ACT: Renault 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo

ACT: Renault 5

Postby Chris » Tue 11 May 2004 10:43

Al je vragen of chat over de Renault 5 kun je hier kwijt.

Van oer-5 tot Super Cinq, van 1.1 L tot GT Turbo.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby RenaultclioII16v (Peter) » Tue 11 May 2004 10:46

Kijk Chris, dat is nog eens service! (Y)

Ik ben eigenlijk een leek qua techniek van een r5, maar toch zou ik graag een sleutelproject willen aangezien de clio al een heel eind naar mijn zin is.
Hebben jullie tips qua aanschaf, do's en don'ts?
RenaultclioII16v (Peter)
 
Posts: 3702
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: St. Annaland
Car: Talisman sedan

Postby Ad van Haperen » Tue 11 May 2004 10:48

RenaultclioII16v (Peter) wrote:Hebben jullie tips qua aanschaf


ff uit een ander topic

De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur


Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Ad van Haperen
 
Posts: 5838
Joined: Sat 2 Feb 2002 0:00
Location: Etten-Leur

Postby RenaultclioII16v (Peter) » Tue 11 May 2004 10:50

Hier de link naar dat andere aankoop topic:
RenaultclioII16v (Peter)
 
Posts: 3702
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: St. Annaland
Car: Talisman sedan

Postby Ad van Haperen » Tue 11 May 2004 10:53

:lol: ja das dezelfde maar wist niet dat jij ook in dat andere topic dat vroeg niet op gelet.

Maar op hoe meer plekken hoe beter word het tenminste makkelijk gevonden
Ad van Haperen
 
Posts: 5838
Joined: Sat 2 Feb 2002 0:00
Location: Etten-Leur

Postby RenaultclioII16v (Peter) » Tue 11 May 2004 10:57

Altijd makkelijk voor iedereen (Y)
RenaultclioII16v (Peter)
 
Posts: 3702
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: St. Annaland
Car: Talisman sedan

Postby GTE 16v » Tue 11 May 2004 11:12

heel goed dit topic! (Y) :worship:

Edit: ok! jij je zin :wink:
Last edited by GTE 16v on Tue 11 May 2004 15:48, edited 1 time in total.
GTE 16v
 
Posts: 364
Joined: Sat 1 Mar 2003 11:02
Location: Baarn

Postby Rémi clio ph3 » Tue 11 May 2004 11:15

GTE 16v wrote:heel goed deze topic! (Y) :worship:


Is het niet DIT topic :wink:
Rémi clio ph3
 
Posts: 932
Joined: Wed 12 Mar 2003 10:10
Location: Valkenburg Car: clio II ph 3 (1600)

Postby RenaultclioII16v (Peter) » Tue 11 May 2004 11:51

Het Nederlands vervuild... :lol:
RenaultclioII16v (Peter)
 
Posts: 3702
Joined: Mon 7 Jan 2002 0:00
Location: St. Annaland
Car: Talisman sedan

Postby Joost (DoubleYou) » Tue 11 May 2004 12:50

Wat ook vaak voorkomt, zo ik heb gehoord, is een vervuilde carb. Heb ik denk ik ook last van, weet alleen nog niet hoe ik dat schoonmaak (ja demonteren en weer in elkaar zetten). Moet nog een exploded view hebben.
Joost (DoubleYou)
 
Posts: 5375
Joined: Tue 13 May 2003 22:30
Location: Netherlands
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS

Postby Pr0f » Tue 11 May 2004 12:54

Joost (DoubleYou) wrote:Wat ook vaak voorkomt, zo ik heb gehoord, is een vervuilde carb. Heb ik denk ik ook last van, weet alleen nog niet hoe ik dat schoonmaak (ja demonteren en weer in elkaar zetten). Moet nog een exploded view hebben.

Dat lijkt me ook geen slecht idee, in de vraagbaak staan precies weer niet het type carb die in de GTT zit.
Pr0f
 
Posts: 311
Joined: Tue 26 Aug 2003 7:49
Location: Delft

Postby Joost (DoubleYou) » Tue 11 May 2004 13:05

Mrtn wrote:
-Ray- wrote:
Roy wrote:Er zijn genoeg gtt's waar probleemloos dagelijks mee gereden word. :)
:)
:) :)
Hoe heb je de auto dan afgesteld ende gemaakt? Moet in mijn geval namelijk ook gebeuren (als dagelijkse auto).
Joost (DoubleYou)
 
Posts: 5375
Joined: Tue 13 May 2003 22:30
Location: Netherlands
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS

Postby Lotti » Tue 11 May 2004 13:21

Joost (DoubleYou) wrote:Wat ook vaak voorkomt, zo ik heb gehoord, is een vervuilde carb. Heb ik denk ik ook last van, weet alleen nog niet hoe ik dat schoonmaak (ja demonteren en weer in elkaar zetten). Moet nog een exploded view hebben.


In dit topic staat een exploded vieuw:

viewtopic.php?t=2130&highlight=groep
Lotti
 
Posts: 72
Joined: Wed 12 Feb 2003 12:26

Postby Ollie » Tue 11 May 2004 13:51

Dit is makkelijker (click to enlarge :D ):



Credits go to Ray :wink:
Ollie
 
Posts: 7037
Joined: Tue 9 Jul 2002 12:28
Location: Urmond

Postby Joost (DoubleYou) » Tue 11 May 2004 13:57

:worship: thanx!
Ziet dat er effe moeilijk uit, al die kleine dingetjes... :)

Ik neem aan dat je een aantal dingen er gewoon in kan laten zitten he ;)
Joost (DoubleYou)
 
Posts: 5375
Joined: Tue 13 May 2003 22:30
Location: Netherlands
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS

Postby PtrGte » Wed 12 May 2004 7:30

zo...even up...

Heeft iemand hier wel eens een R5 diesel gereden???

zo ja: is zo'n motortje een beetje betrouwbaar of zijn het "kwaal" motortjes?

lijkt me namelijk erg goedkoop om een R5 diesel te rijden voor m'n werk, in plaats van een 2.0 16v clio of 5 :)
maar goed...als het niks is dan hoef ik er geen, dus laat maar horen die (gegronde) meningen!!!

(en dus niet van: "diesel stinkt" he, want dat weet ik ook wel... :lol: )
PtrGte
 
Posts: 1550
Joined: Tue 25 Feb 2003 16:20
Location: Made

Postby Chris » Wed 12 May 2004 7:54

Ik rij al een jaartje of 5 met een kleine/snellere startmotor, zegmaar het Clio exemplaar.
Geluid is geinig, start goed, maar in de 5 jaar dat ik dat soort starter heb is startmotor 4 aan het sneuvelen!
Het gaat om mijn witte 5je, waar ik ongeveer 3-4000KM per jaar mee rij.
Elke keer wordt hij keurig vervangen door de Renault garage, en elke keer is het wel garantie, maar ondertussen word ik er wel een klein beetje gek van.

De laatste starter is er vorig jaar april opgekomen, drie duizend km geleden. En nu begint hij nadat de auto loopt weer ff door te zingen..:(

Zal het misschien zo zijn dat dit soort startmotor te klein is en daardoor de warmte niet aankan?!

Ik zit er een te denken om weer een ouderwetse te gaan monteren.

Wie weet wat het zou kunnen zijn?!
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Riël » Wed 12 May 2004 8:32

Het kan zijn dat de clio een minder sterke accu fabriek af heeft, een te sterke accu sloopt je startmotor! Kijk eens hoeveel ampere (niet Ah, maar ampere). Men weet het vaak niet bij monteren van een grote accu, maar een te zware accu sloopt je startmotor gauw!

Zodra je het contact aanzet, vloeit bijna ALLE stroom die de accu kan leveren de startmotor in. Bij een voorgeschreven accu is deze stroom niet te groot voor de startmotor (kan wel 200Ampere zijn). Ga je de startmotor vervangen door een kleinere, die misschien op een accu hoort te werken met een kleiner aantal ampere (niet Ah), dan stuur je er steeds wat teveel doorheen, wat voor grote slijtage zorgt. Dus, probeer eens een wat lichtere accu?
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Postby Roy » Wed 12 May 2004 8:34

En zit je hitteschild nog om je startmotor?
Roy
Moderator
 
Posts: 6618
Joined: Wed 28 Mar 2001 0:00
Location: Zuid-Holland

Postby Chris » Wed 12 May 2004 10:05

Ik ga daar eens achteraan, bedankt Riel.

Roy, die zit er omheen ja, die waren ze twee starters geleden vergeten..

En wat zijn de mogelijkheden om de temp koeler te krijgen?

Mijn vin slaat in als hij over het derde streepje staat, en dat vind ik eigenlijk veels te warm.
De dealer zegt dat hij niet kouder kan, ze hebben alles al aangepast.
Wie kan mij een opsomming geven van alle mogelijkheden om hem koeler te krijgen?
Er zal vast wel ergens een topic over lopen, maar er is echt wel iemand die alle mogelijkheden uit zijn hoofd weet. :)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby Ad van Haperen » Wed 12 May 2004 10:31

wat is het voordeel dan chris om niet de originele starter te gebruiken?
Ad van Haperen
 
Posts: 5838
Joined: Sat 2 Feb 2002 0:00
Location: Etten-Leur

Postby Johan » Wed 12 May 2004 11:04

een mooi topic over thermocontacten en thermostaten: http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=10538&highlight=thermocontact
User avatar
Johan
 
Donateur
Posts: 4175
Joined: Thu 13 Dec 2001 0:00
Location: Nijmegen
Car: renault 5 gt turbo

