ACT: 5 GT Turbo

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Het heeft met meerdere zaken te maken waar je op uitkomt.
Bijvoorbeeld wat voor nokkenas heb je, en timing van distributie

Het belangrijkste is dat ze alle 4 gelijk zijn.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Als ie al een jaar of 3 hetzelfde blijft kan er niet veel aan mankeren toch :) Net wat Joost zegt, een nokkenas heeft invloed op de dynamische compressie, bij een aangepaste motor zeggen absolute waarden dus niet zo veel.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Inderdaad klinkt logisch (probeer een reden te vinden voor het markeren van z'n territorium met olie de laatste tijd) :)
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Ik snap het verband niet echt. Compressie meten en olielekkage? Leg uit 's uit.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

m1n1 (Jasper) schreef:Ik heb laatst weer de compressie van m'n 5 gemeten en die is nu een jaar of drie het zefde, alle cilinders tussen de 9 en 9,5 bar.
Maar ik ben eigenlijk benieuwd of dat dat goed is...
Weet iemand wat het zou moeten zijn (ik krijg het niet gevonden op 't forum). Of is er iemand met die het getest heeft met nieuwe bussen en zuigers in het blok?

Alvast bedankt voor de antwoorden. :)
Een vuistregel is dat de compressiedruk ongeveer 17 tot 20 maal de compressieverhouding is in Psi. Dit is uiteraard geen vast gegeven, de druk is niet alleen van je compressie verhouding afhankelijk.
Gemiddeld genomen kun je ongeveer stellen:
CR druk CR druk
6 7,6 9 12,0
6,5 8,3 9,5 12,7
7 9,0 10 13,5
7,5 9,7 10,5 14,3
8 10,5 11 15,0
8,5 11,2 11,5 15,8

Een standaard 5 heeft een CR van 7,9, dus dan zou je ongeveer 9,8 bar verwachten onder ideale omstandigheden. Dus ik denk dat je met 9-9,5 bar prima zit.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Dank je wel Maarten-Jan, altijd leuk om wat theorie te zien! :-)
En Okido, compressie verlies langs zuigerveren -> hoge carterdruk -> olie pist er boven ergens uit.

Niet dat de lekkage zeker weten boven zit hoor, want ik heb het lekkagepunt nog niet echt kunnen vinden.
Al een paar keer schoongemaakt, even wezen test rijden (misschien iets te enthousiast, maar ja het rijd gewoon veel te leuk)
en dan zit het weer onder met olie, over het algemeen onderaan, maar ook eens een keer de motorkap aan de binnenkant helemaal vol.
Dat zal wel weer langs de pelstok zijn geweest, ik heb nu iig een beter klemmende peilstok gevonden.

Op hoeveel plaatsen kan zo'n 5 lekken hè,
olie retour turbo lijkt ok
sandwich plaat bij filter + leidingen naar oile koeler ook goed.
de carterplug krijgt altijd een nieuw ringetje, zou goed moeten zijn (de carterpan is wel altijd nat)
aanvoer olieleiding naar turbo lijkt me ook goed
Ik kon de carterpan met kurken pakking nog wel een heel klein beetje aantrekken maar lijkt me sterk dat dat het probleem was.
Kleppendeksel lijkt niet te lekken, kop ook niet.
de afdekking aan de distributie kant is ook niet zeiknat, beetje vochtig
eventueel de krukaskeering aan de bak kant? al moet ik zeggen dat de versnellingsbak van binnen (voor zover ik er bij kan) alleen vies is en niet erg nat.

Aan alles komt toch steeds iig een beetje olie, nog maar eens flink echt alles remmen reinigen mbv een brug ofzo ipv op je rug onder zo'n auto met dan al die zooi in je gezicht :)


a.s. weekend iig een extra flesje olie mee naar de ring :-)
Laatst gewijzigd door m1n1 (Jasper) op di 31 mei 2016 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

Genoeg boeken in de bieb voor de theorie (of op bol.com), altijd interessant (D)

De olie zal er inderdaad toch ergens uit moeten komen, camera monteren en opnames maken? :D
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Tja, waarom niet eigenlijk, zal de gopro eens onder de kap schroeven (I)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

oliedop ook die gaan stuk.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

had jij niet zo'n oil catch can erop zitten? lekt daar niet iets, slang ofzo?
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

m1n1 (Jasper) schreef:Dank je wel Maarten-Jan, altijd leuk om wat theorie te zien! :-)
En Okido, compressie verlies langs zuigerveren -> hoge carterdruk -> olie pist er boven ergens uit.
Heb ik heel vroeger wel eens gehad. Dat was met een Volvo 340 onderblok en een Alpine kop in een Daf66 coupe.
Ik mocht toen het circuit niet op in Lelystad, omdat m'n auto teveel druppelde.

