R5GTT ph2, waar is dit potje voor?

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Hoi,

Er hangt een potje aan het schutbord met aan de onderkant een electrische aansluiting en aan de bovenkant twee luchtslangen. Eentje loopt naar de ic-carb slang, de andere naar de anti-perculatie fan. Op de foto staat het potje rechtsonder.

Waar is het voor?

[img]http://i207.photobucket.com/albums/bb80 ... G_0539.jpg[/img]

Grtn,
Erik
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Dat maakt deel van 't perculatie systeem, dat potje is een elektrisch klepje, als je perculatie fan aanslaat gaat dat klepje open,en blaast ie "koude" lucht door je inlaat heen :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

(Y)
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Bedankt. Klinkt logisch, toch snap ik iets niet.

Als de motor loopt moet de klep dicht zijn, anders zou je daarlangs turbordruk verliezen. Dus de klep is open als de motor stilstaat. Als de motor stilstaat is de gasklep dicht en is er geen doorstroming richting uitlaat mogelijk (de kleppen en cilinders blokkeren de doorgang). Ik kan me hooguit voorstellen dat de lucht richting ic en turbo stroomt. Hoe heb je dan profijt van die koude lucht?

Zuigt het systeem misschien? Dat zou dan de warme lucht vanuit de turbo wegzuigen zodat bij opnieuw starten er koelere lucht door de carb stroomt.

Grtn,
Erik
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Tis ook een boutsysteem, die klep staat alleen open als de fan draait en dat is uiteraard altijd als de motor uit is.
Het is bedoelt om de benzinedampen uit je inlaat te blazen en via je luchtfilter weer naar buiten.

Gewoon lekker eruit snoeien die hap en met een beetje gas starten, als de brakke electronica problemen gaat geven en je let niet op, dan is straks je hele GT uitgefikt.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Net wat steven aan aangeeft, die zooi er gewoon uithalen, zijn al genoeg gtt's afgefikt doordat dat systeem niet meer goed werkt. En er is geen een gtt die van de eerste keer aanslaat als ie goed warm is, gewoon effe doorstarten met een beetje gas (Y)
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Mijn 5gt sloeg wel meteen aan, kwestie van onderhoud, klep regelt zichzelf kan ook open staan bij stationair lopen indien carburateur te warm wordt.

als het ding defekt is en lekt hoor je dat duidelijk, is iets van 130 euro.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Natuurlijk sloeg die van jou wel meteen aan (S) (S) (S)
Ik moet de eerste gtt nog tegen komen die bij warme motor bij de eerste compressie slag aanslaat :)
R5GTT. Drive it like you stole it
Andrews (supercinq)
Berichten: 1556
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 22:07
Locatie: Bergen op Zoom

dan moet je die hele kolere zooi er ook aftrekken he..

die van mij starte altijd in 1x
warm of koud..

idd kwestie van onderhoud :wink:
*RENAULT5 GT TURBO COUPE*
*F7P-T*
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18299
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

En bij een GTT soms geluk. Toen ie nog reed van mij varieerde het wel eens. Ach, dan maar 2x gasgeven en starten.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Tino
Erelid - RvT
Berichten: 5938
Lid geworden op: do 15 feb 2001 0:00
Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Locatie: Ouddorp

-PAZ- schreef:Natuurlijk sloeg die van jou wel meteen aan (S) (S) (S)
Ik moet de eerste gtt nog tegen komen die bij warme motor bij de eerste compressie slag aanslaat :)
als we die tegen komen dan drinken we met z'n alle een :biertjuh:
.:: TurboPowerr ::.
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

bij mijn gt is het warm echt bagger starten, vooral als ie een half uur stil staat, dan duurt het wel soms een seconde of 20-30..
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Martijn Kool schreef:bij mijn gt is het warm echt bagger starten, vooral als ie een half uur stil staat, dan duurt het wel soms een seconde of 20-30..

.... heb jij ook het perculatiesysteem eraf gehaald ?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tijd voor een carb revisie, en nieuwe benzine leidingen van af de metalen leidingen.

en tja, monteer ook een anti perculatie fan. die koelt de benzine leidingen en de carb en de inlaat circuit

waarom ierdeen zo eigenwijs is en roept dat het geen nut heeft snap ik ook niet. en ik gelof niet dat een auto uitbrand alleen door de antiperculatie systeem.. daar moet meer mis mee zijn..
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

ejk schreef:Bedankt. Klinkt logisch, toch snap ik iets niet.

