1,7 Renault 19 in een renault 5

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

Hallo,

Even vroostellen: Jan van der Klip 18 jaar. Auto's: Renault 5 1.1 voor dagelijks en een Volvo Amazon die ik restaureer.

Ik heb sinds een paar maanden een 5je met een 1.1 erin. ik werk zelf bij een garage en een van onze klanten heeft een renault 19 beverly met een 1.7 motor. pas geleden is er iemand achterin gereden waardoor de deuren niet meer sluiten etc. de auto is total loss verklaard en gaat naar de sloop maar de motor is nog prima.

nu vroeg ik me af of de motor ook over te bouwen is in mijn 5je zo ja wat moet er aangepast worden? ik heb nu een 4 bak zou ik de 5 bak van de 18 kunnen gebruiken of moet ik de bak overzetten?

Alvast hartelijk bedankt
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Blok met bak past er geowon in.

Alleen even wat toveren met de electronica, beste ECU en kabelboo mmee omzetten aan aansluiten op de witte stekker achter je koplamp bestuurderszijde.

En je ehbt wellicht een elektronische branstofpomp + leidingen nodig.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

dankjewel voor de snelle reactie!

kan ik het beste de motoren met subframe en al wisselen of zijn de subframes wel verschillend?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Subframe is wel anders. Zover ik weet staat deze motor ook, dus dat is niet zo'n punt.


De steunen zijn niet direct uitwisselbaar maar de Renault 5 is geleverd met F-motoren (GTX, GTE) dus als je op de sloop die motorsteunen kan scoren (of nieuw kopen) dan staat de motor er al in.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Je gaat wel nogal een vermogensboost krijgen denk ik, dus niet onverstandig om ook de auto te laten omkeuren zodat bij een eventueel ongeluk de verzekering niet meteen naar je 1.7 motor wijst als ware dat de schuldige. Ook al heeft het er niks mee te maken, voor sommige verzekeringsmaatschappijen is dat een mooie manier om niks te hoeven uitkeren :~

Ik zag dat die 1.1 45 pk heeft, de 1.7 heeft er waarschijnlijk 75?
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

Edward schreef: Ik zag dat die 1.1 45 pk heeft, de 1.7 heeft er waarschijnlijk 75?
Nou, dan creër je inderdaad wel een raket ja... :~ :p
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Niet echt...

Maar als het een 1.7 met 90 pk is (die waren er toch ook) zit je op 100% vermogenstoename.....

Maar die Beverly zal wel gewoon 75 pk hebben, ga ik vanuit.

Ik heb even zitten rekenen, denk dat je in dit geval nog wel veilig zit, ik kom uit op 33% vermogenstoename. Weet alleen niet helemaal zeker of ik goed heb gerekend, beetje verleerd geloof ik :P :lol:

Boven de 40% moet je je kenteken laten aanpassen, met bijbehorende keuring.
Hier meer info en goede argumenten:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Kan je nog een beetje rekenen, Edward? :p

Officieel moet je auto gekeurd worden als de nieuwe motor 40% meer vermogen heeft.

40% van 45pk =18 pk

Kom je op 63 pk wat hij zou mogen hebben zonder keuring. :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
Edward
Berichten: 3930
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 20:03
Car: Laguna RTI 2.0 S
Locatie: Hardenberg, NL
Contacteer:

Nee, dus :grin: Nooit zo goed in geweest, taal was meer m'n ding.
Wist ff niet meer hoe ik de som moest maken. :)
Volgens mij is het trouwens 60% vermogenstoename, maar aan dat rekenen waag ik me maar even niet :P Alhoewel het voor m'n gevoel in ieder geval beter klopt...

Maar goed, dit is wel precies wat ik bedoel, als je straks met die 1.7 in je 5je een zwaar ongeval krijgt, zal de verzekeringsmaatschappij dit niet zomaar dekken als op je kenteken nog steeds een 1.1 vermeld staat.

Ik lees ook iets over veranderde regels, even schaamteloos gejat van dit topic van de VR6 Club Holland :wink:
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:


De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
jandeman27
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 1:36
Contacteer:

ik heb even gekeken naar die stekker bij de 5 vond ik hem inderdaad achter de koplamp, in de 19 zitten er in een zwart plastic boxje bestuurderskant voor de wielkast een aantal stekkers en een bende snoeren. dat kan ik toch nooit 1 op 1 aansluiten lijkt me?

De motorsteunen lijken inderdaad wel aardig over een te komen. alleen lijkt het het blok in de 19 meer achterover staat.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Edward schreef:Niet echt...

Maar als het een 1.7 met 90 pk is (die waren er toch ook) zit je op 100% vermogenstoename.....

Maar die Beverly zal wel gewoon 75 pk hebben, ga ik vanuit.

Ik heb even zitten rekenen, denk dat je in dit geval nog wel veilig zit, ik kom uit op 33% vermogenstoename. Weet alleen niet helemaal zeker of ik goed heb gerekend, beetje verleerd geloof ik :P :lol:

Boven de 40% moet je je kenteken laten aanpassen, met bijbehorende keuring.
Hier meer info en goede argumenten:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=3544

Dit is vorig jaar afgeschaft, die 45% regel (en ja dat was 45%). Komt er gewoon op neer dat deze beste man nu naar de rdw moet gaan, dan zegt ie 'he er ligt een 1.7 in', betaalt 50 euro ofzo en loopt weer naar buiten.

Je weet niet exact wat de regels zijn en daarmee vervuil je wel dit topic ...



Die stekker past zeker neit, maar op dit stekker zitten de signalen: toerental, snelheid, startmotor, +12v contact, oliedruklampje, koelvloeistofsignaal. Die moet je even vinden en doorverbinden met de kabelboom van de 19. De originele zou ik laten ziten mbt lampen etc ;)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

tis goed te doen hoor, wat Riel zegt de motorsteunen pakken van een R5 GTX/GTE en blok met bak en kabelboom en al overzetten.

Contrastekker zoeken op de sloop van de 1.7motor, in de kabelboom klikken en dan met schema's de draden aansluiten en wat je standaard niet hebt uit het kleinere stekkertje achter de R5 koplamp moet je zelf aanleggen :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Heeft iemand de schema's van dat witte stekkertje?

Ik heb dat eens ooit gehad, wat waar zit.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Nee, heb ik niet meer. Ik heb wel de schema's voor de R19, maar die van de R5 (met name de GT uitvoering) zou ik ook wel kunnen gebruiken?

Heeft niemand dat soort schema's online staan? Aan het WPH heb je niet veel, daar staan geen stekkerbezettingen in...
Plaats reactie