Kangoo leidt eigen leven...

Post hier al je vragen over de Kangoo
Plaats reactie
Paul Verberne
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 okt 2006 14:28
Contacteer:

Help!

Mijn Kangoo 1.9D-55 uit 2000 heeft een mankement waarvoor niemand en oplossing lijkt te hebben.
Wanneer ik met de auto op lage snelheid (lees: weinig gas; lage toeren)een bocht maak, houdt de motor héél eventjes in, waarna hij uit zichzelf gas bijgeeft ! Wanneer ik daarna bij het volgende stoplicht arriveer, blijft de motor toeren maken en valt niet terug naar stationair. Echter, wanneer ik op het stuk tussen rotonde en stoplicht even volgas accelereer, valt de motor bij 't stoplicht wél terug in toeren.

Dit gebeurt, gek genoeg, altijd op dezelfde plaats; een rotonde in Nijmegen. Wanneer ik op deze rotonde halfrond ga (na een flink stuk snelweg) en dus een beweging rechts-links-rechts maak met het stuur, vertoont de auto bovenstaande kuren. In eerste instantie dacht ik dat misschien de gaskabel door de stuurkolom werd aangetrokken (tja, je verzint de gékste dingen...), maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Ook de hoeveelheid brandstof in de tank heeft geen invloed; bij zowel een volle als (bijna) lege tank doet het euvel zich voor.

Weet iemand of zich elders in het brandstofsysteem nog een vlotterkamer of iets dergelijks bevindt?
Het lijkt mij namelijk erg waarschijnlijk dat het iets te maken heeft met schommelen van de brandstof door de zigzaggende beweging.
Of heeft het misschien iets te maken met de stuurbekrachtiging?
Heeft iemand al eens iets soortgelijks meegemaakt of weet iemand wat het zou kunnen zijn???

Groetjes,
Paul Verberne
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zoals je zelf zegt lijkt een mankement met de gaskabel het meest logische

ik gok ook maar hoor
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

is de auto ook snokkerig bij normaal rijden,op gelijke snelheid??

wat je wel kan proberen is afsluiten van EGR. onder je luchtfilter, op je inlaatspruitstuk zit een blokje met daarop een dun slangetje. deze knip je door en draai in elk uiteinde een parker zodat ze afgesloten zijn. Loopt ie gelijk een stuk beter.
R5GTT. Drive it like you stole it
Paul Verberne
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 okt 2006 14:28
Contacteer:

Bedankt voor de snelle reakties!

Nee, de auto rijdt eigenlijk hardstikke goed verder. Vooral op de snelweg is er niets aan de hand.
Ik merk echter wel dat bij het optrekken de motor niet zo soepel reageert.
Vandaag, overigens, sloeg de motor op de betreffende rotonde zelfs af, doordat ik (op 't moment dat de motor inhield) moest stoppen voor oprijdend verkeer.
Ik kreeg vervolgens de motor nauwelijks nog gestart.
Ysegrim
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 11:31
Locatie: Belgium (Ekeren)

Heb je heel het brandstofsysteem als eens goed (laten) ontlucht(en)? Mogelijk zit er ook wat (condens)water in de brandstofpomp.

Ik zou het eerder in die richting zoeken.

Mvg
Daniel
Paul Verberne
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 okt 2006 14:28
Contacteer:

Hoi Daniel.

Nee, zover ik weet is dit niet gedaan.
Maar kan lucht en/of water zorgen voor toename van het toerental??
De auto gaat namelijk, na héél even te hebben ingehouden, ineens uit zichzelf gas bijgeven.
Ysegrim
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 11:31
Locatie: Belgium (Ekeren)

Ja, dit zou kunnen. De elektronica raakt eventjes in de war door water/lucht wat aanwezig is in de verstuivers. De sensors registreren een kortstondig gebrek aan brandstof waardoor de elektronica tracht dit te compenseren.

Mvg
Daniel
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

De poster heeft het over een 1.9d 55 en die heeft een mechanische verdeler-brandstofpomp Ysegrim!

Hoogstwaarschijnlijk een probleem met de brandstofpomp of in een uiterst geval aanzuigen van motorolie via carterontluchting of langs versleten zuigerveren. Je motor loopt dan (tijdelijk) op zijn eigen motorolie. Maar dit soort storingen zijn zeer, zeer zeldzaam.

Misschien is er iets mis met het opvoergedeelte van het brandstofsysteem. Lekkages bij je brandstoffilter (unit met hand-opvoerpomp erop) zijn niet ongewoon, zorgen voor lucht in je brandstofpomp en voor een gedrag zoals jij beschrijft!
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Snelle reactie, Speedline! :lol: :lol:

:wink:
canonballman
Berichten: 4221
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: Hilvarenbeek

Weet niet of het probleem inmiddels is opgelost, anders zou ik eens een wichlroedeloper een paar rondjes laten draaien op die Nijmeegse rotonde.
Roofvogel
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 29 nov 2010 20:18
Contacteer:

ik herken het probleem en nu wil ik de EGR klep losnemen om te reinigen maaaaaaar: waar zit die klep en hoe haal ik dat luchtfilterhuis los??
Heb al gekeken maar weet echt niet hoe dit totale luchtfilterhuis moet demonteren.
Hoor het graag want dit is geen plezierig rijden, het zal geen raceauto worden maar een max van 110 KM is natuurlijk..................
Alvast bedankt en lees graag de oplossende tip
Plaats reactie