GT Turbo aankoopadvies

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22026
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

De Renault 5 GT Turbo, een droom voor velen, een "haat-liefde" verhouding voor degene die een GTT rijden... Hieronder een lijst met veel voorkomende problemen...


Laat je er niet door afschrikken, maar zie het als handige checklist.

De grote problemen van de Renault 5 GT Turbo:

1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels

En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur

[img]http://www.5gt.nl/images/ed440970a8e5d2 ... 00x300.jpg[/img]

2 X phase 2, Bleu Sport & phase 1

[img]http://www.5gt.nl/images/fad3c14294f160 ... 00x300.jpg[/img]

Dingen om op te letten:

Motor:

· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij auto’s met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.

Phase 1 motor:
[img]http://www.5gt.nl/images/d0065cf15f6e1b ... 00x300.jpg[/img]

Phase 2 motor:
[img]http://www.5gt.nl/images/2c384f33006642 ... a-2478.jpg[/img]

Transmissie:

· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.

Carrosserie:

· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.

Roest, een altijd voorkomend probleem... Onder de voorruitrubbers...

[img]http://36.media.hyves-static.net/145942 ... 27435.jpeg[/img]

onder de achterruiten...
[img]http://www.5gt.nl/images/0cf0399980f165 ... a-2995.jpg[/img]

Onder de sideskirts...

[img]http://7.media.hyves-static.net/1481274 ... 74206.jpeg[/img]

ook op de plek waar de achterbumper bevestigd is...

[img]http://www.5gt.nl/images/c6230d792b08f5 ... f-2445.jpg[/img]

maar ook op de plek waar de accu gemonteerd zit!

[img]http://www.5gt.nl/images/9d7a253291bbd4 ... 3-2444.jpg[/img]

maar ook aan de binnenzijde van de kofferbak! Deze plek zit linksachter thv de plek waar je je achterlamp los kunt halen.

[img]http://89.media.hyves-static.net/145942 ... 27488.jpeg[/img]

Overigen:

· Banden. Moeten op de standaard 13” velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15” zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Phase 1 1985-1988;

[img]http://super5gtturbo.s.u.pic.centerblog ... wk4fk5.jpg[/img]

Phase 2 1988-1990;

[img]http://www.5gt.nl/images/527862999b367e ... 3-2495.jpg[/img]

Bleu Sport 1990;

[img]http://www.5gt.nl/images/404a3f656893d3 ... 9-2486.jpg[/img]

Interieur:

· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.

Phase 1;

[img]http://www.5gt.nl/images/8fdacf50392fe7 ... 6-2501.jpg[/img]

Phase 2;

[img]http://www.5gt.nl/images/40e5101d58c895 ... 00x300.jpg[/img]

Bleu Sport;

[youtube]i8WGNOSGGuU&feature=plcp&context=C41e41ffVDvjVQa1PpcFOGjzqeSn8ujJpJNOw-SSqiKIB3tftHPZg%3D[/youtube]

Het dashboard. In grote lijnen zijn die bij de phase1&2 gelijk;
[img]http://www.5gt.nl/images/1a29a45b3b8db4 ... a-2494.jpg[/img]

Nogmaals; laat je vooral niet bangmaken door het aankoopadvies. Zie het als een handig naslagwerkje met tips 'n tricks.

Uiteraard is elke GT Turbo weer anders.. Voor verdere vragen, of aanvullingen van het ankoopadvies verwijs ik jullie naar het forum.

Meer weten? Kijk dan zeker even op:

http://www.5gt.nl ; 5GT info

http://www.clubcinq.nl ; Club Cinq

http://www.renault-tuning.com ; Renault Tuning Club

http://www.clubrenaultsportives.nl ; Club Renault Sportives

[img]http://www.5gt.nl/images/5592d6884258cb ... 00x300.jpg[/img]

Succes met de zoektocht naar een voor jou geschikte GT Turbo... Maar let op, als je er eenmaal aan begonnen bent..... Dan wil je nooit meer anders...
[youtube]FaoGJFUEIMg&feature=plcp&context=C4e3f2e5VDvjVQa1PpcFOGjzqeSn8ujKIL5390WwoaPm3KTbokOSY%3D[/youtube]
Laatst gewijzigd door Chris op wo 21 mar 2012 15:24, 4 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

mooi stukje Chris!
Hessel; trotse oom van Fedde van Dreveldt
Darkangelnl
Berichten: 106
Lid geworden op: di 15 jun 2010 8:33
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

wow, ik ben wel weer een stuk wijzer geworden!

- Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: .... ;)

M.v.g Darki.
Plaats reactie