turbodruk niet onder controle

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Youri82w
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 22:31
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Volgende is aan de hand,

-turbo-elbow afgetapt met een bout
-antiterugslagklep niet aanwezig in het motorcompartiment
-lobsteruitgangen bestuurderskant gelust met een slang
-laaddrukaansluiting vd carburateur direct verbonden met de .drukregelcapsule vd turbo
-de aansluiting vd drukregelcapsule aan de kant vd stang is nergens op .aangesloten

Dit klinkt als een cup aansluiting.. (ben hier vrijwel nieuw mee)
Klopt het dat de druk op volgas oneindig oploopt?!?! (iets over 1.5bar)

De vorige eigenaar reed probleemloos op 0.7 bar zonder bleedventiel..
auto heeft +- een half jaar stilgestaan..
alle slangen en de wastegate zijn gangbaar! iemand een idee wat hier
niet klopt??

grtz y.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

DIe slang van carborateur naar 'drukregelcapsule' kan lek zijn, lijkt mij een van de enige opties (naast een vast hangende wastegate)? De rest van de aansluitingen klinkt OK uit je beschrijving.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

doe er een foto?
van de carb naar de actuator lijk me niet ok. die moeten allebij boven de carb worden aangesloten.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Boven gasklep. T is maar net hoe deze persoon er naar kijkt :p maar snap wat je bedoelt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Riël Notermans schreef:Boven gasklep. T is maar net hoe deze persoon er naar kijkt :p maar snap wat je bedoelt.
ja maar, op de carb zit een drukaansluiting.. als die verkeerd is gebruikt, zijn de gevolgen niet mals (U)
Youri82w
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 22:31
Locatie: rotterdam
Contacteer:

------------------------
| |==== aangesloten op drukaansl. carburateur
| |
------------------------
| |
| |==== open aansluiting
------------------------
||
||
||

wastegate stang

de slangen zijn nieuw, en de wastegate blijft netjes dicht als de turbo upspoolt (wastegate is gangbaar)
de wastegate sluit echter niet omdat door die open aansluiting normaliter druk gevoerd word vanaf het carburateur hoekstuk en(nnn) de uitlaatgas via de elbow langs de anti-terugslagklep

theoretisch zou dus de wastegate altijd dicht moeten staan onder volle belasting als de capsule geen tegendruk krijgt..
bij het cup systeem (zoals ze me van mb-carperf. uitgelegd hebben via de telefoon) staat de 2e aansluiting open.. dus wastegate moet dan dicht zijn bij motor volbelast.
enige oplossing = bleedvalve tussen de drukaansl carb en 1e aansl vd drukklep.


anders als dit kan ik geen reden bedenken hoe de druk constant rond 0.7bar zou moeten blijven....
en dat terwijl de vorige eigenaar nooit geen bleedvalve geinstalleerd heeft.

is het dus mogelijk om zonder de druk vd uitlaatgas via de elbow, en zonder een bleedvalve de druk constant te houden??!!?
ook al zou het membraan in de drukcapsule kapot zijn, heeft dit geen effect als de secundaire ingang niet benut wordt....

ben erg benieuwd naar de posts...
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

zo moeilijk is dit niet toch?
man zet eens een compressor op je actuaterslang en kijk of ie het doet.
zo ja alles afdoppen en alleen de buitenste actuator aansluiting aansluiten.
en klaar is klara.
evt kan je dan nog een bleedvalve monteren als je dat wilt.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Die aansluiting op de carb, is dat niet onder de gasklep? Je kunt zowiezo beter de aansluiting d'r boven nemen.
rev it like a rental
Youri82w
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 22:31
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Die aansluiting op de carb, is dat niet onder de gasklep? Je kunt zowiezo beter de aansluiting d'r boven nemen
sowieso de bovenste, die onder de gasklep zit staat in verbinding met de vacuumcapsule vd ontsteking


zo moeilijk is dit niet toch?
hmm naja tis vrij nieuw voor mij iig en zoeken op forum heb ik 2uur lang gedaan voordat ik de post geplaatst heb...
als ik zou weten hoe het mogelijk is dat die druk oneindig hoog schiet dan kan ik mss het systeem beter begrijpen hoe het werkt..

die wastegate klep blijft onder alle omstandigheden van aansluitingen potdicht, en turbodruk stijgt binnen 4000toeren door naar 1.5 bar, gemeten met de boostgauge tussen het vacuum systeem (druk onder de gasklep) en/of gemeten in het hoekstuk vd carburateur (originele meetaansluiting)

als vol gas de actuator op de 1e aansluiting onder druk gezet wordt duwt deze de wastegate dicht!
aansturing op de actuator om de wastegate te openen (de 2e aansluiting bijvoorbeeld) is er niet (wat dus wel nodig is om de turbodruk constant op bijv. 0.7bar te houden)
de veer vd wastegate staat geborgt dus de stand ervan is nog origineel...

