Welke versnellingsbak

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Hallo allemaal,

Welke versnellingsbak kan zonder problemen onder een GTT blok gemonteerd worden?

Heb me laten wijs maken dat ik er nu eentje onder liggen heb van een clio maar naar mijn mening lijkt me dat niet de ideale keuze.
Hopelijk kan iemand me hier meer info over geven van wat kan en niet kan en wat ideaal is en/of niet.

Alvast bedankt.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Pin me er niet op vast maar zolang het maar een JB3 bak is past het toch? Je zit alleen met de verhoudingen die anders zijn.
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Tim_Coupe schreef:Je zit alleen met de verhoudingen die anders zijn.
Daar wringt het schoentje nu net vind ik. Persoonlijk vind ik de verhoudingen veel te kort. Als ik eens een sprintje wil aantrekken dan wil ik eens door kunnen trekken. Voor ik het weet zit ik telkens tot dik in de 7000 toeren bijgevolg dat ik veel te vlug moet schakelen.

Ik zou dus een bak willen hebben met iets langere verhoudingen maar weet begot niet welke de meest ideale gaat zijn. Vandaar mijn vraag. :p
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

7000?? |: lijkt me wat overmoedig en bovendien compleet nutteloos. De bak die eronder hoort is de standaard bak (I)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Koochy schreef: Ik zou dus een bak willen hebben met iets langere verhoudingen maar weet begot niet welke de meest ideale gaat zijn. Vandaar mijn vraag. :p
Ga hier eens goed zoeken op het forum, dit is al vaker besproken.

verder zou je Reinier "cannonballman" eens kunnen contacten. Hij is degene die alles weet van de versnellingsbakken.

7000 toeren met een GTT lijkt mij ook wat overdreven. Dan ben ik iig al lang over mn max koppel en vermogen heen :wink: Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of een GTT die toeren wel kan draaien.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Ja kan...

Pas ruim boven de 7000 wordt het lastiger met knikkende stoterstangen.
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Tom schreef:7000?? |: lijkt me wat overmoedig en bovendien compleet nutteloos. De bak die eronder hoort is de standaard bak (I)
Dan scheelt er iets met mijn toerenteller :lol:
Rij ook niet meer met een standaard GTT maar door het feit dat ik zo hoge toerentallen haal wil ik ook van bak wisselen.

Autosnelweg is echt niet te doen, dat ding schreeuwt het dan uit van de toeren :D
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Gerald schreef:
Koochy schreef: Ik zou dus een bak willen hebben met iets langere verhoudingen maar weet begot niet welke de meest ideale gaat zijn. Vandaar mijn vraag. :p
Ga hier eens goed zoeken op het forum, dit is al vaker besproken.

verder zou je Reinier "cannonballman" eens kunnen contacten. Hij is degene die alles weet van de versnellingsbakken.

7000 toeren met een GTT lijkt mij ook wat overdreven. Dan ben ik iig al lang over mn max koppel en vermogen heen :wink: Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens weet of een GTT die toeren wel kan draaien.
Zal dan eens verder zoeken en eventueel contact opnemen met de persoon in kwestie. Bedankt (Y)
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Hoeveel toeren draai je dan bij 120 km/h? Lijkt me wel handig om te vermelden.
Een Clio 16V draait dan bijna 4000 tpm dacht ik voor zover ik het me kan herinneren.
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Bij 120km/u hangt ik net iets boven de 4000 toeren. Weet nu niet als dat als normaal beschouwd wordt maar met mijn andere auto (205 gti) hang ik rond een 3000 toeren bij die selheid.
Tim
Berichten: 7604
Lid geworden op: wo 24 jan 2007 0:05
Car: E36 M3

Robke schreef:Hoeveel toeren draai je dan bij 120 km/h? Lijkt me wel handig om te vermelden.
Een Clio 16V draait dan bijna 4000 tpm dacht ik voor zover ik het me kan herinneren.
De mijne doet zoiets inderdaad.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

JB 3 014 is een standaard gtt bak
die moet je nemen
heeft de langste overbrengingsverhouding van al die bakken.

als?????? je nu een clio bak hebt wat mij sterk lijkt :) want die heeft een
mechanische telleraandrijving en een gtt een elektrische.

er zijn mensen die dit ombouwen maar dan moet je echt verstand van bakken monteren hebben.

verder kan je natuurlijk heel veel doen met je banden maat.
stap bijvoorbeeld eens over op 195-45-15 of als je goedkoop wilt 195-50-15 deze slijten echter wel ietsjes aan in de binnenste wielkasten.

hopelijk kan je hier wat mee.
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

mark 5t schreef:JB 3 014 is een standaard gtt bak
die moet je nemen
heeft de langste overbrengingsverhouding van al die bakken.

als?????? je nu een clio bak hebt wat mij sterk lijkt :) want die heeft een
mechanische telleraandrijving en een gtt een elektrische.

er zijn mensen die dit ombouwen maar dan moet je echt verstand van bakken monteren hebben.

verder kan je natuurlijk heel veel doen met je banden maat.
stap bijvoorbeeld eens over op 195-45-15 of als je goedkoop wilt 195-50-15 deze slijten echter wel ietsjes aan in de binnenste wielkasten.

hopelijk kan je hier wat mee.
Dat van die teller aandrijving is juist want de snelheidsmeter is inderdaad niet aangesloten omwille van het feit dat die anders zijn. Wel handig voor als de politie mij tegen houd en zou vragen; "jonge heer, weet u wel hoe hard u reed"? Als ik dan zeg; "ik weet het niet" lieg ik nog niet :D

Anyway, dan zal ik moeten uitkijken voor terug een originele gtt bak al zijn deze nu ook niet op elke hoek van de straat te vinden :wink: en ook eens naar de banden boer gaan hier in de buurt.

Alvast bedankt
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Maar strafbaar ben je wel met die niet werkende teller want zo oud zijn die GTT ook weer niet. Hoe ben je er eigenlijk bij gekomen om deze bak te monteren / laten plaatsen? Of zo gekocht?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Heb deze zo gekocht maar heb altijd al problemen gehad met de cinq.
De bedoeling was om het als hobby auto te gebruiken en stilletjes aan alles te renoveren en vervangen, maar door omstandigheden is het mijn daily car geworden.
tutuur
Clubsponsor
Berichten: 14276
Lid geworden op: zo 11 jan 2009 16:04
Locatie: hoorn

als je bak in goede staat is zijn hier miss wel mensen die willen ruilen :D
met name circuit rijders >-)
grtz
Koochy
Berichten: 27
Lid geworden op: do 29 nov 2007 20:33
Locatie: Tongeren (Belgium)

Heb de GTT zo gekocht met de clio bak eronder dus bijgevolg heb ik geen originele bak meer om te ruilen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Hij bedoeld ook deze bak waarschijnlijk. Of gewoon deze verkopen en een andere scoren.

Andere leuke optie is een gare GTT kopen met bak. Deze laten reviseren en de GTT in onderdelen weg doen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat voor code staat er op het plaatje bovenop je bak?

APK gaat ook een probleem worden zonder km teller.

en een gtt bak is heus nog wel ergens hier te vinden hoor.

plaats een advertentie met gezocht.

suc 6
sieger everts
Berichten: 1742
Lid geworden op: di 29 mar 2005 14:42
Locatie: Assen
Contacteer:

Plaats reactie