Als de motor loopt moet de klep dicht zijn, anders zou je daarlangs turbordruk verliezen. Dus de klep is open als de motor stilstaat. Als de motor stilstaat is de gasklep dicht en is er geen doorstroming richting uitlaat mogelijk (de kleppen en cilinders blokkeren de doorgang). Ik kan me hooguit voorstellen dat de lucht richting ic en turbo stroomt. Hoe heb je dan profijt van die koude lucht?

Zuigt het systeem misschien? Dat zou dan de warme lucht vanuit de turbo wegzuigen zodat bij opnieuw starten er koelere lucht door de carb stroomt.

Grtn,
Erik
In je inlaat zitten 2 nippels. Daarin zitten kogels die alleen lucht richting spruitstuk toelaten. Bij turbodruk sluit hij af. Probleem opgelost :) Nee, en nut heeft het niet echt ... Althans, het werkt nog maar zo jaja zozo.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Martijn Kool
Berichten: 6440
Lid geworden op: wo 1 jun 2005 13:44
Locatie: Nijverdal

pierre schreef:
Martijn Kool schreef:bij mijn gt is het warm echt bagger starten, vooral als ie een half uur stil staat, dan duurt het wel soms een seconde of 20-30..

.... heb jij ook het perculatiesysteem eraf gehaald ?
nee maar deze functioneert sinds dat ik er in ben gaan rijden niet meer, hij heeft nog wel gewerkt, een dag of 2, toen was het idd beter. haal het er toch wel af denk ik, ga niet iets fixen wat ook nog eens brandgevoelig is, plus dat het wel leuk gezichten trekt als ie zo slecht start :P
Renault Clio III Cup
koolautosport.nl
ejk
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 5 mei 2003 20:37
Locatie: eindhoven

Riël Notermans schreef:
ejk schreef:Bedankt. Klinkt logisch, toch snap ik iets niet.

Als de motor loopt moet de klep dicht zijn, anders zou je daarlangs turbordruk verliezen. Dus de klep is open als de motor stilstaat. Als de motor stilstaat is de gasklep dicht en is er geen doorstroming richting uitlaat mogelijk (de kleppen en cilinders blokkeren de doorgang). Ik kan me hooguit voorstellen dat de lucht richting ic en turbo stroomt. Hoe heb je dan profijt van die koude lucht?

Zuigt het systeem misschien? Dat zou dan de warme lucht vanuit de turbo wegzuigen zodat bij opnieuw starten er koelere lucht door de carb stroomt.

Grtn,
Erik
In je inlaat zitten 2 nippels. Daarin zitten kogels die alleen lucht richting spruitstuk toelaten. Bij turbodruk sluit hij af. Probleem opgelost :) Nee, en nut heeft het niet echt ... Althans, het werkt nog maar zo jaja zozo.
Volgens bedoel jij de nippels van de carteronluchtingsslangen. De slagne op de foto gaan van ic-carb-slang via de klep naar de anti-perc-fan. Daar zit het inlaatspruitstuk dus niet tussen.

Maargoed, bedankt allemaal. Ik weet nu waar het potje voor is.

Grtn,
Erik
Jan Theeven
Berichten: 283
Lid geworden op: do 25 mei 2006 12:08
Locatie: Sittard

Martijn Kool schreef:bij mijn gt is het warm echt bagger starten, vooral als ie een half uur stil staat, dan duurt het wel soms een seconde of 20-30..
Gewoon met plankgas starten... dan duurt het écht geen 20-30 seconden hoor!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Martijn Kool schreef:
pierre schreef:
Martijn Kool schreef:bij mijn gt is het warm echt bagger starten, vooral als ie een half uur stil staat, dan duurt het wel soms een seconde of 20-30..

.... heb jij ook het perculatiesysteem eraf gehaald ?
nee maar deze functioneert sinds dat ik er in ben gaan rijden niet meer, hij heeft nog wel gewerkt, een dag of 2, toen was het idd beter. haal het er toch wel af denk ik, ga niet iets fixen wat ook nog eens brandgevoelig is, plus dat het wel leuk gezichten trekt als ie zo slecht start :P
Als je alles uit een renault moet halen wat brandgevoelig is, hou je niks over :lol: :lol: :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

asbakje ?
Plaats reactie