ACT: Renault 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ff vraagje, is er (vermogens)winst te behalen bij een nieuwe carb? En hoe duur zou zo'n carburateur dan zijn?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ray, wat heeft een koel thermostaat nou voor zin! De temp wanneer je fan aanslaat is belangrijk, in mijn ogen is een vroeg thermostaatcontact zinloos zodra deze eerder open zou gaan als je thermocontact in je radiateur! Dan warmt ie toch nog door en tijdens opengaan wordt de koelvloeistof weer té koel!!
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Neu, da's niet waar. Hij koelt ook goed zonder fan.

Een andere oplossing is een 4 mm gaatje te boren aan de bovenkant van de thermostaat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

maar een origineel thermostaat opent vroeg genoeg, die hoeft (vanuit warmteverschijnselen) niet eerder open te gaan :)
Mrtn = Maarten
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Maw, gewoon houden wat ik nu heb?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Ton
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 8 aug 2003 20:14

er zijn of waren ook radia dingen te koop voor een gt die waren bijna een keer zo groot een twee ventilatoren
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

in mijn ogen wel :)

de temperatuur waarbij Ray's thermos opengaat ligt onder de ideale- en bedrijfstemperatuur, dus na open gaan warmt ie toch nog verder op! Hij warmt alleen langzamer op, wat ook ongunstig is.

Je temp. onder controle houden is héél belangrijk, vooral bij zware belasting en dan ook nog eens warme omgevingstemperatuur (bv zomer), daar ben ik het helemaal mee eens, ik heb er ook van alles aan gedaan om de temp omlaag te krijgen, maar in de winter bv bij lage snelheden werd de motor té koel, dus nu kan ik van binnenuit een schuif voor de oliekoeler dichtgooien :) Tijdens hete dagen, veel filerijden en of zware belasting gaat de schuif open :)
Mrtn = Maarten
WhiteArrow
Berichten: 56
Lid geworden op: za 7 feb 2004 15:08

De vorige GTT van mijn man had helemaal geen thermostaat en was de intercooler voor de turbo apart geschakeld. Dat leek ideaal voor in de zomer, maar was toch niet zo. Mijn gtt koelt een tijd na, ook nadat ie al even weer geparkeerd staat en de motor dus al niet meer draait. Bij een apart geschakelde intercooler kan dat dus niet en krijgt ie naar mijn idee te weinig koele lucht.
Geen thermostaat hebben is alleen nadelig voor jezelf in de winter, omdat de verwarming dan niet warm genoeg wil worden. Voor de zomer kan het juist voordelig zijn om het eruit te laten, omdat dan het koelwater eerder gekoeld wordt.

toch hebben we nu allebei een normale thermostaat erin zitten en slaat de koelvin automatisch aan als de temperatuur op 3/4 (of er net iets boven) komt. Natuurlijk hou ik altijd de temperatuur in de gaten als ik lang stil sta (bijv. in de file), om te kijken dat wel de koelvin aanslaat en de temp. dus weer zakt.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

PtrGte schreef:zo...even up...

Heeft iemand hier wel eens een R5 diesel gereden???

zo ja: is zo'n motortje een beetje betrouwbaar of zijn het "kwaal" motortjes?

lijkt me namelijk erg goedkoop om een R5 diesel te rijden voor m'n werk, in plaats van een 2.0 16v clio of 5 :)
maar goed...als het niks is dan hoef ik er geen, dus laat maar horen die (gegronde) meningen!!!

(en dus niet van: "diesel stinkt" he, want dat weet ik ook wel... :lol: )
Das hetzelfde motortje als van een Express diesel, ik heb daar destijds wel de nodige km's mee getourt en het blok had al dik 3 ton erop zitten, maar starten lopen en voor een 1.6D uit 88 reed dat prima.

Waarom koop je trouwens geen express? Gelijk een bak ruimte achterin en grijs kenteken dus cheapass rijden.
Die 1.6D's heb je in redelijke staat voor rond de 500 euro met wat licht werk.

