase 1 en een phase 2 (naast het hogere vermogen van een phase 2)?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Niet heel veel verschil.


-Kleine leds in voor spoiler ph1 en ph2 breder
-250pk/ 265pk (blijkt op de bank iets meer te zijn en is makkelijk zonder aanpassing richting de 300 pk te mappen).
-Achterspoiler is iets anders. Een klein hoekje is anders.
Interieur van de pb2 heeft hoogglans zwarte delen.
-Geel ph1 is non metallic. Jaune sirius geel is alleen geleverd op trophy 265 /275 en ph2 en ph3.

Echt minimale verandering dus...

Zie ook het register. Daar kan je ook een beetje de verschillen zien
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Welkom Johan!

Succes met de zoektocht (Y)
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Net terug van de carbagerun, dus de zoektocht naar een Megane RS krijgt weer de volle aandacht.
Ondertussen contact gehad met 2 partijen uit Duitsland met een Trophy, waarbij met 1 partij het contact moeilijk verloopt en de ander een vaag verhaal heeft over een probleem met een cilinder wat onder garantie gerepareerd is. Allebei niet optimaal dus.
Nu staat er sinds kort ook weer een mooie RS op internet, waar we naar willen gaan kijken.
Het kenteken van deze auto is: 81-XVH-5.
Het kenteken staat vermeld in het register, maar is er hier misschien meer informatie bekend betreffende deze auto?

Zijn er ook nog aandachtspunten die ik zeker moet controleren bij de bezichtiging?
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Geleverd bij vkv als iknhet goed zeg. Heb nogwel een zooitje plaatjes.
Pm mij even je mail dan stuur ze op.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Dankjewel, zijn er ook erg blij mee.
Gebruikersavatar
Rik Hamberg
Berichten: 2448
Lid geworden op: di 5 jun 2001 0:00
Car: Clio IV R.S. (JS)
Locatie: Loozen (bij Gramsbergen)

Gaaf!

Misschien een leuk Projecttopic aanmaken hier met foto's?
<>RenaultSport<>--------------------------Projectpagina
Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Ondertussen al een behoorlijk jaar en ruim 10.000 km eigenaar van een Megane 3 RS. Nog steeds blij met de auto en elke rit is genieten, het is niet onze enige auto dus de keuze voor de Renault is elke keer bewust!

Vorig jaar de eerste ronde onderhoud gedaan, met kort na aanschaf een oliewissel en in augustus een grote beurt met distributieriemwissel. Nu komt de tweede ronde er aan, met wederom een oliewissel, remblokken en banden. En hier heb ik juist wat vragen over. Nu weet ik dat deze vragen verspreid over het forum al verschillende keren beantwoord zijn, maar ik wil toch nog eens een poging wagen.

De merken zijn wel bekend: remblokken > Ferodo, banden > Michelin. Echter is de keuze tussen de verschillende types lastig en persoonsgebonden, dus advies is van harte welkom?
Het gebruik van de auto is voornamelijk sportief straatgebruik, met een enkele keer een rondje Nurburgring of hogere rijvaardigheidstraining.

- In verschillende topics heb ik ook verschillende types remblokken van Ferodo voorbij zien komen, de DS Performance, DS2500 en DS1.11 (deze laatste is mij onbekend en de DS3000 lijkt me te sportief).
- Voor remschijven hoor ik Brembo HC, maar ik denk dat deze nog een ronde mee kunnen (zijn gegroefd en wss originele). Wat zijn de vervangingscriteria voor de remschijven van een Megane 3 RS?
- Voor de banden ga ik sowieso voor Michelin PS4, maar hier heb ik nog keuze uit de gewone PS4 of PS4 sport.

Dus als er mensen zijn die mij advies kunnen geven, al dan niet eigen ervaring, hoor ik het graag!
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

- Sandtler RS schijven rondom kun je vol mee ankeren zonder dat de boel krom trekt en zonder fading in je pedaal, kilometers en ettelijke malen lang.
- Ferrodo 2500 voor en 2000 achter, kun je vol mee ankeren zoder dat je bang hoeft te zijn dat je blokken weg smelten of ineens happen of je kont je voorbij komt.
- Banden Falken ZE914, slijten zoals een Potenza, kleven zoals een Potenza en in de regen ook goed grip, wat bij een Michelin PS een gemis is, zeker achter bij een auto ;)

Rij je betaalbaar en met goed spul wat goed te verkijgen is.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Bovenstaande advies kun je beter voor de volle 100% terzijde leggen....

