ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Joost van der Hammen schreef:Kopbouten 12.9 bouten kan je hergebruiken.
Originele vervangen.

Vliegwielbouter vervangen zijn rekbouten en zit loctite op tegen lekkage.
Drijfstang bouten kan je niet vervangen zijn draadeindjes uit de stang met een moertje.

Suc6 (Y)
http://www.gt-turbo-spares.co.uk/cart/i ... rod_id=713

Joost, het zijn gewoon boutjes hoor..

maar vervangen is echt niet nodig hoor (D)

in principe hoef je geen 1 bout te vervangen van een C- blokje. alleen de boutjes in de waterpomp kunnen wel soms erg slecht zijn door roest.. maar ik heb ze bijna altijd met een roestborstel wel weer netjes gekregen mocht je ze wel gaan vervangen neem nooit als upgrade een RVS boutje in aluminium (~)
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Abel schreef:
maar vervangen is echt niet nodig hoor (D)
bij mij uiteraard wel.

altijd de laatste die niet meer wil, ik voelde hem al rekken, los gehaald en ja hor, mooi ingescheurd en bijna doormidden....

nou maar weer zien hoe ik ze eruit krijg aangezien de nieuwe zuigers en bussen er al aan zitten.
iemand nog ideeën?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Is dat gebeurd bij het aandraaien van de moertjes? Zo ja, dan ben ik wel erg benieuwd hoe vast je ze wilde gaan zetten.

Heb de boutjes zelf nooit los gehad, dus kan je helaas daar niet helpen.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Ja bij het aandraaien van de moertjes.
Volgens het wphb moeten ze op 45nm vastgezet worden, dat ging bij 7 goed, de 8e niet...

Ik probeer het wel dmv verhitten, zo doen ze dat ook met de zuigerpen. Moet dan met een boutje ook wel lukken.
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Heren,

Ik ben opzoek naar een nieuwe turbo voor mijn gtt.
De huidige is toch niet echt optimaal qua aansluitingen, en lekt olie (en dat kan nooit goed zijn ;) )
Ik wil eigenlijk dus gewoon voor een plug-and-play versie gaan.

Eigenlijk kan ik alleen bij CBG wat vinden: de Turbo Technics Stage 1 of stage 2.
Twijfel nog een beetje qua formaat, wil zelf rond de 150pk gaan zitten.

Heeft iemand ervaringen met deze turbo's?
Of weten jullie nog een alternatief, eventueel binnen Nederland?

(zoeken op turbo in het forum is overigens vrij lastig, dus excuses als deze vraag al vaker is voor gekomen :P )
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

kijk eens naar de turbo die Arco heeft gebruikt. staat wel in zijn project topic, dat is een modernere oplossing als de t2/t25 hybrides en geen chinese meuk die na een paar 1000 km de geest weer geeft
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Is alleen niet plug & play... Voor de GT2056 die ik heb moet je o.a. de downpipe aanpassen.

Kijk ook eens op gtturbo-online.

http://www.gtturbo-online.fr/199-turbo-gtt-200.html

of iets groter :

http://www.gtturbo-online.fr/turbo/339- ... t-260.html
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Dank voor de antwoorden :)

Zowel de gtt200 als de 260 zien er goed uit, met de voorkeur voor de 200.
Echter, beiden hebben geen waterkoeling. Nu heb ik zelf wel altijd met een phase I turbo gereden (dus enkel olie) maar ik neem aan dat de waterkoeling toch wel iets van toegevoede waarde heeft? (ik heb nu phase II setup van de slagen overigens).

Gezien het prijs verschil: zijn die van CBG/Turbo Technics gewoon zooi (chinees?), of vraagt gtturbo-online de hoofdprijs?
Geen enkel probleem om iets meer te betalen als het maar merkbaar is in de kwaliteit.
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Borg Warner sb1 is plug and play zonder waterkoeling zou perfect zijn voor wat je wil.
Wel iets duurder dan de garrets.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Vraag MartijnG eens wat hij er op heeft staan dacht dat hij er een van CGB heeft. Totaal plug and play is eigenlijk alleen een standaard (originele) t2, rest zal altijd wat (licht) aanpaswerk vragen. Bijvoorbeeld een andere downpipe of olie aan-afvoer werk. Als je nu al een fase 1 koelsysteem hebt zou ik me niet al te druk maken om de waterkoeling.
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Waterkoeling is geen must. Mijn GT 2056 heeft ook geen koeling. Rij d'r al ruim 25.000km probleemloos mee.