Maar dat merk je echt wel, want dan heb je een enorme carterventilatie.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Er zit een catchtank op idd, met retour naar 't blok (ongeveer zoals origineel)
Die slangen lekken niet, af en toe iets uit de ventilerende dop, maar da's niet 't probleem.

Lijkt me wel een sportief dafje geweest zoals je 't blok beschrijft :-)
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

zou beginnen met een verse kleppendeksel pakking.....
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Hoe bedoel je, carterventilatie terug naar het blok? Waar heb je die catchtank precies zitten dan?
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

m1n1 (Jasper) schreef:Ik kon de carterpan met kurken pakking nog wel een heel klein beetje aantrekken maar lijkt me sterk dat dat het probleem was.
Juist wel het probleem! Deze wordt nooit gemonteerd om dat die lekt! Vloeibare pakking is het enige wat er tussen "mag" waarom je motorkap nat was kan ik niet verklaren wel olie op de grond (F)

heb je die ook achter de distributie kap? :X
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

De pakkingen in mijn blok zijn ook van Kruk en werkt prima (zowel carter als distrubutie).
Het nadeel van kurken pakking is dat je het te vast zet waardoor ze gaan lekken.
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18298
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

Joost van der Hammen schreef:De pakkingen in mijn blok zijn ook van Kruk en werkt prima (zowel carter als distrubutie).
Het nadeel van kurken pakking is dat je het te vast zet waardoor ze gaan lekken.
+1

Ook bij mij beiden van kurk voorzien van een dun laagje carterpanpakking. .
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

+1 ik heb géén kurk, alleen vloeibare pakking en het lekt als een zeef :X
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

MartijnG schreef:+1 ik heb géén kurk, alleen vloeibare pakking en het lekt als een zeef :X
:X Eerst controleren of de deksels nog vlak zijn, Distributie kap monteren met een klein beetje rode/blauwe vloeibare pakking door het midden(tussen de boutjes) en om de bout gaatjes. En dan nieuwe halve maantjes in de krukas kap en distributie deksel, platte kantjes licht insmeren (let op de aansluiting tussen deksel en de carterpan in de naadjes een klein beetje extra pakking) en daarna op de onderkant van het blok weer een klein beetje vloeibare pakking tussen de boutjes en om de bout gaatjes. Nieuwe keerringen monteren met een likje olie en alles moet dicht zijn.

met een klein beetje bedoel ik een randje van een mm of 2-3 breed. Je hoeft geen pakking zien als je hem dicht draait. Gelijkmatig dichtdraaien en niet kei vast. Je kun bij de Brezan wel van die witte tubes kopen met pakking (rood) die kunnen het best tegen olie. En allereest schoonmaken en ontvetten!!!
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Vanavond toch maar eens het carter en de distributie kap eraf trekken en alles goed schoon en vet vrijmaken.
Ik heb al nieuwe halve maantjes besteld en een keerring voor de distributiezijde (want daar moet je bij kunnen zonder je blok eruit te vissen).
Nu vraag ik me af of het handig is als ik toch de carterpan er onderuit heb om meteen de drijfstanglagers te vervangen (ik heb nog nieuwe liggen).
of kan ik beter de huidige laten zitten? Want ze doen 't nog....

Ventileer uw mening aub :grin:
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Zou de kappen wel loshalen en de lagers beoordelen op krassen.
Geen diepe krassen (lees voelbaar) dan lekker laten zitten
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
okido
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 27 feb 2015 13:32
Car: Renault Rodeo Turbo
Locatie: Alkmaar

Je zal ondertussen wel klaar zijn schat ik, maar voor het geval dat.

Het is risicocalculatie. Ik heb van jou een keer gehoord dat je oliedruk goed is en heb nooit iets vernomen over vreemde geluiden. Dan zou ik zeggen: If it ain't broke, don't fix it.

Je zou effe kunnen controleren, maar de info blijft beperkt als je de rest niet uit elkaar haalt. Als je wel geluiden hoort of storingen hebt draait het zich om. Dan heb je een (grote) kans dat het beter wordt en een risico dat het niet helpt. In jouw geval heb je het kleine risico dat iets fout gaat en eigenlijk geen kans dat het verbetert (wat zou moeten verbeteren).
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Ho ho klaar....., het is hobby hè :-)
Ik heb de carterpan er onderuit en het lijkt inderdaad wel dat daar wat gelekt heeft rechts achter en links voor leek de pakking niet heel goed meer. Nog ff wachten op wat nieuwe halve maantjes en een keerring distributie zijde en hij kan weer in elkaar.

min puntje: Ik vond onder in m'n carter nog wel wat stukjes metaal (halve rondjes), ik verdenk een stukje klepgeleider van m'n vorige kop, daar miste een stukje van toen ik 'm verving voor een geflowde.