Michelin PS4 is de beste alround band die je kunt krijgen, bizar goed in droog én nat! De ps4s is marginaal beter in droge, warme condities maar weer minder goed in de regen. Ps4s zijn overigens ook alleen nog in 19” te krijgen.

Vwb de remblokken, achter gewoon origineel (Ferodo ds performance) en voor PFC Z-rated. Zitten in dezelfde categorie als de ds2500 maar dan op alle vlakken beter én goedkoper.

Minimale limiet van de remschijven is zo uit m’n hoofd 26mm. Als je die wilt vervangen dan inderdaad gewoon Brembo HC halen, zijn zowel beschikbaar in plain als gegroefd.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Helemaal eens met Arthur / Tutuur, PS4 is ver uit de beste all round band die je kan krijgen (ook uitstekend geschikt om een trackday zonder problemen mee te rijden --> https://www.youtube.com/watch?v=aMv64liOqIE&t=426s).
Brembo HC is inderdaad ook een zeer geschikte aftermarket schijf die goed tegen zeer intensief gebruik kan.
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

tutuur schreef:Bovenstaande advies kun je beter voor de volle 100% terzijde leggen....

Michelin PS4 is de beste alround band die je kunt krijgen, bizar goed in droog én nat! De ps4s is marginaal beter in droge, warme condities maar weer minder goed in de regen. Ps4s zijn overigens ook alleen nog in 19” te krijgen.

Vwb de remblokken, achter gewoon origineel (Ferodo ds performance) en voor PFC Z-rated. Zitten in dezelfde categorie als de ds2500 maar dan op alle vlakken beter én goedkoper.

Minimale limiet van de remschijven is zo uit m’n hoofd 26mm. Als je die wilt vervangen dan inderdaad gewoon Brembo HC halen, zijn zowel beschikbaar in plain als gegroefd.
Met jouw circuit "ervaring" en eerdere kritiek welke je niet kon verdragen snap ik je reactie helemaal.

Zeker dat je voor "goedkoop in hetzelfde segment" gaat in plaats van bewezen duurzaamheid en (bruikbare) kwaliteit zegt wellicht meer dan alleen jouw advies over "allround". Maten zeggen niet zoveel, het gaat puur om de totale combinatie en die vergeet je nogal eens.

Een CDI hacken is zo lastig niet meer tegenwoordig en vermogen valt overal wel te halen, nu nog echt leren sturen in plaats van gas geven tussen het rondraaien van rotondes ;)

MIjn advies, zorg dat je stuurt en remt met goed spul waar jij op vertrouwt en je moet er wat voor willen proberen, ga eventueel daarna naar de jongens die puur kijken naar vermogen en koppel en wellicht niet eens met een goede band op de bank staan te testen :)

Succes!
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Ik zie de relevantie tussen het hacken van een CDI (?) en een setje banden/schijven/blokken niet helemaal (0) Tutuur geeft hier gewoon zijn mening / advies, en zeker v.w.b. de banden en de schijven is daar toch wel een aardige consensus over dat het gewoon het beste is wat te krijgen is voor een acceptabele prijs. Dat kan niet gezegd worden over de Falken die je adviseert waarover de ervaringen nogal wisselend zijn en dan druk ik het zacht uit. Het prijs verschil is ook minimaal t.o.v. de PS4 (scheelt 2 tientjes als ik zo een paar sites bekijk) dus zou lekker voor de Michelin gaan, dan heb je een bewezen goede band die in de testen zowel op nat als op droog bovenaan staat. We hebben het niet over een Twingo 1.2 uit 1996 waar je nog een tientje per band zou kunnen besparen :)
Thies
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 13:28
Car: R5 GTT

Maarten-Jan schreef:Ik zie de relevantie tussen het hacken van een CDI (?) en een setje banden/schijven/blokken niet helemaal (0) Tutuur geeft hier gewoon zijn mening / advies, en zeker v.w.b. de banden en de schijven is daar toch wel een aardige consensus over dat het gewoon het beste is wat te krijgen is voor een acceptabele prijs. Dat kan niet gezegd worden over de Falken die je adviseert waarover de ervaringen nogal wisselend zijn en dan druk ik het zacht uit. Het prijs verschil is ook minimaal t.o.v. de PS4 (scheelt 2 tientjes als ik zo een paar sites bekijk) dus zou lekker voor de Michelin gaan, dan heb je een bewezen goede band die in de testen zowel op nat als op droog bovenaan staat. We hebben het niet over een Twingo 1.2 uit 1996 waar je nog een tientje per band zou kunnen besparen :)
Zoveel mensen, zoveel wensen en vooral meningen zonder ervaringen. Die van mij gaan wel een een stukje verder terug dan die van Tutuur op dat gebied qua tijdspanne en wanneer je zelf de relevantie niet ziet tussen aandrijving/vermogen en wegligging ben ik sterk van mening dat je toch echt terug mag naar je tekentafel.

Testen leuk, eigen ervaring beter maar dat gebeurt hier weinig gezien mensen blijkbaar alleen op kosten kijken zoals (vaker) beschreven.

Ik zou een dergelijk advies nooit aannemen van iemand die er zeker niet uitvoerig mee gereden heeft op meerdere typen auto's en waar zijn auto alleen naar buiten mag bij mooi weer. ;)

(CDI/ECU/etc het zijn allemaal regelunits met een naampje en er komen er steeds meer bij of worden gesplit in 2-meer varianten)
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Ik ga verder maar niet in op de flauwekul die Thies nu weer weet te verzinnen. Mijn advies ligt er, het is aan Johan er mee te doen wat hij wilt.
Arno17
Berichten: 4750
Lid geworden op: za 12 mar 2005 16:06
Car: Captur EDC130 Intens
Locatie: Hoofddorp

Ik ben dit lezende wel nieuwsgierig naar de ervaringen die Thies ( geschenk van God ;-) ) heeft opgebouwd op gebied van rijden op circuit en stuurmanskunst.

Maar ook dan is het nog steeds aan TS om er wat mee te doen. Dat dan weer wel.
Renault Captur II 130EDC Blue Iron/Noir.[/b],Clio IV 0.9 Tce Zen,Renault Captur[s/] 0.9 Tce, Megane dCi 110pk =130pk GT-line, R19 Cabrio,Clio I 16V, Twingo RS, Clio RS, Clio II 1.6,Laguna I 1.8RT,Ford Escort 1.6 bj '87
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Thies schreef:
Maarten-Jan schreef:Ik zie de relevantie tussen het hacken van een CDI (?) en een setje banden/schijven/blokken niet helemaal (0) Tutuur geeft hier gewoon zijn mening / advies, en zeker v.w.b. de banden en de schijven is daar toch wel een aardige consensus over dat het gewoon het beste is wat te krijgen is voor een acceptabele prijs. Dat kan niet gezegd worden over de Falken die je adviseert waarover de ervaringen nogal wisselend zijn en dan druk ik het zacht uit. Het prijs verschil is ook minimaal t.o.v. de PS4 (scheelt 2 tientjes als ik zo een paar sites bekijk) dus zou lekker voor de Michelin gaan, dan heb je een bewezen goede band die in de testen zowel op nat als op droog bovenaan staat. We hebben het niet over een Twingo 1.2 uit 1996 waar je nog een tientje per band zou kunnen besparen :)
Zoveel mensen, zoveel wensen en vooral meningen zonder ervaringen. Die van mij gaan wel een een stukje verder terug dan die van Tutuur op dat gebied qua tijdspanne en wanneer je zelf de relevantie niet ziet tussen aandrijving/vermogen en wegligging ben ik sterk van mening dat je toch echt terug mag naar je tekentafel.

Testen leuk, eigen ervaring beter maar dat gebeurt hier weinig gezien mensen blijkbaar alleen op kosten kijken zoals (vaker) beschreven.

Ik zou een dergelijk advies nooit aannemen van iemand die er zeker niet uitvoerig mee gereden heeft op meerdere typen auto's en waar zijn auto alleen naar buiten mag bij mooi weer. ;)

(CDI/ECU/etc het zijn allemaal regelunits met een naampje en er komen er steeds meer bij of worden gesplit in 2-meer varianten)
De relevantie tussen aandrijving/vermogen en wegligging lijkt me duidelijk, maar dat is niet wat je benoemd, je benoemd het hacken van een CDI en trekt een antwoord daarop vervolgens volledig uit z'n verband om te proberen van jouw mening een waarheid te maken. FYI, tutuur heeft ervaring met de PS4, dus dat gebruiken als argument om iemand zijn mening onderuit te halen lijkt me niet heel erg sterk. Ik heb zelf ook ervaring met de PS4 onder een Laguna GT 180 wat met ruim 400 Nm ook geen lieverdje is voor banden ;-) Maar zo wel op nat als op droog een hele fijne band die altijd grip heeft.