Die van CBG / Turbo Technis lijken mij niet echt Chinese zooi of TT gooit z'n naam te grabbel.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Met plug-and-play bedoel ik meer dat de intercooler turboslang en de elbow gewoon goed passen (vooral qua bouten).
Langverhaal kort, maar mijn broer had het blok ooit voor een 340 gekocht en de turbo komt uit de USA.
Net iets andere maten dus de elbow zit niet super, flens aan de voorkant is net te lang zodat ik zelf de intercoolerslang heb gemaakt, en zit nu eigenlijk in een reverse oriëntatie voor de 5 (olie aanvoer bv. lager dan afvoer).

Een klein beetje modificatie voor de olie aan/afvoer is geen probleem. Downpipe liever niet (heb nu 2.5 inch rvs met AFR aanlsuiting).
Overigens is het blokje is zeker niet meer standaard. Andere kleppen, sterkere klepveren, andere nokkenas (piper 270 of 285, weet ik even niet meer uit mijn hoofd), grote intercooler, grotere radiateur + externe oliekoeler, en nog wat andere dingen. Koelsysteem is ook naar phase II (volledig samco).
Origineel maken is dus qua motor niet vereist, en mik zelf op 150 pk.

Ik zal MartijnG eens vragen wat zijn ervaringen zijn met TT.
Maar de gtturbo-online zijn zeker ook nog wel een optie.

Dank iig!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

je kunt toch bijna bij iedere turbo de middenstuk draaien tov. de uitlaathuis zo dat de aanvoer altijd goed zit? Dus als je slim bent kijk je nog eens goed naar de montage van de uitlaat huis aan de "cartridge"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Turbo Tinus schreef: Ik zal MartijnG eens vragen wat zijn ervaringen zijn met TT.
Maar de gtturbo-online zijn zeker ook nog wel een optie.
Ik rij met de Turbo Technics Stage 3 Hybrid S157 (http://www.turbotechnics.com/docs/catalogue.pdf)
Turbo bevalt prima, lichtelijk aan de grote kant voor een 5je, zeker als je 'maar' 150 pk wilt. Ik denk dat je dan beter wegkomt met de Stage 2 Hybrid.

Ik draaide laatst op de bank in Goes 153,5pk/232Nm aan de wielen. Dat is ook met een 285 Piper nokkenas (incl. sterkere klepveren), FMIC op ongeveer 1 bar onder de gasklep.

Ligt maar net aan waar je de vermogens-/koppelcurve op uit wil leggen. Ik merk dat je met de Stage 3 Hybrid wel aardig op toeren moet blijven om gang te houden. Met een Stage 2 zul je qua driveablity beter uitkomen denk ik als je gaat voor 150pk.

Qua pasvorm...sja, alle originele koel-/olieslangen passen gewoon. Luchtfilter slang heb ik sowieso niet standaard en 2,5" downpipe is ook custom. Ik zie dat jij ook een 2,5" downpipe hebt dus waarschijnlijk gebruik jij de originele triangel steun van de downpipe ook niet meer. De uitlaatflens is in elk geval gewoon gelijk aan origineel, dus dat past gewoon. Uittrede naar intercooler scheelt misschien een centimetertje vanwege een groter compressorhuis dan standaard, maar niks onoverkomelijk.

Let er bij CGB op dat je 60 pond extra betaalt als je geen oude turbo retour stuurt. Daarnaast is de turbo van GTTurbo-Online hierboven een ball bearing, de Turbo Technics is een ouderwetse journal bearing. Dat verklaart ook deels het prijsverschil natuurlijk.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Dat klinkt goed, dank voor de antwoorden!

Denk dat ik dan toch voor de stage 2 gaat.
Nog een advies voor de turbine A/R?
Wat mij betreft mag de turbo snel op spinnen, dus volgens mij is .35 dan een betere optie. Of heeft .47 meer voordelen?

Abel> we hebben de compressor inderdaad gedraaid, maar volgens mij kon het niet goed voor de turbine (dacht iets met vastzetten). Maar ik zal er nog een keer goed naar kijken.
Dank voor de reminder ;)
jacob
Berichten: 521
Lid geworden op: za 5 nov 2005 21:25
Locatie: Veendam

Weet iemand ook van wie onderstaande project geweest is bij Vdb Works?

Gt turbo met oranje achtig subframe.

http://vdbworks.nl/projecten.php?projectid=64
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Makkelijkste is om Jeroen gewoon even een mailtje te sturen (Y)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

jacob schreef:Weet iemand ook van wie onderstaande project geweest is bij Vdb Works?