morgen krijg ik als het goed is een bleedvalve binnen... ga ik daar een beetje mee rommelen maar ik dacht dat het zonder bleedvalve op een cupaansluiting ook mogelijk moest zijn om de normale druk te behouden ipv dat deze regelrecht het rood inschiet
er moet tenslotte druklucht af wil de wastegate weer openen en de turbodruk constant gehouden worden....

laat het wel weten morgen tnx voor de hulp so far :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Je hebt op de actuator inderdaad 2 openingen. Diegene aan de kant van de wastegate kan open blijven. De achterste komt een slang op die je verbindt met het drukgedeelte. Hier dus op je carb. Als je hem op één van die twee aansluitingen zou zetten van de zwarte elbow op je carb werkt het ook.

Als daar 0,7 bar op staat drukt ie je actuator open. Zo simpel werkt het. Als dat niet klopt heb je óf geen druk op dat slangetje (meet daar je druk eens met de boostmeter, dus op de aansluiting actuator). Heb je daar druk, dan is je actuator stuk? (Die beweegt wel nog?).

Je hebt geen bleedvalve nodig. Daarmee laat je op dat slangetje tussen carb (drukgedeelte dus) en de actuator wat lekken, zodat je turbo feitelijk meer druk moet leveren om die 0,7 op de actuator te krijgen.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Youri82w
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 22:31
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Als daar 0,7 bar op staat drukt ie je actuator open.
als ik dit goed begrijp staat de wastegate standaard dicht
als ik met een tang de stang naar binnen (richting de wastegate) zou duwen zou ik de wastegate praktisch open duwen...

als er druk op de actuator komt te staan zal de wastegate dus pas openen bij 0.7bar omdat deze nog standaard ingesteld is dus... maar omdat waarschijnlijk het membraan in de actuator kapot is zal er nooit genoeg druk opgebouwd kunnen worden om de wastegate weer te laten openen....

beeld is goed helder nu,... zal de 2e aansluiting vd actuator afdoppen zodat ik zeker weet dat alle druk door de 1e aansluiting de goede richting in gaat... kijken tot hoever deze nu wilt...
krijg nu wel het sterke vermoeden dat die actuator naar de knoppen is...

de werking vd bleedvalve is mij trouwens wel gelijk helder ook!!

moet overigens wel zeggen dat die veer vd wastegate megastrak staat... heb echt een tang nodig om deze naar binnen te duwen...
zal morgen een coclusie kunnen trekken!! :D bedankt nogmaals!! (Y)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

2e aansluiting actuater gewoon open laten.
niet afdoppen dus.

ik doelde met afdoppen op alle andere overbodige meuk zoals dat pijpje wat vanaf de elbow komt.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Is er iets met de actuator gedaan? korter misschien? zo nee, dan vertrouw ik de aansluiting van de slang naar de actuator nog steeds niet..

maak eens een fototje van je slangen hoe die aangesloten zijn. als hij altijd op deze manier heeft gewerkt, dan moet er gewoon iets niet goed zijn aangesloten.

actuator los in max 0.4 bar.. dus als je wilt rijden doe je dat toch ff zo. stang los wippen
Youri82w
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 22:31
Locatie: rotterdam
Contacteer:

op 1 of andere magische wijze blijft de druk volbelast weer onder controle...
mss was die wastegate toch niet zo gangbaar..
de druk gemeten onder de gasklep is 0.9 bar,
druk op de cockpit is tot het 1e rode streepje...

moet nog wel die sensor van de vacuumslang ontkoppeld houden omdatie te vroeg inslaat ..... maar ik dacht dat dat pas bij 1.1 bar was...

mss beter om de boostmeter met de bar-schaal aan te sluiten op het hoekstuk vd carb.. of zitie goed op het vacuumcircuit???

bedankt voor de posts nogmaals!!! grtz youri!!
S5F
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 1 feb 2008 6:06
Contacteer:

Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem momenteel.
Ik heb nu een Front mounted intercooler gezet en de turbo van MB.
Nu loopt de druk heel erg op, zo erg dat ik zelfs stop met gas geven bij 3500tr want de druk loopt vlot op tot 1,4bar en ik weet zeker dat het nog meer wordt.
Wat kan er mis zijn? Ik heb een slang van de carbu naar de wastegate met een bleed tussen. Dan de andere van de carbu naar de ontsteking
Wie o Wie kan me helpen met dit verveelend probleem?
Ik dacht dat een luchtlek de druk deed stijgen of niet? maar het kan niet dat de inlaatbuizen lekken?

greettz Koen
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wastegates gaan ook wel eens vastzitten door roet of roest.
even gangbaar maken bij het schanierende asje met wat wd 40 of kruiplolie.
en met een tang heen en weer bewegen.

alhoewel met 5mm speling op je as ben ik vrij zeker dat je turbo stuk is..
Steven(stk)
Berichten: 1530
Lid geworden op: di 6 dec 2005 10:40
Locatie: r`dam

S5F schreef:Hoi, ik heb ongeveer hetzelfde probleem momenteel.
Ik heb nu een Front mounted intercooler gezet en de turbo van MB.
Nu loopt de druk heel erg op, zo erg dat ik zelfs stop met gas geven bij 3500tr want de druk loopt vlot op tot 1,4bar en ik weet zeker dat het nog meer wordt.
Wat kan er mis zijn? Ik heb een slang van de carbu naar de wastegate met een bleed tussen. Dan de andere van de carbu naar de ontsteking
Wie o Wie kan me helpen met dit verveelend probleem?
Ik dacht dat een luchtlek de druk deed stijgen of niet? maar het kan niet dat de inlaatbuizen lekken?

greettz Koen
Probeer eens gewoon direct een slang naar je wastegate ? , dus zonder bleed valve ertussen ?
S5F
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 1 feb 2008 6:06
Contacteer:

Dat klepje in de turbo zit niet vast, als je het stangetje los maakt kan je dat klepje zo vrij bewegen. Dus morgen eens kijken of hij werkt als ik druk op de actuator zet. Dan weet ik ineens of het aan de bleed ligt.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

staat die bleed niet gewoon veel te ver open ?
rev it like a rental
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

kan natuurlijk zijn doordat er nu een turbo op zit met een heel ander karakter dat de bleed idd dicht moet :wink:
S5F
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 1 feb 2008 6:06
Contacteer:

al 100 keer aan die bleed gedraaid, geen verschil. Helemaal in, helemaal uit. En zelfs als zou ik hem helemaal open zetten zou hij nog niet meer dan druk mogen maken dan met het stangetje van de actuator ingesteld is.

greetz Koen
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

das niet waar. Je kan met een bleedvalve de druk alleen maar Hoger krijgen dan met dat actuatorstangetje ingesteld. Op welke druk rij je, zonder bleedvalve?
rev it like a rental
S5F
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 1 feb 2008 6:06
Contacteer:

Op dit ogenblik rij ik op geen druk meer, heb de turbo ertussen uit deze is stuk.

Ik heb de druk van in het begin al niet kunnen afstellen. Wil nu de fout uitzoeken waarom ik de druk niet kan regelen. Seffes eens proberen bij hoeveel druk de wastegate open gaat met de druk van de compressor. Dan stel ik hem in op 0,8 bar
Dus als ik de bleed zou dichtdraaien zou zou de druk hoger worden dan de ingestelde druk met het stangetje?


greetz Koen
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

klopt, de bleedvalve bloed als het ware de druk weg die normaal gebruikt word om de actuator uit te duwen :wink:
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee open...

Gewoon logisch nadenken, de wastegate is de bypass, deze wordt gestuurd door de turbodruk, overwint deze de veervoorspanning van de actuator dan gaat de wastegate open en bouwt de turbo geen druk op verder.

Met de bleedvalve, laat je lucht weglekken (bleeden), waardoor je actuator later opengaat.

Door je stangetje van je actuator ook korter te maken verhoog je de veervoorspanning en voila krijg je ook hogere turbodruk.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Krijg trouwens meer het vermoeden dat die bleedvalve gewoon verstopt zit ofzo, probeer het straks eerst eens zonder bleedvalve.
S5F
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 1 feb 2008 6:06
Contacteer:

Ok daarnet eens getest en met de compressor beetje druk geregeld en hoppa de klep ging mooi open. Dus dit gedeelte werkt fijn. Morgen nog eens testen of de bleed ook nog werkt, anders nieuwe kopen.
Dus als ik nu de bleed dichtdraai gaat de wastegate later opengaan waardoor ik een hogere druk ga rijden klopt???
Het word me beetje duidelijk...
Dus morgen gewoon de bleedvalve nog testen en dan weten we het.

greetz Koen
Plaats reactie