Blokkeergereedschap distributieriem Express Diesel '86

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
L0we
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mar 2010 7:49
Contacteer:

Voor het vervangen van de distributieriem heb ik speciaal blokkeergereedschap nodig om de poelies van de nokkenas en de brandstofpomp te blokkeren. Bij de dealer wilden ze het niet uitlenen (begrijpelijk), daarom ben ik op zoek naar iemand die daar de beschikking over heeft.

Het gaat over een Renault Express 1.6 diesel uit '86.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Dat gaat ook prima zonder blokkeergereedschap. Krukas kan je blokkeren met een pen van 8 mm, bijvoorbeeld een afgezaagde borstbout M8. Nokkenas en pomp gewoon even aftekenen, en dan kan er niets fout gaan.
L0we
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mar 2010 7:49
Contacteer:

Ik vraag me af of dat zo is, van mijn garagist hoorde ik dat de krukaspoelie een vrijloop poelie was. Op het moment dat je de boel dus niet blokkeert raak je 'de tijd' kwijt op het moment dat je de multiriempoelie op losdraait.

Die pen heb ik beschikbaar, dat is het probleem niet. Ik hoor alleen verschillende berichten over die onderste poelie, met als klapper mn garagist die dus ook dacht zonder blokkeergereedschap af te kunnen, en zo 2000 euro schade veroorzaakt heeft...

Zometeen maar voor de tweede keer naar de dealer, eens kijken of die me uitsluitsel kunnen geven over de onderste poelie. :~
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

als zoals Bart zeg de krukas blokkeert met een pen (oid), en dus niet de pouly dan lijkt me het gewoon mogelijk.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

De krukaspulley is geen vrijloop, maar heeft een spie. Zelfs al was het wel zo, dan is er dus nog niks aan de hand als je blokkeert zoals beschreven.

Gewoon krukas op tijd zetten, blokkeren, zooi aftekenen en wisselen die hap.
Laatst gewijzigd door Bart V op di 2 mar 2010 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
L0we
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mar 2010 7:49
Contacteer:

Bart V schreef:De krukaspulley is geen vrijloop, maar heeft een spie. Zelfs al was het wel zo, dan is er dus nog niks aan de hand als je blokkeert zoals beschreven.

Gewoon krukas op tijd zetten, blokkeren, zooi aftekenen en wisselen die hap.
Oke, dat klinkt duidelijk! Als er een spievertanding op zit is het inderdaad een kwestie van markeringen gelijk krijgen, en spannen die hap.

Ik vraag me alleen af als het wél een vrijlooppoelie zou zijn, waarom je dan alsnog geen probleem hebt? Als het tandwiel loskomt van de krukas en verdraait heb je toch een probleem? Snap hem nog niet helemaal geloof ik...
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hij zegt er nog bij: je blokkeert m, dus dan is het geen punt.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Als je eerst de krukas op tijd zet, en dan blokkeert, kan je vervolgens de krukaspulley draaien wat je wilt, maar de krukas zelf blijft dan op tijd staan, want die kan niet ronddraaien. De renault 1.4/1.6 16V motoren bijvoorbeeld hebben dit systeem.

Het voordeel hiervan is dat je de riem eerst kan monteren en spannen, en dan past vast zet aan de krukas. VW bijvoorbeeld heeft dit op de nokkenassen bij dieselmotoren, daar blokkeer je dan de nokkenas. Zo weet je zeker dat de krukas exact gelijk staat t.o.v pomp en nokkenas, ongeacht de riemspanning. Perfect systeem, zolang je maar wel blokkeert VOOR je de pulley los maakt.
L0we
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mar 2010 7:49
Contacteer:

Dat systeem van VW heeft renault dus ook bij bijvoorbeeld de Master heb ik me laten vertellen. Daar blokkeer je de nokkenas dus wél. Ik dacht dat het bij de Express al vergelijkbaar werkte, dus dat je ook moest blokkeren :).

Als ik het goed begrijp is het als volgt:

- krukas op tijd zetten & blokkeren met blokkeerpen.
- kap los
- nokkenas & branstofpomp aftekenen
- boel loshalen
- span- & looprol opnieuw monteren
- Nieuwe riem in de juiste richting monteren, met de markeringen op de juiste plek.
- riem aanspannen
- dubbelcheck of de markeringen nog op de juiste plek staan
- kap monteren
- blokkeerpen los
- schietgebedje :smile:
- starten

Precies hetzelfde als de 1700 die ik afgelopen zaterdag gedaan heb dus... Ik liet me alleen wat van de wijs brengen door het blokkergereedschap, en de spookverhalen van de dealer over als ik het zonder zou doen :smile:
L0we
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mar 2010 7:49
Contacteer:

Riël schreef:Hij zegt er nog bij: je blokkeert m, dus dan is het geen punt.
ja, die opmerking las ik anders, ik dacht dat hij de krukas bedoelde...
Maarten-Jan
Berichten: 4640
Lid geworden op: zo 29 okt 2006 14:06
Car: R19.R
Locatie: Assen

1700 is ook een F motor, dus dat gaat hetzelfde :)
Ronald1916V
Berichten: 5548
Lid geworden op: za 6 aug 2005 18:12
Car: Renault 19 2.0 16V
Locatie: Zwolle

De F4 en K4M motoren hebben inderdaad dat geval met dat spieloze krukastandwiel, even als sommige 1.5DCi's (K9K), werkt inderdaad wel mooi als je speciaal gereedschap hebt (en dat hoeft de hoofdprijs ook niet te kosten, ik heb een setje van Midlock en dat werkt prima) Zonder dat speciaal gereedschap wil het ook wel, door wat te prutsen met een zuiger in het BDP en de krukastandwielen aftekenen maar da's een gepruts van niets, ook omdat je de krukaspoelie met een bepaald moment moet aantrekken en dat best belangrijk is omdat die het tandwiel vast moet houden.

Bij die 1.9D (F8Q neem ik aan) motoren is er inderdaad niets aan de hand net als wat Bart zegt, gewoon aftekenen, spanner er af, riem er af en het nieuwe spul monteren. spul een paar rondjes draaien en merktekens controleren en gaan met die Diezzzel. :D
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

L0we schreef:
Riël schreef:Hij zegt er nog bij: je blokkeert m, dus dan is het geen punt.
ja, die opmerking las ik anders, ik dacht dat hij de krukas bedoelde...
Die bedoel ik ook. En voor de duidelijkheid: Er zit voor aan de motor vlak naast waar de peilstok de motor in gaat een bout, die kan je er uit draaien en daar kan je dus een pen van 8 mm dik doorheen steken als de krukas (dus cil 1-4) op BDP staat.
L0we
Berichten: 11
Lid geworden op: di 2 mar 2010 7:49
Contacteer:

Bart V schreef:
L0we schreef:
Riël schreef:Hij zegt er nog bij: je blokkeert m, dus dan is het geen punt.
ja, die opmerking las ik anders, ik dacht dat hij de krukas bedoelde...
Die bedoel ik ook. En voor de duidelijkheid: Er zit voor aan de motor vlak naast waar de peilstok de motor in gaat een bout, die kan je er uit draaien en daar kan je dus een pen van 8 mm dik doorheen steken als de krukas (dus cil 1-4) op BDP staat.
Ik snap hem! Blokkeren van de krukas was me al bekend, die bout had ik al gevonden. Enige waardoor ik een beetje in verwarring was gebracht waren de verhalen over die vrijloop poelie.

Thnx voor de info! :grin:
Plaats reactie