Gt turbo met oranje achtig subframe.

http://vdbworks.nl/projecten.php?projectid=64
idd een leuk project geweest (Y)

Ik heb Jeroen er toen ook over gesproken om z'n spruitstuk te maken maar heb toen iets goedkoperen oplossing gevonden.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Mannen,

een tijd geleden heb ik eens de complete werkplaatshandboeken inclusief cupboeken e.d. kunnen downloaden.
helaas heb ik ze niet meer.

iemand nog een idee waar ze te vinden zijn?

met het complete electra schema moet ik ook al een heel eind kunnen komen.
de gene die ik nu heb is ( een kopie van een kopie van een kopie) onleesbaar helaas.

HELP! :D
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

super 5 vraagbaak. Erg handig om te hebben. inclusief elektrische schema's van de GT
[img]https://images.boekwinkeltjes.nl/large/ ... 1TZTfS.jpg[/img]
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Deze 8)
Vraagbaak Renault 5 benzine&diesel 1984-1992
http://link.marktplaats.nl/m1130321365? ... nt=app_ios
Ad
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:Deze 8)
Vraagbaak Renault 5 benzine&diesel 1984-1992
http://link.marktplaats.nl/m1130321365? ... nt=app_ios
Ad
Heb 2 van die dingen, maar dat is niet het werkplaatshandboek wat ik bedoel!
Ik zoek de originele Renault schema's
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tss Gerard dat snappen wij wel hoor. Maar check hem maar. erg duidelijk staat alles er in
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Weet iemand welke fitting er gebruikt wordt voor de kleine dashboardlampjes (tellerpaneel/pianoschakelaars)? Is dat T5?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MartijnG schreef:Weet iemand welke fitting er gebruikt wordt voor de kleine dashboardlampjes (tellerpaneel/pianoschakelaars)? Is dat T5?
Hoeveel moet je er hebben Martijn? Dacht dat ik ze nog heb liggen. :D
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Nee, moet geen standaard lampjes hebben maar gekleurde. Maar weet even niet 100% zeker wat de fitting maat ook alweer is...
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Laatst gewijzigd door Gerald op ma 6 mar 2017 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik ben wel benieuwd waarom je gekleurde wilt hebben. :)

Het licht dat uit de pianoschakelaars komt is altijd blauw(ig), toch? Vanwege te knoppen, niet vanwege de lampjes die erin zitten.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Klopt Merijn, maar dat komt doordat er een blauw plaatje achter de knoppen zit. In combinatie met het witte lampje (eigenlijk gelig) geeft dit de knop de groene kleur.

Ik heb nu dus de blauwe plaatjes verwijderd en wil het complete dashboard omzetten naar rode verlichting (tellerbak blijft oranje-achtig vanwege de kleur van de tellerplaten zelf).

Maar voordat ik dus tig lampjes ga halen, wil ik dus de fitting maat even 100% checken... :beer:
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Graag een foto als het klaar is! :)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Simpel op te lossen die oranje tellerplaten.

https://www.ebay.co.uk/itm/302218296691
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:Simpel op te lossen die oranje tellerplaten.

https://www.ebay.co.uk/itm/302218296691
Het gaat niet om de tellers maar om de schakelaars.

Enne, ik kan zo niet terug vinden wat voor lampjes het zijn.
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31513
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Ik heb ze ook allemaal vervangen, maar heb de oude gewoon meegenomen naar de automaterialenzaak. :-)
Turbo Tinus
Berichten: 290
Lid geworden op: za 8 mar 2003 17:29
Car: 5 GTT phase 1; R14
Locatie: Bemmel

Weet iemand uit ervaring of er nog wat rek zit in de spoorbreedte van de GTT?
Ik heb recent wat OZ velgen 6.5Jx15 met ET45 gekocht (zitten 195/45 banden onder).
Aangezien ik toch spacers moet nemen (10mm voor origneel), waarom dan ook niet wat breeder :smoke:
Enige idee hoeveel ik eventueel nog naar 'buiten' kan voordat de boel gaan aanlopen? 5, 10mm?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

ET45 met 10 spacer geeft je ET35. Normaal gezien past een 7J met ET36 prima. Je hebt het over een 6,5J dus 1/4J per kant smaller dan een 7J. Dat is dus de maat die je sowieso nog breder kunt (1/4 inch =~6mm) uit persoonlijke ervaring weet ik dat een extra 5 mm spacer net kan, voordat er iets gaat aanlopen bij inveren. Dit hangt dan ook af van de verlaging die je hebt en de staat van je schokdempers.

Ik zou dus inschatten dat je op basis van ET45 en 6,5J totaal nog zo'n 20mm breder kan gaan t.o.v. van een ET35 7J velg met 5 mm spacer. Dit hangt dus wel af van een aantal andere factoren dus 100% garantie kan ik je niet geven :)
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie