toerenbegrenzing + launch control

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

OMEX levert een toerenbegrenzingunit met launchcontrol,

deze is op elke auto/motor te bouwen met puntjes-, elektronische-, of via de ecu geregelde- ontsteking.

wat hij doet, is simpelgezegd bij een bepaald motortoerental (zelf instelbaar!) de ontsteking onderbreken, de launchcontrol functie is een extra knop die er eigenlijk voor zorgt dat je geen vermogen hebt op een "hoger als stationair" toerental, dit voorkomt een burnout bij het wegrijden, wat bij sprintjes e.d. niet gewenst is.

in het geval van de meeste gtt's dus een elektronische ontsteking. en dus toepasbaar.

ik ben benieuwd of er gtt rijders zijn met een dergelijke begrenzer (evt incl de launch control) en wat jullie ervaringen hiermee zijn
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

geef je toch wat minder gas bij het wegrijden?
of je maakt een gasklepje tussen je turbodrukregeling zodat je met een schakelaar je druk lager of hoger kan inregelen.
kost je nog geen €10,-

mijn mening overbodige accesoire dus.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Goeie koppeling en een beetje oefenen met gasgeven idd 8)
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

dit type solex heeft een nogal gaar geregeld gasmechanisme, houd in dat deze bij een foutieve afstelling van de gaskabel op vol-gas door kan slaan en daar dus op blijft hangen. en dat is iets wat ik tijdens het driften niet mee wil maken (dit kostte frits toendertijd z'n motor > overtoerd)!

als ik een dergelijk assesoire voor 160 euri aan kan schaffen dan heb ik dat er graag voor over! ik regel een dergelijke beveiliging het liefste elektronisch want als de elektronica faalt, dan doet de ontsteking uberhaupt niets en mechanical failure is dus uitgesloten!

mijn vraag is duidelijk of er meer mensen zijn die dit als een nuttige toevoeging zien van je setup, tov je gasklep begrenzen of "een baksteen achter je gaspedaal leggen" sorry, maar reply's als "gewoon minder gas geven bij het wegrijden" zijn dus dingen waar ik niet op zit te wachten.

turbodruk regeling is trouwens een compleet ander onderwerp, heeft hier totaal niets mee te maken! dit is je ontsteking "killen" bij een bepaald toerental om overrevving te voorkomen, en dat correspondeerd niet met een vermogenbegrenzing!
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

dan koop je toch gewoon zon ding als je het niet vertrouwd.
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

ik zoek toch niet voor niets naar ervaringen voor mensen met deze op een gtt motor (zie openingspost) anders had ik er evt direct al een besteld.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

Beetje geduld. al denk ik eerlijk gezegd dat hier niemand met zo'n ding op de GTT rijd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Ik heb wel een toerenbegrenzer, alleen zonder traction control.
Bij mij werkt die op de 2 liter met webers perfect.
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
jacques
Berichten: 2475
Lid geworden op: ma 27 feb 2006 12:01
Locatie: Roelofarendsveen

volvodspec schreef:dit type solex heeft een nogal gaar geregeld gasmechanisme, houd in dat deze bij een foutieve afstelling van de gaskabel op vol-gas door kan slaan en daar dus op blijft hangen. en dat is iets wat ik tijdens het driften niet mee wil maken (dit kostte frits toendertijd z'n motor > overtoerd)!

als ik een dergelijk assesoire voor 160 euri aan kan schaffen dan heb ik dat er graag voor over! ik regel een dergelijke beveiliging het liefste elektronisch want als de elektronica faalt, dan doet de ontsteking uberhaupt niets en mechanical failure is dus uitgesloten!

mijn vraag is duidelijk of er meer mensen zijn die dit als een nuttige toevoeging zien van je setup, tov je gasklep begrenzen of "een baksteen achter je gaspedaal leggen" sorry, maar reply's als "gewoon minder gas geven bij het wegrijden" zijn dus dingen waar ik niet op zit te wachten.

turbodruk regeling is trouwens een compleet ander onderwerp, heeft hier totaal niets mee te maken! dit is je ontsteking "killen" bij een bepaald toerental om overrevving te voorkomen, en dat correspondeerd niet met een vermogenbegrenzing!
Wat je zegt is zo gek nog niet. Een vlinderklep, en dat is het geval bij een carburateur heeft boven de 60 graden opening de neiging uit zichzelf verder open te gaan. (Ik bereken al jaren kleppen voor allerlei fabrieken). Maar kun je dan geen sterkere terughaalveer nemen of wat je bij Honda motorfietsen ziet: een gaskabel om te openen en een gaskabel om te sluiten. Wat betreft brandstofinjectiesystemen: Er staat me bij dat de electronica van Fastchip voor de F7P/R ook voorzien kunnen worden van een launch limiter. (Ik las dit in het instructiemanual voor de chip voor F7P/R)
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

dat is het probleem juist, de mechanische aansturing van de klep kan blijven hangen, dus zelfs met een sterkere veer oid los je het probleem niet op

nou niet allemaal bijdehante reacties plaatsen met dan plaats je toch direct een injectiesysteem (L) (dan ben je er in principe wel van af, eerlijk is eerlijk) :lol:

met een goed gereviseerde carb op een gtt is niets mis, ookal verlies je in de venturi "wat" turbodruk. het is alleen jammer dat dit mechaniekje niet iets beter ontwikkeld is, maarja het heeft al driftend ook iets meer te lijden als in een normale roaduse gtt >-)
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

inmiddels heb ik er een besteld incl de launchcontrol, voor gebruiks ervaringen op GT Turbo motoren houd ik me nog steeds erg aanbevolen.
S5F
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 1 feb 2008 6:06
Contacteer:

Ik heb een toerentalbegrenzer met speedshift ipv launch control.
Die speedshift wil gewoon zeggen dat je volgas geeft tijdens het schakelen en dat hij dan tegenslaat bij het ingestelde toerental, zodat je met volle druk kan schakelen.
Wel niet gezond voor de versnellingsbak, op slicks heeft hij het al eens laten afweten :grin:

greetz Koen
volvodspec
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 21 dec 2008 19:29

goeie 1000km verder met de geinstalleerde unit, werkt perfect en ook over de launchcontrol ben ik zeer goed te spreken.

de limiter is al regelmatig nodig geweest, hij staat momenteel afgesteld op 6000 toeren met een soft cut (toerenverloop van 100 rpm tijdens begrenzing) de echte hardcut heeft een toerenval van 20 rpm maar is zwaarder belastend voor 't blok.

op droog asfalt in een drift hoefde ik nog geen seconde met 't pedaal onderin te zitten of hij begon al te mekkeren in de begrenzer; apparaat is dus bijzonder nuttig voor m'n rwd!!!.
Plaats reactie