ACT: Renault 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo

Re: ACT: Renault 5

Postby Abel » Thu 12 Feb 2015 15:50

he? hoe kan dat :(
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: ACT: Renault 5

Postby Adrian » Thu 12 Feb 2015 16:36

Moeilijk te zeggen. Zal eens kijken of dat scharnier te stellen is zodat hij er losser tegen aan ligt? Heb er al die jaren niets aan gedaan maarja.. Piepen en kraken word je ook gek van.
User avatar
Adrian
 
Donateur
Posts: 1347
Joined: Wed 25 Apr 2007 11:37
Location: Brouwershaven
Car: Clio V6, 5 AlpineT

Re: ACT: Renault 5

Postby Chris » Mon 16 Feb 2015 7:59

De meeste van ons kennen deze creatie wel, maar het filmpje had ik nog niet eerder gezien...

http://www.autoblog.nl/nieuws/bizarre-c ... -6x6-74470
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
User avatar
Chris
Erelid - Moderator - RvT
 
Donateur
Posts: 21918
Joined: Sat 3 Mar 2001 0:00
Location: NL

Re: ACT: Renault 5

Postby Aartsie » Mon 17 Aug 2015 15:46

Ik vroeg me of of iemand van hier misschien nog een raammechanisme heeft liggen voor de deur aan de bestuurderskant? Ik had er nog een liggen, maar toen ik die geinstalleerd had bleek hij ook defect te zijn. Als ik er eentje over kan nemen van iemand, graag! Daarnaast zoek ik ook nog een luchtfilterhuis, of zal ik er een open luchtfilter op zetten? :p Hoop dat iemand me verder kan helpen! Het gaat hier om een Renault Supercinq btw
Aartsie
 
Posts: 7
Joined: Wed 12 Aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Re: ACT: Renault 5

Postby m1n1 (Jasper) » Tue 18 Aug 2015 9:33

Ik heb laatst een nieuwe imitatie besteld op mister-auto.nl, de kwaliteit is redelijk (voor de prijs iig die was rond de 35 euro)
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 749
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: ACT: Renault 5

Postby Merijn » Tue 18 Aug 2015 9:55

m1n1 (Jasper) wrote:Ik heb laatst een nieuwe imitatie besteld op mister-auto.nl, de kwaliteit is redelijk (voor de prijs iig die was rond de 35 euro)


Da's een stuk goedkoper dan bij Renault... daar kosten ze al snel 150 euro, weet ik uit ervaring. Kwaliteit is wel goed te noemen, maar dat mag ook wel voor dat geld natuurlijk. :)
Merijn
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 31447
Joined: Tue 13 Nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Re: ACT: Renault 5

Postby Aartsie » Tue 25 Aug 2015 14:22

Thanks! (Y) (Y)
Aartsie
 
Posts: 7
Joined: Wed 12 Aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Re: ACT: Renault 5

Postby S-360 » Sun 30 Aug 2015 20:54

Let wel op, bij mijn raammechaniek van misterauto heb ik het deel wat geleid over moeten zetten van het oude raammechaniek omdat er veel te veel speling op zat. Daarna was het in orde.
S-360
 
Posts: 21
Joined: Sat 13 Jun 2015 7:54
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: ACT: Renault 5

Postby Aartsie » Mon 7 Sep 2015 17:47

Thanks voor de tip. Ik heb 'm intussen binnen. Moet er nog eens naar gaan kijken, maar de 5 staat nu bij m'n ouders en ik zit op kamers, dus heb er niet echt veel tijd voor over.
Aartsie
 
Posts: 7
Joined: Wed 12 Aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Re: ACT: Renault 5

Postby Aartsie » Tue 27 Oct 2015 15:42

Iemand een idee waar ik een waterpomp met behuizing kan kopen? De Brezan bij mij in de buurt heeft er alleen zonder behuizing op voorraad, maar ik wil het in 1x helemaal nieuw incl. behuizing...
Aartsie
 
Posts: 7
Joined: Wed 12 Aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Re: ACT: Renault 5

Postby Joost van der Hammen » Tue 27 Oct 2015 16:12

Laten bestellen?
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V 1985
User avatar
Joost van der Hammen
 
Donateur
Posts: 2398
Joined: Mon 23 Jun 2008 21:11
Location: Bodegraven

Re: ACT: Renault 5

Postby okido » Tue 27 Oct 2015 17:48

User avatar
okido
 
Donateur
Posts: 357
Joined: Fri 27 Feb 2015 13:32
Location: Alkmaar
Car: Renault Rodeo Turbo

Re: ACT: Renault 5

Postby Aartsie » Mon 2 Nov 2015 21:10

Thanks mensen, het is intussen al gelukt bij een ander bedrijf. (Y) (Y) De leverancier van Brezan vertelde dat die ouwe troep niet meer gemaakt wordt, maar ander bedrijf had er nog een aantal op voorraad. Die pompen lagen echter wel op een andere locatie, dus is nog even afwachten wanneer ik er eentje op kan halen.
Aartsie
 
Posts: 7
Joined: Wed 12 Aug 2015 13:21
Car: Renault Supercinq

Re: ACT: Renault 5

Postby Mrtn » Tue 26 Jan 2016 7:53

Is er iemand die nog een plastic onderplaat heeft liggen/te koop heeft? De plaat die onder het subframe, onder de motor wordt geplaatst?
Ik hoor het graag.
Mrtn
 
Posts: 4781
Joined: Fri 23 Aug 2002 9:00
Location: Lelystad

Re: ACT: Renault 5

Postby Renaultjoe » Sat 14 May 2016 15:59

Ik trof in de onderste radiateur slang een rvs veer. Hoort deze daar en wat is de functie ervan?