Iemand die een PS4 aanbeveelt is niet iemand die alleen op kosten kijkt gezien deze duurder is dan de band die jij aan geeft, wat je eigen argument daardoor tegenspreekt.
Daarnaast rijdt tutuur bij mijn weten dagelijks in een Megane Estate GT met Megane RS motor met iets van 375 pk voorzien van de PS4 banden.

Prima dat je een mening hebt en die mag je ook verkondigen maar als je een niet gerenommeerde band adviseert met een twijfelachtige reputatie dan kun je verwachten dat je daar een reactie op krijgt. Zeker met beperkte onderbouwing die ook nog deels onjuist is. Een PS4 heeft gewoon grip op zowel nat als droog en zowel voor als achter, persoonlijke ervaring en de diverse testen waarin deze band elke keer als beste band naar voren komt voor dagelijks gebruik op een sportieve auto.

En let wel, ik zeg niet dat de Falken een slechte band is maar gezien het relatief kleine prijs verschil zou ik juist niet alleen op kosten letten maar juist iets meer uitgeven zodat je een band hebt die bewezen goed is op nat en droog zonder dat daar enige twijfel over kan zijn.

Wetende dat je hier op gaat reageren laat ik je alvast weten dat ik alleen ga reageren als je een nette onderbouwde reactie gaat geven, mocht ik niet reageren dan weet je waarom ;-)
Voor de TS, ga lekker voor de PS4 (F)
Arno S.
Berichten: 548
Lid geworden op: do 24 nov 2011 19:00
Locatie: Zegveld

Op mijn RS heb ik de volgende banden gehad:
- ContiSportContact 5, matig tor redelijk. Heeft erg veel moeite om het vermogen van een getunede Megane op de weg te krijgen.
- Federal RS595R, iets luider maar prima voor dagelijks gebruik, let op in de regen.
- Zestino Gredge 07rs, kwalitatief slechte band en nauwelijks grip in de regen. Met twee setjes hoogteslag geconstateerd, wel heerlijk harde zijwand maar uiteindelijk toch enkel geschikt voor het circuit.
- Goodyear Eagle F1, matig. Mijns inziens niet geschikt voor een enthousiast gereden Megane.
- Michelin Cup2, heerlijk en best redelijk in het nat. Echter zeer kostbaar.

Heb veel vrienden die met de Megane op Nankang NS2-R rijden, maar daar schijnt bij tijd ook iets hoogteslag in te zitten. Verder wellicht niet de meest geschikte band voor een daily.
Na 4 setjes Michelin Cup2 opgereden te hebben, nu de Michelin PS4-XL gemonteerd. Minder grip dan de Cup2 (logisch), maar wel stiller en gevoelsmatig iets stabieler op zeer hoge snelheid. Na een 5000 kilometer er mee te hebben gereden in de afgelopen paar weken moet ik zeggen dat ik uitermate tevreden ben 8)
Meganecien
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jan 2018 17:37
Car: Renault Megane RS

Gisteren de banden laten omleggen en het zijn 'gewone' Michelin PS4's geworden. Deze heb ik ook op mijn andere auto liggen, en dit tot volle tevredenheid. Deze auto rolt op 17 inch velgen en in deze maat is PS4-S niet leverbaar. Omdat het toen geen keuze was en ik de meerwaarde van PS4-S tov de gewone PS4 niet wist, heb ik hier de vraag neergelegd. Dus aan iedereen die mij van inhoudelijk advies heeft voorzien, bedankt!
Patrick RS
Moderator
Berichten: 14792
Lid geworden op: di 19 mar 2002 0:00
Car: Megane

Meganecien schreef:Gisteren de banden laten omleggen en het zijn 'gewone' Michelin PS4's geworden. Deze heb ik ook op mijn andere auto liggen, en dit tot volle tevredenheid. Deze auto rolt op 17 inch velgen en in deze maat is PS4-S niet leverbaar. Omdat het toen geen keuze was en ik de meerwaarde van PS4-S tov de gewone PS4 niet wist, heb ik hier de vraag neergelegd. Dus aan iedereen die mij van inhoudelijk advies heeft voorzien, bedankt!

Ga je geen spijt van krijgen. Ik heb allerlei merken gehad van dunlop, khumo, uniroyaal, vredestein, bridgetone maar de Michelins PS4 in 18 inch onder mijn oude megane 3 rs waren echt het meest all round. Ik ga max 2 a 3x per jaar een circuit om een rondje te doen voor de lol. (dus niet echt voor ronde tijden). Ik kan niet anders zeggen dat ze echt top zijn. Heb nu Potenza's onder mijn huidige. Ik ben blij als ze op zijn en ik weer over kan naar PS4 :D
Plaats reactie