De drijfstang lagers heb ik nog niet losgehaald, ze voelen goed en spelingsvrij aan. Ik weet (van horen) dat de lagerschalen bij een 16v/willianms blok rond de 200000 km beter preventief vervangen worden. Bij een c1j valt de slijtage blijkbaar mee over het algemeen begrijp ik nu, dus laat ik het mooi zitten. Ik heb idd geen (nieuwe) rare geluiden en de oliedruk is hoog.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

deze niet gezien, maar net wat Joost zegt lager kap loshalen en kijken, maar bij een Drijfstang zit de meeste schade in de bovenste lager en niet onder in de kap. De Druk komt op de lager in de stang. Als je die kunt zien en je ziet een grote vlek wat wat donkerder is dan de kleur in het gedeelte waar minder druk op komt te staan is de lager toch aardig aan het slijten. Eventuele groeven komen van hard vuil die in het zachte materiaal van de lagers vast komen te zitten als je dat hebt dan is er wel wat aan de hand (geweest) Wat die groeven slijt, slijten ook het ijzer van de krukas tegelijk natuurlijk dus.

je hebt ze toch liggen en je draait ook een behoorlijke hoge druk. Ik zou ze sowieso vervangen al ik er toch bij kon. :D

just my 2 cents (F)

een gt kan op originele druk wel 4Ton lopen (L)
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

In de carterventilatie slangen zitten 2 restrictoren. Wie kan/wil ze voor me opmeten? Liefst met foto en maatvoering.
Dingen zijn niet meer leverbaar via de dealer en in engeland reageren ze helaas niet...

alvast bedankt. :D
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Joost van der Hammen schreef:Deze.....

https://www.ebay.co.uk/itm/371645858008
ja, die ik had ze alleen bij gt turbo spares gezien en zei reageren niet.. :-(
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

waar zitten die dan? ik heb tig slangen liggen. dan moeten deze er ook nog inzitten :D
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Abel schreef:waar zitten die dan? ik heb tig slangen liggen. dan moeten deze er ook nog inzitten :D
Bij het Tstuk in de carter ventilatie. Als je wil kijken graag Abel.

En nogmaals me de maat voering kom ik er ook uit. Dan laat ik ze draaien op mn werk :grin:
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

T-stuk naar achterkant inlaatspruitstuk is 1.8mm die andere weet ik niet
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
anco
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 31 dec 2007 17:08

Ik begin binnenkort met een blok revisie. Nou had ik gelezen in het werkplaatshandboek dat de vliegwiel bouten vervangen moeten worden, is dat ook nodig? (vorige keer nl niet gedaan)

Kop bouten weet ik dat het moet, maar hoe zit het met de drijfstang bouten? Daar lees ik helemaal niks over..

En waar moet allemaal locatie tussen? Ik weet dat de vliegwiel bouten en de krukas bout moeten.
m1n1 (Jasper)
Berichten: 787
Lid geworden op: do 31 mei 2007 12:51
Car: R5 GT Turbo PH1
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Kop bouten hoeven ook niet bij een GTT, drijfstang weet ik niet...
Joost van der Hammen
Berichten: 2474
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:11
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Kopbouten 12.9 bouten kan je hergebruiken.
Originele vervangen.

Vliegwielbouter vervangen zijn rekbouten en zit loctite op tegen lekkage.
Drijfstang bouten kan je niet vervangen zijn draadeindjes uit de stang met een moertje.

Suc6 (Y)
Renault 5 gt turbo 1985. Renault 5RS 2.0l 16V turbo 1985. Clio mk2 RS172
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

Even vanuit mijn ervaring met een F7:

Kopbouten dienen daar ook vervangen te worden, toch heb ik bij 2 turbomotoren de kopbouten hergebruikt waarbij Roald er nog mee rond rijdt op ongeveer 250pk en er 1 in engeland rond rijdt met 325pk. Alhoewel 12,9 bouten voor een gtt ook niet zo duur zijn (heb evt nog een set, ongebruikt, liggen ;) )

Vliegwielbouten heb ik altijd hergebruikt, waarbij Robert Byrne (uk) deze ook hergebruikt met 620pk (wordt regelmatig misbruikt op de dragstrip) dus in mijn ogen is het allemaal niet zo spannend.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Niks op een C1J wordt aangetrokken op hoek, alleen op moment. Geen plastische vervorming dus alles gewoon herbruikbaar. Nieuw is natuurlijk nooit verkeerd gezien je de historie niet weet. Loctite op vliegwielbouten is inderdaad nodig. De bouten van de hoofdlagers en de moeren voor de drijfstanglagers hebben niks nodig.
'85 GT Turbo & '85 5TL & '90 5TR-T "Rusty" & '79 Estafette Campert & '86 GT Turbo & '89 5GTX & '02 Clio II 1.5 dCi & '05 Megane 1.9 dCi (Daily) & '91 Clio 16v & '03 Clio II 1.6 16v Initiale LPG (Daily) & '06 Megane II Grand Tour 1.6 16v LPG (Daily) & BMW E36 Compact M42B18 & Skoda Octavia Combi 1.6TDi
Plaats reactie