Alvast bedankt
Renaultjoe
 
Posts: 51
Joined: Mon 14 Jun 2004 20:36
Location: Bolsward

Re: ACT: Renault 5

Postby m1n1 (Jasper) » Sat 14 May 2016 16:49

Ja die hoort daar en is om eventueel vervormen / dichtklappen onder vacuum te voorkomen.
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 749
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: ACT: Renault 5

Postby Abel » Sat 14 May 2016 18:21

idd, ik moet wel zeggen dat ik bij een stuk of 5 keer dat ik zo'n slang los heb gehaald er maar 1 keer 1 in zat :~
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: ACT: Renault 5

Postby Renaultjoe » Sat 14 May 2016 20:18

Het heeft dus zin om hem weer te monteren. Weten jullie ook of er ergens een restrictie moet in een van de koelslangen van een gt turbo?
Renaultjoe
 
Posts: 51
Joined: Mon 14 Jun 2004 20:36
Location: Bolsward

Re: ACT: Renault 5

Postby Abel » Sun 15 May 2016 13:05

er zit een restrictie in de retour vanaf de turbo. En er zit veel verschil in de uitvoering van je auto afhankelijk van de "fase" 1, 1,5 en 2
en in de lange dikke slang zit de thermostaat, die mag je terug monteren met een klein gaatje (3mm) boven in. Dat is makkelijker ontluchten. Lijkt klein maar ik heb er ooit een 6 mm gaatje ingeboord en ik had op koude dagen problemen het water op temperatuur te krijgen.
Abel
Über-Spammer
 
Posts: 8511
Joined: Fri 31 Aug 2001 0:00
Location: Groningen

Re: ACT: Renault 5

Postby Giovanni » Thu 22 Sep 2016 7:10

Iemand die toevallig Electra wizard is?
Ik heb deze week een spanningsregelaar stukgereden. Toeval of niet maar dit is nummer 2 op 4jaar tijd.
Gewoon toeval of zou er probleem zitten in de alternator?
Nr1 was een Hella, de laatste een Beru.
Giovanni
 
Posts: 193
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Re: ACT: Renault 5

Postby MartijnG » Thu 22 Sep 2016 18:35

Hoe weet je dat het de spanningsregelaar is?

Hoe zien de koolborstels eruit + hoe hoe zien de sleepringen in je dynamo eruit? Kan ook best zijn dat de sleepringen zo slecht zijn dat daardoor de koolborstels extra hard slijten.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily)
User avatar
MartijnG
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 9994
Joined: Mon 18 Feb 2002 0:00
Location: Vlaardingen
Car: Renault 5 GT Turbo

Re: ACT: Renault 5

Postby Giovanni » Thu 22 Sep 2016 19:53

MartijnG wrote:Hoe weet je dat het de spanningsregelaar is?

Hoe zien de koolborstels eruit + hoe hoe zien de sleepringen in je dynamo eruit? Kan ook best zijn dat de sleepringen zo slecht zijn dat daardoor de koolborstels extra hard slijten.


Wel Matrijn omdat ik 4 jaar terug een nieuwe alternator gemonteerd heb.
Een compleet nieuwe geen revisie om dit te verduidelijken.
Vorige keer heb ik een probleem gehad met de diodenbrug, die maakte soms een kortsluiting.
Nu lijkt het terug een spannings regelaar probleem omdat het acculampje niet meer oplicht bij contact.
En ja het lampje werkt nog en bij het doormeten van de kabel lijkt kabelbreuk uitgesloten.
Volgens mij zit er terug ergens een schakelprobleem in de regelaar.
Ik ben opzoek naar een werkende gebruikte om dit even op te helderen.
Of kan je de regelaar ergens op doormeten?
Giovanni
 
Posts: 193
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Re: ACT: Renault 5

Postby Giovanni » Sat 24 Sep 2016 17:42

Hop nieuwe regelaar erin.
Probleem terug van de baan, maar voor hoelang...
Giovanni
 
Posts: 193
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Re: ACT: Renault 5

Postby Maarten-Jan » Mon 26 Sep 2016 5:18

Rij je veel circuit / hoge toerentallen?
Maarten-Jan
 
Posts: 4551
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Renault 5

Postby Giovanni » Mon 26 Sep 2016 16:03

Maarten-Jan wrote:Rij je veel circuit / hoge toerentallen?


Dan zit jij ook waarschijnlijk te denken aan een grotere poulie niet?
Kan misschien wel de oplossing zijn!
Giovanni
 
Posts: 193
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Re: ACT: Renault 5

Postby Maarten-Jan » Tue 27 Sep 2016 5:17

Dat ja (D)
Maarten-Jan
 
Posts: 4551
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Renault 5

Postby Gerald » Tue 27 Sep 2016 6:57

Er zijn ook 5jes met een kleinere krukaspoelie geleverd.
zou dat geen oplossing kunnen zijn?
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11043
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: ACT: Renault 5

Postby Daniël W. » Tue 27 Sep 2016 7:47

Dan loopt je waterpomp toch ook langzamer?
::.. Renault 5 TL C1J B18FT '86 "eilíft verkefni" ..::::.. Renault Clio RSi F3P '95 "daglega vopn" ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
User avatar
Daniël W.
 
Donateur
Posts: 1585
Joined: Sun 1 Feb 2004 19:52
Location: Netherlands
Car: 5TL-T, Clio RSi

Re: ACT: Renault 5

Postby Gerald » Tue 27 Sep 2016 8:11

Daniël W. wrote:Dan loopt je waterpomp toch ook langzamer?


Ja, maar op hoge toeren heb je wel minderlast van cavitatie en dus juist minder doorstroom.

er is een engels stuk hierover maar kan het even niet vinden.
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11043
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Re: ACT: Renault 5

Postby Maarten-Jan » Tue 27 Sep 2016 9:34

Cavitatie is inderdaad wel een issue, vooral met de kunststof composiet impellers die tegenwoordig gebruikt wel veel gebruikt worden.

Zie ook b.v. https://www.youtube.com/watch?v=bt7_DhsTG_Q

Bij Renault komt dit overigens zelden voor, je kan soms wel sporen zien (alsof de schoepen aangevreten zijn), maar dat de schoepen compleet weg zijn... nee.
Maarten-Jan
 
Posts: 4551
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Renault 5

Postby antoine » Tue 27 Sep 2016 10:43

De poelie die nu gemonteerd is, is dat wel de goede? Misschien de poelie''s vergelijken kwa omtrek met die van Pedro?
antoine
 
Posts: 7685
Joined: Sun 19 Jan 2003 17:51
Location: mont chêne
Car: Renault Clio III RS

Re: ACT: Renault 5

Postby Giovanni » Wed 28 Sep 2016 19:19

Owww Heren,

Ik bedenk me nu dat ik post in "Renault 5" tewijl ik met een F7P Turbo blokje rij... :X
Voor alle duidelijkheid, iedereen die meedenkt drop ff het C1J blokje uit het geheugen ;)
Voor alle duidelijkheid, ik heb er een nieuwe alternator inzitten, geen revisie ding.
Testrit heb ik nog niet kunnen maken aangezien ik de HRC van een laguna heb gemonteerd en mijn achterste ontluchtingsnippels heb afgebroken...
Giovanni
 
Posts: 193
Joined: Sun 27 Jun 2004 7:27

Re: ACT: Renault 5

Postby Maarten-Jan » Thu 29 Sep 2016 5:48

Voor een F7P is het poelie verhaal zelfs nog relevanter :smile:
Maarten-Jan
 
Posts: 4551
Joined: Sun 29 Oct 2006 14:06
Location: Assen
Car: R19.R

Re: ACT: Renault 5

Postby m1n1 (Jasper) » Fri 30 Sep 2016 14:08

Merijn en Haas hebben met hun circuit clio ook wat uitgehaald met de poulie's ivm. de dynamo die het erg warm kreeg (F7P) moet je de heren even vragen wat precies.
Ik heb met mijn 5 (C1J) er een kleinere krukas pouli opgezet ivm wegvliegende v-snaar ophoge toeren. sindsdien geen last meer van gehad. Koelen gaat nog steedsm goed!
User avatar
m1n1 (Jasper)
 
Donateur
Posts: 749
Joined: Thu 31 May 2007 12:51
Location: 's-Hertogenbosch
Car: R5 GT Turbo PH1

Re: ACT: Renault 5

Postby Gerald » Fri 30 Sep 2016 15:20

m1n1 (Jasper) wrote:Merijn en Haas hebben met hun circuit clio ook wat uitgehaald met de poulie's ivm. de dynamo die het erg warm kreeg (F7P) moet je de heren even vragen wat precies.
Ik heb met mijn 5 (C1J) er een kleinere krukas pouli opgezet ivm wegvliegende v-snaar ophoge toeren. sindsdien geen last meer van gehad. Koelen gaat nog steedsm goed!

Pouli van een campus jasper?
User avatar
Gerald
Über-Spammer
 
Donateur
Posts: 11043
Joined: Thu 4 Jul 2002 15:40
Location: Du I Ven
Car: 2x twingo2 +5GTT

Return to Renault 5



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group