Postby WhiteArrow » Wed 12 May 2004 13:42

@PtrGte: op Club Cinq heeft Tryllian gtd een R5 diesel. Misschien kan je hem om advies vragen?
WhiteArrow
 
Posts: 56
Joined: Sat 7 Feb 2004 15:08

Postby PtrGte » Wed 12 May 2004 13:53

WhiteArrow wrote:@PtrGte: op Club Cinq heeft Tryllian gtd een R5 diesel. Misschien kan je hem om advies vragen?


thank you :worship:
PtrGte
 
Posts: 1550
Joined: Tue 25 Feb 2003 16:20
Location: Made

Postby WhiteArrow » Wed 12 May 2004 14:11

URW :wink:
WhiteArrow
 
Posts: 56
Joined: Sat 7 Feb 2004 15:08

Postby Blue Flash » Wed 12 May 2004 14:49

Passen alle benzine tanks van een 5 onder een gt turbo of gte of andere modelen van een 5. Bijv. super cinq tank onder een gte? kan dat
Blue Flash
 
Posts: 59
Joined: Wed 3 Mar 2004 11:05
Location: Rotterdam

Postby -Ray- » Wed 12 May 2004 15:01

Chris wrote:
En wat zijn de mogelijkheden om de temp koeler te krijgen?

Mijn vin slaat in als hij over het derde streepje staat, en dat vind ik eigenlijk veels te warm.
De dealer zegt dat hij niet kouder kan, ze hebben alles al aangepast.
Wie kan mij een opsomming geven van alle mogelijkheden om hem koeler te krijgen?
Er zal vast wel ergens een topic over lopen, maar er is echt wel iemand die alle mogelijkheden uit zijn hoofd weet. :)


de dealer is gek...

ga ff langs bij JL, haal daar een thermostaat met een lagere openingstemperatuur en een eerder schakelend thermocontact. ik heb een extreem koele, die gaat van 78-68 d8 ik (van net onder het derde naar net boven het 2e streepje), en me thermostaat is een 72 graden.

voor mensen zoals jij en ik die alles het liefst zo koel mogelijk hebben een must. en je kachel wordt nog steeds lekker warm :)
-Ray-
 
Posts: 21541
Joined: Thu 29 Nov 2001 0:00
Location: Velserbroek

Postby Victor » Wed 12 May 2004 15:05

Is dat handig? Je auto blijft dan altijd onder de ideale temperatuur (vaak zo 80-90 graden)

Werd mij afgeraden (ik heb t niet over een R5).
Victor
 
Posts: 95
Joined: Fri 20 Feb 2004 14:47
Location: Amersfoort

Postby WhiteArrow » Wed 12 May 2004 15:06

@Blue Flash: Nee een tank van een gt turbo is groter qua inhoud dan die van een gewone cinq. We hebben laatst die van mijn man's auto ook moeten vervangen. Een gtt heeft aparte reservetank.
WhiteArrow
 
Posts: 56
Joined: Sat 7 Feb 2004 15:08

Postby Chris » Wed 12 May 2004 15:07

Dank je Ray. Hoewel ik dacht dat ik dus al het "koelste" heb wat maar kan. Volgens de dealer dan.

Hij ging bij mij altijd al tot het derde streepje, maar sinds vorige week liggen er nieuwe draden en nu gaat ie over het derde streepje heen voordat de fin aanslaat..

Je moest de reacties eens zien van andere GT rijders als ze mijn temp zagen..:)

Dat je zo durft te rijden, zeiden ze dan.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21945
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Postby WhiteArrow » Wed 12 May 2004 15:09

Ik moet zeggen dat ie bij mij ook zo staat en bij m'n man ook....
WhiteArrow
 
Posts: 56
Joined: Sat 7 Feb 2004 15:08

Postby Blue Flash » Wed 12 May 2004 15:20

mooi dan weet ik dat. Dus voor me gte heb ik of een gt turbo tank of een gte tank nodig, andere tanks van andere modellen zullen er dus niet onder passen?
Blue Flash
 
Posts: 59
Joined: Wed 3 Mar 2004 11:05
Location: Rotterdam

Postby WhiteArrow » Wed 12 May 2004 15:43

Ik weet niet of een gte tank hetzelfde is als een gtt tank, maar dat is vast in één of andere vraagbaak op te zoeken...
WhiteArrow
 
Posts: 56
Joined: Sat 7 Feb 2004 15:08

Postby Ton » Wed 12 May 2004 15:52

naar mijn weten zijn ze het zelfde
Ton
 
Posts: 383
Joined: Fri 8 Aug 2003 20:14

Postby Riël » Wed 12 May 2004 16:36

Volgens mij ook, maar je mist dan idd de reservetank. En ben je fan dat irri pompje af.
Riël
Über-Spammer
 
Posts: 30403
Joined: Tue 14 Aug 2001 0:00
Location: Born

Return to Renault 5



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group