Ik geef iig groen licht :)
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

wat lopen jullie nou te emmeren over mijn thermostaat? chris vraagt wat, ik geef antwoord, en wappa, gelijk lopen mieren van dit is niet goed en gaan smijten met krachttermen als ideale bedrijfstemperatuur bladiebla.....

met mijn GT, mijn blok dus mijn huidige setup koelt dit prima, dus met een nieuwe radiateur, een 72/74 graden thermostaat en een vroeg schakelend thermocontact. dit alles in combinatie met een oliekoeler zorgt ervoor dat het zaakie goed op temperatuur blijft.

als ik flink op het gas ga zie je met die T25 de temperatuur gelijk oplopen, ik wil gewoon dat het zaakie koel blijft. en aangezien ik dagelijks met me GT rij, en ook nog met de eerste koppakking, zie ik niet in waarom het allemaal niet goed zou zijn.
Immer wieder die verdammte Holländer
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

was geen aanval, kgaf alleen mijn mening dat een koel thermostaat niet veel zin heeft! Dat vroeg Chris volgens mij ook :)
Mrtn = Maarten
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

het helpt zeker in ray's geval, daar twijfel ik niet aan.

Een grotere (koperen) radiateur die sneller in staat is te koelen icm een originele thermostaat is wel een beter keus.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Riël schreef:het helpt zeker in ray's geval, daar twijfel ik niet aan.

Een grotere (koperen) radiateur die sneller in staat is te koelen icm een originele thermostaat is wel een beter keus.
die heb ik ook ;)
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Aaah .. :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nietwaar Ray, jij hebt geen koper :p
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

o nee een originele met een dichter binnenwerk. hij doet ze werk iig meer dan goed.

lekker gezwam allemaal zeg
Immer wieder die verdammte Holländer
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Hehe gemiereneuk om nix, iets waar dit hele forum soms wel op gebaseerd lijkt te zijn :p
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Ik heb een vraagje wie zou mij (en misschien vinden andere het ook leuk) kunnen helpen aan een lijstje aankooptips voor de Renault 5 gt turbo?

Ik heb al een lidmaadschap aanvraag verstuurt, en ben van plan om op zeer kort termijn een 5 gtt te gaan aanschaffen.

dus wie zou me aan een aankooptips kunnen helpen :D

alvast bedankt (Y)
Ollie
Berichten: 7037
Lid geworden op: di 9 jul 2002 12:28
Locatie: Urmond

Uhm...paginaatje terugkijken misschien (I)
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

oh sorry, ik zal volgende keer verder kijken voor ik wat vraag (S)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

Quote's van Steven...

Das hetzelfde motortje als van een Express diesel, ik heb daar destijds wel de nodige km's mee getourt en het blok had al dik 3 ton erop zitten, maar starten lopen en voor een 1.6D uit 88 reed dat prima

oke...deze dus ook 298.000 kilometertjes...
maar inderdaad tikke-->lope... :wink:

Waarom koop je trouwens geen express? Gelijk een bak ruimte achterin en grijs kenteken dus cheapass rijden.
Die 1.6D's heb je in redelijke staat voor rond de 500 euro met wat licht werk.


Omdat ik een express lelijk vind, en nie zo'n beetje ook...deze supercinq Diesel staat op grijs kenteken, alleen ik weet niet precies of dat nog wel werkt tegenwoordig, misschien dat iemand hier uitsluitsel over heeft???

Ik geef iig groen licht :)[/quote]

Nou hij staat op de stoep in ieder geval :wink:
een vieze roestige MAT-rode (met VEEL kleurverschil) Renault Supercinq D, remmen zijn echt slecht, motor produceert redelijk wat roet en rondom schade, maar wel een heerlijk scheurbakkie en goedkope kilometers!!! nu nog kijken offie nog opgehoogd kan worden in verband met drempelrijden zodat ik daarmee geen tijd hoef te verliezen... :)

ik ben toch niet de enige hiero met zo'n ding he??? :wink:
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

PtrGte schreef:ik ben toch niet de enige hiero met zo'n ding he??? :wink:
euhhhhh......

:lol:

lachuh hoor, post 's een pic van je nieuwe bolide :p
Mrtn = Maarten
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

PtrGte schreef: Omdat ik een express lelijk vind, en nie zo'n beetje ook...deze supercinq Diesel staat op grijs kenteken, alleen ik weet niet precies of dat nog wel werkt tegenwoordig, misschien dat iemand hier uitsluitsel over heeft???
GRijs kenteken geld niet meer bij de normale 5, alleen als er aan bepaalde percentages t.o.v de wagen en vastgestelde maten kan worden voldoen heb je nog recht op grijs kenteken.


Gooi er anders een DCI blokje in, rij je nog redelijk veel auto's ermee uit. :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ja...it crossed my mind recently :wink:

Renault Super 5 2.2 DCi 150 pk/320 Nm...

maar eeuuuhh...dan moet er wel weer een kooitje in.... :D

wel lachuh een snelle renault 5 diesel, dus een williams of achterberg clio helemaal zoek rije tijdens een sprintje met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 20 kilometer :lol: :lol: :lol:

wordt een dure 5 denk ik...

misschien later... :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ik vind een express helemaal niet zo lelijk eigenlijk, als je de normale 5-voorkant erop zet en em gelijk uitbouwd naar GTT-look issie nog best koel ook.
Kep in duitsland toen een paar leuke gezien en die van Marcel is ook erg strak.

Maargoed, zelf weten ;)
Wat betaal je nu aan WB met die diezel?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ik VIND een express gewoon niks, das mijn MENING...

ik geloof 22 euro per kwartaal geloof ik,
plus brandstof die nog eens 2/3 kost van benzine...

dus ik denk dat het wel goed komt, maar goed er moet nog wel wat aan gebeuren...

setje gtx remmen erop...handremstrakzetten en gaan!!!! :lol:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je betaald zeker 65 euro per kwartaal, grijs kenteken is niet meer. Daarbij is diesel nog altijd duur rijden. (1 op 15 schat ik? 85 cent per liter, 150km voor 8 euro 50)

Ik rij een supercinq op GAS. Verbruik 1 op 12, voor 38 cent per liter, 150km voor 4 euro 75) Daar rij je geen Diesel voor! Belasting is hetzelfde.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-Ray-
Berichten: 21541
Lid geworden op: do 29 nov 2001 0:00
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

goeie info, ik ga ook een 5ie op gas rijden :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

*verbetering* ik betaal 40 euro per maand belasting ... dus 120 per kwartaal. Diesel is ook zo.

niet dat ik dat na 1 tank eruit heb :p
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Ik ga aanstaande vrijdag samen met mijn neef kijken voor onderstaande 5: :D
[img]http://www.16v.tmfweb.nl/photos/R5GT%20Turbo'86.jpg[/img]
Ik hoop dat het een goede carrosserie is, dat heb ik liever dan een 100% motor.
Cleaned Style
Projecttopic
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ej die heb ik al een keer eerder gezien. hier of op marktplaats. een jaar of 2 geleden ofzo
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

RenaultclioII16v (Peter) schreef:Ik ga aanstaande vrijdag samen met mijn neef kijken voor onderstaande 5: :D
[img]http://www.16v.tmfweb.nl/photos/R5GT%20Turbo'86.jpg[/img]
Ik hoop dat het een goede carrosserie is, dat heb ik liever dan een 100% motor.
staat een beetje hoog op zijn poten, bullbar voorop en hij kan door voor een 4x4
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Een setje verlagingsveren is zo geregeld hoor :p
Cleaned Style
Projecttopic
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Die staat al een behoorlijke poos te koop
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
RenaultclioII16v (Peter)
Berichten: 3702
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Car: Talisman sedan
Locatie: St. Annaland
Contacteer:

Olijnsma schreef:Die staat al een behoorlijke poos te koop
Echt waar?
Cleaned Style
Projecttopic
Plaats reactie